Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mahdollista pysyä laihana raskauden aikan

Vierailija
02.11.2016 |

Sillai et ei tulis muuta painoa lisää muutakun se vauvan paino? Max 5 kg? Jotkuthan pysyy aika siroina raskaana myös mutta sit taas jotkut turpoaa. Onko se oikeasti vaan kiinni ruokavaliosta vai onko muitakin syitä runsaaseen lihoamiseen raskauden aikana?

N22

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse et ole vielä hankkimassa lasta. Kasva pari vuotta.

Toinen n22 joka vauvakuumeilee ja vuoden päästä todennäköisesti aletaan yrittämään aviomieheni kanssa.

Aattelin kyllä opiskella ensin loppuun, eli about vasta 30 vuotiaana ois lastenteko ajankohtainen. Jos nyt tarkoitit jotain henkistä kasvua tuolla niin jotenkin huvittava heitto. Henkinen kasvuko on sitä että on ok lihota 30 kiloa loppuelämäkseen raskauden vuoksi ja märehtiä sit sitä. Ulkonäöstä saa ja voi välittää oli sitten kuinka kypsä henkisesti.

Ap

Pitää kuitenkin kestää ilman ahdistumista normaali noin 10kg painon nousu, voit sitten vauvan vieroituttua rinnalta laihduttaa loput pois, jos ne eivät ole imetyksen aikana huvenneet. Raskauden sekä imettäessä ensimmäisen muutaman kuukauden aikana lapsi saa kaiken ravintonsa äidiltä ja äidin riittävä ravitsemus on vauvan terveen kehityksen kannalta tärkeää. Ennemmin pari kiloa extraa kuin pari liian vähän. Sinä voit aina laihduttaa myöhemmin, mutta lapsi ei saa menetettyä takaisin. Jos painon nousu stressaa kovasti, voi olla että sinulla on jonkinlainen ruumiinkuvan häiriä/syömishäiriö ja terapiasta ennen lasten hankintaa olisi hyötyä.

Vierailija
22/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi todella tuttu "lihosi" ensimmäisessä raskaudessaan 20 kg, toisessa 30 kg. Kaikki kilot lähtivät muutamassa kuukaudessa kokonaan pois, tokalla kertaa vielä korkojen kera. Hormonit yms vaikuttavat siihen että miten nestettä alkaa kerääntyä. Varsinkin jos raskaus menee yliajalle voi paino nousta rajustikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli painoa 17 kg ja pari viikkoa synnytyksestä mahduin vanhoihin farkkuihini :)

Vierailija
24/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen n22 joka vauvakuumeilee ja vuoden päästä todennäköisesti aletaan yrittämään aviomieheni kanssa.

Aattelin kyllä opiskella ensin loppuun, eli about vasta 30 vuotiaana ois lastenteko ajankohtainen. Jos nyt tarkoitit jotain henkistä kasvua tuolla niin jotenkin huvittava heitto. Henkinen kasvuko on sitä että on ok lihota 30 kiloa loppuelämäkseen raskauden vuoksi ja märehtiä sit sitä. Ulkonäöstä saa ja voi välittää oli sitten kuinka kypsä henkisesti.

Ap

Voisi aloittajalle tosiaan olla henkisen kasvun paikka jos lähtökohtaisesti oletat että kaikilla ne kymmenet raskauskilot jäävät loppuelämäksi. Useimmilla synnyttäneillä on "hitusen" tärkeämpää tekemistä vauvavuonna kuin painon vahtaaminen. Itsellä ei käynyt raskauskilojen karistaminen edes mielessä ennen kuin lapsi oli 9kk ja silloin nousin ensi kertaa vaa'alle jälkitarkastuksen jälkeen. Paino tasan sama kuin ennen raskautta.

Olen aina ollut tarkka ulkonäöstäni ja olen vaan nähnyt paljon äitejä jotka ei ole päässet kiloistaan ikinä eroon. Koen ylipainon oksettavana itselläni enkä tahdo läskiä kroppaani. Muiden vartaloissa saa olla mutta ei omassa. Sillä ei oo henkisen kasvun kanssa tekemistä vaan enemmänkin sen että olen aina kokenut läskin edustavan huonoa itsekuria.

Ap

Vierailija
25/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillai et ei tulis muuta painoa lisää muutakun se vauvan paino? Max 5 kg? Jotkuthan pysyy aika siroina raskaana myös mutta sit taas jotkut turpoaa. Onko se oikeasti vaan kiinni ruokavaliosta vai onko muitakin syitä runsaaseen lihoamiseen raskauden aikana?

N22

Opi ensin erottamaan käsitteet "lihoa" ja "painonnousu" toisistaan. Lihominen, eli se kun huonolla ruokavaliolla paino heittää ylipainon puolelle, on aina huono juttu, oli raskaana tai ei. Painon on kyllä syytä nousta raskausaikana juurikin aiemmin mainitun verran ja aiemmin mainituista syistä. Aika monille odottajille käy molempia: tulee raskauskiloja sekä lihovat. Jos et halua lihoa, syöt kuten ennenkin (paitsi jos tulee liikuntakieltoa, niin syö vähemmän). Kun tätä noudatat, niin - tadaa- tulee vaan raskaudesta johtuvat kilot.

Vierailija
26/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lähtötilanne 164/55 ja näytin muiden silmiin ruipelolta ja riutuvalta.

Nyt rv 34 ja paino on melkein 75. Kiloja on siis jo tähän mennessä tullut melkein +20. Se ei silti näy ulkomuodossani hirveästi, ja ihmettelenkin että missä ne kaikki kilot on. Vauvan pitäisi olla normaalikokoinen myös. Eikä raskausdiabetestä. Paino vaan on noussut hirveästi. Kaipa sitä läskiä on kertynyt alleihin ja perse levinnyt, mutta en jaksa stressata. Vaikka mulla on syömishäiriötausta, niin tässä vaiheessa koen äitiyden ja sen tulevan vauvan niin ihanaksi asiaksi että niitä kertyneitä kiloja ehtii murehtia sitten joskus. "Huolestun" vasta siinä vaiheessa jos kilot ei sula imetyksen jälkeenkään. Luulen kuitenkin, että iso osa jää jo synnärille kun en nytkään hirveän läskiltä varsinaisesti näytä vaikka paino noussut +20 kg.

Vierailija
27/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voisi aloittajalle tosiaan olla henkisen kasvun paikka jos lähtökohtaisesti oletat että kaikilla ne kymmenet raskauskilot jäävät loppuelämäksi. Useimmilla synnyttäneillä on "hitusen" tärkeämpää tekemistä vauvavuonna kuin painon vahtaaminen. Itsellä ei käynyt raskauskilojen karistaminen edes mielessä ennen kuin lapsi oli 9kk ja silloin nousin ensi kertaa vaa'alle jälkitarkastuksen jälkeen. Paino tasan sama kuin ennen raskautta.

Olen aina ollut tarkka ulkonäöstäni ja olen vaan nähnyt paljon äitejä jotka ei ole päässet kiloistaan ikinä eroon. Koen ylipainon oksettavana itselläni enkä tahdo läskiä kroppaani. Muiden vartaloissa saa olla mutta ei omassa. Sillä ei oo henkisen kasvun kanssa tekemistä vaan enemmänkin sen että olen aina kokenut läskin edustavan huonoa itsekuria.

Ap

Ja tuo ajatus yhdistettynä raskauteen edutaa lähinnä tyhmyyttä. Kuulostaa järkevältä, ettet suunnittele raskautta lähiaikoina. Vähän kun tuosta kasvat niin saatat huomata ettei maailma ole mustavalkoinen. Mahtavaa loppuelämää sinulle! :)

Vierailija
28/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ymmärrätkö eron lihomisen ja raskauden aikana tapahtuvan painonnousun välillä?

Minäolen 168cm ja painoin ennen raskautta 59kg. Paino nousi 18kg.

Vauva painoi 4,5kg

Istukka painoi 1kg

Rinnat kasvoi, ehkäpä 500g?

Lisääntynyt verimäärä noin 1kg

Lapsivesi noin 1kg

Ylimääräinen rasva imetyksen varalle n. 2kg

10kg painonnoususta on ihan noilla numeroilla selitettävissä. Ja silti tuli vielä 8kg "ylimääräistä"! Kuitenkin olin 2kk synnytyksestä vanhoissa mitoissa. Ilman mitään duunia. Tuosta 8 kilosta oli nimittäin iso osa turvotusta, JOLLE EI VOI ITSE MITÄÄN! Ja joka lähtee itsestään pois. Ja ylimääräistä rasvaa tuli varmasti myös enemmän kuin 2kg, mutta kaikki oli näemmä tarpeen imetyksen takia.

Vierailija
29/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on henkistä kasvua, että raskaana ollessa ei ole tärkeintä ulkonäkö vaan lapsen terveys ja hyvinvointi. Itsekin olisin reilusti päälle 24 lapsen syntyessä, vaikka vuoden päästä tulisinkin raskaaksi. On vakityö, sekä omistusasunto, eikä velkaakaan kauheasti enää.

Vierailija
30/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mitä jos saat törkeät raskausarvet mahaan ja tisseihin? Tai mitä jos elät yli kolmikymppiseksi ja saat naamaan ryppyjä, oli lapsia tai ei?

Vierailija
31/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana suolen bakteeritoiminta muuttuu kuin metabolisessa oireyhtymässä. Siksi painoa voi tulla mässäilemättäkin. Toki raskauden aikana monilla ruokahalu kasvaa ja painoakin tulee, mutta ei se ole kehon kannalta paha asia, kun pysyy kohtuudessa. Mulla on kokemusta kahdesta raskaudesta, joissa toisesta ei jäänyt raskauskiloja ollenkaan, ja toisessa jäi alle kymmenen (kuriositeettina: painonnousu oli molemmissa raskauksissa lähes sama, ja lähtöpainon ero max 2 kg - ilmeisesti lihas muuttui läskiksi raskausaikana). Toisen raskauden jälkeen pärjäsin imetyksen alkuajan huomattavasti vähemmillä syömisillä (ei tullut sellainen nälkäpaniikki) eikä iho tai limakalvot kuivuneet ollenkaan. Sanoisin siis, että raskauskiloista oli paljon hyötyä, vaikka en niihin ulkonäöllisesti erityisen ihastunut ollutkaan.

Aloittaja ei ole hankkiutumassa raskaaksi juuri nyt, mutta toivottavasti muistelet vastaustani siinä vaiheessa, kun asia on ajankohtainen. Raskaudessa keho muuttuu tosi paljon. Ei vain ulkoisesti, vaan sisäisesti. Kaikki muutokset eivät ole pysyviä, mutta ne voivat olla monellakin tapaa järisyttäviä, vaikka eivät olisikaan pysyviä. Raskauden aikana naisen keho ei olekaan enää oma keho, vaan se toimii aivan eri tavalla kuin ennen raskautta. 

Ilmeisesti toiset ottavat raskaudessa sen asenteen, että painoa saa tulla maksimissaan tietyn verran. Mielestäni tämä pitää unohtaa. Syömisiin kannattaa tietysti kiinnittää huomiota sen verran, että syö terveellisesti eikä mässää sokeria, mutta silti painoa voi tulla vaikka miten paljon - vaikka turvotuksen muodossa. Syömisten kontrollointi ja painon pitäminen tietyssä luvussa voi vahingoittaa äidin terveyttä, mutta lapsen koko elämän terveyttä se haittaa lähes varmasti. Jos äiti laihduttaa sikiötään pitääkseen vartalonsa omien kauneusihanteidensä mukaisena, hän altistaa lapsensa lihomiselle ja 2-tyypin diabetekselle. "Nälänhätävauvan" (eli puutteellisesti ravintoa raskausaikana saaneen vauvan) keho on erilainen kuin normaalivauvan, koska sen rasvapitoisuus on suurempi. Eli kannattaa tosiaan ajatella, mihin lähtee, kun päättää pitää painonsa raskausaikana tietyssä luvussa. Tämä oli nyt vain yksi haitta, niitä on toki useampia, mutta otin nyt esille tämän lapsen koko elämään vaikuttavan terveyshaitan.

Vierailija
32/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suurin murhe raskaudessa on kilot niin parempi pysyä lapsettomana.

Jos syö normaalisti ja terveellisesti niin ei liho eli ei tule ylimääräistä läskiä. Maha kasvaa koska vauva kasvaa siellä + lapsivesi + istukka. Kroppaan voi kertyä nestettä mutta se lähtee synnytyksen jälkeen pois.

Minulla jäi synnärille molemmilla kerroilla n. 10kg.

Vierailija
33/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit ja rupsahtaneet av-mammat täällä taas dissaavat. Mielestäni on ok ja järkevää vahtia ja hillitä painonnousua raskausaikana ja kiinnittää liikuntaan ja ruokavalioon huomiota. 

Monelle käy niin, että kun viiva piirtyy tikkuun ja huonovointisuus alkaa, tulee jämähtäneeksi kotiin ja raskauden tekosyyllä syö miten sattuu.

Vierailija
34/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit ja rupsahtaneet av-mammat täällä taas dissaavat. Mielestäni on ok ja järkevää vahtia ja hillitä painonnousua raskausaikana ja kiinnittää liikuntaan ja ruokavalioon huomiota. 

Monelle käy niin, että kun viiva piirtyy tikkuun ja huonovointisuus alkaa, tulee jämähtäneeksi kotiin ja raskauden tekosyyllä syö miten sattuu.

No siis tuota mäkin tässä koitin selittää mutta tuli vaan paskaa niskaan. Kai se sit on väärin tarkkailla mitä laittaa suuhunsa. Mulle on aivan sama jos tulee painoa se 10 kg raskaana kunhan se ei ole mitään läskiä ja paskalla syömisellä tullut. Se 5 kg aloituksessa oli vaan arvaus siihen jos tulee vaan ne pakolliset lisää eikä yhtään läskiä

Ap

Ap

Vierailija
35/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoa ei ole ok vahtia, mutta terveelliseen syömiseen (mm. sokerinkäyttöön) on totta kai hyvä kiinnittää huomiota. Kirjoitin tuolla yllä, miksi. Liikkuminen on tietenkin hyväksi (tosin esim. vatsalihastreeniä ei voi tehdä raskausaika sinne päinkään mitä ennen raskautta), mutta itse en ainakaan uskaltaisi kovin rankkoja suorituksia tehdä, koska raskaus pehmentää pehmytkudoksia. Silloin voi saada vahinkoakin aikaan. Ja sekin pitää muistaa, että vaikka kuinka haluaisi liikkua, ei välttämättä voi. Siinä eivät päätökset auta. Voi vaikka joutua vuodelepoon pitkiksi ajoiksi, tai sitten olla yksinkertaisesti niin huonosti voiva (kuten minä toisessa raskaudessani), ettei liikunta onnistu.

Vierailija
36/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis tuota mäkin tässä koitin selittää mutta tuli vaan paskaa niskaan. Kai se sit on väärin tarkkailla mitä laittaa suuhunsa. Mulle on aivan sama jos tulee painoa se 10 kg raskaana kunhan se ei ole mitään läskiä ja paskalla syömisellä tullut. Se 5 kg aloituksessa oli vaan arvaus siihen jos tulee vaan ne pakolliset lisää eikä yhtään läskiä

Ap

Ap

Lukisitko vastaukseni ja miettisit sen valossa, onko tuo "ei lainkaan läskiä, vain pakolliset" mielestäsi realistinen ja terveellinen tavoite. Kiitos.

31

Vierailija
37/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Lukisitko vastaukseni ja miettisit sen valossa, onko tuo "ei lainkaan läskiä, vain pakolliset" mielestäsi realistinen ja terveellinen tavoite. Kiitos.

31

On se realistinen tavoite. Läskiä ei tule jos ei anna tulla. Ne legendaariset pakolliset raskaudesta tulleet kilothan jää sit sinne synnystysosastolle. Niinkuin monet äitylit täällä ovatkin kirjoittaneet

Ap

Vierailija
38/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

31

On se realistinen tavoite. Läskiä ei tule jos ei anna tulla. Ne legendaariset pakolliset raskaudesta tulleet kilothan jää sit sinne synnystysosastolle. Niinkuin monet äitylit täällä ovatkin kirjoittaneet

Ap

Ilmeisesti tämän vastauksen perusteella on siis pääteltävissä, että aloittaja on provo. No, niin jotenkin arvelinkin.

31

Vierailija
39/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla kiloilla sinun ei kyllä välttämättä tarvitse murehtia raskauskiloja, voi olla että alipainosi estää joka tapauksessa raskautumisen.

Vierailija
40/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla kiloilla sinun ei kyllä välttämättä tarvitse murehtia raskauskiloja, voi olla että alipainosi estää joka tapauksessa raskautumisen.

ei mulla ole alipainoa...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä