Yritin auttaa tuttua vähävaraista yksinhuoltajaäitiä, sain huudot
Tiedän että hän saa apua mm. erilaisista jouluapujärjestöistä ja leipäjonosta. Niin päätin itsekin auttaa häntä.
Keräsin pojan vanhat (ehjät ja siistit mutta pienet) vaatteet ja kengät, ostin juustoa, konvehteja ja viinirypäleitä,alkoholittoman kuohuviini ja limsan, jotka asettelin kauniiseen koriin. Vein tavarat hänelle. Hän avasi oven humalassa. Ojensin tavarat ja toivotin hyvää joulun odotusta naapurista. Hän huusi että saan pitää paskani ja seuraava joka tyrkyttää almuja saa nyrkistä.
Se niistä hyvistä aikeista sitten.
Kommentit (79)
Täällä ollaan tekemässä yksinhuoltajasta alkoholistia näkemättä potilasta. Jos hänellä on ollut vaikka syntymäpäivät ja lapsi/lapset hoidossa. Hieno juttu auttamisen halu, mutta tulee mieleen, että AP meni kyttäämään yksinhuoltajan juhlintaa ja vielä korosti alkoholittoman kuoharin viemistä. Ei toinen ihminen voi toisen alkoholinkäyttöä kontrolloida, ei edes alkoholistin. Ihmeellisen negatiivinen käsitys ihmisillä yksinhuoltajista. Itsekin olin aikoinaan sellainen. Työssäkäyvä, asiani hoitava, tukia en juuri saanut, kuin lapsilisän ja lapsen isältä elatusmaksun. Tänään ensimmäistä päivää osa-aikaeläkkeellä 47 vuoden työuran jälkeen. Ei kaikki yksinhuoltajat ole luusereita eikä omasta syystään yksinhuoltajia.
Tahdikkuus on taitoa vaativaa. Joku meni pieleen. Vanhoista kledjuista pitäisi varoittaa ja kysyä etukäteen saako kipata. Lokakuinen nihkeä herkkukori. Ööh. Oisit odottanut pari viikkoa.
Ja lapsi itki jaloissa liian pienissä likaisissa rikkinäisissä vaatteissa nälkäisenä?!
Mä olisin iloinen jos joku haluaisi auttaa mua.
Jaa, en tiedä ovatko nämä hyökkäävät vastaajat täällä itsensä köyhiksi vai varakkaiksi luokittelevia, mutta en ihan ymmärrä myöskään kiittämättömyyttä.
Vaikken söisi suklaata tms. niin ihanahan olisi saada lahja vaikka olisi mun mielestä kuinka rumassa korissa tahansa.
Ja voihan sen konvehtirasian laittaa lahjana jollekin toiselle eteenpäin, jos ei itselle maistu. Siinähän säästyy omia rahoja, kun ei tarvitse ostaa lahjoja kaupasta.
Jos suklaa ei ole pilalle mennyttä, niin en ihan ymmärrä, mikä sen antamisessa voi olla niin väärin.
Jos epäilee kaikkia toisen motiiveja lähtökohtaisesti negatiivisiksi, niin sitten on oma elämä yhtä negatiivisuutta. Asiaan voi suhtautua niinkin, että olipas kivasti toimiva naapuri ja olipas kiva saada lahja, vaikkei nämä juuri minun herkkuja olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet lasun niin saa ens kerralla sossuntädin oven taakse. Ei ole hyvä lapsen olla alkoholistin kanssa.
Muista tämä kavereidesikin kanssa. Lasillinen viiniä ja se on lasu.
Ap kyllä jatkoi, että äiti on alkoholisti, niin siksi alkoholiton kuohari. Mun mielestä lasi tai pari viiniä silloin tällöin ok, mutta jos on alkoholisti, niin ikävä kyllä silloin ei ole kyvykäs hoitamaan lastansa.
Alkoholisti EI voi juoda edes alkoholitonta kuoharia! Alkoholisti ei saisi edes saada salaatinkastiketta, jossa on viinietikkaa - jopa se saattaa laukaista ryyppyputken!
67 kuka teki diagnoosin, naapurin insinööri? Miksi ei alkoholisti voi juoda alkoholitonta kuoharia?
Vierailija kirjoitti:
67 kuka teki diagnoosin, naapurin insinööri? Miksi ei alkoholisti voi juoda alkoholitonta kuoharia?
Mun ymmärtääkseni jos alkoholinhimot on kovat niin alkoholitonkin kuohrai voi voimistaa niitä samalla tavalla kuin baarikin voimistaisi niitä vaikka siellä joisi vain vettä.
t. eri
Mistä ap tiesit, että naisella on alkoholiongelma? Ja että saa almuja?
Kyllä minäkin leipäjonoon kehtaan mennä, mutta en tykkäisi että tutut jotka ovat kuulleet että meillä menee huonosti, alkaisivat tuomaan jotain avustuksia. Jos tietäisin, että jollain tuttavalle on omaa lasta vanhempi lapsi, osaisin kysyä esim. vaatteita PIENTÄ korvausta vastaan, kun minulla ei ole paljon rahaa. Ja kyllä olen ollut oikeasti köyhä ja minulla on ollut todellisia vaikeuksia elämässä (vaikea sairaus). Ylpeyttäni en ole kadottanut. Ap:n tuttu koki eleen tungettelevana, siitä suuttuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi minäkään ottanut sun koriasi vaikken ole alkoholisti enkä ihan säälittävän köyhäkään.
Inhoan tuollaisia herkkukoreja koska niihin on aina valittu asioita sen korin kasaajan mieltymyksien mukaan ja mitä minä sellaisilla aineksilla teen? Heitän roskiin kaikki maksapateet, homejuustot, apppelsiinimarmelaadit ja hunajat.
Toisekseen tämä on huono provo todellisuudessa.
Siis jos sä saat joulukorin joltain sukulaiselta tai naapurilta tai ystävältä niin sä et ota sitä vastaan? Siis herranjestas, missä sun käytöstavat on? Meillä on tapana vaihtaa lahjoja naapuritalon asukkaiden kanssa heidän aloitteesta eikä me aina tiedetä, tai he ei tiedä, mistä toinen pitää, mutta hyvänjouluntoivotusten kera annetaan ne meidän pikkulahjat ilman että kumpikaan loukkaa toista ja jää hyvä mieli.
Sukulainen on eri asia kun joku tärähtänyt naapurin muija, joka kiikuttaa joululahjaa mulle marraskuussa.
Mutta noi korilahjat on muutenkin sellaisia, että ne menee roskiin heti kun antaja on selkänsä kääntänyt. Työpaikaltakin niitä välillä saa mutta ei niistä mulle mitään iloa ikinä ole ollut.
Hei huomaax, toin teille tällasen herkkukorin jossa on sulle alkoholitonta skumppaa ku oot niin alkkis! Ajattele vähän.
Olisko kannattanut ensin kysyä tarviiko hän apua ja millaista? Nyt sä keräsit omia vanhoja kamojasi kokoon ja kuvittelit, että koska hän on oletettavasti köyhä niin hän varmaan ottaa ne kiitollisena vastaan. Ja loukkaannuit kun ei ottanutkaan. Sun kuvitelmas siis meni rikki ja se loukkaa sinua suuresti.
Sorry nyt vaan, mutta edes köyhällä ei ole velvollisuutta ottaa sun vanhoja kamoja saati olla niistä nöyrän kiitollinen. Ei hän niitä pyytänyt. Ei hän ole sulle siis mitään velkaa. Sä olit tässä se joka tuppautui toisen elämään lupaa kysymättä. Ei naapurin köyhyys tai muut ongelmat anna sulle oikeutta sekaantua ja sen varjolla esittää hyväntekijää. Ja vielä loukkaantua jos ei kelpaa. Ei köyhän ole pakko ottaa kaikilta almuja vastaa. Tai siis oikeammin toimia "hyväntekijöiden" vaatteiden ym. roskan loppusijoituspaikkana. Vaikka eivät niitä kenties edes tarvi tai halua. Mistä sen tietää, vaikka sillä oli jo valmiiksi niitä vaatteita jo saatuna jo muualta niin paljon ettei enempää enää tarvi. Olisko sen pitänyt ottaa ne vain jotta sulle ei tule paha mieli? Ei ihme jos sitä alkaa jo vituttaa kun "hyvätekijät" soittelee ovikelloa ryysykassin kanssa.
Veit vittuilevan korin kera oman roskan. Tottakai olisi pitänyt hypätä kaulaan vähintäänkin.
69, eihän siinä tapauksessa voi juoda vettäkään, jos ei alkoholitonta kuoharia ja jos noin pahassa mallissa on elämä, niin kyllä lapsi olisi otettu jo huostaan
Vierailija kirjoitti:
69, eihän siinä tapauksessa voi juoda vettäkään, jos ei alkoholitonta kuoharia ja jos noin pahassa mallissa on elämä, niin kyllä lapsi olisi otettu jo huostaan
Tuosta huostaanotosta en osaa sanoa nyt kun viestini koski vain alkoholitonta kuoharia, mutta alkoholijuomien alkottomat versiot voi olla vaikeampia alkoholistille kuin ihan vesi, jota saa hanasta eli kyllä vettä voi juoda, vaikka se kuohari ei olisi hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli on sairautta, koska tällöin säälijä pystyy kompensoimaan omia vikojaan sääliessään tiettyä ihmistä tai ihmisryhmää. Ikäänkuin säälijä nostaa omaa egoaan sääliessään tiettyä ihmistä tai tahoa.
Säälijä ei tunnista itsessään asioita, jotka hän näkee säälittävässä kohteessa, jolloin hän kokee itsensä hyväksi, kun voi sääliä tuota toista.
Nyky-Suomessa löytyy paljojn säälijöitä ja säälittäviä, kun tämä yhteiskunta kaksiportaistuu. Ne, joilla menee hyvin ja taas ne, joilla elämä takkuaa. Siis säälille on tilausta tulevina vuosina. Pitäkää varanne, jottette sääli tai ole säälittäviä.
Kun kertoo kaikille, kuinka yritin vain auttaa, voi osoittaa ympäristölle oman hienoutensa. Eikö olekin säälittävää?
Niin että jos näkee jonkun eläimen jäihin tippuneena niin anti hukkua vaan. Sairautta se on pelastaa. Tällä perusteella voidaan lopettaa turha maksaminen sairasautoista ja palokunnasta. Antaa sydärin saaneen kuolla pois. Sääli on sairautta, vaikka olisit 20 vuotias tervesydäminen itse.
Jäihin tippuneelle heitetään pelastusrengas, mutta mikään ihmisryhmä ei sitä rengasta kaipaa vain siksi, että elämä takkuaa.
Tuo nyt taas on sitä yksinhän pärjätään vaikka hampaat hajois -eetosta. Ei sitä ole pakko asettaa ainoaksi vaihtoehdoksi. Ongelma on siinä, että tehdään asioita säälistä, joita ei olisi loukkaavaa tehdä myötätunnosta. Vastaanottaja usein bongaa tosi nopeasti, kummasta on kysymys. Säälijä usein nimenomaan ei osaa kysyä toiselta, mitä hän tarvittisi.
Vierailija kirjoitti:
Koska se voi kuulemma laukaista ryyppyputken. Se ei myöskään ole koskaan täysin alkoholitonta .
Näin minulle on opastettu en tiedä sen enempää.
T (ex?)-alkoholistin lähisukulainen
Naapurisi käytös ei ollut asiallista, mutta...
Ei ole hyvä idea viedä kenellekään käytettyjä lastenvaatteita kysymättä ensin, olisiko niille käyttöä. Lapsella saattaa olla jo riittävästi sopivan kokoisia vaatteita, ja kaappiin ei enempää mahdu. Tai koko ei välttämättä ole juuri se, mitä nyt tarvittaisi, tai vaatteiden malli voi olla väärä. Esim. hoikan lapsen vanhat vaatteet eivät mahdu pullukalle, ja pullukan lapsen vanhat housut eivät pysy hoikan päällä.
Kun meillä oli huonompi aika, niitä vaatepusseja tuntui tulevan ovista ja ikkunoista. Vaikka kävin pussit läpi ja otin vain sen mille arvelin olevan käyttöä meillä, silti osa vaatteista jäi käyttämättä tai hyvin vähälle käytölle. Myös hyviä löytöjä tein, mutta joskus otin jotain ihan vain kohteliaisuudesta.