Talviajasta pitäisi luopua
Pikimusta pimeys laskeutuu tänään tuntia aikaisemmin kuin eilen. Ehdittekö töistä tultua näkemään päivänvaloa lainkaan?
Ja kysymys teille kesäajasta luopumista vaativille: miksi rakastatte pimeyttä niin, että haluatte sitä vielä tunnin lisää?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin maissa on luovuttu nimenomaan talviajasta ja otettu kesäaika ympärivuotiseen käyttöön. Mekin voisimme hyvin tehdä niin. Loppujen lopuksi on ihan sama, kummasta luovutaan, kunhan ei tarvitse siirrellä kelloa. Minä olen illan virkku, aamun torkku, ja työaikani sijoittuu klo 8:n ja 16:n välille, joten mielelläni olisin luonnonvalossa vielä työpäivän jälkeen mahdollisimman pitkään.
Venäjä. Keskitalvella Pietarissa on pimeää vielä kymmeneltä aamulla ja aamuhämärä kymmeneen, ei sekään kiva ole.
siis aamuhämärä yhteentoista.
Siitä kellojen siirtelyn lopettamisesta oli kansalaisaloite käynnissä, mutta allekirjoituksia ei tullut tarpeeksi. Olin yllättynyt siitä. Kuitenkin niin moni valittaa miten turhaa se siirtely on. Silti eivät käy allekirjoittamassa aloitetta.
Itse kävin allekirjoittamassa, koska todella toivon, että tästä höpöhommasta luovuttaisiin. Unirytmi menee aivan sekaisin aina, kun kelloa pitää siirtää. Ja se menee sekaisin pitkäksi aikaa. Nyt joku tulee tähän nillittämään, ettei voi yhdellä tunnilla olla niin suurta vaikutusta. No, kyllä sillä vaan joillekin on.
No on ihan tutkittu, ja käy järkeen, että unirytmin kannalta talviaika on parempi. Paras olisi kääntää vielä yksi tunti taaksepäin ja jättää siihen. Näin ihmisen luontainen rytmi säilyy paremmin, kun herätessä on valoisaa ja nukkumaan mennessä pimeää. Valolla ja sen ajankohdasta on vaikutusta aivoihin, mm. sisäiseen kelloon ja sitä säätelevään melatoniiniin. Suomessa on kaamos ja sille ei mahda mitään, mutta talviaika ja siinä pysyminen helpottaa sitä vähän.
No jaa, työaika 00 - 24. Siinähän kitisette yhdestä tunnista.
No näin se sitten selvisi:) Ihmiset vaan tykkäävät olla pimeydessä monta kuukautta putkeen näkemättä lainkaan päivänvaloa.
Itse kun pidän valoisasta niin en tätä pimeydenkaipuuta ymmärtänyt. Minulla onkin suunnitelmissa vielä joskus viettää talvikuukaudet etelässä ja muu aika Suomessa. Kesällä kun aurinko paistaa yötä myöten niin mikään ei ole parempaa.
Miten te pimeydenpeikot selviätte kesästä?
ap
Pimeän ELI TUNNELMAN YSTÄVÄ selviää kesästä,koska asun Etelä-Suomessa ja verhot ovat hyvä apu. Nautin lämmöstä mutta rajastan sitä sinistä hetkeä illan hämärässä. Jouluvalot ovat jo ulkona valmiina ja 1. adventtina laitan pihan juhlavalaistukseen, Ah, tätä oloa, villasukat jalkaan ja kaakao kuppiin jne.
en rajasta vaan rakastan sinistä hetkeä... " kun taas saapuu HETKI SININEN"... niin hyvä on, kun tunnen sen...
Vierailija kirjoitti:
Siitä kellojen siirtelyn lopettamisesta oli kansalaisaloite käynnissä, mutta allekirjoituksia ei tullut tarpeeksi. Olin yllättynyt siitä. Kuitenkin niin moni valittaa miten turhaa se siirtely on. Silti eivät käy allekirjoittamassa aloitetta.
Itse kävin allekirjoittamassa, koska todella toivon, että tästä höpöhommasta luovuttaisiin. Unirytmi menee aivan sekaisin aina, kun kelloa pitää siirtää. Ja se menee sekaisin pitkäksi aikaa. Nyt joku tulee tähän nillittämään, ettei voi yhdellä tunnilla olla niin suurta vaikutusta. No, kyllä sillä vaan joillekin on.
Kellonaikojen siirtely on turhaa ja vitun ärsyttävää. Se on kummallista miten hyvätkään kansalaisaloitteet eivät kerää suurempaa kannatusta? Tämä tunnilla ees taas pelleilyn lopettamisen luulin keräävän nopeasti vaaditun kannatuksen. Tuntuu ettei suomalaisia kiinosta vaikuttaa asioihin?
Kaikkihan tähtää työtehokkuuteen. Siksi se kesäaikakin on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Lähdetään ilmastopakolaisiksi.
Flipflopit messiin ja Aleppoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin maissa on luovuttu nimenomaan talviajasta ja otettu kesäaika ympärivuotiseen käyttöön. Mekin voisimme hyvin tehdä niin. Loppujen lopuksi on ihan sama, kummasta luovutaan, kunhan ei tarvitse siirrellä kelloa. Minä olen illan virkku, aamun torkku, ja työaikani sijoittuu klo 8:n ja 16:n välille, joten mielelläni olisin luonnonvalossa vielä työpäivän jälkeen mahdollisimman pitkään.
Kerrotko vielä missä maissa
En jaksa kaivaa enää eilistä lehteä esiin. Siinä oli iso artikkeli, jossa oli koko Eurooppa Venäjää myöten ja selviteltiin kaikkien maiden kellojen siirtelyä ja muutoksia vuosien mittaan.
Artikkelissa viitattiin myös siihen, että komissiossa oli keskusteltu vilkkaasti kellonsiirtämisen lopettamisesta, koska kaikissa maissa tunnutaan vihaavan sitä. Kyse ei ole vain Suomesta, kuten joku tässä ketjussa aiemmin vihjaisi. Muistaakseni vain Belgia oli puolustanut kellonsiirtelyä, kaikki muut haluaisivat luopua siitä. Tästä kuitenkin pitää ilmeisesti tehdä vielä selvitys, siis mitä siirtelyn lopettaminen aiheuttaisi, ja selvittelyyn menee ainakin vuosi (ja voin kuvitella, minkä tähtitieteellisen summan kyseinen konsulttifirma veloittaa veronmaksajilta kertoessaan, että joo olisi hyvä lopettaa kellonsiirtely).
Vierailija kirjoitti:
Kesäajasta pitäisi luopua.
Miksi ihmeessä siitä pitäisi luopua missä ollaan jo muutenkin suurin osa vuodesta? Kyllä se on tämä talviaika mistä pitäisi luopua, mikä järki tässä on että jo muutenkin lyhyttä valoisan aikaa lyhennetään entisestään?
Vierailija kirjoitti:
Pikimusta pimeys laskeutuu tänään tuntia aikaisemmin kuin eilen. Ehdittekö töistä tultua näkemään päivänvaloa lainkaan?
Ja kysymys teille kesäajasta luopumista vaativille: miksi rakastatte pimeyttä niin, että haluatte sitä vielä tunnin lisää?
Kyllä se päivänvalon määrä on ihan sama kesä- tai talviajasta (oik. normaaliaika) riippumatta.
Kellon kääntely on täyttä hölmöläisten peiton jatkamista. Kun varpaat palelevat liian lyhyen peiton takia, leikataan pääpuolesta jatkopätkä jaloille.
Sama homma idioottimaisen kellonkääntelyn kanssa. Se on lopetettava mahdollisimman pian ja palattava pysyvästi normaaliaikaan.
Ei talviaika tai kesäaika lisää pimeyttä tai valoisuutta ollenkaan. Se vain siirtää kellon näyttämään eri aikaa silloin, kun pimeys tai valoisuus alkaa tai päättyy.
Mutta kyllä, mielestäni kellonaika pitäisi ajoittaa siten, että kun ihmiset ovat valveilla ja liikkellä, niin silloin on valoisaa. Siksi pysyvästi kesäaikaan minunkin mielestäni. Ei talviajan tuomista valoisista aamuista ole mitään iloa, jos ne vietetään pimeässä työpaikalla. Sen sijaan siitä olisi enemmän iloa, että työpäivän jälkeen, kun ihminen lähtee viettämään vapaa-aikaansa olisi valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Talviaika on se normaaliaika, joku hölmö sitten keksi kesäjan ja siitä pitäisi luopua.
No jaa, talviajassa ollaan 5kk ja kesäajassa 7kk joten kumpikos näistä onkaan normaaliaika? Joo, tiedän että talviaika on virallisesti se normaali aika, mutta kun jo muutenkin ollaan enimmäkseen tuossa kesäajassa niin kyllä se enempi normaaliaika silloin on.
Vierailija kirjoitti:
Normaaliaika eli talviaika on ok. Olen odottanut maaliskuusta asti. Olen illanvirkku ja olipas ihana kun sain sen tunnin takaisin. Pimeys ei haittaa, onhan täällä katuvalot ja lyhdyt ja tuikut, ja kohta jouluvalot. Ei valittamista.
Katuvalot eivät ole ollenkaan sama asia, kuin luonnonvalo. Katuvalot valaisevat yötä vain muutaman kymmenen tai sadan luksin verran verrattuna luonnonvaloon, joka on päivällä lähes 200 000 luksia. Lisäksi keinovaloista on tehty tutkimuksia, joiden mukaan aiheuttavat erilaisia terveyshaittoja.
Vierailija kirjoitti:
No näin se sitten selvisi:) Ihmiset vaan tykkäävät olla pimeydessä monta kuukautta putkeen näkemättä lainkaan päivänvaloa.
Itse kun pidän valoisasta niin en tätä pimeydenkaipuuta ymmärtänyt. Minulla onkin suunnitelmissa vielä joskus viettää talvikuukaudet etelässä ja muu aika Suomessa. Kesällä kun aurinko paistaa yötä myöten niin mikään ei ole parempaa.
Miten te pimeydenpeikot selviätte kesästä?
ap
En minä talven pimeydestä erityisesti pidä, mutta ei se aurinko yhtään korkeammalle nouse vaikka kuinka kellon viisareita pyöriteltäisi.
Valoisissa illoissa on lisäksi se ongelma, että nukkumaan meno tuppaa siirtymään myöhemmäksi, ja kun aamulla kuitenkin pitää herätä kellon mukaan, jää yöuni lyhyemmäksi ja koko ajan on pieni univaje päällä. Se taas on terveydelle ja hyvinvoinnille haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Kesäajasta pitäisi luopua ja voitaisiin tosiaan siirtyä samaan aikaan Ruotsin ja Keski-Euroopan kanssa.
Suomeen ei Keski-Euroopan aika sovi, koska Suomi sijaitsee Keski-Eurooppaa idempänä. Sen vuoksi täällä Aurinko nousee ja laskee Keski-Eurooppaa aikaisemmin. Ja Suomea ei maantieteellisesti pysty yhtään lännemmäksi siirtämään, vaikka kelloja siirtelisi mihin suuntaan tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tähtää työtehokkuuteen. Siksi se kesäaikakin on keksitty.
Ei sitä siksi keksitty, vaan kuviteltiin, että se tuottaisi jonkinlaisia energiansäästöjä, kun illalla tarvitsee polttaa valoja vähemmän. Mutta kun aurinko ei sen aikaisemmin nouse, niin aamulla taas niitä pitää vastaavasti polttaa enemmän, joten mitään säästöä ei tule. Toisaalta taas energian kulutus kasvaa, koska pitempään valoisissa illoissa ihmiset liikkuvat ja ajavat autoilla pitempään. Eli ei mitään oikeita hyötyjä koko hullutuksesta, vaan pelkkiä haittoja.
Venäjä. Keskitalvella Pietarissa on pimeää vielä kymmeneltä aamulla ja aamuhämärä kymmeneen, ei sekään kiva ole.