Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain 37 %:lla suomalaisista jää yli 100 e/kk säästöön?

Vierailija
01.11.2016 |

Säästöpankki julkaisi eilen jokavuotisen säästämisselvityksensä (ks. http://bit.ly/2froNy0 ja http://bit.ly/2f9GApR). Minusta tuloksissa on erityisen hämmentävää se, että vain 37 %:lla vastaajista jäi yli 100 e/kk säästöön ja 26 %:lla vähintään 200 e/kk säästöön. Toki vastaajiin kuulunee opiskelijoita, peruspäivärahaa saavia sekä kotihoidon tuella olevia henkilöitä, joilta ei välttämättä voida odottaa kovin suuria kuukausisäästöjä. Mutta kun ottaa huomioon, että kokopäivätöissä olevien mediaaniansio on n. 3000 e/kk + lomarahat, niin jotenkin tuo max 100 e/kk säästäjien suuri lukumäärä hämmentää kovasti.

Elänkö siis jonkinlaisessa kuplassa vai vaikuttaako tämä tosiaan muiden mielestä järkeenkäyvältä? Onko täällä työssäkäyviä henkilöitä, joilla oikeasti jää kuukaudessa enintään satanen säästöön?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa. Joo, toki moni maksaa asuntolainaa mutta silti alle 100 e kuussa on keskitasoksi tosi vähän. Eikö ihmiset varaudu ollenkaan taloudellisesti esim. sairastumisen tai työttömyyden varalle?

Vierailija
2/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät kuplassa. Aika monen pienipalkkaisen brutto on 1800-2100 e/kk ilman lisiä. Säästä siinä sitten asumiskulujen, laskujen, polttoainekulujen ja ruuan lisäksi. Julkisella lomarahoistakin rouhaistaan nyt -30%, vielä vähemmän mahdollisuutta säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä olen, tienaan bruttona noin 1600e/kk. Vajaa satanen kuussa saattaa jäädä säästöön, mutta yleensä sitten tulee joku kaikki säästöt syövä katastrofi ja saa taas aloittaa nollasta.

Vierailija
4/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää kyllä säästöön, mutta niitä yllättäviä menoja, joihin säästöjä tarvitaan tuntuu nykyään tulevan vähän väliä. Tänä vuonna jouduin sairalaan, vaikka olen aina ollut tosi terve. Sitten tuli juurihoito hampaaseen, isä kuoli yllättäin - kuluja siitäkin, vaikka isän tililtä hautajaiset saatiinkin maksettua. 

Vierailija
5/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei jää pennin jeniä säästöön, mutta en tiedä miksi pitäisikään jäädä. Jos vaikka pesukone tai fillari hajoaa, ostan uuden ja käyn seuraavassa kuussa pari kertaa vähemmän ravintolassa. Hassaan rahani ruokaan, matkusteluun ja keskusta-asumiseen. Lapsia en tule hankkimaan, mutta vanhemmiltani (kunnon pihejä) tulee todennäköisesti jäämään muhkea perintö eläkepäiviä rikastamaan. Aijai. 

T. 3750 euron nettotulot

Vierailija
6/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä? Säästin opiskeluaikana (6v) liki 20 tonnia 15k€ vuosituloista. Nyt työelämässä jää liki tonni säästöön joka kuukausi, vaikka olen ihan keskituloinen

Vierailija
7/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokopäivätöissä olevia on vähemmän ja vähemmän, ja töitä saa muutaman kuukauden pätkissä. Vaikka palkasta saisikin säästettyä, niin työpätkää seuraavan työttömyysjakson aikana ei ole mahdollista säästää mitään.

Lisäksi on asumiskuluongelma. Isoissa kaupungeissa on mahdoton yhtälö asua järkevän työmatkan päässä, maksaa kohtuullisia asumiskuluja ja laittaa rahaa säästöön, jos on pienituloinen ala.

Vierailija
8/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ihminen jolla on velkaa, usein vieläpä iso summa kuten asuntolaina, laittaisi isoja summia säästöön???

Minä ainakin maksan mielummin velat pois, ja sitten voin alkaa säästää jos jää ylimääräistä.

Se höpinä että pitäisi jossain nollakorkotililla makuuttaa vaikka kahden kuukauden menojen verran rahaa "jos vaikka pesukone hajoaa" tai jää työttömäksi, niin ensinnäkin, jos jää työttömäksi, saa palkan johon luultavasti sisältyy lomarahoja ja sen jälkeen saa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, suurin osa pääsee uuteen työpaikkaan 3kk sisällä, toiseksi, jos pesukone hajoaa, sen voi ostaa vaikka visalla jos ei tilillä muutamaa satasta ylimääräistä ole.

Vierailija
9/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä olen, tienaan bruttona noin 1600e/kk. Vajaa satanen kuussa saattaa jäädä säästöön, mutta yleensä sitten tulee joku kaikki säästöt syövä katastrofi ja saa taas aloittaa nollasta.

Mutta sitähän varten ne säästöt on, eli hyvä että niitä kertyy edes se vajaa satanen kuussa. Mieti, miten kusessa olisit katastrofin sattuessa jos vähäisiäkään säästöjä ei olisi.

Vierailija
10/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä joilla on rahaa se myös menee. On oma auto, lapsilla kalliit harrastukset, kynsihuollot, sisustusvimma jne. Itse olen osa-aikainen sinkku myyjä, ja mulla jää useampi satanen kuussa säästöön. Sinkkuus lisää kustannuksia, mutta lapsettomuus pienentää.

Vierailija
11/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elät kuplassa. Aika monen pienipalkkaisen brutto on 1800-2100 e/kk ilman lisiä. Säästä siinä sitten asumiskulujen, laskujen, polttoainekulujen ja ruuan lisäksi. Julkisella lomarahoistakin rouhaistaan nyt -30%, vielä vähemmän mahdollisuutta säästää.

No niin onhan pienituloisia, mutta silti puolet kokopäivätöissä olevista tienaa vähintään 3000 e/kk, joka on nettona n. 2100 e/kk. Luulisi siis, että huomattavasti useampi kykenisi sen satasen laittamaan jemmaan kuukaudessa?  Ja nuokin listaamasi pienipalkkaisen esimerkkipalkat tekee kuukaudessa nettona n. 1250-1600 e/kk. Esimerkiksi minun menoilla (n. 1000 e/kk) jäisi ilmeisesti rutkasti keskivertohenkilöä enemmän säästöön kuukaudessa, jos olisin pienituloinen.

-ap

Vierailija
12/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli esmes mun, brutto 1800. Kaksi lasta kalliissa kaupungissa. Säästöön 300-400 e/ kk. Mies on muttei rikas. Luottoja ei.

Vierailija
13/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että ihmiset eivät osaa käyttää rahaa. Eletään samalla tavalla kuin blogistit yms pikkujulkut ja luullaan, että on ihan normaalia syödä joka päivä ulkona ja matkustella 5 kertaa vuodessa ja ostaa vain " laadukkaita raaka-aineita yms". Sitten ihmetellään, kun keskivertopalkasta tai  keskivertoa korkeammastakaan palkasta ei jää mitään käteen ja moni myös velkaantuu tasaisesti. Jos ei pysty säästämään, niin menot on lian suuret. Se on ihan fakta asia.

Vierailija
14/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli esmes mun, brutto 1800. Kaksi lasta kalliissa kaupungissa. Säästöön 300-400 e/ kk. Mies on muttei rikas. Luottoja ei.

Alapeukuttaja saa toki kysyä kos on kysyttävää?

Vierailija
15/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihminen jolla on velkaa, usein vieläpä iso summa kuten asuntolaina, laittaisi isoja summia säästöön???

Minä ainakin maksan mielummin velat pois, ja sitten voin alkaa säästää jos jää ylimääräistä.

Se höpinä että pitäisi jossain nollakorkotililla makuuttaa vaikka kahden kuukauden menojen verran rahaa "jos vaikka pesukone hajoaa" tai jää työttömäksi, niin ensinnäkin, jos jää työttömäksi, saa palkan johon luultavasti sisältyy lomarahoja ja sen jälkeen saa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, suurin osa pääsee uuteen työpaikkaan 3kk sisällä, toiseksi, jos pesukone hajoaa, sen voi ostaa vaikka visalla jos ei tilillä muutamaa satasta ylimääräistä ole.

Jos tämänhetkisellä korkotasolla on asuntolainaa, niin kannattaa jo ihan vaihtoehtokustannusten (=menetetty tuotto säästetylle pääomalle) takia myös säästää, vaikka lyhentäisi velkaa.

-ap

Vierailija
16/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitähän varten ne säästöt on, eli hyvä että niitä kertyy edes se vajaa satanen kuussa. Mieti, miten kusessa olisit katastrofin sattuessa jos vähäisiäkään säästöjä ei olisi.

Onhan se noinkin... Silti tämä jatkuva kitkuttelu tympii. Olisi kiva esimerkiksi säästää omistusasuntoon, mutta eihän siitä mitään tule kun käytännössä säästöön ei jää mitään.

Vierailija
17/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lainoja aika paljon, ja minä olen ollut työttömänä vuosia, ja pari lasta, kyllä meillä menee kaikki mitä tulee, vaikka ei polteta, juoda eikä matkustella, minä en ole eläissäni ollut lentokoneessa vaikka olen jo yli 40v. Meillä menee ruokaa paljon rahaa vaikka ei tehdä mitään hienoja ruokia. Eikä mene vaatteisiin tms. paljon rahaa, lapsille toki on pakko ostaa välillä jotain kun entiset jää pieneksi, mutta juuri koskaan en osta normaalihinnalla, kun on kaksoset, eli pitää aina ostaa kaikkea kaksi, ostan alennuksesta. Ravintolassa syömässä käydään todella harvoin, ehkä 1-2 kertaa kuussa haetaan pitsaa tms. perheen ruuaksi.

Vierailija
18/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon lyhennys 400 e/kk, tämä on tällä hetkellä ainoa säästämiseni. Aika monella varmaan sama strategia eli lyhennys on säästö ja muun saa käyttää. Toki minulla on hätävarana potti, mutta se ei ole syntynyt säästämällä.

Vierailija
19/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mediaanipalkan ollessa tuo 3000, se tarkoittaa kuitenkin että aika moni sen verran tai ylikin tienaavista kuuluu tuohon 63%:n joilta ei jää kuukaudessa mitään säästöön.

Vierailija
20/52 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämänhetkisellä korkotasolla on asuntolainaa, niin kannattaa jo ihan vaihtoehtokustannusten (=menetetty tuotto säästetylle pääomalle) takia myös säästää, vaikka lyhentäisi velkaa.

-ap

Ei kannata. Kyllä se asuntolaina kannattaa maksaa maksusuunnitelman mukaan parissakymmenessä vuodessa pois, jos jää joskus työttömäksi tai vaikka kuolee nuorena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän