Pääkaupunkiseutulainen uusavuttomuus...
Talvirenkaanvaihtofarssi taas nostaa tämän ilmiön hienosti näkyville.
Terveet aikuiset ihmiset istuvat autossa puoli päivää, odottaen että joku vaihtaa heidän autonsa peräkontista renkaat alle. Siis istuvat 4 tuntia odottamassa, ne renkaat kokoajan peräkontissa, jotka vaihtaisi itse sen neljän tunnin aikana ehkä 15 kertaa alle ja takaisin. He maksavat vielä vaihtotyöstä hyvän tunkin hinnan verran tuolle vaihtajalle.
Tätä ei voi puolustella mitenkään. Kertakaikkiaan ei ole yhtäkään perustetta, joka tekisi tämän päivän rengas-showsta jotenkin ymmärrettävää.
Kommentit (44)
Mua huvittaa aina nää vastakommentit ja kimpaantumiset. Eikö pääkaupunkiseutulaiset vois oikeesti jo myöntää että te ootte uusavuttomia ja usein vailla maalaisjärkee. Ei sitä kannata häpeillä, asuinympäristö on muokannut teistä sellaisia. Niin se evoluutio toimii!
Mistä tiedät, että renkaat oli peräkontissa ?
Suuremmalla osalla ainakin kerrostalo asukkaista renkaat on siellä liikkeessä. Tästä käytetään yleisesti nimitystä rengashotelli , tiedät jos joskus kuulet kun täälläpäin vähemmän latoja joissa voisi renkaita varastoida.
No jos neliöt maksaa min 4000 euroa, niin on todella järkeä maksaa yhdestä se, että saa pitää siinä rengaspinoa.
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa aina nää vastakommentit ja kimpaantumiset. Eikö pääkaupunkiseutulaiset vois oikeesti jo myöntää että te ootte uusavuttomia ja usein vailla maalaisjärkee. Ei sitä kannata häpeillä, asuinympäristö on muokannut teistä sellaisia. Niin se evoluutio toimii!
Se menee näin.
Kaikkein huvittavinta on se, että tässäkin ketjussa kirjoittaa porukkaa joka ei näe mitään ihmeellistä siinä, että ihmiset istuvat autossaan odottamassa palvelua kuin lapsi rattaissa...
Mitä tapahtuu jos rengas hajoaa vaikka yöllä keskellä ei mitään (mikäli fiksu city ihminen koskaan sinne joutuu?) Odotetaanko sielläkin 4 tuntia apua, tehden työvuorolistoja, vararenkaan odottaessa vaihtajaa herääväksi 200km. päässä?
Vierailija kirjoitti:
Suuremmalla osalla ainakin kerrostalo asukkaista renkaat on siellä liikkeessä. Tästä käytetään yleisesti nimitystä rengashotelli , tiedät jos joskus kuulet kun täälläpäin vähemmän latoja joissa voisi renkaita varastoida.
Rengashotelli? Kuullostaa kalliilta? Varmaan tuon nimisellä palvelulla voi nyhtää melko kivasti uusavutonta pääkaupunkiseutulaista?
Minä asun Helsingissä ja ihmettelin tuota samaa, että mikseivät ne tyypit siellä autoissaan vaihda renkaita itse. Isolla osalla on varmasti syynä ihan laiskuus, mukavuudenhalu ja avuttomuuskin. Mutta sitten paljon niitä, joilla ei ole mitään paikkaa missä ne renkaat voisi vaihtaa. Ei meillä ainakaan ole kerrostalon muutenkin pienessä pihassa mitään paikkaa mihin voisi auton laittaa tukkimatta muiden parkkipaikkoja. Itsellä ei edes ole autopaikkaa, koska niitä ei riitä kaikille ja kadunvarressa renkaiden vaihto ei oikein houkuta. Meillä siis kesärenkaat edelleen, koska ei ole tarvetta käyttää autoa juuri nyt ja kyllä se lumi kuitenkin kohta sulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rengashotelli? Kuullostaa kalliilta? Varmaan tuon nimisellä palvelulla voi nyhtää melko kivasti uusavutonta pääkaupunkiseutulaista?
Maksaa näemmä satasen allevaihtoineen ja pesuineen tuo säilytys. Onko kallista, sitä en osaa sanoa. Meillä on onneksi häkkivarastossa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei, ei voi myöntää. Ja muutenkin, on epäkohteliasta teikäläiseltä huudella paremmillesi. Opi paikkasi.
Ymmärrän että köyhää junttia harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa näemmä satasen allevaihtoineen ja pesuineen tuo säilytys. Onko kallista, sitä en osaa sanoa. Meillä on onneksi häkkivarastossa tilaa.
No ei todellakaan ole kallista, kun itse ei tarvitse muuta kuin ajaa auto paikalle. Ei se varastotila kotonakaan ilmaista ole.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele lainkaan, miksi pääkaupunkiseudulla on 30% korkeampi palkkataso kuin maakunnissa. Siellähän kuolisi muuten nälkään...
Autonrenkaan vaihto kestää normaali älykkyydellä ja koordinaatiokyvyllä siunatulta tervevartaloiselta ihmiseltä n. 15min. Toki jonottajien joukossa on rengashotellien asiakkaita jne. mutta on siellä joukossa myös porukkaa, joka on nostanut kotona renkaat kyytiin ja lähtenyt istumaan tuonne jonoon tuntikausiksi odottamaan. Se on uusavuttomuutta ja sillä selvä.
Perusteletko tämän vielä jollain muulla kuin 'sillä selvä'? Minä kävin juuri vaihtamassa renkaat reilu vk sitten. Mies oli nostanut renkaat ensin autoon ja minä ajoin vaihtamaan ne. Mies olisi tietysti voinut vaihtaa ne kotonakin, mutta miksi liata omat vaatteensa ja missä ne vaihtaa, kun autotalli on muidenkin käytössä? Ei tarvinnut jonottaa tuntikausia, vaan ajoin liikkeeseen, annoin avaimet tiskin takana olevalle naiselle ja join (pahat) automaattikahvit.
Joko NYCissä tarvii talvirenkaat?
Ei vielä. Yleensä on laitettu joulukuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaanvaihtofarssi taas nostaa tämän ilmiön hienosti näkyville.
Terveet aikuiset ihmiset istuvat autossa puoli päivää, odottaen että joku vaihtaa heidän autonsa peräkontista renkaat alle. Siis istuvat 4 tuntia odottamassa, ne renkaat kokoajan peräkontissa, jotka vaihtaisi itse sen neljän tunnin aikana ehkä 15 kertaa alle ja takaisin. He maksavat vielä vaihtotyöstä hyvän tunkin hinnan verran tuolle vaihtajalle.
Tätä ei voi puolustella mitenkään. Kertakaikkiaan ei ole yhtäkään perustetta, joka tekisi tämän päivän rengas-showsta jotenkin ymmärrettävää.
Mitä siinä valitat? Laita bisnes pystyyn ja nyhdä avuttomilta rahat pois!
Minä en halua nostella renkaita, enkä katsella ilmanpaineita, enkä etsiä rähmälläni autohallinlattialla mitään tunkkikohtaa. Sitä paitsi se tunkki painaa ties kuinka paljon. Siellä autossa odotellessa voi vaikka tehdä töitä - lähetellä sähköposteja, tehdä työvuorolistoja yms.
Tai jauhaa paskaa Vauva-palstalla jostain isokullisesta mielikuvitusmiehestä, niinkuin sä yleensä teet.
Siinä taas nähtiin, mikä on landen mielessä.
Pidä tunkkis, ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se menee näin.
Kaikkein huvittavinta on se, että tässäkin ketjussa kirjoittaa porukkaa joka ei näe mitään ihmeellistä siinä, että ihmiset istuvat autossaan odottamassa palvelua kuin lapsi rattaissa...Mitä tapahtuu jos rengas hajoaa vaikka yöllä keskellä ei mitään (mikäli fiksu city ihminen koskaan sinne joutuu?) Odotetaanko sielläkin 4 tuntia apua, tehden työvuorolistoja, vararenkaan odottaessa vaihtajaa herääväksi 200km. päässä?
Jos ihminen katsoo parhaaksi odotella palvelua autossa istuen, niin helvettiäkö se sinua vaivaa? Oma valinta, samoin kuin jättää auto odottamaan ja odottaa itse jossain muualla. Jos rengasrikko tai muu ongelma yllättää kesken matkan keskellä ei mitään, niin ensin selvitetään mitä tapahtui, sitten mietitään selviääkö siitä omin voimin vai soitetaanko apua paikalle. Yksinkertaista. Jos apua joutuu odottamaan, niin sitten odotetaan.
PS. Mieheni on tehnyt tällä ja viime viikolla pitkää päivää maaseudulla sijaitsevassa alan yrityksessä, vaihtaen kymmenien asakkaiden autoihin renkaita, joista osa on peräti ollut firman varastossa säilytyksessä.
Pk-seudun hienohelmat ei osaa vaihtaa renkaita, eikä viitsi liata käsiään, kun joutuu sitten heti manikyyriin.
Olen stadilainen. En kyllä tiedä yhtäkään kaveriani, joka odottaisi autossa puoli päivää renkaiden vaihtoa, kuten ap väittää. Osa vaihtaa itse, ne jotka eivät vaihda, varaavat liikkeestä ajan ja menevät jonottamatta silloin. Ihme olkinukkien rakentelua ap:lta.
Itse olen varannut ajan maanantaiksi. Nyt minulla on rivarissa tilaa renkaille, mutta kun asuin kerrostalossa, olisin varmaan käyttänyt rengashotellia.
Renkaat hotellissa ja liisariauto. Eli itse ei voi/saa tehdä mitään. Joskin renkaat on vaihdatettu meillä sinä päivänä, milloin rengasfirma kutsui vaihtoon.
Kaikkihan me kehrätään, punotaan loimet ja kerätään sammalen ja kanervat lankojen värjäykseen. Eikös juu ;D
Hahahahahahh stadilaiset on kyllä niin vi**n tyhmiä että!!!
Ap:n tyylisillä rehupunteilla on aikaa ja kiinnostusta johonkin yhtä rakentaviin toimiin kuin renkaanvaihtoihin. Voi myös säilyttää niitä vanhemmiltaan perityssä homeisessa lautakasassa. Itse olen vaihtanut renkaat ennen kuin opiskelin ja hankin oikean työpaikan ja siitä saadulla palkalla auton jonka hintaan sisältyy renkaiden säilytys ja vaihdot. Hyvä bisnes. Kannattaa ap harkita tuollaisen perustamista, jos renkaita osaat vaihdella. Tosin pitää osata paljon muutakin. Esim. asiakaspalvelua. Osaan myös tehdä ruokaa ja parsia sukkia, mutta välillä on mukavampi käydä ravintolassa, tai ostaa uudet. Siinä sitä on UUSavuttomuutta kun sua ja kaltaisias joutuu opastamaan lentokentällä, raitiovaunuissa jne. Tulee ihan mieleen, että böndet ois pudonnu kehityksen kelkasta tms. Onneksi renkaanvaihto kuitenkin sujuu.
Joko NYCissä tarvii talvirenkaat?