Talviajasta pitäisi luopua
Pikimusta pimeys laskeutuu tänään tuntia aikaisemmin kuin eilen. Ehdittekö töistä tultua näkemään päivänvaloa lainkaan?
Ja kysymys teille kesäajasta luopumista vaativille: miksi rakastatte pimeyttä niin, että haluatte sitä vielä tunnin lisää?
Kommentit (48)
Venäjällähän nimenomaan ensin siirryttiin 2011 pysyvään kesäaikaan, mutta 2014 palattiin pysyvään normaaliaikaan, koska kesäaika sai ihmiset valittamaan valon puutetta talviaamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviaika on se normaaliaika, joku hölmö sitten keksi kesäjan ja siitä pitäisi luopua.
No jaa, talviajassa ollaan 5kk ja kesäajassa 7kk joten kumpikos näistä onkaan normaaliaika? Joo, tiedän että talviaika on virallisesti se normaali aika, mutta kun jo muutenkin ollaan enimmäkseen tuossa kesäajassa niin kyllä se enempi normaaliaika silloin on.
Normaaliksi kesäaikaa ei tee se, että se on käytössä pitemmän ajan. On kesäaika ja normaaliaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin se sitten selvisi:) Ihmiset vaan tykkäävät olla pimeydessä monta kuukautta putkeen näkemättä lainkaan päivänvaloa.
Itse kun pidän valoisasta niin en tätä pimeydenkaipuuta ymmärtänyt. Minulla onkin suunnitelmissa vielä joskus viettää talvikuukaudet etelässä ja muu aika Suomessa. Kesällä kun aurinko paistaa yötä myöten niin mikään ei ole parempaa.
Miten te pimeydenpeikot selviätte kesästä?
apEn minä talven pimeydestä erityisesti pidä, mutta ei se aurinko yhtään korkeammalle nouse vaikka kuinka kellon viisareita pyöriteltäisi.
Valoisissa illoissa on lisäksi se ongelma, että nukkumaan meno tuppaa siirtymään myöhemmäksi, ja kun aamulla kuitenkin pitää herätä kellon mukaan, jää yöuni lyhyemmäksi ja koko ajan on pieni univaje päällä. Se taas on terveydelle ja hyvinvoinnille haitallista.
Täällä ei kyllä ole tuota valoisien iltojen ongelmaa vaikka oltaisiinkin pysyvästi kesäajassa.
Sitten on ihan sama, mitä aikaa kellot näyttävät, kun on teknologia ja tekninen osaaminen siinä pisteessä, että voidaan lähettää jättipeilejä avaruuteen heijastamaan auringonvaloa maahan pimeään aikaan. Venäjällä tätä ajatusta väläyteltiin jo vuonna 1993.
http://www.nytimes.com/1993/01/12/science/russians-to-test-space-mirror…
Vuonna 1998 sitä ehdotettiin valaisemaan Siperian talvia.
http://articles.sun-sentinel.com/1998-11-01/news/9810310345_1_soviet-sp…
Tuolla osaamisella voidaan sitten optimoida päivän pituus sopivaksi vuoden ympäri missäpäin maailmaa tahansa. Saa nähdä, tapahtuuko vielä nykyisen sukupolven elinaikana.
Norjassa valaistaan jo peilien avulla talviaikaan pimeää laaksoa:
http://www.theatlantic.com/photo/2013/10/using-giant-mirrors-to-light-u…
Vierailija kirjoitti:
Ei talviaika tai kesäaika lisää pimeyttä tai valoisuutta ollenkaan. Se vain siirtää kellon näyttämään eri aikaa silloin, kun pimeys tai valoisuus alkaa tai päättyy.
Mutta kyllä, mielestäni kellonaika pitäisi ajoittaa siten, että kun ihmiset ovat valveilla ja liikkellä, niin silloin on valoisaa. Siksi pysyvästi kesäaikaan minunkin mielestäni. Ei talviajan tuomista valoisista aamuista ole mitään iloa, jos ne vietetään pimeässä työpaikalla. Sen sijaan siitä olisi enemmän iloa, että työpäivän jälkeen, kun ihminen lähtee viettämään vapaa-aikaansa olisi valoisaa.
Minä en kyllä näe, että kesäajassa pysyminen tähän vuodenaikaan vaikuttaisi juuri suuntaan tai toiseen. Nyt iloitaan, että onpahan edes valoisaa iltapäivällä kun pääsee töistä. Parin viikon päästä on kuitenkin pimeää samaan aikaan iltapäivästä ja kuukauden päästä hyvä kun aurinko nousee koko päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei talviaika tai kesäaika lisää pimeyttä tai valoisuutta ollenkaan. Se vain siirtää kellon näyttämään eri aikaa silloin, kun pimeys tai valoisuus alkaa tai päättyy.
Mutta kyllä, mielestäni kellonaika pitäisi ajoittaa siten, että kun ihmiset ovat valveilla ja liikkellä, niin silloin on valoisaa. Siksi pysyvästi kesäaikaan minunkin mielestäni. Ei talviajan tuomista valoisista aamuista ole mitään iloa, jos ne vietetään pimeässä työpaikalla. Sen sijaan siitä olisi enemmän iloa, että työpäivän jälkeen, kun ihminen lähtee viettämään vapaa-aikaansa olisi valoisaa.
Minä en kyllä näe, että kesäajassa pysyminen tähän vuodenaikaan vaikuttaisi juuri suuntaan tai toiseen. Nyt iloitaan, että onpahan edes valoisaa iltapäivällä kun pääsee töistä. Parin viikon päästä on kuitenkin pimeää samaan aikaan iltapäivästä ja kuukauden päästä hyvä kun aurinko nousee koko päivänä.
Kesäajassa pysymisellä ei saisi kokonaan poistettua sitä kautta vuodesta, että on pimeää työpäivän jälkeen, mutta sitä kautta voisi kuitenkin lyhentää molemmista päistä. Enää reilusti alle 2 kuukautta ja päivä alkaa jo pidentymään. Tarkalleen ottaen 7½ viikkoa aikaa hetkeen, jolloin päivä alkaa pidentymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin se sitten selvisi:) Ihmiset vaan tykkäävät olla pimeydessä monta kuukautta putkeen näkemättä lainkaan päivänvaloa.
Itse kun pidän valoisasta niin en tätä pimeydenkaipuuta ymmärtänyt. Minulla onkin suunnitelmissa vielä joskus viettää talvikuukaudet etelässä ja muu aika Suomessa. Kesällä kun aurinko paistaa yötä myöten niin mikään ei ole parempaa.
Miten te pimeydenpeikot selviätte kesästä?
apEn minä talven pimeydestä erityisesti pidä, mutta ei se aurinko yhtään korkeammalle nouse vaikka kuinka kellon viisareita pyöriteltäisi.
Valoisissa illoissa on lisäksi se ongelma, että nukkumaan meno tuppaa siirtymään myöhemmäksi, ja kun aamulla kuitenkin pitää herätä kellon mukaan, jää yöuni lyhyemmäksi ja koko ajan on pieni univaje päällä. Se taas on terveydelle ja hyvinvoinnille haitallista.
Juurikin näin. Ja oletteko huomanneet, että teinit valittavat liian aikaisista (klo 8.00 kouluaamujen) herätyksistä nimen omaan kesäaikana. Ensi viikosta eteenpäin ei taas kuule eikä näy sitäkään valitusta ennen kuin taas maalis-huhtikuun vaihteesta eteenpäin.
Tuon sinun logiikkasi perusteella kelloa pitäisi kääntää eteenpäin yhden tunnin sijaan ainakin kahdeksan tuntia. Töihin mentäsi silloin kun aurinko laskee ja työaika loppuisi kun aurinko nousee. Olisi sitten koko vapaa-aika valoisaa.
Olisitko nyt tyytyväinen?