Kissa vai koira ja miksi?
Kissat on viehkompia ja aistikkaampia eläimiä. Myös siistimpiä ja rauhallisempia. Eivät hössötä kuin koirat ja viihtyvät mainiosti myös omissa oloissaan. Valitsen siis kissan.
Kommentit (74)
Kissojen ja koirienkin luonne vaihtelee rodusta ja yksilöstä toiseen.
Meidän naapurustossa on myös niitä, jotka lenkkeilevät kissan kanssa. Jotkut kissat näköjään tottuvat hihnassa kulkemiseen.
Eläinten käytös on usein reaktio omistajan toimiin, joten ellei kissalla/koiralla ole ongelmia jo ennen nykyiselle omistajalle tuloa, niin täystuho, pureminen ja muut toimet ovat kissan/koiran mielenilmaisuja omistajan toimille. Huonosti kissaa tai koiraa hoitava saa siis sitä mitä tilaa.
Itse pidän sekä koirista että kissoista, ja kumpaakin laatua mulla on ollutkin. Jotenkin pidän kissaa viehttävämpänä ja älykkäämpänä. Kissa on myös ihanan itsekäs, on hupaisaa joutua kissan kesyttämäksi. Mikään ei ole niin ihanaa kuin ottaa päiväunet niin että lämmin kehräävä katti pötköttää masun päällä ja välillä pistää pehmoisen tassunsa mun poskelle -- tassun tarkoitus on ystävällisesti muistuttaa ihmistä liikkumasta, ettei katin kauneusunet häiriinny :)
Kissa. Kissat ovat puolijumalia. Pidän kyllä koiristakin paljon, mutta kissat vetoavat minuun vieläkin enemmän.<3
Vierailija kirjoitti:
Koira, koska pölisee vähemmän kuin itseään puhtaaksi nuoleva kissa ja pystyn allergiasta huolimatta pitämään. Lisäksi tuo seuraa arkeen ja turvaa pimeällä liikkumiseen.
Kissakin olisi ihana mutta vähän huolestuttaa kun yhdeksällä kymmenestä tuntemastani kissanomistajasta on aina kädet naarmuilla. Lapsena sain traumat kun yhtä kissaa silittelin ja se kehräsi rauhallisena, seuraavassa sekunnissa olikin käsivarren ympärillä kaikki kynnet ja hampaat pureutuneena hihaan. Ihme otuksia.
Et vain osannut lukea kissaa. Kissasta kyllä huomaa, milloin se on saanut tarpeekseen silityksistä, ja silloin kannattaa suosiolla lopettaa.
Ja mitä "pölisemiseen" tulee, niin kyllä ne ainakin minun kokemukseni mukaan ovat koirat, jotka pitävät ällöttävää lutkutusta itseään nuollessaan.
Meillä molemmat. Kissa pilaa huonekalut, raapinut jo keittiön nahkatuolit, kenkiä joutunut viskaamaan roskikseen kun kissan kusi ei lähde niistä millään.
Koirasta enemmän hyötyä, pakko mennä lenkille vaikkei huvittaisikaan, vahtina hyvä. Meidän koira tosin näkee myös aaveita.
Itseasiassa olen sitä mieltä, ettei monilla ihmisillä pitäisi olla lemmikkejä lainkaan.
Ns. koiraharrastajat ovat juuri niitä joilla ei pitäisi olla koiria, sillä kaikki jotka olen tavannut ovat olleet ihan toheloita ja harrastavat koiriaan samoin kuin joku harrastaa vaikkapa moottoripyöriä.
Kissaihmiset puolestaan ovat usein jotenkin psyykkisesti häiriintyneitä tms.
Jos ihmisellä on lemmikkejä ihan tavallisesti ja ilman jotain ihme harrastusta, niin asiat ovat silloin paljon paremmalla mallilla.
Itsellä 2 koiraa ja kissa. Koiria ollut kauan, nyt ensimmäinen kissa. Aivan ihana tapaus, seurallinen ja kiltti, ei raavi koskaan ketään vaan raapimapuutaan. Kissan kanssa pääsee paljon helpommalla, koiria vietävä kelissä kun kelissä lenkille ja pestävä kuraisia tassuja ja mahanalusia.
Koirille ei tahdo hoitajaa löytyä, kissalle kyllä. Ketään ei ole tarvinnut kissasta varoitella, lapsiin tottumattomista koirista kyllä (lähipiirissä ei pikkulapsia). En jaksa ajatella, että esim. eläkkeelle jäätyäni ottaisin enää koiria, kissat ovat sitten vuorossa.
Kaikissa omat hyvät puolensa!
Kissa. Aina ja ikuisesti. Eivät haise ja ovat ihanan pehmeitä. Ainakin meidän kissat ovat sopivan seurallisia eivätkä todellakaan ole tuhonneet paikkoja. Ja juurikin helppohoitoisuus on plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira, koska pölisee vähemmän kuin itseään puhtaaksi nuoleva kissa ja pystyn allergiasta huolimatta pitämään. Lisäksi tuo seuraa arkeen ja turvaa pimeällä liikkumiseen.
Kissakin olisi ihana mutta vähän huolestuttaa kun yhdeksällä kymmenestä tuntemastani kissanomistajasta on aina kädet naarmuilla. Lapsena sain traumat kun yhtä kissaa silittelin ja se kehräsi rauhallisena, seuraavassa sekunnissa olikin käsivarren ympärillä kaikki kynnet ja hampaat pureutuneena hihaan. Ihme otuksia.
Et vain osannut lukea kissaa. Kissasta kyllä huomaa, milloin se on saanut tarpeekseen silityksistä, ja silloin kannattaa suosiolla lopettaa.
Ja mitä "pölisemiseen" tulee, niin kyllä ne ainakin minun kokemukseni mukaan ovat koirat, jotka pitävät ällöttävää lutkutusta itseään nuollessaan.
Miksi kissanomistajat sitten ovat niin naarmuilla? Masokistejako he ovat, kun osaavat lukea kissaansa ja silti silittävät sitä, kunnes joutuvat kynsityksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä "pölisemiseen" tulee, niin kyllä ne ainakin minun kokemukseni mukaan ovat koirat, jotka pitävät ällöttävää lutkutusta itseään nuollessaan.Miksi kissanomistajat sitten ovat niin naarmuilla? Masokistejako he ovat, kun osaavat lukea kissaansa ja silti silittävät sitä, kunnes joutuvat kynsityksi?
minä en ole tavannut naarmuilla olevaa kissanomistajaa. Kyllä kissan saa opetettu siihen ettei raapiminen ole hyväksyttävää.
kissat on siinä mielessä ns. "vaikeampia" koska niitä ei voi kouluttaa vaan ne tekee mitä haluaa. kissat hyppii joka paikkaan esim pöydille, eli melko ärsyttävää. ne myös raapii ihan mitä haluaa vaikka olis raapimapuu niin ne voi silti alkaa raapia muita huonekaluja ja tapetteja jne. kissoista lähtee myös ihan hitosti karvaa. moni kissa myös vaatii paljon huomiota ihan siinä missä koirakin, toki riippuu kissan luonteesta. mun kissa hyppii koko ajan syliin jos istun jossain eli tosi vaikee esim tehdä töitä tietokoneella kun pitää koko ajan häätää kissa pois sylistä. toisaalta sekin voi olla jonkun mielestä ärsyttävää jos kissa ei yhtään tykkää olla sylissä. en suosittele ottamaan kissaa. koirista en osaa sanoa kun en omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä "pölisemiseen" tulee, niin kyllä ne ainakin minun kokemukseni mukaan ovat koirat, jotka pitävät ällöttävää lutkutusta itseään nuollessaan.Miksi kissanomistajat sitten ovat niin naarmuilla? Masokistejako he ovat, kun osaavat lukea kissaansa ja silti silittävät sitä, kunnes joutuvat kynsityksi?
minä en ole tavannut naarmuilla olevaa kissanomistajaa. Kyllä kissan saa opetettu siihen ettei raapiminen ole hyväksyttävää.
Kissanomistajat tunnistaa juuri siitä, että jollei heillä ole tuoreita verinaarmuja käsissään, vanhoja jälkiä on. Selitykset ovat sitä, että "silitin kissaa väärästä kohdasta" tai "yritin estää kissaa kynsimästä nojatuolia". Jos kissaihmiseltä kysyy, onko hänen lemmikkinsä koskaan kynsinyt tai puraissut, ihan jokainen vastaa, että kyllä on, ja arpikin näytetään. Ilmeisesti kissan pitämisessä on jotakin sellaista, mikä kompensoi kissan odottamattomat väkivallanteot.
No jos tykkäät siitä että että ei tee mitään muuta kuin vaan laiskotella kotona ja rikkoa huonekaluja ja raapaa sinua jos otat sen syliin, niin miksei kissa
Kissa, vaikka koiratkin ovat ihania. Mutta kissa sopii sekä elämänrytmiini että luonteenlaatuuni paremmin. Omat kissani ovat mukavan sosiaalisia olematta liian läheisriippuvaisia. Ne voi tarvittaessa jättää vähän pitemmäksi aikaa oman onnensa nojaa, koska osaavat tehdä tarpeensa hiekkalaatikkoon, ja niitä ei tarvitse pakosti ulkoiluttaa monta kertaa päivässä (tosin nyt kesän alettua ollaan oltu ulkona 2-3 kertaa päivässä, mutta aikataulu ulkoilutuksille on joustavampi). Ja jotenkin kissan itsenäinen, ei-laumaeläimen luonne puree paremmin. Mutta mitenkään mahdoton ajatus ei ole, että esim. eläkeikäisenä talouteen koirakin tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Meille on muuttanut kissa.
Ennen oli koiria, mutta ei ole enää.
Tuo kissa on kyllä ihan ystävällinen ja mukava, mutta ei siitä oikein seuraa ole.
Eikä sen kanssa oikein voi keskustella, kun sillä on sanottavaa niin kovin harvoin.
Koirien kanssa voi keskustella paljon paremmin ja niillä on usein asioita joita haluavat selittää.
Meidän kissojen kanssa voi kyllä jutustella; kuuntelevat mielellään ja välillä osallituvat keskusteluunkin. Ja etenkin vahemmalla on selitettävää ihan kiitettävästi. On jonkin aikaa tuskailtuaan myös oppinut selittämään asiat niin, että vähän hitaalla käyvälle omistajallekin menee hyvin perille, mitä asiaa tällä kertaa on. Nuorempikin on parhaimmillaan melkoinen selittäjä - etenkin, kun haluaa ulos tai ilatapalraksunsa.
Kissa
-pärjäävät yksinään kotona paremmin kun käyt vaikka kaupassa.
-syövät vähemmän kuin koirat joten ruokalasku ei ole kallis.
-ovat yleisesti hiljaisempia kuin koirat
-eivät höslää jatkuvasti
-perus-ell käynnit ovat halvempia. Esim: kissan kastraatio 98€, koiran n 400€
-kissaa ei tarvitse välttämättä lenkittää, monelle riittää väsyttävä leikki leluilla.
Joo, mun kissa raapii joskus mattoa ja nojatuolia, mutten välitä siitä, kun ei ole jokapäiväistä. Yleensä vain tarttuu kiinni kynsillä ja venyttelee.
Koirat. Eivät levitä ikäviä loiseläimiä.
Vierailija kirjoitti:
No jos tykkäät siitä että että ei tee mitään muuta kuin vaan laiskotella kotona ja rikkoa huonekaluja ja raapaa sinua jos otat sen syliin, niin miksei kissa
Mun kissa ei raavi kun ottaa syliin, ja ei riko paikkoja. Eikä myöskään laiskottele, nytkin juoksee ympäri asuntoa lelu suussaan.
Kissan valitsisin. Pidän koirista, mutta ne eivät sopisi elämäntyyliini.