Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ketään minunkaltaistani vaatefriikkiä (vai olenko sittenkään sellainen..)

09.03.2006 |

Minä siis rakastan vaatteita, lasten ja aikuisten. Käytän paljon aikaa siihen, että löydän ne oikeat värit ja sävyt, sointuvat asukokonaisuudet, hyvät kengät, ulkoiluvaatteet jne. Meillä on kaikille lapsille kauniita vaatteita (makuasioita tietysti) ja kaikenlaisiin tilaisuuksiin sopivia. MUTTA, (nyt seuraa juttu, joka minut erottaa monesta täällä palstailevasta) meillä ei ole vaatetta paljon! Lueskelen täällä miten monella on kaudeksi ulkoiluvaatteitakin puolenkymmentä settiä asusteineen. Tämä ei minua lainkaan häiritse, jokainen käyttäköön rahansa nk tykkää ja jos ja kun saa siitä iloa, asia on minusta ihan ok.

Itse vain olen aika minimalisti. Kodin sisustuksesta olen hirmuisen tarkka ja kaikkea uutta pientä juttua hankin jatkuvasti, mutta en kestä mitään turhaa! Vaatteissa olen samanlainen. Lapsilla on hyvälaatuista, nättiä vaatetta, muttei mitään hirmuisia määriä. Tykkään vaatekaapeista, jotka eivät pursua ja tursua, vaan kaikki on nätisti ja siististi esillä. En nyt sano, ettei näin voisi olla jos vaatetta on paljon... Meillä ei ole ollut yhtään vaatetta, jota ei olisi kertaakaan käytetty. Kaikki on ollut käytössä. Käytettyjä vaatteita en myy eteenpäin, annan kavereille tai lahjoitan ulkomaille.

Onko muita minun kaltaisiani?

Ja sanottakoon, että ei meillä mitään superniukkaa linjaa vaatetuksessa ole, tyyliin kahdet housut, kaksi paitaa. Mutta ei mitään 30 trikoohousuja kuitenkaan... :)

Ja tarkoitus ei ollut mollata niitä, jotka hankkivat enemmän :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no minusta meillä on myös paljon vaatteita, muttei tolkuttoman paljon kuin niillä, jotka todella harrastavat/keräävät lastenvaatteita.

Jos meillä olisi 30 samankokoiset housut, niin siinähän olisi mieletön työ löytää niin monet mieleiset? Hahaa.

Olen aika kranttu ja ostan tiettyä väriskaalaa, jotta vaatteita on helppo yhdistellä.

Mutta ero moneen on myös siinä, etten kyllästy helposti - en ole vielä kyllästynyt yhteenkään lastenvaatteeseen, edes niihin, jotka on jo toisella kierroksella nuoremmalla - ja toinen juttu on, että meillä todella harvat vaatteet on kuluneet! Vanhempi poika on nyt 3.5v, ulkoleikkejä joka päivä ja haalareissa ei ole ollut kulumisongelmia. Outoako? Ja kolmas asia on tietysti, että olen sen verran pihi, etten osta huonoa, enkä niin paljon, että jäisi käyttämättä. Ja vaatteita ja kenkiä huolletaan, tottakai.

Vierailija
2/9 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka intohimoni suuntautuukin vain lastenvaateosastolle tällä hetkellä.

Tykkään ostella lapselle vaatteita ja niitä on jonkun verran mutta ei liikaa. Kaapit eivät tosiaankaan pursuile liioista vaatteista (no ehkä se johtuu budjetistakin hieman). Kun olen ostoksilla niin pyrin ostamaan esim housuille pariksi yhteensopivan paidan/paitoja tai toisin päin. Tykkään että vaatteet sopivat värillisesti ja tyylillisesti yhteen :)

Neidin vaatteiden hankkiminen onkin mukava harrastus tälle mammalle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3-vuotias poika, joka ei suostu käyttämään farkkuja. No, se hänelle suotakoon. Jos se olisi aina pojasta kiinni, hän ei käyttäisi myöskään siistimpiä, suoria housujakaan, vaikka ne olisivat ihan pehmeästä kankaasta tehtyjä.

Vaikka olen kiinnostunut liiankin kanssa omasta vaatetuksestani, poikani sisävaatteet eivät ole tähän asti kauheasti kiinnostaneet. Tai sanotaan paremmin, että en ole ostanut mitään tietyn linjan mukaisesti tai kauhean harkitsevasti. Osa vaatteista on mielestäni oikein nättejä, suuri osa ihan collegehousu-paita -linjaa. Mielestäni päiväkotiin kyllä sopiikin ihan tuo linja.

Tietenkin värisävyt ovat olleet mahdollisuuksien mukaan sellaisia, joista itse pidän. Kuulun kyllä niihin, jotka kauhistelevat noita kaiken maailman örkkejä ja inhoavat ainaista tummansininen-myrkynvihreä-viininpunainen -väritystä.

Vähän aikaa sitten lopetin pieneksi käyneiden vaatteiden myyntiurakan. Tulimme mieheni kanssa siihen tulokseen, että jatkossa pyritään ostamaan vähän vähemmän, mutta laadukkaampaa. Aiomme varmasti vähän enemmän miettiä sellaisia vaatteita, jotka sopivat yhteen toisten kanssa ja vaatteita, jotka ovat kivoja tai jopa kauniita. Mutta tässäkin tietenkin tilanne ja tarkoitus ratkaisevat pukeutumisen.

Ulkovaatteissa ja kengissä meillä ei ole koskaan pihistelty. Olen ehdoton Reimatec-fani. Tosin nekin olen useimmiten hankkinut alesta. Meillä on riittänyt tähän asti yksi haalari per sesonki, mutta jatkossa hankin ainakin välikaudeksi sekä haalarin että kaksiosaisen puvun. Mutta en kyllä niin aio hurahtaa, että hankkisin molempia kaksi. :-)

Jos muiden lasten pukemisessa johonkin kiinnitän huomiota, se ei ole se, miten värisävyt sopivat tms, vaan se, kuinka käytännöllisiä etenkin ulkovaatteet ovat. Liian ohut talvihaalari ja pipo kovilla pakkasilla kyllä herättävät huomioni. Muutoin minun puolestani kukkikoot vaan kaikki kuvat.

:-)

Vierailija
4/9 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en kyllästy lastenvaatteisiin. Ehkä syynä osittain se, että en juurikaan juokse aleissa ja osta vaatteita hirveästi etukäteen. Uskon, että jos katselin vaatetta ensin vuoden, odotellen että se on sopiva+ käyttöikä päälle, voisin kyllästyäkin. Tai sitten en.

Ostan lapsille niinkuin itsellenikin paljon sellaista perusvaatetta, yksinkertaisia malleja, yksiväristä jne. Sitten mausteeksi on sekaan kiva laittaa jotain extraa ja niillä saa ilmetta kummasti.

Meillä myös 3v esikoisen syksyllä ostetut talvihaalarit ovat aivan uutta vastaavat, kauppaan voisi palauttaa. Vaikka lapset ovat kaikki tosi touhukkaita, kai ne ovat sitten kuitenkin melko rauhallisia, koska en esimerkiksi muista että yksikään vaate olisi kenelläkään koskaan rikkoutunut tai mennyt käyttökelvottomaksi.

Vierailija
5/9 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tä kerskakulutusta (se ei taas ole, että pojallani on ralph laurenin takki, tmv. =)).

Mutta oikeasti, jos nyt sata euroa uhraa haalariin, niin kyllä siitä luulisi jaksavan kurat pyyhkäistä käytön jälkeen ja kopsutella hiekat kengistä? Jos ei jaksa, niin ajattelen, että onpa rikas! =D No, vitsi. Mutta kun itse heiluu silitysraudan ja mokkaharjan kanssa, niin ihmisten vakiokommentti on, että " onko uusi..." .

Vierailija
6/9 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon vaatetta, mutta ei liikaa. Etupäässä ostan lapsille vaatetta jotka kestävät pesusta pesuun. Nyt juniorille mietin aika tarkkaan mitä ostan ja että vaatteet sopivat hyvin yhteen. Kaveri piti mua tänään täysin hölmönä kun tuskailin, etten aina löydä vaatteisiin sopivaa tuttia...

Finette: mä saan kanssa jatkuvasti kommenttia, että onko teillä taas uudet vaatteet... Mutta kun tykkään ihan oikeasti silittää ja viikkailla, niin minkäs luonteelleen mahtaa.

Ja en kyllä anna isompienkaan koululaisten kulkea likaisissa vaatteissa tai kuraisissa kengissä. En kyllä itsekään pysty olemaan likaisissa/kuraisissa vaatteissa tai mutaset kengät jalassa. Sitä vartenhan on mokkaharjat ja suojasuihkeet keksitty, että kengät pysyy siistinä :)

Vierailija
7/9 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nykyään on monesti niin vähän aikaa etsiä eri paikoista, että tyydyn vähän sinnepäinkin olevaan tyyliin. Mulla on värianalyysi-kirja, jota rakastan. Älkää ymmärtäkö ketkään väärin, en katso jokaista vaatetta sen mukaan mutta olen huomannut, että on kivempi valita esim. sinipohjaisia värejä vaaleaihoiselle, vaikka ne olisivat minkä värisiä, on kiva, että jaksaa katsoa verhoja ja niiden yhteensopivuutta muun kanssa. Rahat on vähissä ja ostan tosi harvoin, kuten ap, mitään muuta kuin välttämätöntä mutta sitten, kun ostan, haluaisin mieluiten sellaista, missä ajattelen itseni tai lapseni viihtyvän parhaiten. Jonkinlainen " oma tyyli" muuttuu, ja saa muuttuakin, vuosien kuluessa, mutta en välttämättä osta viimeisen trendin mukaisia vaatteita, jos en niistä pidä tai värit eivät ole sellaisia, mistä tykkään. Olen huomannut vuosien aikana, että en ole trendityylinen enkä osta viimeisintä uutta mistään näyttääkseni muodikkaalta. Joskus olisi kiva ostaa uutta ja erilaista vaatetta kyllä. Hauskaa, että joku kyseli tälläisiäkin ja teitä muitakin samaa ajatteleviakin löytyy! Sanoisin, ettei tämä ollut mikään trenditietoisten kysely (vaikka miksei sellainenkin saisi täällä olla!) vaan kuulosti piristävältä.

Vierailija
8/9 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluan että lasteni vaatteet ovat kauniita, yhteensopivia ja että jaksan itse katsella niitä ainakin muutaman vuoden. Lapsia neljä, muutaman vuoden välein, kaksi ensimmäistä tyttöjä ja seuraavat kaksi poikia. Tämä osittain helpottaa urakkaa, koska vaatteet periytyvät suoraan seuraavalle ja kahden käytön jälkeen ne voi myydä/antaa eteenpäin.

Välillä vain tuntuu ettei ole aikaa etsiä sitä oikeansävyistä paitaa tai sukkahousua, ja täytyy kyllä tunnustaa että kuopuksen syntyessä (remontin ollessa kotona kesken) ei oikein jaksanut kiinnostaa mitä isommat tytöt kaapeistaan etsivät päällensä (vaikka melko lailla yhteensopivia vaatteita siellä onkin). Haluaisin käyttää tähän vaatteiden etsimiseen/hankkimiseen enemmän aikaa, en välttämättä enempää edes rahaa. Mutta se aika on taas koko perheeltä pois, joten tasapainoilua... Varmaankin rupean ostamaan netin kautta, sitä kun voi tehdä illalla lasten nukkuessa. Toistaiseksi olen ostanut vain muutaman vaatteen huuto.netistä, nettikaupoista ei ole kokemusta.

Mutta minäkään en ymmärrä sitä että kaapit pursuavat vaatetta, joka ei oikein miellytä, less is more! Meillä ei todellakaan ole kolmea haalaria lasta kohden per talvi, vaan yksi haalari ja yksi 2-osainen. Välikaudeksi en haalareita enää 3-vuotiaallekaan hanki, joten takin lisäksi ainakin kahdet housut. Jonkinlainen varatakki täytynee olla, mutta se voi olla ominaisuuksiltaan " kevyempi" .

Välillä vain " sen oikean" vaatteen löytäminen on todella vaikeaa ellei mahdotonta! Juuri tuskailimme ystäväni kanssa mm. Reimatecin kevätmallistoa, kun mielestämme värit ovat aika kamalia tai ainakin niiden yhdistely on huonoa. Miksei voida tehdä enemmän yksiväristä takkia/haalaria, ei yksivärisen tarvitse olla siltikään tylsä! (Ja kuitenkin Reimatec on yksi niistä harvoista välikausivaatettajista jotka kelpuutan, haluan ne saumatkin teipattuna.) En myöskään pidä mistään ylimääräisestä hörhelöstä, ainakaan päivittäin päällä olevassa ulkovaatteessa.

Olen sisustuksenkin suhteen esteetikko ja minimalisti, meillä ei koriste-esineitä kirjahyllyssä näy. (Ja itseasiassa olohuoneessa ei edes ole kirjahyllyä, se on työhuoneen tapaisessa täynnä kirjoja.) Minua ahdistaa jokapaikassa pursuavat tavarat, joten jos kaappini ovat sekaisin, on muukin elämäni.

Vierailija
9/9 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan että lapseni, poika kohta 3 v. on kauniisti puettu. minäkään en osta paljoa vaatteita, mutta tarpeen mukaan. olen sitä sorttia joka allekirjoittaa eurooppalaista pukeutumista, siis sitä, että miehilläkin VOI olla vaaleanpunainen paitapusero päällä. ei taida pojallamme olla yhtäkään sellaiista tunkkaisen harmaata/haalean sinistä perusväriä kaapissa, mitä Suomessa paljon näkee pojille myytävän.

yleensä ostan vaatetta 2 kertaa vuodessa + joitakin satunnaisia kertoja. mielestäni olen maltillinen, en halua tuhlata, mutta en myöskään halua pihistää tärkeissä valinnoissa. nyt hankin kokeilumielessä Lennen välikausihaalarin (aiemmin ollut reimateccia), timberlandin kengät, koska kengistä en halua tinkiä, sitten piti hommata uudet lämminvuorikumpparit ja kurahousut, ja uudet vk-hanskat (niitä ei aiemmin ollut yhtään, hankin nekin Lennen) ja pipo,. aiemmin oli vielä sopiva sammaleenvihreä tuulitakkimaista kangasta oleva kevyempi takki kaapissa kevääksi. sitten hankin sisäkamoja jahousuja henkasta ja maukasta, sitä " maltillisempaa" linjaa. kierrän kaukaa ne printit ja örkit. mutta henkasta ja maukasta löytyy aika kivoja vuorillisiä hiekanvärisiä housuja nyt ja sitten ne pitkät yksiväriset paidat ovat tosi hyviä ja yhdisteltävissä. rahnaa paloi kyllä yli 200 euroa reilusti noihin hankintoihin, mutta sanoinkin miehelle, että mielestäni siinä ei ollut yhtään turhaa eikä huonolaatuista kampetta.

eli samalla linjalla muiden kanssa !