***TOUKOtoiveet to-pe***
Kommentit (45)
Kiva että saatiin Hesan tapaaminen sovittua! Kiitos kovasti Soilelle kun jaksoit organisoida!
Aurinko paistaa mukavasti ja kohta ajattelin lähteä ulos pienelle kävelylle. Tän raskausmyrkytyksen takia pitäisi olla suurimman osan aikaa levossa mutta vähän täytyy myös ulkoillakin jottei ihan homehdu tänne sisälle. Onneksi paineet oli viimeksi jo lähteneet laskuun joten ihan hyvältä näyttää. Huomenna sitten taas tiedossa kontrolli.
Munkaan ukkeli ei mitenkään erikoisesti muistanut mua eilen. Toivotti vaan hyvää nasitenpäivää kun tuli töistä illalla. Olen itse ollut aika kärttyinen viime aikoina ja tietysti puran sitä oloa kaikista läheisimpiin ihmisiin. En ole oikein keksinyt mitään varsinaista syytä kärttyisyyteen mutta tuntuu vaan että kiukuttaa aika helposti. Voi mies parkaa.... :)
Mukavaa päivää kaikille!
Emmi ja prinsessa 32+5
Olisko jollain lainata vinssiä, jolla saisin itseni könyttyä sängystä ylös?
Liikkuminen on yhtä tuskaa ja esikoiseen on iskenyt riivaaja. Aamulla se ehti tunnin aikana kahdesti kiskomaan tietsikan nettipistokkeen irti, uittamaan kätensä vessanpytyssä, kiskomaan mun meikit lattialle ja menemään verannalle (märissä vaatteissa) kun ulko-ovi ei ollut lukossa. No, viimeinkin mies tajusi etten ihan turhaan ole pyytänyt laittamaan salpoja mm. vessan oveen...
Mun mies, joka ei yleensä huomioi merkkipäiviä mitenkään, yllätti positiivisesti ja tuli eilen kukkapuskan kanssa kotiin. Oli se tuonut töistä jotain vasikankyljysnäytteitäkin, joita sitten illalla maistatti vaikkei yleensä kotona paljoa kokkailekaan.
Yritän tässä kovasti järjestelllä apuja näiksi loppuviikoiksi kun liikkuminen on niin tuskallista. Mies aloittaa kesälomansa toukokuun alusta ja yrittää huhtikuussakin ottaa muutaman palkattoman vapaan. Välillä viedään esikoinen fammulle, jotta saan levättyä. Tosin just äsken saatiin kuulla, että miehen töistä lähtee yksi kokeista pois, joten toivoa sopii ettei mies sitten joudu kumminkin tekemään vielä ylimääräistäkin...
Mites muilla, pitävätkö miehenne isyyslomaa heti synnytyksen jälkeen vai mtien olette päättäneet?
Äsh, anteeksi kun tästä tuli pelkkää omanapaista valitusvirttä. Parempi painua lepäilemään kun esikoinenkin on vielä päikkäreillä.
Pampula, poika ja Sintti 29+2
rv 28+3
paino: +560g/viikossa (yhteensä tullu ekan käynnin jälkeen 12,7 kg)
RR: 115/60
hemppa: 116
sf-mitta: 26 cm
syke: 130-135 (nukkui)
kahen viikon päästä uudelleen.
Lääkärilläkin kävin. kohdunsuu kiinni ja ei pehmenny. lyhentyny 1 cm, on siis nyt 2 cm. pakko kaivaa esiin vanhat kortit ja kattoo miten sillon oli. en vaan muista tämmösiä juttuja. =)
kaikki hyvin. =)
m_s ja Mai-tai rv 28+
Takapuoleen sattuu taas ihan törkeesti. Miten sitä voi noita tilejä tarkastaa, kun ei voi istua? Kysynpä vaan. No, pakko on purra hammasta yhteen ja tehdä hommia. Töitä on niin paljon, etten oikein voi saikkuakaan ottaa, koska ketään muuta ei ole nyt noita mun hommia tekemään.
Ihan mielellänihän minä otin hommakseni järjestää tapaamisen Hesassa. Eikä siinä nyt kyllä oikeesti mitään hommaa ollutkaan. Jonkun vaan pitää ottaa hommaa hoitaakseen, jotta asia tulee sovittua loppuun asti. Mukavaa, että niinkin moni pääsee tapaamiseen mukaan.
soile ja papu 30+5
Nyt saa sitten nauraa... Mä en oikeasti tiedä miten mä selviän kuun loppuun asti töissä.
Eilen menin yhden toimistontätin ovelle jotain hommaa selvittämään. Ja pääs oikee kunnon töräyspieru. Ei vaan mahtanut mitään. Luoja kun hävetti... Onneks tätillä itellään kaks, nyt jo tosin aikuista, lasta, joten ei tuo sanonut mitään. En sitten sanonut minäkään. TOSI noloa!
No äsken sitten kahvihuoneessa tyrmäsin yhden korkeamman portaan kahvittelijan mahallani. Mä oon aina ollut hoikka ja tottunut mahtumaan pienistäkin raoista. En vaan jotenkin tajunnut että nyt en enää sovi, ja maha sitten puski kyseistä työntekijää selkään niin että sai ottaa toisellakin kädellä kupista kiinni ettei kaatunut.
Ja vähät unet kai vaikuttaa aivotoimintaan, mutta kun eilen yks käski mun kysyä xxxx:stä (puhelinnumero) niin mä aloin selittämään että ei mun koneella oo niitä ohjelmia... Ei se edes sanonu mitään vaan soitti sitte itte sinne numeroon ja kysyi, jolloin mä vasta tajusin mitä se tarkotti.
Mä vedän loppuajaksi jätesäkin päähän ja yritän olla huomaamaton [miten virtahepo voi olla huomaamaton?!] koska jotenkin veikkaisin että nää vaivat tästä tuskin ainakaan helpottaa....
tai oikeestaan piikkiöläinen...
ois kiva nähä ja yhteen pinoon jossain vaiheessa kirjotin kun joku turkulaisia kuulutteli,mutta se hävisi..ja koko asia unohtui.
mulle käy treffailu oikeestaan parhaiten aamupäivällä.esikoinen on hoidossa puol kahteentoista asti.
Stellis; ei se oo niin justiinsa. =) raskaana olevat ja lapset ei tarvii mietti " käytöstapoja" siinä mielessä. olis kivaa olla joskus ronski. ja pari viikkoahan sulla on jäljellä. tsemppiä! =)
mua laiskottaa ihan hirveesti. ja tekis mieli viimeistellä vauvapeittoo mut tällä hetkellä siihen ei voi mitään koska tarviin apuu mun äidiltä ja sit pitää ostaa muutama juttu.
nyt hiplaamaan vauvanvaatteita kun tää vauvakuume on niin paha.
m_s ja M
Siis tosiaan on niiin tylsää että. Tekemistä kyllä olisi, mutta ei huvita ollenkaan. Mulla on hermotkin ollut tosi kireällä useemman päivän. Ei huvita yhtään leikkiä pojan kanssa ja tietysti se koko ajan vaatii autoilla leikkimään:/... Ei vaan yhtään huvittaisi. Huoh. Tänään mies menee vielä omiin harrastuksiin ja ollaan koko ilta pojan kanssa kahden... Kuinkahan saisi energiaa lisää...
No, eilen mies muisti ja toi todella kukkia, tulppaaneita. Ihanaa:). Tykkään tosi paljon tulppaaneista, ne on niin keväisiä.
Isyyslomasta kysyttiin. Meillä mies varmaan jää isyyslomalle sinäpäivänä kun vauva syntyy. Viimeksi tehtiin niin ja toivon mukaan se siis onnistuu tälläkin kertaa.
Sairasloman hakemisesta myös: olen kuullut, että raskaana ollessa lääkärit antaisi helpommin sairaslomaa. Kannattaahan sitä hakea, jos ei töissä enää jaksa.
äiskä-04 rv 28+4
Hui, kun olikin tullu paljon kirjoituksia! Oltiin tänään esikoisen kanssa käymässä sellasessa perheiden kohtaamispaikassa. Äiskä, sä ehkä ootkin käynyt perhe santrassa, jos täällä Lahessa asustelet?
Soile, muakin sattuu ihan sikana istua, onneks ei tarvi olla töissä! mua sattuu häntäluuhun niin kovasti, että välillä oikeesti ei meinaa ylös tuolilta päästä:(
Isyyslomasta meillä on miehen kanssa vähän keskustelut kesken. Miehellä kun on vauvan syntymän aikaan viiden viikon kesäloma, niin voi olla, että säästetään isyysloma syksylle tai joululle, jolloin on lyhyemmät lomat.
Stellan, odottaville sallitaan tollaset jututkin:) Ja oikeesti kyllä täälläkin on pää välillä niin tyhjä, eikä mitään oikein tajua. Kyllä se sit synnytyksen jälkeen helpottaa pikkuhiljaa.
Masussa möyri äsken ihan hirveesti, näytti ihan siltä, ku vauva ois taistellut itseään nahan läpi:) Vauva parka reagoi esikoisen kiukku-itkuihin voimakkaalla mylleryksellä.
pricilla 27+2
mies lähti kaverinsa kaa korjaamaan veljensä tietsikkaa joten uyksin täällä hengailen.
isyyslomasta oli puhetta. olen niin " onnekas" että mies aikoo ottaa isyyslomansa vasta juhannuksen jälkeen niin joudun pahimmassa tapauksessa olla eka kuukaus yksin kotona näitten kaa. sit kun miehellä lomaa niin ei aio istua kotona vaan jos tunnen sen oikeen niin terassilla. ei muuta kun tavarat pakattuna koska en aio kattoo sellasta. mut katotaan kesäkuussa uudelleen miten äijä käyttäytyy sit kun vauva maailmassa.
m_s ja M ja nyt tyhjentämään pesukonetta..
Soile, Liinanenkin voisi ainakin alustavasti ilmottautua tapaamiseen. Klo 17 käy hyvin.
Stellanord, mulla sama juttu. Olen aina ollut hoikkeliini ja mahtunut livahtelemaan pienistä raoista. En nyt millään muista, että se ei enää käy. Ja jumiinkin on juututtu. :)
Mulla oli just neuvola. Kaikki ok. Painoa 350 viikossa, verenpaineet matalast, pissa puhdas jne... Sf-mitta oli mielestäni aika iso -29.5. ja viikkoja 31. Esikoisen aikaan kyseinen mitta oli suurimmillaan 30. Hieman keskikäyrän yläpuolella mennään. Osaakohan kukaan arvioida, minkäkokoista vauvaa tallainen käyrä ennakoi?
Miksi joudutte sokerirasituksiin, vaikka pissassa ei näy sokeria? Onko suuri SF peruste? ja miten suuri? Mulle ei ainakaan olla mitään sokerirasituksista puhuttu.
Heti ensimmäisenä ettei unohdu, ilmoittauden myös Hgin tapaamiseen.Päivä ja aika käyvät hyvin eli nähdään sitten siellä.
Samaa tännekin kuuluu kuin suurimmalle osalle meistä eli väsyttää, olo tuntuu NIIN isolta ja muisti tuntuu pätkivän. Töissä olen silti jaksanut hyvin ja äitiyslomaankin on vielä aikaa.Mulle ei ole vielä valittu edes sijaista ja ehkä joudun olemaan (jos vain jaksan) muutaman ylimääräisenkin päivän töissä.Katsotaan sitten mikä tilanne on sillä hetkellä.Mullakin väsymys johtuu lähinnä siitä, ettei yöllä saa nukuttua.Vauveli aloittaa aina liikehdinnän kun itse menee nukkumaan.Ehkä myös se liikunnan vähyys saa mut väsyneeksi.Onneksi jaksan ne päivittäiset kävelylenkit.
Isyyslomasta oli puhetta.Meilläkin mies ottaa ainakin viikon heti vauvan syntymän jälkeen.Ehkä enemmänkin.Miten teillä muuten miehet suhtautuvat lähestyvään synnytykseen?Meille eka tulossa ja mies myönsi eilen, että ehkä jo hiukan jännittää.En ole tosin nähnyt hänen lukevan vielä mitään synnytykseen liittyvää materiaalia, mutta kai se sitten on multa salassa ottanut asioista selvää.Hyvä niin!Ja tietenkin synnytysvalmennus edessä,jossa sitä tietoa ainakin tulee lisää.
Ahava ja vauveli 31+4
Pricilla: Mä en ole saanut aikaiseksi mennä sinne PerheSantraan. En tykkää kulkea tässä kaupungissa linkulla ja autoa ei ole aina päivisin käytössä. Enää en jaksa kävellenkään lähteä kulkemaan. Paikka kyllä vaikuttaa kivalle, että mukava siellä olisi käydä.
Haluaisitko muuten vaihtaa sähköpostiosoitteita? Meillä tulee olemaan niin samanikäiset lapset ja kun samassa kaupungissa kuitenkin asutaan, eikä niin kauhean kaukanakaan toisistamme. Olisi mukava tutustua.
Ilta menikin pojan kanssa sitten ihan hyvin. Käytiin ulkoilemassa ja siinä kuluikin sitten ihan mukavasti aikaa. Ja sitten leikittiin niillä autoilla;)..
äiskä-04
Toivottavasti ei ole vatsatauti tulossa, kun perheessä sitä oli liikkeellä reilu viikko sitten.
Muuten olo on siedettävä, ei enää hyvä. Kävely alkaa tuntua raskaalta ja etenkin yövessareissuilla tuntuu, että lonkat on ihan jumissa. Öisin on muutenkin vaikea löytää hyvää asentoa ja nukkuminen on vähän väliä heräilyä ja vääntelehtimistä. Nyt sen selvästi huomaa, että vauvakin alkaa olla jo aika isokoinen.
Vauvalle valmisteluja olen jatkanut aika vähän, mutta tarkoitus on laitella kaikki kuukauden sisään valmiiksi ja sitten vaan odotellaan. Ihanaa saada pian pikkukäärö syliin, mutta synnytys kyllä jännittää! Jokos muut olette ehtineet synnytystä miettiä?
Isyyslomasta on ollut puhetta. Mun mies pitää isyyslomaa luultavasti 2 viikkoa synnytyksestä alkaen ja äitienpäiväkin osuu luultavimmin niille viikoille. Viikko säästetään sitten myöhemmäksi, kun on jo kesälomaakin tiedossa melkein heti perään :)
Isot lapsetkin jäävät kesälomalle, niin sitten on heistäkin apua tarjolla äidille ja mietitään sitten pieniä kesäreissuja koko porukalla.
Eilen oli siis neuvolalääkäri. Tässäpä tiedot:
Pissa puhdas. Verenpaine 117/69, matala mutta hieman onneksi noussut alhaisimmista lukemista. Paino viikkoa kohden noussut 370g, kuulemma aivan ihanteellinen painonnousu (niinkuin sillä oikeasti olisi merkitystä). Kaikenkaikkiaan painoa tullut 6 kiloa. Sf mitta lääkärin mittaamana 26, keskikäyrällä mennään. Kohdunsuu kiinteä, ei mitään muutoksia.
Ja se tärkein sitten. Siellähän se Möykky istua möllötti mahassa. Niinkuin epäilinkin, koska potkuja ei tunnu ylhäällä. Neuvolatäti siis oli väärässä kun viimeksi väitti että RT:ssä olisi. Oli huvittavaa kun lääkäri kokeili tuon kohdunsuun niin sanoi että vauvan peppu tuntui sieltä alhaalta. Lääkäri totesi että pehmee peppu siellä tuntuu. Mua nauratti ihan hirveesti. Painoarvio nyt 1150g. :)
Tuo lääkäri on tosi mukava. Astmalääkityksestä taas huolehti. Ja olisi kirjoittanut jo sairaslomaa jos olisin halunnut. Mutta yritän nyt vielä hetken sinnitellä töissä, pitää tehdä enemmän kotitoimistopäiviä. Mullakin, kuten olen sanonut, alkaa töissä istuminen olla tuskallista. Selkään ja mahaan ottaa ja nyt myös lantioon. Oikein sellainen tympeä kipu tuntuu lantiossa. Siellä liitokset löystyy että vauva mahtuu tulemaan.
Tottakai heti aloin miettimään että liekö vauva enää kääntyykään oikein päin kun niin istuu mahassa, mutta vielähän tuo ehtii. Lääkäri rauhoitteli myös että ehtii hyvin kääntymään, mutta jos ei käänny niin mahdollisuuksia on yrittää kääntää tai sitten alatiesynnytyskin on mahdollinen jos mikään ei ole sitä vastaan. Noh, sehän nähdään ajan kanssa.
Antoivat nyt nuo lomakkeet mukaan, jotka pitää sinne sairaalaan täyttää. Niissä mm. kysytään ne hätäkaste nimet. Pitää ensi kertaan mennessä täyttää.
Kelan sivuilta pongasin että mun hakemus oli vastaanotettu. Saa nähdä milloin tulee päätös.
Isyyslomasta oli puhetta. Me on sovittu miehen kanssa että pitää ainakin viikon sitten kun vauvan kanssa tullaan kotiin. Loput sitten syksymmällä kun ei ole muuta lomaa. Kuitenkin koko heinäkuun on kesälomalla.
Tulipas siinä asiaa yhdelle kertaa. :)
Red_Cat & Möykky 28+6
Lupasin olevani freessi ja kaunis ja hehkeä tän odotuksen aikana. ei taida oikein onnistua.
äsken tulin kaupasta ja törmäsin tuttavaan joka on saanu vauvan pari viikkoa sitten ja olin kaikkea muuta kun freeessi. tuttava on hoikka ja energinen ja ei edes huomaa et on ollu raskaana, eikä näyttäny yhtään väsyneeltä vaikka sai kolmannen lapsensa. miks mua rankaistaan nyt näin. ite olen lihonnu 15 kg ja hiki vaan valuu kun kävelee, ilma loppuu ja olen mielestäni kaikkea muuta kun säteilevä. ihme ettei mies on lähteny menee. taitaa olla sellanen päivä tänään et haluis vaan vetää peitto pään yli ja hävii jonnekkin itsesääliin. finnejäkin näyttää olevan leuassa..
my_selene ja neiti rv 28+4
Ihanaa kun alkaa viikonloppu!! Mua supistelee oikein kunnolla nyt, mutta ajattelin vielä kärvistellä täällä töissä nämä 4 tuntia ja sitten kyllä maanantaina menen terkkariin ja vaadin saikkua. Tämä istuminen käy kyllä työstä, perse on kipiä ja lonkat jumis...
Meillä isukki lupas pitää isyysloman sitten kun me kotiudutaan vauvan kanssa sairaalasta. Piti se viimeksikin 3 viikkoa putkeen ja olin todella iloinen siitä, sillä tarvitsin paljon apua sektion jälkeen.
Mä en nyt murehdi noita kiloja, just käytiin hakemassa leipomosta ihanat leivokset kahville....nam nam...mutta järki pitää tietenkin päässä olla, ettei tässä nyt ihan muodottomaksi halua tulla, mutta nyt herkuttelu kuuluu asiaan ja mietitään sitä painonhallintaa sitten kun vauva on syntynyt ja imetys lakannut..
Hyvää viikonloppua kaikille : )
Laura 32+4
Viikot tuntuvat menevän niin nopeasti.Hyvä jos pysyy oikeat raskausviikot mielessä.Tosin en valita.Tänään aamulla olin hammaslääkärissä viisurin poistossa.Oli pakko mennä, sillä hammas hankasi poskeen jo tosi ikävästi.Loput otetaan sitten raskauden jälkeen.Mutta nyt kipu mieletön ja täytyy vaan kestää.En uskalla ottaa tosin kauheasti särkylääkkeitä, siellä antoivat muutaman Panadolin.Onneksi sain tän päivän sairaslomaa.Ainoa ongelma nyt tuntuu olevan syöminen.Aivan mieletön nälkä, mutta litkuja pitäisi vain syödä.Plaah!Toivottavasti paranee jo huomiseen mennessä.
my_selene valitteli ulkonäköään....mulla sama juttu.Mies kyllä kehuu edelleen kauniiksi jne., mutta vaikea sitä on uskoa, kun katsoo peiliin.Mulla oli lähtöpainoa niin vähän ettei nytkään niin isolta pitäisi näyttää, vaikka kiloja tullutkin yli 10.Suurin ongelma mulle on ollut nämä finnit, jotka tuli heti alussa eivätkä ole kadonneet mihinkään.Täytyy vaan kestää...
Mukavaa perjantaita kaikille!
Ahava ja vauveli 31+5
Asun myös helsingissä,mut en pääse tulemaan tapaamiseen. Ollaan lapissa, joten jää väliin. Mut moni pääsee ja se on hyvä asia se!
Neuvola oli tiistaina, kaikki ok. RV 30 + 1, RR 125/82, beibin syke n.140 +/ -, paino noussut 150g/vko. Vihdoin tasoittunut, tähän asti noussut miltei1kg / vk. Yhteensä tullut 12kg.JO. Beibi oli pyörähtänyt vkonloppuna kuten arvelinkin istualleen ja napakasti istuukin. Toivottavasti kääntyy itse (ja pian, oli jo nyt niin epämiellyttävä kokemus...),koska en välttis halua et se käännetään " manuaalisesti" . Onnettomuuksia kun on sattunut, mutta ei niistä tämän enempää.
Joudui jäämään itse taas saikulle. Aluks selkä oli niiiiiiin kipeä, sitten hipsuttelin kuukauden töissä. Selkä yhä arka ja nyt lisäks on tulleet supistukset. Ei oo kipeitä, mut olo todella hankala. Työskentelen sairaanhoitajana lasten osastolla, kumartumisia/nopeita liikkeitä/nostoja on aivan koko ajan. Jokaisena päivänä on viikon ajan saanut pidätellä hengitystään hoidellessa kun supistaa niin pahasti ja nojailla sitten pöytään oloa helpottaakseen.Lopulta kyllästyin ja hain saikkua.
Sitten alkaakin loma joten työpäiviä jäi jäljelle n.vkon verran. Toivottavasti voin mennä, olisi mukava vielä nähdä työkavereita kun sitten yritän olla kotona hoitotuellakin.
Mulla on mahdottoman hyvä mies, ei ole halunnut lähteä edes ryyppäämään raskauden aikana. Ukko tietää et minäkin haluasin ja on siks kotona. Ihan pyytämättä. Synnytykseen on lähdössä mukaan ja on perehtynyt ko aiheeseen sekä lapsen hoitoon ihan itsenäisesti. Lisäks on ollu mukana kattelemassa beibin vaatteita jne. joten en todella voi valittaa mistään. Ukko on todellakin unelmien mies, yhdessä ollaan neljättä vuotta ja sen perusluonne on olla noin mukava ja huomaavainen. Ite en tosiaankaan katselis, jos örveltäis tämän ajan, saati lähtis terasseille istumaan vauvan synnyttyä ja minä olisin kotona! Ei onnistu. Joko tai. Perhe on yhteinen asia ja terasseilla ym. voi käydä jos on yhteisesti sovittu sen onnistuvan.
Isyyslomaa on ajateltu niin, että heti beibin synnyttyä olis viikon, menisi sit hetkeksi töihin (vauvathan on " tajuttomina" suurimman osan aikaa vielä tuossa iässä...toivottavasti tämäkin...)ja sitten 4vkoa kesälomaa ja 1vko isyyslomaa päälle. NÄin jäis vielä 1vko säästöön, jonka vois olla vaikka ulkomailla tms.Katsellaan! Nyt tämä suunnitelma tuntuu parhaalta.
Rentouttavaa vkonloppua kaikille!
Pikkumiina
Br1t! Minulta onmennyt aiemmat huutelusi aivan ohi, mutta minä olen ainakin Turusta. Ihan mukava olisi nähdä jossain vaiheessa!
En tiedä onko tältä seudulta sitten muita kuin me?
Haukotus...eilen meni hieman myöhään, kun oltiin ystäväpariskunnan kanssa elokuvissa ja muutamilla sen jälkeen...siis miehet. Hieman aamulla väsytti, onneksi aurinko piristää.
Nyt opiskelujen pariin...
auringo + pampero (HUi! tänään tuli 30 viikkoa täyteen!!!)