Psykologian (mies)proffa emeritus on huolissaan, kun pojat on niin epätasa-arvoisia tyttöihin verrattuna
...päiväkodissa ja koulussa. Kirjoitus on vähän ristiriitainen, kun proffa puhuu toisaalta jämäkkyyden oppimisesta niin kuin se olisi (ja onkin) hyvä asia. Kilpailuhenki ja jämäkkyys sisältyy vahvasti poikien suosimien harrastusten henkeen, mutta jostain syystä se ei sitten kuitenkaan poikiin tartu. Prof on siis kai huolissaan pojista, jotka eivät "saa" toteuttaa hoivaavuuden ja empaattisuuden ominaisuuksiaan. Ja tämä sitten kai aiheuttaa oppimisvaikeuksia, opintojen keskeytymistä, pudokkuutta, syrjäytymistä. Tyttöjä suositaan, kun tytöt "saavat" rikkoja rajoja.
Se ei kuitenkaan ole vuosikymmeninä mihinkään muuttunut, että koulussa levottomina hänkläävät pojat saavat ja vievät paljon enemmän opettajien huomiota kuin tytöt ja häiritsevät toisten opiskelua. Koska "pojat ovat poikia".
Miten paljon enemmän poikia pitäisi vielä suosia?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tuijottaa vain lyhyttä ajanjaksoa, jonka jälkeen pojat menevät tyttöjen ohi monilla saroilla vähemmällä työllä.
Miehet hallitsevat maailmaa, myös Suomea, joten mikä siihen ratkaisuksi professorilta?
"Miehet"hallitsee maailmaa" vaikka yliopistot on täynnä naisia ja joidenkin tutkimusten mukaan naiset pärjää koulussa miehiä paremmin. Femistin mielestä tämä johtuu patriarkaatista joka suosii miehiä. Toinen näkökulma on se, että naisilta puuttuu kunnianhimoa. Kun naiset valmistuu koulusta hyvin paperein, he alkaa perustaa perhettä tai tyytyy johonkin kivaan ja helppoon työhön, sen sijaan että puskisivat itseään sinne huipulle, jossa "miehet hallitsee".
Sen päivän kun näkis, että koiras poikii ja imettää. Minulla ja miehellä on sama koulutus ja sama palkkataso ja yhtä paljon tehdään työtä, mutta 3 vauva- ja 2 expatvuoden jälkeen olen saanut esimerkiksi eläkekertymässä 500 eur/kk takkiin siksi, että ollaan se perhekin haluttu.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Aloituksessa vähätellään poikien vaikeuksia, mutta huolettaako ap:ta etteivät naiset aloita yrityksiä, tee keksintöjä, urotekoja ja muita asioita? Vai onko epätasa-arvo OK kunhan naisetkin hyötyvät miesten kyvyistä?
OT
En löydä tuota tsekin kurssia, jota esittelet allekirjoituksessasi. Onko linkkiä, koska olisin kiinnostunut siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tuijottaa vain lyhyttä ajanjaksoa, jonka jälkeen pojat menevät tyttöjen ohi monilla saroilla vähemmällä työllä.
Miehet hallitsevat maailmaa, myös Suomea, joten mikä siihen ratkaisuksi professorilta?
"Miehet"hallitsee maailmaa" vaikka yliopistot on täynnä naisia ja joidenkin tutkimusten mukaan naiset pärjää koulussa miehiä paremmin. Femistin mielestä tämä johtuu patriarkaatista joka suosii miehiä. Toinen näkökulma on se, että naisilta puuttuu kunnianhimoa. Kun naiset valmistuu koulusta hyvin paperein, he alkaa perustaa perhettä tai tyytyy johonkin kivaan ja helppoon työhön, sen sijaan että puskisivat itseään sinne huipulle, jossa "miehet hallitsee".
Sen päivän kun näkis, että koiras poikii ja imettää. Minulla ja miehellä on sama koulutus ja sama palkkataso ja yhtä paljon tehdään työtä, mutta 3 vauva- ja 2 expatvuoden jälkeen olen saanut esimerkiksi eläkekertymässä 500 eur/kk takkiin siksi, että ollaan se perhekin haluttu.
Se on ihan oma valinta haluaako lapsia vai haluaako "hallita maailmaa".
Vierailija kirjoitti:
Proffa varmaan vain halusi tuoda esiin sen, että pojat tarvitsevat ehkä jopa tyttöjä enemmän noita suunnitteilla olevia muutoksia. Monet luulevat, että poikia pitäisi kasvattaa kilpailemaan, mutta se vain aiheuttaa enemmän ongelmia kuin hyötyä.
Itse asiassa jos pojat pantaisiin hyvällä tavalla kilpailemaan koulussakin, heidän suorituksensa paranisivat. Tästähän oli tutkimuskin. Kokeet menivät huomattavasti paremmin, kun pojille korostettiin että ne ovat kilpailu eikä osaamista mittaava suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan oma valinta haluaako lapsia vai haluaako "hallita maailmaa".
Meidän kolme rohkeaa, aikaansaavaa, itseensä uskovaa ja fiksua tyttöä vievät kyllä maailmaa omalta osaltaan parempaan suuntaan.
Mihis ne "yhtä hyvät vanhemmat" isät jäi? Sitten itketään ja ihmetellään iltalehden palstoilla, miksi huoltajuus menee erossa yleensä aina naiselle.