Miten ilmoitetaa lapsen syntymä "henkilö syntyi"
Heti alkaa jaottelu. Kohta nimetkin on henkilön nimiä ja Jannica-Petteri onkin sitten totta!
Kommentit (10)
Mielestäni on ok jo heti syntymästä asti jaotella vauvat fyysisen sukupuolen mukaan, eli tytöiksi ja pojiksi. Sitten kun lapsi kasvaa ja kokeekin olevansa jokin aivan muu kun vain tyttö tai poika, hän saa tehdä asialle jotain ja muuttaa asian. Minä kutsun poikaani niin kauan pojaksi, kunnes hän kertoo olevansa jokin muu. Jos hän on vanhaksi asti poika/mies. Hän on sitten se.
Lapsi syntyi on varmaan hyvä siinä onnettomassa tilanteessa, ettei voida määritellä tuliko tyttö vai poika.
Ainoastaan kirjoissa, elokuvissa ja saduissa on henkilöitä. Fiktiiviset hahmot ovat henkilöitä. Kirjallisuuden ym parissa voi toki olla myös historiallisia henkilöitä. Muuten puhutaan ihmisistä, kun tarkoitetaan olemassa olevia, eläviä ihmisiä. Syntyvä ihminen on vauva, ihan kuten ennenkin. Voi myös puhua lapsesta tai vaikka kullanmurusta.
Provosi nyt ylipäänsä oli aika huono.
Ai luoja, tosiaan... :-D Hankalaksi menee meidän nykyihmisten elämä... :-D
Kokeile laittaa tuo lapsi. Mutta mitäs sitten vastaillaan, kun tulee tuhat kysymystä, että no kumpi tuli... "Lapsi kertoo itse aikanaan kumpi hän on", niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Ai luoja, tosiaan... :-D Hankalaksi menee meidän nykyihmisten elämä... :-D
Kokeile laittaa tuo lapsi. Mutta mitäs sitten vastaillaan, kun tulee tuhat kysymystä, että no kumpi tuli... "Lapsi kertoo itse aikanaan kumpi hän on", niinkö?
Vastikää oli se mainos telkkarissa kun tuoreet vanhemmat pukkasi lastenrattaita ja joku randomi tuli kysymään et kumpi se on. Vanhemmat vain siihe et ei me tahota tietää
"Meille syntyi vauva"
"Lapsi on syntynyt"
Pikkuisen/uuden perheenjäsenen/nyytin/naperon nimeksi annettiin XX XX
Ei mitään väliä kuinka ilmoitetaan. Kunhan ei sano että tyttö tai poika syntyi, koska vauva voi saada tästä elinikäiset traumat. Menee elämä terapiassa kun ulkopuolinen sanelee sukupuolen :(
Heh, kun meidän lapsi syntyi, kirjoitin Facebookiin tosiaan sen kummemmin ajattelematta, että VAUVA syntyi ja VAUVAN mitat ovat nämä. Yllättävän pitkään meni että kukaan kysyi sukupuolta, lukuisat ihmiset ehtivät onnittelemaan ensin - me ei siis tiedetty sitä itsekään, eikä tietenkään kukaan kaveri tai sukulainenkaan. Tuo ei ollut mitenkään tarkoituksellinen koe kenellekään enkä ollut ajatellut koko asiaa postausta tehdessäni, mutta oli hauska huomata :) Kun koko raskausajan oli odottanut nimenomaan vauvaa ajattelematta tätä sukupuolen edustajana, ei se sukupuoli syntymän jälkeenkään tuntunut esille tuomisen arvoiselta, näköjään monista kuulijoistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan kirjoissa, elokuvissa ja saduissa on henkilöitä. Fiktiiviset hahmot ovat henkilöitä. Kirjallisuuden ym parissa voi toki olla myös historiallisia henkilöitä. Muuten puhutaan ihmisistä, kun tarkoitetaan olemassa olevia, eläviä ihmisiä. Syntyvä ihminen on vauva, ihan kuten ennenkin. Voi myös puhua lapsesta tai vaikka kullanmurusta.
Provosi nyt ylipäänsä oli aika huono.
Kyllähän elossa olevista ihmisistäkin puhutaan henkilö-sanalla.
"Miksi olisit paras henkilö tähän tehtävään?"
"Seuraavaksi esiintyy henkilö, joka ei esittelyjä kaipaa.."
"Vajaavaltaisella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä (alaikäinen) ja sellaista 18 vuotta täyttänyttä henkilöä (täysi-ikäinen), joka on julistettu vajaavaltaiseksi."
"Lapsi syntyi"toimii ihan hyvin. Itse voisin kyllä käyttää myös lapsen sukupuolta ilmoituksessa, jos sellaisen tekisin. Kasvaessaan lapsi voi itse määritellä identiteettinsä, jos haluaa/kokee niin. En usko, että sukupuolia on vain kaksi, mutta en myöskään aio lähteä överilinjalle sukupuolineutraaliudessa tai muissa poliittisen korrektiuden osoituksissa.