Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ENSIKOT VKO 38

15.09.2008 |

ja viime viikkoa täältä:

[http://www.vauva.fi/web/vauva/keskustelut?_foru...|http://www.vauva.fi/…]

hyvä, että miirun olo on jo helpottanut! edes vähän... toivottavasti ei mene loppuaika kuitenkaan noin, että joudut napsimaan panadoleja ja olemaan saikulla. raskasta sellainen. ja tule kertomaan sitten, miten sokerirasitus meni.

ja pariisittarelle myös kiitokset viimeisestä :) oli tosi mukavaa. laitahan viestiä, milloin sulle sopis taas nähdä. minä sitten ilmoittelen, jos tuleekin äkillinen este ;)

sadeorkidea kyseli aiemmin ristiäisistä/ nimiäisistä. me kuulutaan kanssa kirkkoon ja ihan perinteinen kastejuhla on tulossa. haluttais järjestää tilaisuus miehen kotona, mutta pitää vielä selvitää, että mitenkäs on papin laita, kun espooseen pitäisi lähteä silloin kastamaan. matkakulut pitää varmasti ainakin korvata, en tiedä sitten muista. toinen vaihtoehto on kaste kirkossa ja juhlat sen jälkeen anoppilassa.

sadeorkidealle vielä, että helsingissä ei muuten tehdä automaattisesti synnytystapa-arviota... uskovat kuulema, että kohtu kasvattaa sopivan kokoisen lapsen - ja jos on liian iso, niin kyllä se synnytyksessä huomataan. että ihan vain erikoistapauksissa on synnytystapa-arvio. toppapuvusta kyselit myös... me ostettiin huuto.netistä paketti pienempiä vaatteita ja siellä oli sellanen pienempi vanupuku eli se ois tarkoitus ottaa synnärille mukaan. amme taas on sellainen suvussa kiertänyt (oiskohan ostettu alunperin minulle??), johon lapsi mahtuu vielä muutaman vuoden iässäkin. varmaan sitten istutaan lattialle kylvettään. tai ihan aluksi käydään yhdessä suihkussa.

ensikoista on kuulema jokin esittelypino, mutta jossain kaukana ties kuin monen sivun takana... en löytänyt. mitä jos kaikki kertoisimme oman ja miehen iän, asuinpaikan (miten tarkasti nyt haluaa sen ilmoittaa), lasketun ajan ja synnytyssairaalaan? voisimme pitää sitten listaa tässä pinon ekassa viestissä? ja lisätä aina uudet seuraavaan viikkoon.

me olemme molemmat 26 (-82), asutaan helsingissä, synnytyssairaala on nkl ja LA 27.9.08.

ja omasta navasta: vointi on hyvä ja viikonloppu meni kivasti rentoutuessa :) miehelläkin oli tosiaan vapaapäivä eilen ja köllöteltiin kotona sekä käytiin miehen siskolla syömässä. huomenna olisi taas neuvolaa ja odotteluahan tämä todella nyt on :)

korka 38+2

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamala kun olen ollu mukamas kiireinen kun olen vaan käyny lueskelemassa mutten ole ehtinyt kirjoittelemaan.

esittelyjä sen verran että olen 26 (-82) ja mies 27 (-81) asutaan salon seudulla ja synnytyssairaala on salon aluesairaala. La 11.3.08.

mä kaipailisin hyviä neuvoja eli onko joku muu joutunut tekemisiin opiskelijoiden arviointien kanssa? mä olen arvioitsija ja nyt on hyvin todennäköistä että meidän opiskelija on rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan! on luultavasti kertonut mun raskaudesta eteenpäin vaikka hänelle sanottiin ettei se ole vielä julkista tietoa! en tiedä miten asian ottaisin puheeksi arvioinnissa. kertokaa vaikka mielipiteitä vaikkei kokemusta olisikaan. mua ottaa asia aika lailla päähän koska nyt varmasti koko työpaikkakunta saa tiedon!

vielä omasta navasta: eli perjantaina oli neuvola ja kaikki muuten kunnossa paitsi että pissassa oli valkuaista vissiin liikaa. tänään sain tiedon ettei mitään kamalan hälyyttävää ainakaan ollut mutta uusi näyte on toimitettava labraan kun ehdin.muuten olo on hyvä mitä nyt vähän allergia tekee kiusaa!

iloista viikon jatkoa kaikille!

Santtu rv 14+5

Vierailija
2/23 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun korkalla ja sadeorkidealla (ja keillä muillakin? en vielä muista...) rupeaa olemaan jännät ajat. On varmaan ihanaa jo suunnitella ristiäisiä/nimiäisiä ja toppahaalareita ja vaikka mitä sillein konkreettisesti! Toki kaikennäköistä on täälläkin mietiskelty, mutta ei tässä vaiheessa voi vielä SUUNNITELLA. Voih.:)

Hyvä juu, että miirulla vähän jo helpottaa, toivottavasti olo siitä vielä paranee!

Inhottavasti oli käynyt Santulle! Tosi kurjaa, jos uutinen leviää liian aikaisin ja vielä työpaikalla, eikä missään hyvien tuttujen kesken! Ymmärsinkö siis oikein, että teillä töissä joku harjoittelija on mennyt möläyttelemään asiasta, ja pienellä paikkakunnalla sana leviää? ARgh, kyllä suututtais! Empatiaa siis irtoaa, mutta ei kyllä mitään kokemuspohjaisia vinkkejä. Itse yrittäisin olla antamatta vaikuttaa opiskelijan arviointiin (vaikka toisaalta vaitiolovelvollisuus ja sen kautta työetiikka onkin ihan huipputärkeitä asioita), mutta ottaisin ihan varmasti puheeksi ja keskustelisin tuosta vaitiolovelvollisuuden tärkeydestä.

Onko muuten Christina malttanut odotella ultran varaamisen kanssa? Tulethan sitten kertomaan, mitä sinne kuului.:)

Entä Lorelai, onko väsymys yhtään vähentynyt? Oletko hakenut saikkua?

Omaan napaan kuuluu kasvua. Tuntuu, että massu on pompsahtanut viikossa ihan silminnähtävästi. Myös tissien kasvaminen on huomattu töissä, heh, naisvaltainen työpaikka.:) Stiin@ edellisessä ketjussa kyseli, onko ollut rauhallisempaa, ja kyllä onneksi on. Olen siis alakoulun puolella, enimmäkseen ihan yleisopetuksen oppilaiden kanssa tekemisissä, mutta mulle valikoituvat ne ongelmaisimmat. Selitetään nyt näin ympäripyöreästi.:) Kiva muuten, että joukosta löytyy muitakin opeja!

Vielä esittelyä sen verran, että minä olen -83 ja mies -82, Helsingissä asutaan, synnytyssairaala on kättäri ja LA 18.2.

Kaunista syysviikkoa kaikille!

Liippa, rv 17+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietettiin viikonloppu pois koneen äärestä, ja tuntuu että ihan tosi pitkä aika sitten on päässyt teidän seuraan kirjoittelemaan :)

Ihan ensimmäisenä pahoittelut Marjapensaalle, niin surullista :( Täällä on peukut pystyssä, että odottelet jonkun ajan kuluttua syysvauvaa!

Kiitos kaikille tsemppauksesta ja ihanista viesteistä tän mun työstressaamisen tiimoilta <3 Päädyin sitten käymään lääkärissä, joka määräsi muutaman päivän sairaslomaa. Ajattelin ensin, että menen töihin tuosta sairauslomasta huolimatta jos olo ei ole ihan hirveä. Päädyin kuitenkin sitten jäämään kotiin, ja sain sen jälkeen sitten tietenkin niiiiin huonon omatunnon, tuntuu ihan siltä että pitäis olla töissä eikä kotona huilaamassa :( Eipä paljon hyödytä tälläinen sairasloma, jonka aikana sitten stressaan että pitäisi kuitenkin olla töissä...melkoinen ongelmatapaus taidan olla :D Vaivaamaan jäi ehkä sieltä lääkäristä (työterveyslääkäristä) se, että lääkäri sanoi ettei stressistä ole mitään haittaa vauvalle / ettei se vaikuttaisi vauvan olotilaan lainkaan että minä stressaan. Näin ollen tuntuu ihan siltä että lintsaan töistä... Mutta aika oudolta miusta kuulostaa, oon aina kuvitellut että vauva stressaantuu siinä missä minäkin, ja on hyvällä mielellä jos minäkin olen. Täytyy neuvolasta vielä kysellä tätä tarkemmin, mutta oon tosin itse luullut että stressi vaikuttaa negatiivisella tavalla vauvankin hyvinvointiin.

Onkos Miirun pääkipu jo helpottanut? Toivotaan että on! Joko muuten tunnet liikkeet? Minäkin vasta oikeestaan pari viikkoa sitten uskoin, että ne pienet ilmakuplat mitä tuntui olikin liikkeitä. Olin kyllä tuntenut niitä aikaisemminkin, mutta en uskonut liikkeiksi :) Nyt vaavi kääntyilee välillä niin voimakkaasti, ettei voi erehtyä :)

Christina kyseli ihan alkuraskauden oireiden kokemisesta. Väsymys oli kyllä aikamoista, nukahdin iltaisin poikkeuksellisesti ihan muutamassa sekunnissa, vaikka olin päiväunetkin ottanut. Miehellä oli hauskaa seuratessa, kun lause saattoi jäädä kesken :) Mulla kesti pahoinvointi aika pitkään (mutta ei alkanut kun vasta 8-9 viikolla), mutta oli ihan siedettävää, enkä oksentanut edes läheskään joka päivä. Mielialan vaihtelut mulla kyllä on edelleen aika voimakkaita, tosin ne tuntuu liittyvän stressaantuneisuuden ja väsymyksen tasoon aika paljon.

Onpa Sadeorkidealla liikkuvainen vaavi :) Mahtaa tuntua ihanalta kun tuntee noin paljon liikkeitä (sitä odotellessa), toisaalta varmaan kyllä tekee välillä ihan kipeääkin :) Sullakin on hienot viikot jo kasassa!

Korkan laskettu aikahan on ihan just!! Vasta nyt sen tajusin kun tuohon esittelyyn laitoit, vaikka oonkin viikkoja ihaillut :) On kyllä varmasti melkoista odottelua loppuvaiheessa, toivottavasti saat kuitenkin ajan kulumaan ja keksit mukavaa tekemistä!

Nyt täytyy rientää aamupalalle ettei heikotus ehdi iskeä. Yritän nyt oikeasti olla potematta huonoa omaatuntoa siitä että olen sairaslomalla muutaman päivän...

Mukavaa tiistaita!!

Lorelai 22+0 (jee, taas vaihtui viikko!)

Vierailija
4/23 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin liittyä uutena tähän pinoon, kun ensimmäistä odotamme :)

Olen lukenut viime aikoina keskusteluitanne ja niistä tulee aina hyvä mieli. Jotenkin välitöntä jutustelua...

No, asiaan. Ensimmäistä siis odotamme ja la on 14.2. Asumme Helsingissä ja 27v. Raskaus on sujunut hyvin tähän saakka, alkuraskaus meni väsymyksen kourissa, mutta pahoinvoinnilta säästyin aika hyvin. Kun vaan muisti syödä tarpeeksi usein :)

Nyt viime viikot on menneet jännittäessä rakenneultraa. Ensi viikon maanantaina on aika, vihdoinkin! :)

Mukavaa viikkoa kaikille!

Tilda 18+4

Vierailija
5/23 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervetuloa tilda! sulla onkin jo hienot viikot kasassa ja pääset pian rakenneultraan... toivottavasti saatte hyvän kätilön, joka ei ole liian kiireinen, ja näette kaiken mitä haluatte :D täällähän onkin juhlavauvoja tulossa, kun pariisittarelle olisi tulossa jouluvauvaa ja teille ystävänpäivävauvaa.

ja olipa kiva kuulla santustakin pitkästä aikaa. hyvä, että kaikki on siellä hyvin. kerrohan sitten, mitä labrassa sanottiin näytteestä. ja oletko päätynyt johonkin toimintamalliin siinä opiskelijatapauksessa? ikävältä kuulosti!

liipalla vatsa ja tissit kasvaa :) mulla ei oo kasvanut tissit kuin yhden kuppikoon verran eli melkeinpä kateellisena täällä olen, heh.

ja mun mielestä, lorelai, on täysin oikein, että olet stressilomalla! en tiedä miten stressi pikkuiseen vaikuttaa, mutta kyllä raskausaikana pitää vaalia itseään ja omaa oloa. kun sinä voit hyvin, vauva voi hyvin. noin minä sen ajattelen. ja jos lääkäri kirjoittaa sairaslomaa, niin silloin sen tulee tarpeeseen eikä siitä pidä potea huonoa omatuntoa. vaikka tiedän kyllä tuon tunteen itsekin... mulle nousi kuumetta siinä 10. raskausviikon tienoilla ja lääkäri määräsi sitten viikon saikkua ja kun kuume laski, oli vaikea pysytellä kotona loppuun asti. syyllinen olo oli tosiaan. mutta yritin ajatella, että nyt pitää levätä pitemmän kaavan mukaan... jälkitautien välttämiseksikin.

me oltiin tänään neuvolassa. paino oli laskenut 200g viime viikosta (tosin se oli niin aikaisin aamulla, että söin vain päärynän lähtiessä enkä normiaamupalaa), sf pysynyt samassa eli 33cm, verenpaine ja pissa oli ok. mutta ne sydänäänet sitten säikäytti! kun aluksi pitkänkään kuuntelun jälkeen ja kyljelläänkään ei saatu kuin 113-118... ja aina on ollut yli 120. terkka oli jo kirjoittamassa lähetettä äitipolille, mutta hetken istumisen jälkeen totesi, että kuunnellaan nyt vielä kerran. sitten saatiin heti ja koko ajan ne normaalit 120-130. päädyttiin sitten siihen, että lähetettä ei laitettu, mutta meen ylihuomenna kuunteleen sydänäänet uudestaan. tämä voi johtua myös siitä, että iltapala oli ollut suht kevyt enkä aamullakaan syönyt tosiaan kunnolla, niin ei ollut energiaa pienellä. mutta torstaina sitten kuullaan enemmän.

kävin muuten eilen citymarketin mammuttimarkkinoilla ja siellä oli naperon bodeja, paitoja ja trikoohousuja 3kpl kympillä (normaalisti 8e/ kpl) ja yöhaalareita 2kpl kympillä (normaalisti 13e/kpl). vaikka mun pitikin jo lopettaa vaatteiden ostaminen ja katsoa sitten myöhemmin, mitä vielä tarvitaan (vierailijat varmaan tuo jotain kuitenkin), niin lähtihän sieltä molemmat setit mukaan :D

mutta nyt menen laittamaan itselleni lounasta ja toivotan kaikille hienoa tiistaita!

korka 38+3

Vierailija
6/23 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkalla pelottava kokemus neukkulassa, hui! Uskon kyllä, että kyse oli vain matalasta energiansaannistasi, kuten terkkakin epäili. Varmasti säikähdytti kuitenkin. Hyvä se tietty on, että tarkastetaan tilanne vielä varmuuden vuoksi kontrollikäynnillä, tulee itsellekin rauhallinen mieli. Ja muistapa nyt syödä kunnolla:) Katon perääsi sitten lauantaina treffatessa, että syöt miun ja Tontunkin eestä, hih:)Niin, ja kiitos cittarivinkistä, täytyypä ehkä käydä ostoksilla:)

Liipalla massu kasvaa:). Ja rinnat, täälläkin ollaan Korkan tavoin kadeja, kun vain yksi kuppikoko tullut tällä erää...Enivei, se on muuten jännä, kuinka se massu ottaa aina sellaisia kasvuspurtteja. Sitten on taas hiljaista tovi, kunnes taasen kasvetaan.

Lorelai saa sympatiani! En tajua, kuinka tohtori väitti, että stressi ei ole vauvalle vahingollista, neuvolan jakamassa opuksessakin lukee, että kyllä vaan on, jos äidillä stressi jatkuu kauan. Siis kuuntele itseäsi ja lepää hyvällä omallatunnolla. Voimahalit sinne! Niin, ja tuo ajattelusi (huono omatunto) kuulostaa kyllä tosi tutulta, miten me naiset ollaankin aina niin tunnollisia...

Santulla ikävä tilanne opiskelijan kanssa. En osaa miekään oikein neuvoa, mitä tehdä, vaikka opiskelijoita paljon ohjaankin...Voisitko ehkä jutella suoraan opiskelijan kanssa tapahtuneesta? Infoa, miten tilanne etenee.

Tildalle lämpimästi tervetuloa! Ihana LA teitillä:)

Omassa navassa lähinnä kiirusta ja mylläävää Tonttua:) Koko yö meni heräillessä, kun äipällä issiaskipu ja aina kuin vaihdoin asentoa, alkoi massussa kauhia mylläys...Vähillä unilla siis mennään, mutta ainakin massussa ollaan perin virkeitä:)

Esittelyä vielä loppuun: pariisitar ja miehus ovat vm. 1982 sekä 1977, pk-seudulla asustellaan. Naikkari on synnärinä täällä. Ja Tontun LA Jouluaattona<3

Vilkutuksia kaikille,

pariisitar&tonttu

rv25+6

Vierailija
7/23 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENSIKOIDEN ESITTELYT

Santtu-82

26 (-82) ja mies 27 (-81), asutaan salon seudulla ja synnytyssairaala on salon aluesairaala. La 11.3.08.

Liippa

-83 ja mies -82, Helsingissä asutaan, synnytyssairaala on kättäri ja LA 18.2.

Tilda_

27v, asumme Helsingissä ja LA on 14.2.

Pariisitar

vm. 1982, miehus 1977, pk-seudulla asustellaan. Naikkari on synnärinä täällä. Ja Tontun LA Jouluaattona.

Korka

Molemmat vm. 1982, Helsingissä asumme, synnytyssairaala NKL ja LA 27.9.

...eli tässä niiden tiedot, jotka ne ovat tähän mennessä ilmoittaneet. päivitelkää, niin ensi viikolle saadaan jo ehkä täydellinen lista pinon aloitukseen :)

Vierailija
8/23 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tässäpä tulee:

Minä ja mies ollaan molemmat 29 v (-79), synnytyssairaala on Jorvi, ja la on 20.1.2008.

Tervetuloa ihanaan joukkoon Tilda! Sullakin on jo hienot viikot ja rakenneultra jo pian edessä, tule sitten kertomaan kuulumisia kun ootte käynee pikkuista ultrassa katsomassat!

Santulle en muistanut aikaisemmin kommentoida tuota opiskelijatilannetta, kuulostaa tosi ikävältä! Kokemusta vastaavasta ei ole, mutta voisi ajatella että vähintääkin keskustelu opiskelijan kanssa olisi kyllä paikallaan.

Palaan myöhemmin kirjoittelemaan lisää :)

Lorelai 22+1

Vierailija
9/23 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Hölötän nyt omat juttuni tähän ensin.

Eli painoarvio oli rv 36 3,2kg !! Oon täällä ollu ihan shokissa :D Lääkäri ei kyllä sanonut mitään että olis liian iso ? Mutta tässä on vielä 4viikkoa aikaa synnytykseen ja neiti on jo noin iso jässikkä...laskin et tässä tulis kilo vielä kuukauden aikana painoa lisää ? Aaapuva, korka miten sulla on sikiön paino ollut näillä viikoilla ?

Oli aika kovakourainen tutkimus kyllä... mutta lääkäri sanoi että alakautta mahtuu tuonkokoinen tulemaan ja isompikin. Tilaa siis lantiossa löytyy. Multa ei onneksi mitattu peräsuolen kautta mitään, oon kuullut että sellaistakin tehdään :o

Verenpainetta kun mitattiin, niin alapaine oli 91, eli pikkusen enemmän kun sallitaan, sanoin kyllä että mua jännittää tää tilanne. Oma paino oli lisääntynyt sen 1,2kg/viikko. Lääkäri sanoi sisätutkimuksen jälkeen että "ei tää vielä synny", eli korka saa varmaan kunnian olla ennen minua :D

Korka, joo se on näköjään hyvinkin paikkakuntakohtaista miten nää asiat menee.. yks kaverini asuu tampereella ja siellä kuuluu vain yksi ultra ! Ainoastaan alkuraskauden uä, ja jos olis halunnut niskapussi-ultraan niin olis itse pitänyt sanoa !

Ja mä olen myös käynyt mammuttimarkkinoilla nyysimässä jos mitäkin vauvanvaatetta ja tarviketta :D Eilen oli aivan pakko ostaa vaaleenpunaiset sukkikset ja pieni mekko. Laskeskelin että sopisivat prinsessalle juuri jouluna :)

Ja tiedot tähän väliin, eli minä -85 ja mies -86, asuinpaikka : Mikkeli, synnytyssairaala on MKS, LA 14.10

Liippa, oota vaan , aika oikeasti hujahtaa ihan hirmu nopeasti. Kohta huomaat itsekin että olet konkreettisesti ostamassa / suunnittelemassa juttuja :)

Lorelai_79, Oon pariisittaren kanssa samoilla linjoilla, et mulla on ainakin ollut käsitys että vaaviin vaikuttaa äidin mielentila ! Ja olen sen itsekin huomannut...mun ja miehen suvussa on ollut 4 hautajaiset mun raskauden aikana ja vaavi on selkeästi niinä päivinä ollut hiljainen. Kävin itse 3 hautajaisissa. Samoin taas jos on ollut tosi väsynyt ja itkuinen niin vaavin liikkeistä huomaa heti eron.

tilda_ terppatuloa mukaan !

Ei tässä sen ihmeempiä, alan toipuu sikiön painon aiheuttamasta järkytyksestä ja lähden ulos kävelee. On taas vaihteeksi niin hirveän KUUMA että tekis mieli heittää alasti kunniakierros talon ympäri :D

rv 36+1

Vierailija
10/23 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös molemmat -79 ja la 2.5.09. Lorelai-79 teidän vauvalla on laskettu aika mun synttäri päivänä =D. Onpa hauskaa!

Tildalle tervetuloa mukaan.

Miten Helsinkiläiset olette päätyneet naistenklinikkaan? tai vastaavasti kätilöopistoon?

Olisi kiva kuulla mielipiteitä kun itsellä päätökset vielä edessä.

Voimia ja vointeja kaikille.

Vierailija
11/23 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa vaan kaikille.

On tosiaan ihana lueskella muiden matkaa äityteen, varsinkin kun itse en ole kertonut raskaudesta vielä kenellekkään, (mies toki tietää) niin on kiva kun jossain voi jutustella näistä asioista!!!

Ensi maanantaina on ultra, ja sen jälkeen olis tarkotus kertoa lähimmille, odotan sitä ihan hirmusesti, vaikkakin tää salailu on alkanut välillä oleen aikaa veikeetä :D

Olen 27 (-81), mieheni 29 (-79) laskettuaika 3.4 ja TYKSissä ois tarkotus synnyttää.

Tänään rv 11+6, eli huomenna vaihtuu viikko, ja pahin keskenmenoriski pitäs olla ohi, tä aika on siis yhtä juhlaa!!!

Vierailija
12/23 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan Pipetti_81!

Hauska sattuma Berry :) Ollaan muuten mekin just saman ikäisiä, ja miehuksetkin samaa vuotta :)

Olipa Korkalla aikmoisen säikäyttävä neuvolakokemus! Johtui varmasti kyllä tuosta energiasta, uskon minäkin. Ja korjaantuikin syke siinä odottelun aikana. Ootko jo tänään käynyt tarkistuttamassa asian ja kuuntelemassa pikkuista?

Sadeorkidealla painoarvio takana. En oikein osaa ottaa kantaa tuohon painoarvioon (meillä sitä ei edes tehdä, mikä vähän huolettaa), paitsi sen verran, että saattoihan lääkäri arvioida sen vähän yläkanttiinkin. Ja jos oli sitä mieltä, että mahtuu isompikin syntymään, on kaikki varmasti ihan kunnossa :) Eiköhän meidän ole pääsääntöisesti rakennettu niin, että juuri sen kokoiset vauvat mahtuvat tulemaan kuin on tulollaan, paikat antaa niin paljon periksi :)

Omaa napaa vähäsen: Neuvola oli aamulla, ja kaikki oli kunnossa. Sydän sykki hurjasti, ja vaavi selvästi vilkastui (tai jopa hurjistui) sykkeen kuuntelusta, potki ihan älyttömästi niin että vatsa tuntui aivan aaltoilevan :) Otettiin samalla paastosokeri, mikä sekin oli kunnossa (mullahan oli sokeri viimeksi yhdellä plussalla). Muutenkin olo on nyt ihan tosi mainio muutaman päivän huilauksen jälkeen, ja öisin nukun aivan häiriöttä, en edes vessan herää! En tajunnut aikaisemmin, että stressi aiheutti tuon unienkin pätkiintymisen. Nyt sitten keräilen voimia työntekoon pesemällä pyykkiä, leipomalla ja ruokaa laittamalla, mikä tuntuu aivan ihanalta :)

Mites teillä muilla on muuten neuvolalääkäreitä? Meillä on ainoastaan viikolla 12, ja sen jälkeen vasta viikolla 36. Olis tuntunut jotenkin turvalliselta käydä tuossa välissäkin tarkistuttamassa tilanne...ja itse asiassa luulinkin että joskus viikoilla 24-28 käytäisiin lääkärissä. Lääkärille kyllä pääsee jos on jotain ongelmaa täälläkin, mutta automaattisesti tässä välissä ei sitä tarjota.

Nyt kutsuu lounas, ja jälkiruuaksi ajattelin lämmittää pullan kahvin kanssa tuon kohdillaan olevan paastosokerin kunniaksi ;)

Lorelai 22+ 2

Vierailija
13/23 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin kätilöopiston ja päätös oli mulle aika helppo. Jotenkin siitä on kuullut hyvää palautetta paljon ja heidän toimintaperiaatteita ja arvoja on kuvailtu pehmeämmiksi kuin naistenklinikalla. Naistenklinikan valinneilta taas on kuullut sen olevan hyvä paikka, jos raskauden aikana on ollut jotain ongelmia, tai tarvitsee erityisseurantaa tai haluaa olla kaiken varalta lastenklinikan kyljessä. Mielipiteitä ja kokemuksia on tietysti monia...

Mukavaa lähestyvää viikonloppua kaikille :)

Tilda 18+6

Vierailija
14/23 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervetuloa pipetti! ja onnea täysistä 12 viikosta! pian pääsette ultraankin, jännää. tulee kertomaan sitten, mitä sanoivat.

berry, me valitsimme naistenklinikan puoliksi perhehuoneiden takia (niitä on siis kaikkiaan 21) ja puoliksi siksi, että miehen sisko on kätilönä siellä (ei tosin synnärillä, se oiskin ehkä ollut vähän liikaa...). lisäksi nuo valmiudet erityisseurantaan ja lastenklinikan läheisyys vaikuttivat. ollaan myös saatu siellä niin hyvää ja huomioivaa palvelua, että on jäänyt tosi hyvä mieli.

ihanaa, että lorelain sairasloma on auttanut ja stressi on helpottanut! kiva lukea noin hyväntuulisia kuulumisia! meillä muuten oli 3 neuvolalääkäriä... 10. viikko, 26. viikko ja 37. viikko.

sadeorkidea, meille tehtiin painoarvio vain kasvukontrollissa ja silloin 31+2 se oli 1800g. nyt toissapäivänä terveydenhoitajan käsikopeloarvio oli siinä 3kg, ehkä vähän alle. mutta nuohan ovat tosiaan arvioita ja kuuleman mukaan voivat heittää suurestikin! ja meitä on tosiaan erirakenteisia ja uskon kyllä siihen, että kohtu kasvattaa sopivan. niinhän sinullekin sanottiin, että hyvin mahtuu :) ja kun on isompi, niin onpahan sitten myös jämäkämpi ja varmasti valmiimpikin tähän maailmaan.

ja omaan napaan. käytiin aamulla 10min visiitillä neuvolassa eli pelkät sydänäänet kuunneltiin. hienosti olivat 130-140 eli oli tilapäistä se aikaisempi. terkka kyllä sanoi, että tutki vatsaa aika pitkään selällään ennen kuuntelua ja kun kohtu on jo niin raskas, että se painaa selkärangan valtimoa, se vaikuttaa äidin verenpaineeseen... koskaan kuulemma ei sydänkäyrälle saa lähettää, jos on kuunneltu vain selällään. no mutta, nyt kaikki oli kuitenkin hyvin! tosin liikkeitä pitää kuulostella, mutta tuleehan niitä muutenkin mietittyä. niin ja vauvan pään sai vielä liikahtamaan, mutta on jo kuulema aika syvällä ja kohtukin ärsyyntyy supistuksiin heti kun vatsaa tutkitaan (tosin niin pieniin, etten edes itse tunne niitä).

joko muuten ruskanodotus on palannut matkaltaan?

hyvää torstaita vaan kaikille ja voidaan paksusti ja nauttien! laitan tuohon loppuun esittelylistan päivitystä vielä...

korka 38+5

ENSIKOIDEN ESITTELYT

Santtu-82

26 (-82) ja mies 27 (-81), asutaan salon seudulla ja synnytyssairaala on salon aluesairaala. La 11.3.08.

Liippa

-83 ja mies -82, Helsingissä asutaan, synnytyssairaala on kättäri ja LA 18.2.

Tilda_

27v, asumme Helsingissä ja LA on 14.2.

Pariisitar

vm. 1982, miehus 1977, pk-seudulla asustellaan. Naikkari on synnärinä täällä. Ja Tontun LA Jouluaattona.

Korka

Molemmat vm. 1982, Helsingissä asumme, synnytyssairaala NKL ja LA 27.9.

Lorelai_79

molemmat 29 v (-79), synnytyssairaala on Jorvi, ja la on 20.1.2008.

SadeOrkidea

-85 ja mies -86, asuinpaikka : Mikkeli, synnytyssairaala on MKS, LA 14.10.

Berry-1

molemmat -79 ja la 2.5.09.

Pipetti_81

27 (-81), mieheni 29 (-79) laskettuaika 3.4 ja TYKSissä ois tarkotus synnyttää.

Vierailija
15/23 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kaikille uusille lämpimät tervetulo toivotukset munkin puolesta! Aina mahtuu uusia mukaan!

Lorelai oli mietiskellyt samaa neuvola lääkäri asiaa kuin minäkin. Meillä on ollut lääkärikäynnit ultrien yhteydessä eikä muuten ollenkaan. Eihän sillä sinäänsä merkitystä ole kun kaikki on mennyt hyvin, mutta jotenkin se ihmetyttää. Sisätutkimusta ei ole tehty kertaakaan koko raskauden aikana. Ehkä myöhemmin sitten? Muistan vaan kun kaveri valitti raskaana ollessaan, että saa olla kintut kohti taivasta jalat harallaan jatkuvasti.

Viikot suorastaan hujahtaa ohitse. Meille tuli 26 viikkoa eilen! Uskomatonta. Tiistai aamuna sain kunnos säihkähdyksen kun ilmeisesti hiivatulehduksen seurauksena ärtyneet limakalvot olivat vuotaneet vähän verta. Ei ollut kiva aamu herätys. Mutta neuvolasta rauhoittelivat, että sitä saattaa tapahtua, eikä ole vaarallista.

Oletteko te muut ottaneet vauva-vakuutusta? Meillä on vielä viikko aikaa ottaa se ennen kuin 3kk raja tulee täyteen (siis 3kk ennen laskettua päivää). Ajateltiin (laiskoina) ottaa se samasta vakuutusyhtiöstä kuin muutkin vakuutukset on, koska saadaan se suht edullisesti. Onneksi kaveri pariskunta muistuttti asiasta, muuten oltais herätty asiaan liian myöhään. Onhan se kuitenkin hyvä olla, jos jotain tulee synnytyksessä tai sen jälkeen.

Pääsen vihdoin ja viimein hammashygienistille tänään. Mulla on ikenet vuotaneet verta koko raskauden ajan aina hampaita harjattaessa. Edes supersoft-hammasharja ei ole auttanut asiaan.... Toivottavasti hammashygienistillä olisi vinkkejä asiaan.

Ja esittelyistä; Olen 30 vuotias (tuli täyteen muutama viikko sitten =)) ja mies on 29 vuotias. Asutaan Pietarsaaressa mutta ollaan alunperin etelä-Suomesta kotoisin (jossa on myös molempien perheet ja suurinosa kavereista). Synnäri on em. syystä vielä vähän auki (siis joko TYKS tai paikallinen)... Laskettuaika on 24.12. ja pikkuruisen sukupuoli selviää tosiaan vasta sitten jouluna. =)

Hauskaa loppuviikkoa kaikille!

Stiin@ + Pikkuiruinen 26+1

Vierailija
16/23 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne syntymävuodet; eli minulla -78 ja miehuksella -79. Huomasin, että muut olitte laittaneet ne noin. =)

Vierailija
17/23 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkalla takana huojentava neukkulavisiitti, nyt saa taasen relata rauhallisemmalla mielellä:) Ja la nähdäänkin jo, kivaa:)

Sadeorkidealla ollut vuorostaan synnytystapa-arvio ja vauva jo hyvänkokoinen. Älä murehdi painosta, jos lantiossa kerta on arvioitu olevan tilaa. Muistanko oikein, että Siulla oli oma syntymäpainokin ollut iso? Kuten miullakin. Missä tunnelmissa siellä nyt? Ja kuten Korka vielä sanoikin, nämä on vain arvioita, jotka voivat heittää.

tervetuloa uusille: Berry ja Pipetti:) Berry: meillä samat kriteerit Nkl:n valinnan suhteen kuin Korkalla. Perhehuoneita eniten pk-seudun synnäreistä, koko kuutoskerroksen osasto on perhehuoneita täynnä (uudehko osasto, avattu vasta). Lisäksi valmius vauvan tehohoitoon. Alan ihmisenä sitä miettii näitä kai vähän liikaa:) Pipetille tsemppiä jännittävään np-ultraan, infoapa heti kuulumiset. Ja vielä kerran, lämpimästi tervetuloa!

Lorelai voi paremmin, ihana kuulla! varmasti rentoutuminen on tehnyt hyvää teille kummallekin! Neuvolalääkäreistä vielä; alkuraskaudesta 1 käynti (yksityisellä käynti kompensoi sen), sitten rv 26-28 ja loppuraskaudesta synnytystapa-arvio. Näin pk-seudulla. Meillä jo ensi ke tuo rv 26-28 neuvolalääkäri; hiukan jo jännittää...

Stiinan kanssa me mennäänkin tiiviisti samoissa, hih. Kiva kuulla Siusta! Vauva-vakuutuksista kyselit; kyllä me ollaan kanssa sellainen ottamassa, täytyisi vielä se (kallis) varausmaksu maksaa...se on siis meille jo myönnetty, mutta ollaan vielä arvottu hiukan, mutta kai kuitenkin otetaan. Miehen sisko on lekuri, eli sitäkin kautta saa apua nopiasti. Ja lasten sairaanhoito on suht hyvällä mallilla ainakin täälläpäin. Toisaalta vakuutuskin luo tietynlaista turvaa...Hankalaa. Millaisia ajatuksia muilla on näistä vakuutuksista?

Miulla oli kiva ylläri töissä odottamassa, kun pomo ilmoitti, että olen saanut yhtenä kolmesta osastomme työntekijästä 200e bonusrahan kesäajan joustavuudesta. Juuri olin murehtinut ääneen, että miten rahat riittää ja vauvallekin on vaikka mitä hankittavaa. Ihana ylläri siis:) Lisäksi oma potilas toi ison suklaarasian kiitokseksi hyvästä hoidosta. Kiva fiilis tulee, kun potilas kotiutuu tyytyväisenä ja tietää tehneensä hyvää työtä kaiken väsymyksen keskelläkin. Asiasta viidenteen, missä vaiheessa te muut olette alkaneet seurata liikkeitä, siis tiiviimmin? Miten näillä viikoilla niiden tulisi tuntua? Riittääkö useita kertoja päivässä, vai tulisiko olla jotakin spesifimpää liikelaskentaa?

Ihanaista loppuviikkoa kaikille:)

pariisitar&tonttu

rv 26+1

Vierailija
18/23 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä mietin tätä liikaa. Olen ollut ystävän mukana/ tukena synnytyksessä haikaranpesässä ja se olikin oikein kotoisa ja mukava paikka. Ei mitään huonoa sanottavaa. Ajattelinkin että kättäri on selvä valinta ja haikaranpesään jos mahdollista. Rupesin asiaa kuitenkin miettimään siltä kannalta, että nkl on ehkä 10 minuutin bussimatkan päässä kotoa ja siellä tosiaan tämä uusi perhehuoneiden lisääntyminen houkuttelee.....onko se osasto samaa tyyppiä kuin haikaranpesä? kellään tietoa? Pisti tosin sekin miettimään kun toinen ystäväni kehui nkl:n taivaisiin kun vastasyntyneellä oli ollut infektio keuhkoissa ja käärö viety suoraan lastenklinikalle hoitoon.

Lorelai-79 todellakin osuu kohdalleen nämä iät ja ajat. =) Tosin mulla se laskettu aika näillä näkymin 2.5 joten se ei osu samaan aikaan. Hauskaa tosiaan. Ja niin sitä stressiä on vaikea huomata. Loistavaa että huilailu auttaa ja rauhoittaa. =)

Pipetti_81 Onnea viikkojen täyttymisestä ja toivottavasti ultarassa tulee ihania kuvia joita sitten esitellä kaikille kun kerrotte vaavista.=) Ja tervetuloa mukaan.

Korka sullahan alkaa kuulostamaan ihan synnytyksen lähestymiseltä tuo toiminta! Onneksi kaikki oikealla mallillaan eikä tarvitse huolehtia turhista. Kai siellä naistenklinikallakin on tapahtunut joku sukupolven vaihdos. Nelisen vuotta sitten tuntui että kaikilla kavereilla oli ihan ikäloput kätilöt siellä. =D

Stiin@ Täällä on pohdittu myös vauva vakuutusta mutta laiskuuttani ( ja koska olen vielä niin alussa etten halua turhaan hötkyillä ) en ole vielä ottanut sen enempää selvää. Onko muut ottaneet vakuutusta?

Pariisitar Onpas mukava kuulla että on onnistunut päivä ja hyvä mieli. =) Ja vielä suklaata kiitokseksi.....namsks. Sehän vähentää keskenmenon riskiä ja pahaa oloa....eikös se niin mennyt? =D

Berry-1 7+5

Vierailija
19/23 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikaseltaan kirjoittelen ennen nukkumaanmenoa (ihan harvinaisen myöhään tänään..).

Neuvolalääkäreistä: mä en ole käynyt vielä kertaakaan, ja ekan kerran pääsen muistaakseni joskus viikolla 22-23-24 jotain sellasta. Rupesin miettimään tuota vasta vähän aikaa sitten, kun kuulin, että joillain muilla paikkakunnilla pääsee jo heti alkuraskaudesta ja niitä neuvoloitakin on tiheemmässä. Itse olen viikkoon 19 mennessä käynyt kahdesti neuvolassa, mikä tuntuu vähän harvalta, mutta tietysti siinä on ollut eka ultra välissä ja kohta taas toinen.

Synnytyssairaalaksi me valittiin Kättäri ihan etäisyyden perusteella. Suvusta löytyy pikapika-synnyttäjiä, joten ajattelin, että varmempi valita lähempi. Myös haikaranpesä houkutti, vaikka siinä vaiheessa en kyllä vielä tiennyt NKL:n uusista perhehuoneista. Jotenkin sitä myös ajattelee ja toivoo, ettei omalle pikkuiselle tulisi tarvetta tehohoitoon, joka sekin olis voinut olla syy hakeutua naikkarille.

Tästä pinosta haluaisin fiilistellä sen verran, että on huippukivaa, kun ihmiset on toistensa kuulumisista kiinnostuneita/huolissaan, eikä vain papata omia juttujaan! Vuorovaikutuksellisuus on tosi pop.:)

Hyvää yötä ja viikonloppua,

Liippa 18+1

Vierailija
20/23 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs täällä ollaan oltu aktiivisia...ihanaa :D

Joku oli kysellyt noista raskausajan lääkärintarkastuksista niin meillä täällä on 3 lääkärikäyntiä raskauden aikana. Alkuraskauden, keskiraskauden sekä viimeinen on sitten synnytystapa-arvio lääkäri. Tuo alkuraskauden lääkäri tais olla siinä viikolla 13 ja keskiraskauden lääkäri rupeaa pikkuhiljaa taas olemaan edessä, olikohan viikoilla 25-28.

Ristiäisistä/nimiäisistä on kans ollut puhetta. Meillä on tarkoitus viettää ristiäiset kun kerta molemmat kirkkoon kuulumme. Näillä näkymin järjestämme ne kotona.

Ja sitten taas omaan napaan =). Rakenneultra on nyt takanapäin ja kaikki oli hyvin. Kyllä on taas helpottunut olo. Meidän vauva näyttää oikein vilkkaalta kun aina se on ultrassa ollut oikein kova liikkumaan. Yhtään sellaista hetkeä ei siinä puolessa tunnissa ollut etteikö edes jokin raaja olisi liikkunut =) Sukupuolikin tuli selväksi. Yhtä hymyä sitä on sitten tänään koko päivä oltu...

Sokerirasitustesteista ei ole mitään kuulunut, joten arvojen pitäisi siis olla ok. Sovittiin että ilmoittavat jos jotain häikkää löytyy. Uskaltauduin tänään ensimmäistä kertaa käymään vaunukaupasssakin...taitaa olla vähän liian aikaista? Mutta ultra teki muut niin onnelliseks etten millään malttanu olla menemättä.

Tässä vielä tietoja pinoa varten:

Minä 24 (-84) ja mies 28 (-80), asutaan pohjanmaalla ja synnytyssairaala on Keski-Pohjanmaan keskussairaala. La 5.2.09

Hyvää viikonloppua toivottelee Miiru oikein iloisena =).