Lestadiolainen teini raskaana- mitä tekisitte
Mitä tekisitte mun tilanteessa? Oon 18vuotias, lestadiolaisesta perheestä, ja oon raskaana. Lestadiolaiset ei siis hyväksy esiaviollista seksiä, eivätkä aborttia. Kumminkin asiat meni sillä tavalla että odotan mun ja poikkaystävän yhteistä lasta.
Jos kerron tästä esim poikaystävälle, mun on pakko pitää lapsi, koska hänkään ei suostuisi aborttiin. Lisäksi hän joutuisi menemään naimisiin kanssani pakosta, koska haluaa kumminkin kantaa vastuunsa ja pitää huolta musta, enkä halua pakottaa ketään naimisiin mun kanssa.
jos pitäisin lapsen, joutuisin erittäin todennäköisesti syrjityksi ja halveksituksi perheeni, poikaystäväni perheen ja muiden lestadiolaisten taholta.
Toisaalta voisin myös vain salata asian ja tehdä abortin, mutta en tiedä kestääkö pää sellaista aivan yksin, koska olen lukenut että joillekkin abortti voi olla tosi rankka ja traumatisoiva. Lisäksi poikaystävällä olisi kai oikeus tietää. Mutta en tahdo lasta tän ikäisenä, koulut vielä käymättä enkä edes osaisi, en tiedä mitään lastenhoitoon liittyvää.
Auttakaa mua, oon ihan paniikissa. Tänä aamuna sain tietää, enkä voi kellekkään kertoa.
Kommentit (68)
Siis oletko itse uskossa? Jos olet niin tiedät varmasti, että abortti on syntiä. Olet jo tehnyt syntiä harrastamalla esiaviollista seksiä, Jumala antaa anteeksi jos kadut, mutta parantaako tilannetta se, että tekisit lisää syntiä tekemällä abortin? Miksi lestadiolaiset ovat noin tuomitsevia, eivätkö he tunne Raamatun sanaa "älkää tuomitko niin ei teitäkään tuomita".
Jos poikaystäväsi on valmis saattamaan sut raskaaksi niin eiköhän olisi hänen kannaltaan ihan oikein mennä naimisiinkin, en kutsuisi pakottamiseksi.
Kyllä sä selviät jos pidät lapsen, on muutkin, huonommassa tilanteessa olleet ja vielä nuoremmatkin selvinneet. Siunausta! :)
Sähän sanot jo itse mitä haluat.Et halua avioon ja et halua lasta.Tee se abortti ja ota joku ehkäisy.Sun ei tarvi niistä puhua kenellekään,ne on sun omia valintoja ja ihan normaaleja.Tee vaan kuten tunnet haluavasi.Ei siitä mitään traumaa jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee abortti ja eroa tosta paskasta lahkosta. Nainen ei ole siinä mitään muuta kuin lastentekokone, ansaitset parempaa.
Samaa mieltä. Olen itse entinen vl, mutta erosin kun tajusin kuinka kaksinaismoralistista porukkaa siellä oli. Tunnen ihmisiä, jotka käytävät alkoholia/jopa huumeita, harrastavat irtosuhteita ennen avioliittoa, ja tiedän parikin naista, joille on tehty abortti. Kulisseja pidetään yllä, ja päälle päin esitetään kunnollista.
Olet ollut vl etkä tunne yhtään kunnollista vl:ää? Millä paikkakunnalla on noin pahasti asiat?
23 jatkaa.Ihan turha kuunnella noita synti-puheita.On suurempi vääryys elää elämänsä sitä vastaan mitä kokee oikeaksi,yksi ainoa elämä ja eiköhän Jumalakin toivoisi,että se eletään sitä arvostaen eli omalla tavalla.
Siis mitä ihmettä, mun kommentti poistettiin täällä, jossa kirjoitetin mm. että abortti on syntiä. Uskomatonta jos totuutta ei kestetä... Muutenkin tän palstan ihmiset suhtautuu ihmeen kevyesti aborttiin, hirveetä :(
No syntiä nyt on vaikka mikä jos on uskossa.Mulle mikään ei ole syntiä.Mitä kamalaa siinä on jos joku solupallo jolla ei ole tietoisuutta poistetaan?Ei yhtään mitään.Se kauhistelu on mitä on,mutta niin on faktatkin.
Aivan älyttömän surullista, että nykyajan Suomessa joutuu tuollaista stressaamaan. Ap, abortti kuulostaa sulle parhaimmalta vaihtoehdolta, jos koet ettet ole valmis pitämään lasta. Oot vielä tosi nuori ja elämä edessä - niitä lapsia saat varmasti myöhemminkin.
Lestadiolaisuudessa on tarkoituksena alistaa nainen joksikin helvetin synnytyskoneeksi kotiin ja suosittelen eroamaan tuollaisesta jälkeenjääneestä tekopyhästä lahkosta.
Vierailija kirjoitti:
Tee abortti lääkkeellisenä keskeytyksenä ja syö e-pillereitä tovi, että kehosi palautuu. On aivan normaalia ja tervettä, että nuoret ja rakastuneet tuntevat himoa ja harrastavat seksiä! Se on ihana asia :) Olet vastuuntuntoinen, kun mietit, mitä itse haluat, etkä anna muiden määritellä elämäsi valintoja, vaikka voimakkaassa sääntökulttuurissa elätkin. Mikäli koet tarvitsevasi psyykkistä tukea, sitä saat varmasti koulun taholta tai ko. toimenpiteen yhteydessä.
Muista; kukaan muu ei voi päättää puolestasi kuin sinä itse! Et ole tehnyt syntiä, vaan olet täysin normaali nuori nainen <3
Koulun terveydenhoitajalle ei ole pakko kertoa asiasta.
Sairaala ei saa kertoa sinun asioistasi kenellekään.
Voit myös soittaa paikkakunnan keskussairaalan gynekologian polklinikalle ja kysyä miten sinun on meneteltävä jos haluat keskeytyksen voitko tulla suoraan polille. Pyydä sairaanhoitajaa puhelimeen, se joka vastaa ei välttämättä ole sairaanhoitaja vaan toimistoapulainen. Selvitä tilanteesi sairaanhoitajalle.
Voit myös soittaa terveyskeskuksen päivystävälle sairaanhoitajalle joka antaa sinulle ajan lääkärille, Saat ajan varmasti nopeasti tällaisessa tapauksessa. tk lääkäri tekee sinulle lähetteen keskussairaalaan. - Sinun on vain itse päätettävä mitä haluat. Vaikea tilanne kun et voi puhua äitisi kanssa esim.
Vai tietääkö joku voiko keskeytyksen tehdä lääkkeillä ihan kotioloissa ja käydä vain yksityisellä gynekologilla.
Mitä sydämesi sanoo? Toimi sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sydämesi sanoo? Toimi sen mukaan.
Juuri näin. Mieti mitä sinä ITSE haluat, ja toimi sen mukaan. Älä sen mukaan mitä joku muu tästä mahdollisesti ajattelee.
Vl
Lapsen isä voi kantaa vastuunsa myös menemättä naimisiin kanssasi. Jos olet lestadiolainen ja sillä tavalla harvinaista sorttia, että aiot opiskella jotain, sinulla on neljä vaihtoehtoa: menet naimisiin, teet abortin, annat lapsen adoptioon tai alat yksinhuoltajaksi. Minkä tahansa tien valitset, aloita ehkäisy joka tapauksessa jo tänään. Ota yhteys neuvolaan mahdollisimman pian - olet täysi-ikäinen, joten vanhemmillesi ei kerrota mitään.
Ap täällä.
Kiitos vastauksista! Pikkuhiljaa alan kallistua sen puolelle, että salaan koko asian ja teen abortin. En vain tiedä pystynkö, koska tavallaan en osaa pitää sitä oikeana päätöksenä, johtunee siitä että olen elänyt ympäristössä jossa se ei ole edes vaihtoehto. Pelottaa myös että poikaystävä saa myöhemmin tietää, koska siinä menis luottamus. Enkä haluais itekkään salata siltä näin isoa asiaa, mutta pelkään että pilaan elämäni jos kerron. Lisäksi se tuntee mut tosi hyvin, että varmasti hoksaa jos se abortti tuntuiskin sitten isolta jutulta. Pitäisi vain tehdä juuri niin kuin ylempänäkin kehotettiin, suhtautua siihen vain kliinisesti lääketieteellisenä toimenpiteenä.
Onko täällä ketään entistä tai nykyistä vl;ää joka olisi synnyttänyt lapsen avioliiton ulkopuolella? Kuulisin mielelläni kokemuksia lähipiirin suhtautumisesta.
En kuitenkaan ole varma, EN TIEDÄ MITÄ TEEN. Toisaalta tämä on iso päätös eikä tarvitsekaan heti päättää. Alan olla jo rauhallisempi kun olen päivän tätä miettinyt.
Kiitos vielä rohkaisevista kommenteista, ette tiedäkään kuinka paljon autoitte. <3 Helpompi ajatella järkevästi nyt. ihanaa tietää että on joitakin ihmisiä jotka eivät tuomitse vaikka päättäisin mihin suuntaan tahansa.
Lahkosta en halua erota, koen sen kuitenkin tuovan turvaa, ja sen perusajatuksen oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
En vain tiedä pystynkö, koska tavallaan en osaa pitää sitä oikeana päätöksenä, johtunee siitä että olen elänyt ympäristössä jossa se ei ole edes vaihtoehto.
Se ei ole julkinen vaihtoehto, mutta sitä tapahtuu. Useimmiten vauvavuoden aikana, tiedän tapauksia. Yhteisö, jossa elät, opettaa ja tavallaan jopa pakottaa pitämään asioita salassa, sen varmaan olet jo huomannut, vaikka nuori oletkin?
Vierailija kirjoitti:
Lahkosta en halua erota, koen sen kuitenkin tuovan turvaa, ja sen perusajatuksen oikeaksi.
Mikä mielestäsi on lestadiolaisuuden perusajatus?
Tsemppiä joka tapauksessa vaikeaan tilanteeseen! Toivon sinulle kaikkea hyvää.
t. ex-vl
Laita sähköpostia niin voin kertoa omasta kokemuksesta. Tee uusi feikkisähköposti,jos et uskalla omasta laittaa. Olen lestadiolainen yksinhuoltaja. Kloiu1@outlook.com
Voi ei! Mitähän Jumala tähän sanoo?
Minä pitäisin lapsen, mutta en menisi raskauden vuoksi naimisiin. Menisin naimisiin ainoastaan sen vuoksi, että haluaisin mennä, en painostuksen vuoksi tai sen takia, että pelkäisin ympäristön reaktioita.
Pidät lapsen ja kasvatat häntä joko yksin tai yhdessä poikaystävän kanssa. Sinun ei ole pakko mennä naimisiin, ellet itse halua, vaikka poikaystävä kokisikin sen olevan yhteisön silmissä oikea ratkaisu.
Pystyt kyllä opiskelemaan lapsen kanssakin. Minulla on tuttuja joilla se on onnistunut ja kaikilla osapuolilla menee nykyään hyvin.
Terv uskossa oleva ev. lut.
Oletteko rakastuneita poikaystäväsi kanssa? Tahdotteko viettää loppuelämänne yhdessä? Jos vastaus on kyllä, niin miksi että menisi naimisiin? Kasvattaisitte lapsen yhdessä, ehdit opiskella myöhemminkin. Älä nyt aborttia ainakaan mene tekemään! 😢
Minä kertoisin poikaystävälleni ja kysyisin hänen mielipidettä asiasta. Pitäisin varmaan lapsen ihansama mitä hän vastaisi. Joko hänen kanssaan tai yksinhuoltajana. Abortti on minusta jotenkin kauhea ajatus. :/
Et taida olla oikea lestadiolainen, kunhan keksit koko jutun. Monen uskovaisen suusta olen kuullut, että on ihan valmis äidiksi 18-vuotiaana, kun on tullut vähän nuorempia sisaruksia hoidettua. Pohdintasi ei kuulosta muutenkaan (tosi) uskovaisen nuoren ajatusmaailmalta.