Paljonko tohtoriopiskelija tienaa kuussa?
Tyhmästi otsikoitu, tiedän, koska jatko-opiskelun voi rahoittaa lukemattomilla eri tavoilla ja harva saa varsinaisesti palkkaa.
Mutta millaisia summista puhutaan? Oliko/onko kyse apurahasta, opetustyöstä jatko-opintojen ohella, tutkijantyöstä vaikka tutkimusryhmässä..?
Kommentit (24)
Noin 2800e/kk määräaikaisena projektitutkijana yliopistolla. Ihan hyvä diili, kun väitöskirjan pystyi suuntaamaan tutkimusprojektin mukaiseksi. Kun toinen edistyi, toinenkin edistyi.
Nyt julkisella sektorilla vakituisessa duunissa n. 5000e/kk palkalla. Jos en olisi väitellyt, en olisi päässyt nykyiseen työhöni.
Kyllä apurahatutkija on heikoilla verrattuna niihin, jotka saavat tehdä väikkäriä työsuhteessa joko yliopistoon tai työpaikan ja -ajan puitteissa. Itse teen väikkäriä itsenäisesti säätiöiden vuoden rahoituksilla, keskimäärin 24 000€/vuosi. Olen enemmän kuin kiitollinen, että apurahalotossa on käynyt tuuri ja olen saanut tehdä tätä yhtäjaksoisesti. Silti muutamia epäkohtia on väistämättä noussut mieleen.
Apurahatutkija on monesti käytännössä yliopiston silmissä "vuokralainen", jolle ei tarvitse tarjota työterveyspalveluita tms. Kuulostaa hienolta saada 24 000€ puhtaana käteen, mutta ei se näin ole. Apuraha on valtion määrittämänä verovapaata tuloa 20 293€ asti, apurahasta täytyy myös itse maksaa työntekijän vakuutusmaksut, keskimäärin 2 500- 3 000€/vuosi. Oma yliopistoni ei esimerkiksi tarjoa työhuonetta tai tulostusmahdollisuuksia, vaan se täytyy "ostaa" erikseen yliopistositoumuksen puitteissa, 1 600€/vuosi. Summasummarum, 24k apurahasta maksan ensin sen reilun 4000€ juoksevia kuluja. Jotta apurahasta jäisi jotain säästöönkin, maksan itselleni "palkkaa" n. 1300€/kk. Tämä raha meneekin sitten peruselämiseen. Tästä ja säästöön jäävästä rahasta maksan myös kaikki mahdolliset hankinta-, laitteisto- ja aineistonkeruu kulut (matkat, majoitukset yms). Monesti säätiöltä saatu vuoden raha poissulkee pienemmät apurahat esim. matkakuluihin. Luojalle kiitos useimmat säätiöt antaa tehdä pientä tuntityötä apurahan päälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valtiolla työsuhteisena tutkijana, palkka 3700€/kk. Kun saan väiteltyä, palkka nousee n. 500€.
Mikä ala?
Yhteiskuntatieteet.
Joku sepittelee omiaan tai sitten julkisella puolella on paljon löysää rahaa.
Nyt on kyllä pakko kysyä, millä alalla itse olet. Tuohan on ihan perusvirkamiehen palkka valtiolla ja sikäli täysin uskottavaa.
Minä tein väikkärin 2004-2009 välillä yliopistolla (tein siis työkseni sitä). Sain palkkaa tutkimusprojektilta, tutkijakoululta ja myös apurahoja. Alkupalkka oli tuolloin n 1850e/kk ja nousi sitten vähitellen 2200 euroon. Yhteiskuntatieteellinen ala.