Miksi joissakin julkisissa WC-tiloissa on kaksi lukittavaa ovea?
Oletteko huomanneet, että joissakin yleisissä vessoissa on lukko sekä käsienpesutilassa että wc-kopissa? Hyvä sinänsä että voi lukita molemmat, jos vaikka menee pökerryttävän hajukkaille ruikuleille tai jos haluaa asentaa piilarit rauhassa tms. Mutta tällaisesta systeemistä on tullut ainakin minulle myös ongelmatilanteita.
Yksi kerta pissislauma alkoi rynkyttämään ja hakkaamaan ulompaa ovea kun olin kakkoshädällä.
Kerran räkälän vessassa lukitsin molemmat ovet, ja eiköhän joku tullut hetken päästä huutelemaan että "Miksi ovi on lukossa, OVI AUKI!". Kun poistuin vessasta, ulkopuolella odotti baarin henkilökunnan äijä raivoamassa tulipunaisena "Sitä toista ovea ei saa lukita! ULOS TÄÄLTÄ, seuraavasta kerrasta saat porttikiellon!". Ja Malmilla oli muuten tämä ravitsemusliike, jos jotain kiinnostaa.
Siis mitä veetä?! Missään ei lukenut että molempia ovia ei saisi lukita. Ja miksi niitä lukkoja on kaksi, jos niitä kumpaakin ei saa käyttää? Eikö toisen lukon voisi poistaa käytöstä?
Siis tästä lähtien kyllä käytän vain kopin lukkoa, jos kyseisenlainen wc tulee eteen, mutta oikeasti ihmetyttää miksi tuollaisia vessoja on olemassa? Suunnitteluvirhe?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
En asioisi uudelleen liikkeessä jonka henkilökunta huutaa minulle ja luultavasti antaisin palautetta kyseisestä työntekijästä.
Juu, enpä tuossa pubissa aiokkaan enää asioida. En laittanut palautetta kun tuli niin syyllinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asioisi uudelleen liikkeessä jonka henkilökunta huutaa minulle ja luultavasti antaisin palautetta kyseisestä työntekijästä.
Juu, enpä tuossa pubissa aiokkaan enää asioida. En laittanut palautetta kun tuli niin syyllinen olo.
Mutta eipä tuollainen kohtelu yhtään ihmettänytkään jossain Malmilla. Onneksi en asu lähelläkään Malmia. :D
Onko kenellekään muulle tullut ikäviä tilanteita kaksoislukittavissa vessoissa?
Minä lukitsen molemmat, koska minulla on ujo rakko enkä voi pissata jos siellä "välitilassa" on joku. Ihan sama onko huopatossumummo vai pissislauma.
Minua ihmetyttää eniten sellaiset ihmiset, jotka eivät tunnu ymmärtävän sitä, että jos vessan ovi on lukossa, niin se on lukossa enkä minä avaa sitä ennen kuin olen valmis lähtemään sieltä vessasta pois. Ei siis auta, vaikka kuinka sitä ovea rynkyttäisi ja siellä ulkopuolella olevat ihmiset ihmettelisivät keskenään, että "On se tosiaan lukossa, kun ei sitä saa auki". Siis vaikka jotkut olisivat nähneet minun menevän vessaan ja tulisivat rynkyttämään sitä ovea heti kun saan sen lukkoon, niin se on olevinaan isokin ihme, että siellä tosiaan on joku ja ovi on lukossa, vaikka he itse ovat nähneet minun menevän sinne. Enkä minä pääse sieltä yhtään nopeammin ulos vaikka sitä ovea kuinka rynkyttäisi ja yrittäisi repiä sitä saranoiltaan. Myös se ihmetyttää, että miksi jotkut eivät osaa laittaa vessan ovea lukkoon ja sitten minä satun vahingossa avaamaan oven kun joku istuu siellä pöntöllä, mistä taas seuraa hirveä valitus tyyliin "Ei silloin saa avata ovea, kun toinen on vessassa" ihan kuin minä näkisin sen oven läpi, että onko siellä joku vaikka se ei ole edes lasia.
Olen ajatellut, että siinä välitilassa voi vaikka vaihtaa vaatteita tai tehdä muuta sellaista, mitä vessakopissa ei mahdu tekemään. Siksi siis lukko myös ulommassa ovessa.
Yleensä näin on kai vain silloin, kun vessakoppeja on vain yksi ja se etutila on pieni. Mitä sitä hyödyttää seisoa siinä pikkukopissa vessankopin edessä odottamassa, eihän siinä jo asioinut mahdu uloskaan ennen kuin se odottaja väistää takaisin käytävään. Ja sitten joissakin paikoissa, joissa on vain yksi vessa kaikille (!) sukupuolille ja vain yksi vessanpönttökoppi, niin tuo lukittava ulko-ovi on yleinen.
Lentokentillä on aina näitä "kokeilenpa onko se sittenkään lukossa" ihmisiä, jotka rynkyttävät jokaista ovea vaikka ne ovat lukossa. Tai ehkä he ovat värisokeita eivätkä näe, että siinä on sen punainen väri?
Mielestäni idea on siinä, että sen ulomman oven jättää lukitsematta, jollei välttämättä kaipaa enemmän yksityisyyttä. Tällöin henkilö A voi olla pissalla ja henkilö B voi samalla pestä käsiään tai käyttää peiliä, eli vessajono lyhenee.
Mutta tuo juttu että se ovi olisi ollut pakko jättää lukitsematta kuulostaa todella oudolta.
Siis olen törmännyt sellaisiinkin vessoihin joissa on kaksi koppia, ja silti uloin ovi lukittavissa. Mitä järkeä?
-Ap
Minua ihmetyttää ne vessat joissa on vain yksi koppi, eikä lukkoa käsienpesutilassa. Miksi jonkun toisen pitää päästä siihen käsienpesutilaan kuuntelemaan ja kuumottelemaan vessassaolijaa? Itse en ikinä mene siihen odottamaan. Ei mitään järkeä, vaan kauhea toistensa ohi pungertaminen ja venkslaaminen ahtaassa tilassa kun toinen sieltä kopista pääsee. Mieluummin jään molempien ovien ulkopuolelle ja menen vessaan sitten kun kuulen että toinen on tullut pois ja pesee käsiään tms.
Vierailija kirjoitti:
Lentokentillä on aina näitä "kokeilenpa onko se sittenkään lukossa" ihmisiä, jotka rynkyttävät jokaista ovea vaikka ne ovat lukossa. Tai ehkä he ovat värisokeita eivätkä näe, että siinä on sen punainen väri?
En tunnustaudu rynkyttäjäksi, mutta nämä värimerkit eivät aina pidä paikkaansa. Sitten vasta hölmöltä tuntuu, kun on vartin seissyt jalat ristissä oven edesssä ennen kuin huomaa ettei siellä ole ketään.
Baarissa saatan joskus varovasti koputtaa oveen, jos vessasta ei kuulu mitään ja olen odottanut vähintään 5 min. Minusta tämä on ihan oikeutettua, koska useamman kerran on käynyt niin, että vessassa onkin ollut joku sammunut. Joskus sieltä saa sitten silmilleen kännisen ämmän, jonka armollista vessarauhaa on koputuksella törkeästi häiritty, eikä mikään puhe siitä, että halusi vain tarkistaa onko siellä joku ja kaikki kunnossa mene läpi tämän julkean loukkauksen jälkeen.
Mä lukitsen molemmat. Oon tulkinnut niin, että jos on tuplalukot, niitä kuuluu käyttää. Joskus joku on jättänyt ekan lukitsematta ja oon tullut sisään ja puolihuolimattomasti luullut, että wc on vapaa ja kokeillut kopin kahvaa ja oonkin vasta sit huomannut, että sehän lukossa. Sit se wc:stä tulija on mulkoillut mua. Olis lukinnnut molemmat ovet... :-D
Tikkurilan Prismassa on vain yksi naisten wc, semmoinen invawc-tyylinen. Kerran olin siellä isommalla hädällä ja oven taakse muodostui mummolauma joka huuteli, hoputteli ja koputteli oveen kokoajan. Eivät rauhoittuneet vaikka huusin takaisin että vielä pikku hetki. Uhkailivat jopa kutsuvansa vartijat paikalle. Kun poistuin wc:stä, mummot tuhahtelivat että "Vihdoinkin!" ja yksi niistä tarrasi takistani kiinni ja tiedusteli äkäisenä syytä miksi viivyin niin kauan vessassa. Täräytin sille päin naamaa "Sori, tuli kunnon ruikulip*ska!". Senhän se halusikin kuulla? Olisi varmaan pitänyt antaa sille skitsomummulle luunappi. :D Minulla meni siellä vessassa kuitenkin ehkä yhteensä jotain 5 minuuttia. Kiirehdin hullun lailla, vaikka vatsani oli kuralla.
Onko se minun syyni että kyseisessä Prismassa ei ole enempää vessoja?
Ja olenko ainoa joka joutuu välillä tuollaisten vessa-ahdistelijoiden uhriksi? En uskalla kohta enää käyttää julkisia vessoja ollenkaan.
-Ap
Miksi joihinkin yleisiin vessoihin on liimailtu noita mainostarroja?
Olen itsekin lukinnut sen "ulko-oven" kans jos on vain yksi koppi ja pieni käsienpesutila. En nyt ymmärrä miten niillä oveen hakkaajilla tilanne paranisi jos pääsisivät siihen käsienpesualtaan tykö odottelemaan ja kuuntelemaan kun toinen paskoo? Itse ainakin mieluummin olisin kuuntelematta toisten vessanpönttöääniä.
PASKON PITKIN UIMAHALLIN VESSAN LATTIOITA!!!!!!!!!!!