Synnytyksen jälkeinen masennus/psykoosi
Onkohan isien jaksamista kukaan koskaan miettinyt ja onkohan täällä isejä joiden puolisolla on moista ollut?
Mitenköhän minun käy jos saan puolisoni hoitoon?
Vapaista ei mitään käsitystä miten onnistuu jäädä töistä pois koska jonkun pitäisi myös lapsen kanssa jäädä kotiin ja jäisin mielelläni.
Nykyään kyllä en saa lapsen kanssa edes tehdä mitään paitsi puolison valvovan silmän alla koska lapselle sattuu kuulemma jotain.
Hänen seurassa ei voi mitään sattua vaikka vetäisi kännit lapsen seurassa. Kyseessä 4kk lapsi. Ulkona olen käyny lapsen kanssa 3kertaa viimeisen kuukauden aikana vähän päälle. Puoliso kerran eli vaan sen kerran ku neuvolassa käytiin.
Kylässä meillä ei saa käydä ja kissat pitäisi tappaa.
Tää paska repii perheen hajalle ja on jo repiny. Ei ole kiva palata töistä kotiin ku ei tiedä onko täällä ihmis vai kissa ruumiita mutta ei voi olla palaamattakaan koska lapsesta todella kova huoli jatkuvasti.
Tuntuu että neuvolassa ei otettu kovin tosissaan koska toinen tietysti kääntää kaiken päälaelleen ja syyttää minua kaikesta.
Jonkin näköstä hoitoa kyllä tarvitsisi koska tuntuu välillä että hän elelee ihan eri maailmoissa eikä edes ymmärrä toimineensa mitenkään väärin ja ihmettelee minun reaktiota ja syitä mistä hänen muka pitäisi olla edes pahoillaan. Empatia ihan viaras käsite.
Tämmmönen ei varmaan ihan itsestäänkään ohi mene?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Neuvolaan voi soittaa vaikka nimettömänä ja kysyä neuvoja. Tai MLL vanhempainpuhelin. Saat sieltä vinkkejä miten edetä. Yritä olla provosoitumatta vaimosi käytöksestä.
Yritän kyllä mutta se on helpommin sanottu ku tehty. Toinen kun tietää sinusta kaiken ja tietää miten sinua saa parhaiten satutettua niin siinä on vaikea vaan hymyillä ja ymmärtää että toinen on sairas. Kyllä sitä itsellä on hermo menny pari kertaa todella pahasti ja sitte ihmetellään mikä raivohullu huutaja minä olen ja lapsen lähellä ei moisia ihmisiä voi pitää. Ei yhtään ymmärretä mistä palaa hermot kun ei ole mielestään tehnyt mitään väärin.
Se tässä vielä puuttuisi, jos isä alkaisi vetää äitiä turpaan. Sepä vasta olisi vauvan elämäntilanteelle oiva parannus, kun isä joutuisi kokonaan eroon lapsestaan ja sairas äiti olisi yksin vastuussa.
Hyvä että tuo terveyskeskuslääkäri vastasi. Varmasti sait häneltä parhaat neuvot. Huomenna yhteys tk-päivystykseen. Voimia!
Taidan huomena ensimmäiseksi soittaa neuvolaan ja kertoa tilanteen täysin ja jos eivät ota tosissaan niin lääkäriin.
Vai pitäisikö suoraan soittaa terveyskeskukseen? Ihan päivystykseen soitan vai miten?
Ei todella ole leikinasia jos on lapsivuodepsykoosi. Eräs tapaus oli sellainen että äiti oli kertonut oudosta olostaan neuvolassa, tähän ei ollut osattu reagoida heti. Äiti ajoi seuraavana päivänä rekan keulaan kk ikäinen lapsi kyydissään. Hae pian apua päivystyksestä tilanteeseenne jotta mitään vakavaa ei pääse sattumaan.
Kyllä! Nyt kannattaa avautua ja kertoa kaikki. Tulisiko tuo apu nopeimmin, jos soitat suoraan terveyskeskuspäivystykseen? Jos ei sieltä saa apua, niin sitten neuvolaan ja kerrot kaiken sinnekin.
Onko alueellasi terveysneuvontaa?
Terveysneuvontaa? En ole varma. Pikaisella haulla en löytänyt vaikka uudellamaalla asutaan
Tää on kyllä sellainen ihan naisten itse tekemä ongelma itselleen. Turha puhua jälkeisestä ongelmasta, kyllä ne ongelmat on ollut jo ennen sitä synnytystä ja vauva-aikaa. Tietty, jos ei osaa ottaa vastuuta tekemisistään, vaan pistää pään pensaaseen, kun reaalielämä iskee vasten kasvoja niin masentaahan se.
Ota yhteyttä turvakotiin ja lähde sinne lapsen kanssa.
Siellä häntä hoidetaan kun käyt töissä, ja saatte apua koko perhe.
Ei ole iseillä oikeuksia tässä maassa. niinhän se isästä tehtiin syyllinen ku apua yrittää pyytää. isän ei ole hyvä olla kaksin ton ikäsen kanssa. Eli sosiaalitoimisto etsii äitille ja lapselle kodin ja viikonloppusin on turha yrittää saada noin pientä lasta luokseen.
Sosiaali tanttojen mielestä ilmeisesti isät ei kelpaa ku elättäjiks mutta lapsen kanssa eivät pärjää. sitte ku vielä keksivät reilut elarit päälle niin voinki myydä asuntoni ja muuttaa johonki homeiseen yksiöön etten joudu vararikkoon.
Apua ei näköjään kannata isien edes pyytää elleivät halua että asiat menee vielä enemmän vituiksi. Sielujen murskaus toimisto.
Alkaa olee pirstaleina jo
Kyllä. Isien oikeudet on tässä maassa ihan retuperällä. Huomattu on useasta lähipiirin tapauksesta. Koko systeemiä varjostaa hyvin vanhakantaiset ajatukset vanhemmuudesta. Isä ei ole monesti edes se toiseksi paras vaihtoehto vaan tulee jossain naapurin Sirpan jälkeen.
Mutta kyse on lapsestasi. Älä luovuta! Ja ajattele niin, että mitä tahansa tapahtuu, on hyvä että hän on turvassa eikä epävakaan äidin kanssa kotona. Vielä tulee aika kun lapsikin tajuaa, mitä olet tehnyt tämän eteen.
Terveisin kahden lapsen äiti, joiden lapsilla on aivan loistava isä, joka on ihan yhtä pätevä hoitamaan meidän muksuja kuin minäkin.
Äitin kanssa samaan asuntoon muuttavat. minusta se paha ja vaarallinen ihminen taidettiin tehdä joka kehtasiki pyytää apua ja epäillä äitiä kasvattajana. tuliki rosvosektori ja kaikki meni.
Kiitoksia kumminkin. hyvä että edes jossain ymmärretään että on suuri huoli lapsesta ja tietenki myös lapsen äidistä vaikka viranomaset sen sai näköjään käännettyä päinvastaseksi ja minua vastaan. luulin että saan apua ja helpotusta vaikeeseen arkeen mutta haluavatki näköjään lyödä aivan maanrakoon ja varmaan vielä nauttivat siitä.
En yhtään ihmetteje jos isät alkavat alkoholisteiksi kun huoli on kova ja niille vaan nauretaan.
Siis vaimosi muuttaa lapsen kanssa kaksin asumaan?
Juuri näin. seuraavaksi odotellaan varmaankin yksinhuoltajuuspäätöstä, eropapereita ym.
Ei se nyt ihan näinkään mene? Turpaanko sitä pitäis vetää?
Ehkä ei kumminkaan. Se on oikeasti sairas eikä se ymmärrä enkä ala kyllä käsiksikään käymään. Ei tässä nyt mistään alistumisesta ole kyse.