Synnytyksen jälkeinen masennus/psykoosi
Onkohan isien jaksamista kukaan koskaan miettinyt ja onkohan täällä isejä joiden puolisolla on moista ollut?
Mitenköhän minun käy jos saan puolisoni hoitoon?
Vapaista ei mitään käsitystä miten onnistuu jäädä töistä pois koska jonkun pitäisi myös lapsen kanssa jäädä kotiin ja jäisin mielelläni.
Nykyään kyllä en saa lapsen kanssa edes tehdä mitään paitsi puolison valvovan silmän alla koska lapselle sattuu kuulemma jotain.
Hänen seurassa ei voi mitään sattua vaikka vetäisi kännit lapsen seurassa. Kyseessä 4kk lapsi. Ulkona olen käyny lapsen kanssa 3kertaa viimeisen kuukauden aikana vähän päälle. Puoliso kerran eli vaan sen kerran ku neuvolassa käytiin.
Kylässä meillä ei saa käydä ja kissat pitäisi tappaa.
Tää paska repii perheen hajalle ja on jo repiny. Ei ole kiva palata töistä kotiin ku ei tiedä onko täällä ihmis vai kissa ruumiita mutta ei voi olla palaamattakaan koska lapsesta todella kova huoli jatkuvasti.
Tuntuu että neuvolassa ei otettu kovin tosissaan koska toinen tietysti kääntää kaiken päälaelleen ja syyttää minua kaikesta.
Jonkin näköstä hoitoa kyllä tarvitsisi koska tuntuu välillä että hän elelee ihan eri maailmoissa eikä edes ymmärrä toimineensa mitenkään väärin ja ihmettelee minun reaktiota ja syitä mistä hänen muka pitäisi olla edes pahoillaan. Empatia ihan viaras käsite.
Tämmmönen ei varmaan ihan itsestäänkään ohi mene?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Voit saada vielä järkevän, terveen ja lapsettoman naisen. lähde.
Lähden omasta omistusasunnosta ja jätän rakkaan lapseni tänne sairaan ihmisen kanssa?
Olipa hyvä neuvo.
Toivottavasti muistat näsäviisaat kommenttisi kun itselläsi on hätä etkä tiedä mitä tehdä.
Pelkurit pakenee.
Miksi äiti ei poistu sisätiloista? Toimiiko lapsen vuorovaikutus äidin kanssa hyvin? Katsekontakti jne? Suosittelisin kyllä jättämään vaikka nimettömän kiireellisen lasun.
Vierailija kirjoitti:
Voit saada vielä järkevän, terveen ja lapsettoman naisen. lähde.
Ehkä sun nyt kannattais aika perusteellisesti miettiä, millaisissa ketjuissa on ok provoilla ja millaisissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi äiti ei poistu sisätiloista? Toimiiko lapsen vuorovaikutus äidin kanssa hyvin? Katsekontakti jne? Suosittelisin kyllä jättämään vaikka nimettömän kiireellisen lasun.
Mun mielestä ei kyllä kannata tehdä nimettömänä, vaan nimenomaan olla aktiivisesti prosessissa mukana.
Älä vain lähde. Tilanne selväksi ja haet vaikka yksinhuoltajuutta, jos muu ei auta. Kannattaisiko ottaa vaikka videomateriaalia lisäksi huolestuttavista seikoista?
Jos vaimo riehuu, niin soita kylmän viileästi poliisi. Siitä seuraa lastensuojeluilmoitus myös. Kannattaa jo itse olla heti yhteydessä sossuun ja tehdä lasu, jotta heillä on jo taustatietona se.
Mitä omaisenne sanovat, ovatko he yhtään perillä tilanteesta? Pystytkö turvautumaan heihin?
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkona kuulemma ole sille mitään. Kaikki aika menee netissä. Ihan kaikki. Toimii ja ei toimi. Välillä herään yöllä siihen että lapsi huutaa ja kuuntelen sitä hetken aikaa ja menen katsomaan niin äiti on naama kiinni tietokoneessa ja lapsi huutaa vieressä. Ei joskus viitsi nousta edes ylös ja ottaa lasta syliin ja rauhotella sitä. Minun täytyy se tehdä keskellä yötä ja kuunnella haukut päälle ja uhkaukset että hän muuttaa pois enkä nää lastani enään ikinä. Ja väsyneenä töiden jälkeen jos haluaisin nukkua edes pienet päiväunet kuulen taas haukut että voisin joskus olla edes lapsen kanssa kun hänellä niin rankkaa. Alan olee itse todella väsyny. Käyn 7-15 töissä ja töiden jälkeen käyn kaupassa jonka jälkeen pikaisesti suihkussa ja teen meille ruokaa joista saan myös eväät töihin ja lämmitän lapselle maitoa ja sitte onki jo ilta ja lapsi kiekuu välillä 24asti koska ei hänkään saa kunnolla varmasti nukuttua kun telkka välkkyy olohuoneessa ja äiti juoksee tupakalla eikä osaa olla edes hiljaa kun ei ymmärrä sitä että muut saattaa herätä eikä edes välitä kun sanoo. Päivät ja yöt menee samalla kolinalla ilman että yrittää edes olla hiljaa. Ovia ja vessan pöntön kansia paiskotaan ja viime aikoina on pari kertaa alettu laulamaan kuulokkeet päässä keskellä yötä.
Itse sairastuin myös vakavaan masennukseen ja minut vietiin lääkäriin ,koska läheiseni näkivät etten ole kunnossa. Tein myös tuota samaa ,että omin lapsen ,koska muuten sille käy jotain.oli kyllä paljon muitakin mt-ongelmia. Sain lääkkeet ja aloin käymään psykologin juttusilla ja paraminen alkoi. Eli jos minulle ei olisi apua hankittu en tiedä mitä olisin itselleni tehnyt.... joten kyllä hanki apua teille heti mutta älä tee sitä vaimosi seläntakana missään nimessä. Kerro huolesi hänelle syyttelemättä ja sano että apua hankitaan nyt heti eikä ole mitään hätää. Yhdessä selviätte.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastuin myös vakavaan masennukseen ja minut vietiin lääkäriin ,koska läheiseni näkivät etten ole kunnossa. Tein myös tuota samaa ,että omin lapsen ,koska muuten sille käy jotain.oli kyllä paljon muitakin mt-ongelmia. Sain lääkkeet ja aloin käymään psykologin juttusilla ja paraminen alkoi. Eli jos minulle ei olisi apua hankittu en tiedä mitä olisin itselleni tehnyt.... joten kyllä hanki apua teille heti mutta älä tee sitä vaimosi seläntakana missään nimessä. Kerro huolesi hänelle syyttelemättä ja sano että apua hankitaan nyt heti eikä ole mitään hätää. Yhdessä selviätte.
Sekun oliski niin helppoa. Hänestä tulee raivohullu heti ku ehdotanki moista. Yritän mukamas päästä hänestä eroon ja omin lapsen. Minkäänlainen puhe ei auta. Varsinkaan minun
Vierailija kirjoitti:
Älä vain lähde. Tilanne selväksi ja haet vaikka yksinhuoltajuutta, jos muu ei auta. Kannattaisiko ottaa vaikka videomateriaalia lisäksi huolestuttavista seikoista?
i
Otin jo yhden kun äiti kuorsaa keskellä päivää ja lapsi huutaa sohvalla vieressä. Neuvolassa kielsin jo unilääkkeitä antamasta koska viimeksi söi kaikki parissa päivässä ja kuorsasi lattialla.
En varmasti lähdekkään. Lasta jos ei olisi olisi nainen saanu jo lähteä ajat sitte. Menee omaki mielenterveys
Vierailija kirjoitti:
Jos vaimo riehuu, niin soita kylmän viileästi poliisi. Siitä seuraa lastensuojeluilmoitus myös. Kannattaa jo itse olla heti yhteydessä sossuun ja tehdä lasu, jotta heillä on jo taustatietona se.
Mitä omaisenne sanovat, ovatko he yhtään perillä tilanteesta? Pystytkö turvautumaan heihin?
Omaisille olen lähiaikoina vasta alkanut puhumaa tilanteesta koska olen toivonut ja uskotellut itselleni että menee ohi ja kyllä minä tästä selviän.
Isot apujoukot on ja lapselle löytyisi hoitajia vaikka kuinka mutta kun ei lasta voi hoitoonkaan viedä
Hukassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkona kuulemma ole sille mitään. Kaikki aika menee netissä. Ihan kaikki. Toimii ja ei toimi. Välillä herään yöllä siihen että lapsi huutaa ja kuuntelen sitä hetken aikaa ja menen katsomaan niin äiti on naama kiinni tietokoneessa ja lapsi huutaa vieressä. Ei joskus viitsi nousta edes ylös ja ottaa lasta syliin ja rauhotella sitä. Minun täytyy se tehdä keskellä yötä ja kuunnella haukut päälle ja uhkaukset että hän muuttaa pois enkä nää lastani enään ikinä. Ja väsyneenä töiden jälkeen jos haluaisin nukkua edes pienet päiväunet kuulen taas haukut että voisin joskus olla edes lapsen kanssa kun hänellä niin rankkaa. Alan olee itse todella väsyny. Käyn 7-15 töissä ja töiden jälkeen käyn kaupassa jonka jälkeen pikaisesti suihkussa ja teen meille ruokaa joista saan myös eväät töihin ja lämmitän lapselle maitoa ja sitte onki jo ilta ja lapsi kiekuu välillä 24asti koska ei hänkään saa kunnolla varmasti nukuttua kun telkka välkkyy olohuoneessa ja äiti juoksee tupakalla eikä osaa olla edes hiljaa kun ei ymmärrä sitä että muut saattaa herätä eikä edes välitä kun sanoo. Päivät ja yöt menee samalla kolinalla ilman että yrittää edes olla hiljaa. Ovia ja vessan pöntön kansia paiskotaan ja viime aikoina on pari kertaa alettu laulamaan kuulokkeet päässä keskellä yötä.
Aika oleellista olisi tietää mitä äiti tekee netissä kaiken ajan
Pyydä omaisia kylään, että näkevät mikä tilanne on. Vaikka yökylään. Puhu avoimesti heille. Teillä on nyt iso kriisi. Apua on olemassa ja se auttaa, mutta nyt tarvitset ensin todistajia. Toisia ihmisiä, jotka näkevät tilanteen.
Onko hänellä ennen lasta ollut vastaavaa outoa käytöstä?
Neuvolaan voi soittaa vaikka nimettömänä ja kysyä neuvoja. Tai MLL vanhempainpuhelin. Saat sieltä vinkkejä miten edetä. Yritä olla provosoitumatta vaimosi käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Hukassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika oleellista olisi tietää mitä äiti tekee netissä kaiken ajan
Sisustus juttuja ja haalii kaiken maailman romuja tai yrittää ainakin koska en enään suostu sen puolesta hakea kaikkee mitä tahtoo ja omakotitalosta haaveilee ja niitä katselee koska siellä olisi ulkona oma piha ja tekemistä. Minun pitäisi myydä asuntoni ja ostaa omakotitalo hänen mielestä. Riitahan siitä tuli kun ei ymmärrä että minut nauretaan pankista ulos jos menen sieltä lainaa hakemaan omakotitaloon työttömän puolison kanssa ja myös siitä tuli riita kun en suostunu myymään ja muuttamaan vuokralle omakotitaloon. Olen hänenen unelmien tiellä kuulemma. Ei ymmärrä että ok talossa on myös aika paljon työtä ja jos jaksaminen on tota luokkaa niin huonosti käy. Nimittäin minulle koska minähän siellä kaiken tekisin.
Sitä ympyrää sen ajatukset netissä käy. Tai mistä minä tiedän onko muutaki. Enpä ole käyny sivuhistoriaa tonkimassa ja missä välissä kävisinkään. En välttämättä edes halua.
Siis hetkinen. Miksi annat akan hyppiä silmille, eikö sun pitäisi olla perheen pää? Totta hitossa se riehuu koska alistut ja ANNAT sen riehua. Oikeasti, ens kerralla kun sekoaa, pistät sen pihalle vaikka voimaottein ja jäät lapsen kanssa sisälle. Sitten soitat poliisit ja ne voi viedä rouvan mennessään, ehkä sitten saatte apua. Sun pitää nyt olla kova ja pistää ämmä ruotuun, muuten ei tule yhtään mitään.
Mahdotonta pyytää ketään kylään. Vähintään viikkoa ennen pitää sopia kylään tulosta ja sillonki ne voi perua. Sohva on ollu levitettynä yhtäjaksoisesti puolisen vuotta ja hän makaa siinä ja itsellä on oma yksiö makuuhuoneessa kissojen kanssa.
Hukassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekun oliski niin helppoa. Hänestä tulee raivohullu heti ku ehdotanki moista. Yritän mukamas päästä hänestä eroon ja omin lapsen. Minkäänlainen puhe ei auta. Varsinkaan minun
Juuri sen vuoksi otatkin yhteyttä päivystävään terveyskeskuslääkäriin ja kerrot tilanteen. On arvioitava tahdosta riippumattoman hoidon tarve. Jos potilas ei vapaaehtoisesti vastaanotolle lähde, lähetetään ensin ambulanssi hakemaan, jos kyytiin ei suostu, tulevat poliisit. Tahdosta riippumattoman hoidon tarpeen arviointi kestää psykiatrisessa sairaalassa 3 vrk, sinä aikana siis arvioidaan tarvitseeko tahdosta riippumatonta hoitoa jatkossakin. Arvioni mukaan tarvitsee.
t. terveyskeskuslääkäri, joka on tehnyt tällaisia lähetteitä, mutta ollut myös itse suljetulla osastolla synnytyksen jälkeisen masennuksen vuoksi (joskaan ei pakkohoitolähetteellä)
Kannattaa tehdä ihan listaa niistä asioista, joiden perusteella epäilet vaimosi olevan psykoosissa. Kerää ihan konkreettisia esimerkkejä ylös. Jos olette käyneet jo perheneuvolassa ja vaimo on jaksanut siellä skarpata niin, ettei huolta ole syntynyt voi olla, ettei sinulla jää tarpeeksi näyttöä, että vaimo on oikeasti vakavasti sairas. Todennäköisesti vaimosi ei nyt itse huomaa, että on avun tarpeessa ja se on yleinen ongelma. Pakko-hoito kriteerit on tiukat, täytyy olla oikeasti jo todella sairas, että määrätään. Tilanne voi pitkittyä jos vaimo ei itse halua hoidon piiriin.