Lasta "kiusataan" koulussA:(
Ihan älyttömän paha mieli tuli taas siitä kuinka lapsi itkee kun häntä ei oteta mukaan leikkeihin koulussa. Kaikilla on kuulemma aina se "oma paras kaveri" parina ja hän kuulemma joka päivä toivoo että joku tytöistä olisi kipeänä niin silloin hänellekin on "pari" jonka kanssa leikkiä.
Kysyin eikö hän voisi mennä esim. Kolmanneksi johonkin leikkiin mutta hän sanoo että usein hänelle sanotaan että he haluavat leikkiä nyt kahdestaan.
Kuitenkin moni näistä tytöistä käy meillä välillä leikkimässä ja tulevat hyvin toimeen eikä siis "varsinaista kiusaamista" esiinny jos ei lasketa tuota että jätetään ulkopuolelle kun halutaan olla sen parhaan ystävän kanssa.
Yritän nyt muotoilla opettajalle wilmaan viestin mutta eihän ketään voi varsinaisesti pakottaa olemaan lapsen kaveri tai leikkimään tämän kanssa jos haluavat olla kahdestaan.
Toivottavasti kaikki vanhemmat puhuisivat lastensa kanssa että ketään ei saisi jättää leikkien ulkopuolelle ja kertoa kuinka paha mieli siitä voi toiselle tulla kun joutuu olemaan yksin.
Kommentit (12)
Minunkin tyttö kertoo leikkivänsä yksin välitunnit. Yrittää urheasti sanoa, ettei se haittaa. Jotkut sanovat hänelle suoraan, että eivät leiki ikinä hänen kanssa. Joskus pääsee joidenkin poikien leikkiin, mutta aika harvoin. Että mä vihaan koko koulua. Mulle hoetaan miten oppilaiden integrointi on hieno asia. Ei se ole sille pienelle lapselle, joka on kehityksestä jäljessä ja ei saa terveistä kavereita. Miten kukaan ei ymmärrä. Mulle sanottiin, ettei tyttö ole ainoa erityislapsi koulussa. No ei varmasti olekaan, mutta luuleeko rehtori, että kaikki erityislapsen ovat samanlaisia ja leikkivät keskenään. Suurin osa niistäkin on poikia. Mä en tiedä mitä tekisin.
Menet itse tai "palkkaat" jonkun coolin näköisen tyypin välitunnille juttelemaan ohimennen lapsesi kanssa. Kyllä on suosio taattu. Itse samaa kokenut, en tosin silloin välittänyt moiesta.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin tyttö kertoo leikkivänsä yksin välitunnit. Yrittää urheasti sanoa, ettei se haittaa. Jotkut sanovat hänelle suoraan, että eivät leiki ikinä hänen kanssa. Joskus pääsee joidenkin poikien leikkiin, mutta aika harvoin. Että mä vihaan koko koulua. Mulle hoetaan miten oppilaiden integrointi on hieno asia. Ei se ole sille pienelle lapselle, joka on kehityksestä jäljessä ja ei saa terveistä kavereita. Miten kukaan ei ymmärrä. Mulle sanottiin, ettei tyttö ole ainoa erityislapsi koulussa. No ei varmasti olekaan, mutta luuleeko rehtori, että kaikki erityislapsen ovat samanlaisia ja leikkivät keskenään. Suurin osa niistäkin on poikia. Mä en tiedä mitä tekisin.
Sanot että lapsen kehitys kärsii ja laitat pienryhmään. Psykologin lausunnot mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuota omanikin lapseni sanoi ettei se haittaa hän tykkää kuulemma katsella kun muut leikkivät silti kyyneleet valuivat hänen silmistään. Aloin itsekin itkeä kun en tiedä miten häntä voisin auttaa.
Ap
Se kasvattaa luonnetta! Anna sille neuvoksi lyyä turpaan jotakuta. Jollei pelitä omin käsin, niin apuvälinettä käyttäen !
Olin juuri tuollainen 3-7 -luokilla vaihdettuani koulua. 7-luokan loppupuolella tajusin, että syynä syrjintään oli minun erilaisuuteni; pukeuduin melko lapsellisesti ja olin melko hiljainen. Aloin kiinnittää huomiota ulkonäkööni ja käytökseeni ja nyt 9. luokalla minulla on luokassa monta hyvää kaveria. Noloja tilanteita tulee joskus, kun joku on jo pyytänyt minua parikseen ja hetken kuluttua joku toinen kavereistani pyytää samaa asiaa. On se kuitenkin sen arvoista, sillä en ole enää hylkiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot että lapsen kehitys kärsii ja laitat pienryhmään. Psykologin lausunnot mukaan.
Lapsi on jo pienryhmässä. Siellä onkin ne pojat jotka joskus leikkivät hänen kanssaan. Niin ja tyttö ei pärjää opinnollisesti siellä pienryhmässäkään. Rukoilen, että pääsisi pois tuolta koulusta, erityisempään paikkaan jossa olisi samanlaisia lapsia. Nuo pienryhmän pojatkin on enemmän käytösoireisia, ei kehityksestä jäljessä olevia.
Sitäkään en ymmärrä että he tekevät paljon paritöitä ja saavat aina valita itse parinsa niin lapseni jää aina yksin, opettaja tietää tästä että asiasta niin miksi hän ei voisi joskus vaikka itse jakaa pareja tai arpoa parit.
Ei varmaan tee kenenkään lapsen itsetunnolle hyvää jäädä aina viimeiseksi ja sitten opettaja määrää että mene nyt Tiinan ja Piian ryhmään kolmanneksi.
Ap
Toimiva keino voisi olla puhua ainakin kotona käyvien kavereiden vanhemmille. Minä puhuin suoraan vanhemmille, että mitähän voitaisiin tehdä, kun lapset varailee pareja välitunneille ja aina joku jää yksin, että puhuisivat lapsilleen tästä. Meidän koulussa omani jää usein yksin mutta ajoittain myös muut joutuvat samaan tilanteeseen. Yksin jääville pitää sanoa, että hänessä ei ole mitään vikaa ja että kaikki te vasta opettelette yhdessäolotaitoja, mutta silti aina pitäisi huomata pyytää yksinäisiä mukaan. Lapset määräävät pareja kuka saa koskakin leikkiä kenenkin kanssa. Opettajan pitämä puhuttelu ei auttanut. Omani onneksi voi leikkiä muillakin luokilla olevien kanssa ja haluaa välillä leikkiä tarkoituksella yksinkin. Mutta äitinä raastaa silti.
Tsemppiä lapsillenne. Itse olin koulussa samanlainen ja nyt 30v masentunut opiskelukyvytön.
Tytöillä tämä parisuhdekulttuuri alkaa jo päiväkodissa ja yksi jää aina vanhaksipiiaksi. Tämä vanhapiika joko jää yksin tai hakeutuu poikien seuraan. Eli onko tyttö pyrkinyt mukaan esim. poikien pallopeleihin tai pariksi jollekin pojalle?
Tiedän tunteen ja harmikseni pitää sanoa ettei opettaja voinut meidän koulussa tehdä asialle mitään. Oli puhunut tunnilla siitä ja muut olivat arvanneet että X oli valittanut äitille ja syrjiminen vai paheni:(
Onneksi luokalle tuli uusi oppilas josta lapseni sai kaverin ja pikku hiljaa muutkin alkoivat ottaa mukaan leikkeihin kun ei enää ollut "se yksinäinen jonka pariksi ei kukaan halua"