Mitkä ovat helpot ammatit, joissa ei vaadita mitään?
Onko tällaisia olemassakaan? Eikö kaikissa ammateissa vaadita jotakin? Monilla tuntuu olevan harhaluulo, että jotkin ammatit ovat ihan tavattoman helppoja ja niissä osaisi toimia kuka vain.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Marjanpoimija kesällä, jäkälien, sammaleen poimia, syksyllä myös sienten poimija. Puistotyönte kijä, tarttee osata vain haravoida ja kitkeä rikkaruohoja. Pizzanpaistaja. Rappusiivooja ja silloin myös työajat itse päätettävissä.
Kyllä sienen poimijan pitäisi tunnistaa sienet, voi muuten lähteä asiakkaalta nirri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksikuski, ajat vain auton asiakkaan pyytämään paikkaan ja otat rahat pois
Suuri osa asiakkaista on vammaisia ja vanhuksia. On melko haastavaa kuskata puhetaidotonta autistia, joka hakkaa koko matkan päähän tai viikata viisi munmoa rollaattoreineen matkaan ja paimentaa ettei dementikko karkaa kun yhtä saattelet kotiovelle asti.
Mutta näistä on silti selvitty 50 luvullakin ilman koulutusta.
Asioista saa vaikeita, jos oikein väellä ja vängyllä haluaa tehdä niistä vaikeita.
Koulun keittäjä, valmiiksi räätälöidyt ohjeet tehdä pahaa ruokaa. Ei voi epäonnistua, kun kukaan ei voi valittaa asiasta vaikka tekisi maailman pahinta munamaitosörsseliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa asiakkaista on vammaisia ja vanhuksia. On melko haastavaa kuskata puhetaidotonta autistia, joka hakkaa koko matkan päähän tai viikata viisi munmoa rollaattoreineen matkaan ja paimentaa ettei dementikko karkaa kun yhtä saattelet kotiovelle asti.
Puhumattakaan känniääliöistä jotka voi tehdä ihan mitä tahansa. Tuossa on juuri sellainen työ, mikä vaatii lehmän hermoja ja rohkeutta. Olisikin vaan ajamista paikasta a paikkaan b, niin tuohan olisi melko unelmahomma sellaiselle joka tykkää ajaa.
Kirjastossa tarvitaan mm. kirjallisuuden tuntemusta ja pedagogisia taitoja. Ei kuka tahansa voi vetää lukupiiriä tai kirjavinkkausta aikuisille tai yläkoululaisille. Myös monipuolisia tietoteknisiä taitoja tarvitaan vaikka scrat h-ohjelmointipajan vetämisessä. Kirjastotyö on todella monipuolista. Paljon myös esiintymistä ja tapahtumien markkinointia ja järjestämistä. Pitää olla kohtalaisen ulospäin suuntautunut. Todella vaikea saada vakipaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan känniääliöistä jotka voi tehdä ihan mitä tahansa. Tuossa on juuri sellainen työ, mikä vaatii lehmän hermoja ja rohkeutta. Olisikin vaan ajamista paikasta a paikkaan b, niin tuohan olisi melko unelmahomma sellaiselle joka tykkää ajaa.
Joku pakettien kuskaaja on paljon fiksumpaa hommaa, kun ei tarvitse taistella ääliöiden kanssa. Niiden huonopuoli taas on, että vaikka kuskaa miten paljon paketteja ei kuukausipalkka siitä parane, kuten taksikuskin ansiot ovat suoraan verrannollisia ajoihin.
Ei sellaista ammattia ole olemassakaan. Joka hommassa on omat juttunsa, kun sen hyvin ja laadukkaasti tekee.
Se on tietysti eri asia, jos sivustakatsojan mielestä työ vaikuttaa yksinkertaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Joku pakettien kuskaaja on paljon fiksumpaa hommaa, kun ei tarvitse taistella ääliöiden kanssa. Niiden huonopuoli taas on, että vaikka kuskaa miten paljon paketteja ei kuukausipalkka siitä parane, kuten taksikuskin ansiot ovat suoraan verrannollisia ajoihin.
kyllä siinäkin vaaditaan. Pitää olla asiakaspalvelukykyinen, pärjätä isolla autolla neljän ruuhkassa keskellä pahinta liikenneruuhkaa ja ennenkaikkea kestää kiirettä ja painetta. Minuuttiaikataulu, ei aikaa pitää taukoja, ja jos ajaa pakettiautolla, ei tarvitse piirturia joten työpäivä voi kestää vaikka 12 pelkällä pissatauolla. Kestäisitkö itse ympäripyöreätä työpäivää ilman taukoja, kokoajan kiireessä? Mä en ainakaan kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Raideliikenteen kuljettajat ovat ainakin ammatteja, joissa vaaditaan hyvin vähän mitään.
Mitä nyt,että raitiovaunun kuljettajana olet vastuussa ehkä muutaman kymmenen ihmisen hengestä,junassa ehkä joskus satojenkin ...
Ap:n hakemia ammatteja (tai edes väliaikaisia tai osapäiväisiäkään) ei ole olemassakaan. Kaikissa jotain vaaditaan ja kaikessa jostain maksetaan.
Varastotyö on kyllä lungimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Koulun keittäjä, valmiiksi räätälöidyt ohjeet tehdä pahaa ruokaa. Ei voi epäonnistua, kun kukaan ei voi valittaa asiasta vaikka tekisi maailman pahinta munamaitosörsseliä.
Tuo pitää paikkansa että monissa resepteissä on parantamisen varaa. Varsinkin erikoisruokavaliot maistuvat välillä siltä että on vain raapaistu kasaan vaivautumatta tarkistamaan makua. Mutta tavallinen keittiötyöntekijä ei voi tuohon yleensä juuri vaikuttaa sillä vähintään reseptiikka tulee valmiina ja 9/10:stä keittiöstä ruokakin tulee valmiina keskuskeittiöltä.
Tästä syystä myöskään palautteeksi ei kelpaa se että vingutaan "ruoka on pahaa" työntekijälle jonka tehtäviin kuuluu vain valmiin ruoan vastaanottaminen, tarjoilu ja tiskit.
Ainakin minun työpaikassani palautteet/reklamaatiot tulee laittaa (virallista tietä) netin kautta. Tarvittaessa ohjaamme asiakkaan tekemään näin. Näitä tulee korkeintaan kerran kuukaudessa. Olen jopa itse tehnyt nimettömänä pari (aiheellista) reklamaatiota. Työntekijä kun saa itse vain "paskaa niskaan" esimieheltä jos alkaa asiakkaiden palautteita välittämään.
-Keittiötyöntekijä-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä siinäkin vaaditaan. Pitää olla asiakaspalvelukykyinen, pärjätä isolla autolla neljän ruuhkassa keskellä pahinta liikenneruuhkaa ja ennenkaikkea kestää kiirettä ja painetta. Minuuttiaikataulu, ei aikaa pitää taukoja, ja jos ajaa pakettiautolla, ei tarvitse piirturia joten työpäivä voi kestää vaikka 12 pelkällä pissatauolla. Kestäisitkö itse ympäripyöreätä työpäivää ilman taukoja, kokoajan kiireessä? Mä en ainakaan kestäisi.
Leppoisaa siihen nähden mitä minä olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Varastomies. Luku- ja kirjoitustaito riittää. Aasialaisilta ei vaadita edes sitä.
Varastomies kuitenkin tekee varsin paljon. Olen ollut varastomies eikä se mitenkään erityisen helppoa ollut. Ei toki vaikeaakaan, mutta koko ajan siinä sai tehdä ja nostella säkkejä lavalta toiselle yms. Helpoin työ, jossa olen ollut oli reskontranhoitaja. Siinä ei tarvinnut sen enempää osata kuin varastomiehenäkään, mutta sen lisäksi se oli äärimmäisen kevyttä. Hiirellä naputeltiin ja välillä luettiin siinä samalla työpisteellä vähän nettilehtiä tai vaikka vauva-foorumia.
Vierailija kirjoitti:
Taksinkuljettajan työssä on prosentuaalisesti paljon vaativia asiakaspalvelutilanteita ja kaupunkituntemuksen on oltava hyvää. Toki nykyään voi käyttää navigaattoria, mutta sen kun erehtyy tekemään, alkaa takapenkiltä yleensä kuulua mussutusta ja ammattitaidon kyseenalaistamista. Itse en viihtynyt ammatissa koska se oli niin stressaavaa. Vaadittava tietomäärä katujen nimineen ja reitteineen on oikeasti pirun suuri ja sitä tentataan käytännössä jokaisessa asiakaspalvelutilanteessa. "Mätäskuja 2, kiitos" ja heti pitäisi tietää mihin ajaa ja mitä reittiä ja jos epäröit, niin olet välittömästi huono ja osaamaton ihminen.
No jaa, itse olen vuosia tehnyt siivousalan töitä ja ei se mielestäni vaadi mitään kovin erityistä ponnistelua. Hommat oppii heti kuka vaan. Ainoa vaatimus kenties että jaksaa sitä tylsää fyysistä työtä ja uuvuttavaa helvetin aikaista ylösnousua..
Ja siivoojan palkkakin on aika huono, mut eipä se mitään kummoista vaadikkaan että parempaa maksettais.
Ei parin päivän koulutusta voida pitää minään. Suurinosa ammateista on sellaisia mihin saataisiin tervejärkinen ihminen äö yli 100 koulutettua hyvinkin äkkiä.