Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mahdollista pysyä laihana raskauden aikan

Vierailija
02.11.2016 |

Sillai et ei tulis muuta painoa lisää muutakun se vauvan paino? Max 5 kg? Jotkuthan pysyy aika siroina raskaana myös mutta sit taas jotkut turpoaa. Onko se oikeasti vaan kiinni ruokavaliosta vai onko muitakin syitä runsaaseen lihoamiseen raskauden aikana?

N22

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse et ole vielä hankkimassa lasta. Kasva pari vuotta.

Toinen n22 joka vauvakuumeilee ja vuoden päästä todennäköisesti aletaan yrittämään aviomieheni kanssa.

Vähän koomista että 22-vuotias toivottaa alentavasti saman ikäiselle kasvamisia :D

Toiset on 22-vuotiaana kypsempiä kuin toiset. AP selvästi on ikäistään lapsellisempi ja yksinkertaisempi.

Tosiaan muutin 16 vuotiaana omilleni eri kaupunkiin, kauas vanhemmistani ja olenkin siitä asti hoitanut omat asiani kunnialla. Oon aika ankara itselleni ja vaadinkin kaiken hipovan täydellisyyttä. Tämä pätee myös siihen etten halua lihoa yhtään ylimääräistä jos joskus hankin sen lapsen, muutakuin ne mitä nyt tuleekin jo luonnostaan. Toiset ehkä ei välitä yhtä paljon kaikesta, mutta minä välitän elämäni jokaisesta asiasta aivan helvetisti. Mutjoo tuomitkaaaa toki lisää nyt kun aloititte. Miten tällä palstalla aina aletaan tuomitsemaan jos joku vähänkään välittää myös ulkonäöstään, huhhuh. 

ap

Jos saat lapsen tulet huomaamaan että et vain pysty hallitsemaan kaikkea. Yksin (ilman lasta, eli kaaosta) se on helppoa. En puhu nyt painosta tai lihomisesta. Olet ilmeisesti aika pedantti? Vaikka lapsia on vain yksi voi härdelli olla aikamoinen välillä.

Olet tarkka ulkonäöstä? Kaikki voi mennä päin helvettiä minuutissa. Kakkaa yhtäkkiä joka helvetin paikassa kun vaippa falskaa, kuolaa oksennusta. Jäätävä väsymys, pyykkivuori ja tiskit + huutava lapsi. Siinä voit unohtaa sen järjestelmällisyysen ja ehkä jopa tunget nälissäsi ties mitä suuhun.

Vierailija
62/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme raskautta ja jokaisesta on painoa tullut reippaasti, ihan ehtaa läskiäkin. Tissit kasvaa kupista a kuppiin h. Kärsin hirveistä mielihimoista ja ruoan kaipuusta. Voisin syödä koko ajan, siis ihan ehtaa ruokaa!

Esim viimeeksi painoa tuli 50kg > 70kg. Kaksi kuukautta synnytyksestä ja painoin 47kg. Mun lapset on ollut vauvoina hyvä syömään ja multa oikein rasvaista maitoa onkin herunut. Oikeita pullukoita olleet kaikki, vähintään vitosleukoja. Synnärilläkin on kätilöt ja lääkärit ihmeissään kun kotiinlähtötarkastuksessa paino jo reippaasti yli syntymäpainon.

Viimeisessä raskaudessa en enää edes yrittänyt hillitä ruoanhimoa tai potenut siitä huonoa omatuntoa. Mun kroppa vaan nyt sattuu toimimaan näin. Kaikki veriarvot, verenpaineet ym on olleet ihanteelliset ja raskaudet ongelmattomia. Edes raskausarpia ei nopeasta painonnoususta ole tullut.

Ei kannata asettaa mitään tavoitteita raskauden aikaiselle painonnousulle. Luonto kyllä yleensä osaa hoitaa asian kunhan vaan sitä omaa oloaan kuuntelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta linkistä löytyy, että mistä ne raskauskilot koostuvat. https://www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/raskaana--/painonnousu-… Keho tosiaan pyrkii keräämään myös hieman vararavintoa imetystä varten, sillä se kuluttaa energiaa todella paljon. Pitämällä painon väkisin alhaalla voi siis estää imetyksen onnistumisen täysin.

Vierailija
64/72 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan odotus -kirjassa oli tällaista infoa painonnoususta. Eli näin paino jakautuu:

Lapsi n. 3,6 kg

Lapsivesi n. 0,8 kg

Rinnat n. 0,4 kg

Neste kudoksissa n. 1,2 kg (poistuu kehosta itsestään synnytyksen jälkeen)

Istukka n. 0,6 kg

Kohtu n. 1,0 kg

Verimäärä n. 1,2 kg

Rasvaa n. 3,5 kg (imetystä varten, joka kyllä sulattaa tehokaasti nämä pois)

Yhteensä n. 12,3 kg.

Lisäksi kun olet alipainoinen niin painosi voi nousta enemmänkin. Ylipainoisten ei tarvitse kerryttää rasvavarastoja.

Ymmärrän että monella se paino nousee enemmänkin ja varsinkin ennen on sanottu että pitää syödä kahden edestä ja seurata niitä mielihaluja. Nykyään neuvolassakin sanotaan että ei se niin mene, pitää syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti, eikä herkutella ja varsinkin pysyä kukana sokerista. Mielihalujen kanssa saa käyttää järkeä. Lisäksi ainakin minulla on niin, että jos syön roskaruokaa tai sokeria niin pian olo on aivan järkyttävä. Sama esim. einesten kanssa. Joten automattisesti sitä tulee syötyä terveellisesti, kunhan OIKEASTI kuuntelee sitä kroppaansa.

Vierailija
65/72 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-10 kiloa on normaali painonnousu mikä lähtee jo lähes laitoksella pois, reilusti ylipainoisten ei todellakaan kannata antaa painon nousta tuonkaan verran!! Sitten on tietty poikkeukset jolloin syömisistä riippumatta tulee 20kg mutta sekin lähtee nopeasti pois koska on enimmäkseen nestettä.

Omat 3 ekaa raskautta painoin alussa 52kg ja laitokselta lähtiessä 54kg ja painoa oli tullut 8kg joka kerta. Tuo 2 kiloa lähti sitten muutamassa viikossa. Imetys ei laihduttanut mua grammaakaan.

4. kerralla laihduin raskausaikana - painoa tuli 3,5 kg ja lähti synnytyksessä 5.5 kg. Tuo lähinnä viimeisen kuukauden hirveän närästyksen takia, en pystynyt enää syömään mitään.

Raskausaikana voi ja pitää syödä ihan normaalisti eikä kahden edestä!!

Vierailija
66/72 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillai et ei tulis muuta painoa lisää muutakun se vauvan paino? Max 5 kg? Jotkuthan pysyy aika siroina raskaana myös mutta sit taas jotkut turpoaa. Onko se oikeasti vaan kiinni ruokavaliosta vai onko muitakin syitä runsaaseen lihoamiseen raskauden aikana?

N22

Pliis älä lisäänny. Olet liian itsekäs ja ulkonäkökeskeinen äidiksi.

Vierailija
67/72 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ollu pieni ja hoikka 158/52kg. Raskaana tuli 26kg ihan normaalilla kotiruualla. En voinut edes sietää mitään rasvaista. Nestettä vaan kerääntyi pirusti, muutenkin tulee nestettä herkästi (reuma) 16kg jäi jo synnärille ja eipä poika kovin montaa kuukautta ollut kun oli n. Lähtöpainossa, tainnut 2kg jäädä. Enkä ole tehnyt mitään sen eteen. Pientä aamulenkkiä vaunuilla.

Vierailija
68/72 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä painat AP saman verran kuin mun pari senttiä lyhyempi HOIKKA 12v, jonka murrosikä ei ole kunnolla alkanut. Jos noilla mitoilla lähdet raskauteen ajatuksella "max 5 kg lisää) lopputuloksena on pahimmassa tapauksessa tiputukseen joutuva odottaja. Vauvahan vie kaiken, minkä tarvitsee, äiti saattaa riutua. Ja kuten edellä jo kirjoitettiin, vsuva + lapsivesi + istukka + lisääntynyt verimäärä tekee helposti sen 8-10 kg lisää. Mikä tarkoittaisi sitä, että olisit sittenkin kevyempi kuin esim. minä raskauden alussa - ja olin normaalipainoinen.

No minkä tälle nyt sit voi. Tosiaan oon kevytrakenteinen ja aina ollut hoikka. Mut onhan niitä monia laihoja odottajia kuitenkin ja ihan hyvin tuntuu pärjäävän.

Ap

Kun sun ajatukset on kiloissa, kun mietit vauvaa niin et todellakaan ole valmis äidiksi. Raskaus on tosi rankkaa sun kropalle ja jos mietit raskauden aikana vaan kuinka et saa" lihota" enempää ku 5kiloo ja lähtöpaino on toi niin ei ole hyvä yhdistelmä. Vauva ja sinä kärsitte. On ok joillain että paino nousee vaan 4 tai 5 kiloo, mutta silloin on oltava valmiiksi jo massaa mikä tavallaan "tippuu" raskausaikana. Sulla ei ole.

Otamyös huomioon että liian hoikilla raskautuminen voi olla hankalaa. Kuten myös joillain ylipainoisilla. Tiedän monia laihoja, ketkä ovat raskautuneet vasta kun ovat saaneet vähän ns lihaa luiden ympärille.

69/72 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painoin 55 kg kun ootin seitsemättä lasta,2 vkoa synnytyksen jälkeen 47kg,söin kokoajan hyvin ja terveellisesti ,painoa ei kannata miettiä raskausaikana,ne lähtee kyllä jos niin haluaa

Vierailija
70/72 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta, jokaisessa raskaudessa tullut n. 15kg. Kuukausi synnytyksestä alkupainossa ilman laihdutusta. Hirveet turvotukset aina lopussa ja lapset 4-4,9kg.

Vierailija
71/72 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lihoa, ei lihota..

Vierailija
72/72 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokselle ei mulla ole jäänyt mitään. Lapset yli 4kg ja laitoksella tullut painoa 2-5kg synnytyksen jälkeen. Nestettä nääs :) lähteny pois viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi