Miksi lasten- ja kodinhoitoon osallistuminen pitäisi olla tasavertaista?
Miksi naiset nillittää, että lasten- ja kodinhoitaminen pitäisi mennä 50/50. Meneekö rahan ansaitseminen 50/50?
Kulkuvälineiden osto/myynti, renkaanvaihdot, katsastukset, huollot, korjaukset 50/50?
Kodin remontit, kasaukset, fiksaukset 50/50?
Prkk
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
0/5.
Koska rahat menevät 50/50 vain silloin kun nainen on saamapuolella.
Autoa ei ole, rempat hoitaa ulkopuoliset tahot ja kalusteet osaan koota ihan itsekin.
En mennyt naimisiin ollakseni kotiorja joten kyllä, lasten -ja kodinhoito menee puoliksi.
Koti ja lapset ovat yhteiset.
Eikä kaikissa perheissä ole edes autoa, ja rempat yms. teetetään firmoilla, joten olisiko ok, että toinen hoitaa kodin ja lapet, toinen ei mitään? 100/0?
Lisäksi lapset eivät ole mitenkään autoon verrattava "työ" , joka pitää hoitaa vaan lapsella on oikeus viettää aikaa vanhempansa kanssa.
Palkkaeroilla ei ole mitään tekemistä parisuhteessa. Jos vaimo on matalapalkka-alalla ja joutuu vielä tekemään ilta- ja yövuoroja, onko sen perusteella oikeudenmukaista, että aviomies, joka on miesvaltaisella alalla, jossa työ on kevyttä päivätyötä ja historiallisesti palkka korkea, saisi vaa laiskotella kotona? Miksi?
Ei. Oikeudenmukaista perheessä on katsoa työtunteja ja -aikoja, sitten miettiä sen mukaan mikä n reilu määrä osallistumista kotitöihin.
Kuluihin osallistuminen tehdään oikeudenmukaisesti niin, että kumpikin käyttää saman osuuden tuloistaan prosentuaalisesti perheen yhteisiin kuluihin.
Näin se menee. Emme elä 1950-luvun USA:n kuvitteellisessa perheessä.
On kai aika luonnollista, ettei halua parisuhteessa ottaa kantaakseen enemmän epämiellyttäviä velvollisuuksia kuin toinen. Jos lasten- ja kodinhoito olisi kivaa ja palkitsevaa, se ei olisi tasavertaisuuskysymys kuin korkeintaan siinä mielessä, että kumpikin palaa halusta tehdä siitä oman osansa. Koska se on pääasiassa työnomaista puurtamista, kumpikin haluaa keventää omaa kuormaansa, jos se vain on mahdollista.
Tämän puuhan mielekkyydestä voi sitten jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.
Vaikka siksi, että käyn töissä ja tienaan nykyään enemmän kuin avokkini. Ja kyllä, osallistun talon remppahommiin (jotkut teen ihan itsekseni) jne.
Niin että nainen hoitaa joka päivä pyykit, tiskit, ruoanlaiton ja siivouksen ja siinä sivussa vielä auttaa lapsia läksyissä, vaihtaa vauvan vaipat jne. ja tasapuolisuuden vuoksi mies sitten vaihtaa auton renkaat kahdesti vuodessa ja tekee kerran vuodessa jonkun korjauksen? Ookoo.
hanska kirjoitti:
kumpikin haluaa keventää omaa kuormaansa, jos se vain on mahdollista
Näinhän se on. Onneksi kuitenkaan rakasta elämänkumppaniaan ei halua painostaa tekemään epämiellyttäviä hommia yhtään sen enempää kuin itse tekee. Muutenhan kyse olisi hyväksikäytöstä eikä rakkaudesta. Vai mites tää menee?
Nimenomaan! Koska mies on fyysisesti vahvempi, on luonnollista, että hän hoitaa kaiken ja vaimo lepää.
Sopikaa hyvät ihmiset nämä asiat etukäteen. Ennen yhteen muuttoa ja ennen lapsia. Olen lapseton sinkkumies, mutta mulla oli kuuden vuoden avosuhde. Exä teki kotona enemmän. Se oli ok, asiasta keskusteltiin. Mulla on vamma, jonka vuoksi en pysty samaan kuin exäni pystyi. Tein sitten, mitä voin. Me koitettiin elää niin, että kummallekin jää energiaa yhtä paljon jäljelle pakollisen jälkeen. Mä tein vähemmän kaikesta, mutta meidän jaksamisen taso oli kutakuinkin sama. Tämä tietty vaatii aika kovan luokan rehellisyyttä ja avoimuutta.
Yhteinen koti hoidetaan yhdessä, ja ehdottomasti yhteiset lapset. Suomalainen nainen tuo leivän pöytään siinä missä mieskin, mutta jostain syystä kotityöt ja lastenhoitokin tuntuu kaatuvan enimmäkseen naisten kontolle vielä tänäkin päivänä. Ja he tekevät, kun ei voi jättää tekemättäkään (selkärangan omistaminen on toki ihailtava piirre). Ymmärtäisin tällaisen työnjaon jos toinen olisi työelämän sijaan kotiäitinä, mutta tämä ei ole Suomessa juurikaan mahdollista.
Toki jos mies haluaa maksaa vaikka viikkosiivoojan, ja käyttää siitä vapautuvan ajan lastensa kanssa olemiseen, niin ei kai se haittaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan! Koska mies on fyysisesti vahvempi, on luonnollista, että hän hoitaa kaiken ja vaimo lepää.
:D
Meillä ainakin menee puoliksi. Itse asiassa viimeisen 20 v aikana minä olen maksanut isomman osan rakentamisista ja remonteista. Tasapuolinen malli hoitaa hommat on likimain ainoa konsti, jolla voi pyörittää useamman lapsen ja kahden työstä tykkäävän ihmisen arkea.
Meillä kaikki maksetaan puoliksi,talon kulut,rempat teen itse,harrastukset autokulut,ruuat ja kaikki tekee kotihommia,myös lomat maksetaan puoliksi
0/5.