Mitä tehdä kun mies valittaa jokaisesta kotona tehdystä ruoasta?
Mikään ei kelpaa ja kaikessa on jotain vikaa. Salaa käy ostelemassa kaupasta herkkuja itselleen. Lapsistakin on alkanut tulla isänsä kaltaisia ruoasta purnaajia.
Muuten mies on hyvinkin tarkka rahasta ja ihastui Hesarin ideaan kolmen ja puolen euron ruokakustannuksista per päivä. Itsellään hän säilyttäisi ilmeisesti omat salaiset paheensa.
Kommentit (85)
Mies on moukkamainen urpo,pitäisi sitä edes lasten edessä osata olla hiljaa ja kohtelias. Ei anna hyvää mallia heille. Hän tuskin kykenee muuttumaan kun vielä aikuisella iällä on noin naurettava ruikuttaja.
Paremmaksi kokiksi sitä vastoin voi oppia.Oletko kysynyt mikä ruoassa täsmälleen mättää,onko esim. mautonta vai kaipaisiko jotain toisenlaisia aineksia? Ei kannata noudattaa orjallisesti reseptejä vaan maistella ja lisätä suolaa/mausteita. Hanki uusia keittokirjoja tai hyödynnä netin valtavaa valikoimaa. Monissa ruokablogeissa on parempia reseptejä kuin näillä "virallisemmilla" pirkka.fi,kotiliesi ym. sivuilla, mutta vaatii vähän vaivaa löytää ne.
Jos mies ei osaa yhtään enempää perustella miksi ruoka ei maistu, niin todennäköisesti vika ei ole sinun kokkauksissasi vaan jossain muualla.
Pistä sen typeryksen ruokaan rotanmyrkkyä eiköhän ala loppumaan kitinä.
Sitten voit ottaa sitä itsekkin, en nimittäin ymmärää että kitistään selvistä asioista. Että ihan tosissasiko kysyt mitä sun pitäs tollaselle kitisevälle keskenkasvuiselle äijänköriläälle tehdä?
Työnnä sille tappi perseeseen ehkä sen ei sitten tarvitse syödä enää.
Miksi pitää kysellä itsestäänselvyyksiä, onko netti tehnyt ihmisistä näin avuttomia? Jokainen terveellä järjellä ajatteleva ihminen tajuaa että asiasta pitää puhua asianosaisen kanssa, ja jos ei sopuratkaisua synny, lopettaa tekemästä hänelle ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä mies voi tästä edespäin vastata ruuanlaitosta?
Hän osaa hakea pizzaa tai lämmittää kaupan valmisruokaa.
No mitä sitten? Taidat olla liian kiltti? Tottakai sun pitää sanoa että hae eineksiä jos ei kelpaa.
Voit ehdottaa että mies hoitaa itse omat ruokansa ja sinä ruokit muun perheen. Mielestäni olisi kuitenkin kohtuullista vaatia aikuiselta ihmiseltä, että ei valita ruuasta lasten kuullen. Näin lapsetkin oppivat että ruuasta valittaminen on ok ja kuitenkin pitää muistaa että maailmassa ja Suomessaskin on paljon ihmisiä, joilla ei oikeasti ole ruokaa. Kaikilla perheillä ei ole varaa kunnon ruokaan ja joissain perheissä ei vain ole ketään, joka olisi kiinnostunut hankkimaan ja kokkaamaan lapsilleen ruokaa. Jos miehesi ei ruokiasi arvosta, niin mielestäni kuitenkin pitää opettaa lapset arvostamaan sitä, että ylipäätään on ruokaa. Ruoka on vähän vaatimattomampikin ruoka ja ei voi olettaa että koti olisikaan mikään ravintola, josta tilataan kokin tekemiä herkkuja aina oman mielen mukaan.
voi elämä kirjoitti:
Miksi pitää kysellä itsestäänselvyyksiä, onko netti tehnyt ihmisistä näin avuttomia? Jokainen terveellä järjellä ajatteleva ihminen tajuaa että asiasta pitää puhua asianosaisen kanssa, ja jos ei sopuratkaisua synny, lopettaa tekemästä hänelle ruokaa.
Juuri näin.
Ja koska kysymys on niin tyhmä niin sen takia ap saa sen mukaisia vastauksiakin kuten työnnä tappi p.... ja syötä myrkkyä....
Vaihda välillä toiseen keittokirjaan tai kokeile netin reseptejä. Yleensä mikä tahansa keittokirja niin siinä on aika lailla yksi ja sama makujen perusmaailma, vaikka onkin eri reseptejä. Kyllästyyhän siinä.
Itse söin äsken omatekemää caponataa, resepti löytyi netistä. Älyttömän hyvää. Onko Liimataisella siihen ohjetta?
Ei se sun valmistama ruoka varmasti ole edes huonoa. Miehesi vaan sattuu olemaan tyyppi joka valittaa turhista asioista ihan vaan että saa valittaa jostain, ei ole ilmeisimmin tyytyväinen elämäänsä, niin ärsyttää kaikki asiat. Mikä minä olen sanomaan, mutta tuommoinen tuli mieleeni. Itse en kitisijä miestä katselisi, tai voiko sellaista mieheksi edes kutsua ;) Onnekas olen kun mieheni ei valita ikinä mistään, koska hänen mielestä siitä ei ole mitään hyötyä elämässä. Häneltä itsekkin oppinut kärsivällisyyttä monessa asiassa. Meillä tehdään ruokaa joka päivä, ja se tekee kumpi ehtii, tai sitten yhdessä esim. viikonloppuisin. Terveellistä perus ruokaa, ja välillä jotain spessuu. Aina onnistuu vaikka ei mitään kokkikirjoja lueskella. Hyvää ruokaa saa tehtyä ihan tervettä maalaisjärkeä käyttäen! Toki hyviä vinkkejä on netti pullollaan, jos haluaa kokeilla jotain ihan uutta. Kannattaa varmaan kysellä siltä mieheltäs AP, että miksi pitää valittaa? Ehkä hänellä on järkeenkäypä vastaus, tai sitten ei. Hyvää ruokahalua! :)
pistä mies kokkaamaan tai tarjoa eineksiä tai menkää syömään ulos
Vierailija kirjoitti:
En minäkään iloisena söisi jotain 50-luvun mauttomia perinneruokia. Kyllä, olen samaa mieltä siitä että miehen pitäisi itse tehdä ruoat jos toisen tekemät ei kelpaa, ja on huonoa käytöstä valittaa ruoasta ainakaan lasten kuullen. Mutta silti ap:kin voisi tehdä myös MIEHEN haluamia ruokia, eikä aina vain omia lemppareitaan. Sama homma kuin jos vain toinen käy aina kaupassa - ei ole reilua, jos hän ostaa aina vain oman mielensä mukaan, eikä kuuntele toisen toiveita.
Eli: sopikaa että joka toinen tai kolmas päivä teet miehelle mieluisia ruokia. On ihan ymmärrettävää, että jos aina joutuu syömään ruokaa josta ei pidä, se alkaa ottaa päähän. Mieti vaikka ap omalle kohdalle jokin ruokagenre josta et pidä (oli se sitten kiinalainen, keitot, majoneesisalaatit, tms), ja sitten ajattele jos joka päivä tarjolla olisi vain sitä. Ei se kivaa olisi, vaikka kuinka väittäisi että "aikuisen pitää pitää kaikesta".
Miksei se mies voi tehdä vuoropäivinään hänelle maistuvia ruokia? Miksi naisen pitää passata aikuista miestä kuin pikkulasta?i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ruokia teet? Voisiko mies kokata välillä?
Ihan tavallista ruokaa ravitsemussuositusten mukaan. Aura Liimataisen kirja Parasta kotiruokaa on ollut ahkerassa käytössä,siitä lähtien kun sain sen teininä joululahjaksi. Pidän ruoanlaitosta mutten ainaisesta kitinästä.
No tuo selittää. Eli rasvatonta, mautonta, suolatonta. Unohda ne suositukset, ne perustuvat vaan elintarviketeollisuuden ja MTK.n lobbaukseen eikä niillä ole oikeasti mitään tekemistä terveyden edistämisen kanssa. Päinvastoin, lihavuus vaan on lisääntynyt sen jälkeen kun suosituksia alettiin julkaista.
Suomalaisten ylipaino on kasvanut koska syömme enenmmän antibiootteja, joka vaikuttaa suolistoflooraan. Liikumme vähemmän sekä syömme enemmän koska ruokaa on enemmän tarjolla kuin esim. 1970-luvulla.
Voihan hän sitten itse kokata? Ja herkkujako siis kaupasta, ei tykkää terveellisestä ruoasta? Kaupasta toki saa helposti roskaruokaa ja eineksiä, jos niitä vaan haluaa syödä mutta ei kovin terveellistä. Myöskään 3,5 e päiväbudjetilla ei ihan kummoisia ruokia saa aikaan, ruoka kun on niin kallista Suomessa. Mielestäni miehessä nyt se ongelma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään iloisena söisi jotain 50-luvun mauttomia perinneruokia. Kyllä, olen samaa mieltä siitä että miehen pitäisi itse tehdä ruoat jos toisen tekemät ei kelpaa, ja on huonoa käytöstä valittaa ruoasta ainakaan lasten kuullen. Mutta silti ap:kin voisi tehdä myös MIEHEN haluamia ruokia, eikä aina vain omia lemppareitaan. Sama homma kuin jos vain toinen käy aina kaupassa - ei ole reilua, jos hän ostaa aina vain oman mielensä mukaan, eikä kuuntele toisen toiveita.
Eli: sopikaa että joka toinen tai kolmas päivä teet miehelle mieluisia ruokia. On ihan ymmärrettävää, että jos aina joutuu syömään ruokaa josta ei pidä, se alkaa ottaa päähän. Mieti vaikka ap omalle kohdalle jokin ruokagenre josta et pidä (oli se sitten kiinalainen, keitot, majoneesisalaatit, tms), ja sitten ajattele jos joka päivä tarjolla olisi vain sitä. Ei se kivaa olisi, vaikka kuinka väittäisi että "aikuisen pitää pitää kaikesta".
Miksei se mies voi tehdä vuoropäivinään hänelle maistuvia ruokia? Miksi naisen pitää passata aikuista miestä kuin pikkulasta?i
Minä oletan että perheessä on kotityöt jaettu. Jos apn vastuulla on ruoan laitto, niin hän laittaa ruoan. Miehellä lie sitten muita vastuita. Meillä esim minä en imuroi ikinä, mutta ei se tee minusta pikkulasta. Onko oikeasti näin, että jos on sovittu toisen hoitavan asian x, niin toisella ei ole siihen mitään sanomista? Luulisi että se perheen kokki ihan mielellään kuuntelisi perheenjäsenten toiveita, mutta ilmeisesti olin väärässä. "kun MINÄ haluan tehdä viikosta toiseen samaa perinneruokaa, niin minähän teen, viis siitä mitä muut haluaa".
Äijällä ei taida olla mitään muita vastuita kun kitiseminen.
Ap tiedätkö - Väkivalta lopettaa vittuilun. Kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mieheni arvosteli. Lasten kuullen. Kysyin mikä vialla, tuli ympäripyöreää vastausta.
Lopulta kun pakotin miehen mukaan ruoanlaittoon, kävi ilmi ettei hän tykkää vihanneksista.
Tässä asiassa ei ollut keskustelemista, joten kävimme kaikki vihannekset läpi ja ei tykkää munakoisosta, sipulista ja kesäkurpitsasta.Jätin ne pois ja ruoka maistuu.
Naurettavaa, että aikuisen miehen pitää olla tuollainen ronkeli ja vielä naurettavampaa on, että toinen aikuinen silittää päätä. Omat lapsesi eivät sitten koskaan saa ruokaa, jossa on munakoisoa, sipulia ja kesäkurpitsaa, koska iskä ei tykkää.
Ihan normaalia toisen huomioon ottamista. Useimmilla ihmisillä on jokin ruoka-aine mistä ei tykkää, tuossahan on vain kolme. Eikö tuo nyt ole ihan normaalia perheessä että ei laiteta ruokaan sellaista mistä joku ei pidä? Hassua tuossa on, että aikuinen mies ei osannut itse nimetä mitkä ne ovat ilman maistelua.
Ap:n mies on puolestaan keskenkasvuinen hölmö. Lasten kuullen haukkuu ruokaa! Eiväthän kaikki mitään mestarikokkeja ole, mutta sitten pitäisi itse laittaa ruoka jos toisen tekemä ei kelpaa. Jos ei itsekään osaa, mikä on arvostelemaan? Silloin on opeteltava yhdessä uusia tapoja laittaa ruokaa.
Hyvä ruoka on toisille ihmisille tärkeämpää kuin toisille, joten sitä ei pidä vähätellä että jotkut haluavat että arkiruokakin on maistuvaa. Itse haluan, ja siksi imen vaikutteita itseeni aina kun käyn syömässä kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
ai niin, meillä on kolme jo kohta aikuista lasta, ja sen tuomalla kokemuksella voin kertoa, että kyllä se on ihan yleistä että se 'mauton' perheruoka syödään yhdessä ja kun lapset on saatu nukkumaan niin tehdään vielä vanhemmille vaikkapa jotain herkullista kreikkalaista iltapalaa :) kunhan se iltaruokakin on ruokaa eikä mitään pizzaa tai taffeleita.
No mitä peijoonia!? Miksi lapsille syötetään jotain mautonta mössöä ja aikuiset pääsevät herkuttelemaan lasten nukkuessa? Huutava vääryys! Kyllä lastenkin pitää saada hyvää ruokaa.
Kaikkein viheliäisin vitsaus koskien lasten syömisiä on se, että tehdään juhliinkin lapsille "lasten ruokia" kun ei heille aikuisten ruuat maistu. Tuossa mennään metsään ja lujaa. Hyvä merkki epäonnistuneesta ruokakasvatuksesta on se, jos jo kouluikäinen lapsi haluaa tilata ravintolassa lasten listalta.
Sanos muuta! Meillä mies tekee puolet ruuista, eikä mun tulisi mieleenkään alkaa marista sen tekemistä sapuskoista. Ja aina sekin kehuu minun kokkauksiani, vaikka ei edes olisi omasta mielestäni kovin onnistunutta. Olisi myös tosi outoa, jos mies ei tekisi ruokaa. Minusta miehen täytyy osata kokata, muuten ei ole mies eikä mikään...