Paljon puhutaan, että laihtuminen edellyttää sitä, että suolisto pitää saada kuntoon
Kommentit (20)
Probiootteja ja runsaasti kasvikuitua.
Täh?
Ihminen laihtuu kun syö vähemmän ja liikkuu enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Joo, tavallaan. Mutta nykyään tiedetään että suoliston bakteerifloora vaikuttaa siihen miten elimistö ruuan energiaa kerää ja millaisia ruokia kroppa himoaa, ja geenit (jotka eivät ole muuttumattomia vaan jotkut aktivoituvat ja hiljenevät ärsykkeiden mukaan) vaikuttavat myös makumieltymyksiin ja siihen tunnistaako kroppa saavansa riittävästi ravintoa eli onko "aina nälkä". Näitä mekanismeja voi sotkea ylihygienisyydellä, antibioottikuureilla ja yliprosessoidulla vääränlaisella ravinnolla ja vastaavasti korjata suoliston bakteeriflooraa rikastuttamalla ja oikeanlaisella ruokavaliolla. Joidenkin teorioiden mukaan 5:2-dieetti voisi auttaa niillä joiden geenit ohjaa väärään suuntaan ja kroppa ei tajua että rasvavarastoja on jo tarpeeksi (liikaa), ravintoa on saatavilla, eikä kaikkea mahdollista ole pakko syödä mahdollisimman paljon selvitäkseen hengissä.
Paskansiirto auttaa moneen muuhunkin suolistoperäiseen sairauteen.
Paskansiirto hoikalta mieluiten perheenjäseneltä on tosiaan yksi mielenkiintoinen vaihtoehto. Heti ottaisin jos Suomessa olisi tää vaihtoehto tarjolla.
Oma kokemus kyllä tukee tuota. Aiemmin söin hiilaripainotteisesti, paljon prosessoitua ruokaa, kaiken rasvattomana ja sokerittomana yms. Kymmenet eritavoin toteutetut laihdutusyritykset eivät johtaneet mihinkään.
Viimein kokeilin atkinsin induktiota ja jatkoin vhh-ruokavaliolla sen jälkeen. Tein itse kaiken ruokani (paitsi ruisleivän), pääsin eroon sokerikoukusta ja paino putosi huomaamatta normaalipainon alarajoille. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia painonhallinnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Joo, tavallaan. Mutta nykyään tiedetään että suoliston bakteerifloora vaikuttaa siihen miten elimistö ruuan energiaa kerää ja millaisia ruokia kroppa himoaa, ja geenit (jotka eivät ole muuttumattomia vaan jotkut aktivoituvat ja hiljenevät ärsykkeiden mukaan) vaikuttavat myös makumieltymyksiin ja siihen tunnistaako kroppa saavansa riittävästi ravintoa eli onko "aina nälkä". Näitä mekanismeja voi sotkea ylihygienisyydellä, antibioottikuureilla ja yliprosessoidulla vääränlaisella ravinnolla ja vastaavasti korjata suoliston bakteeriflooraa rikastuttamalla ja oikeanlaisella ruokavaliolla. Joidenkin teorioiden mukaan 5:2-dieetti voisi auttaa niillä joiden geenit ohjaa väärään suuntaan ja kroppa ei tajua että rasvavarastoja on jo tarpeeksi (liikaa), ravintoa on saatavilla, eikä kaikkea mahdollista ole pakko syödä mahdollisimman paljon selvitäkseen hengissä.
Dietit ja kaikenlainen kikkailu on rahastusta. Joku kerää niistä itselleen taloudellista hyötyä. Maailma on täynnä porukka jotka miettivät pää punaisena miten rikastua helpolla ja muiden kustannuksella. Kaikennnäköisiä satuja voi keksiä. Hölmöt uskovat ja maksavat.
Laihtumiseen ei ole oikotietä. Se vaatii elämäntapamuutoksen. Itse olen tämän tehnyt ja toteuttanut.
Limsat, sipsit, karkit ja einekset minimiin. Eli lisäaineet (vieraat aineet keholle) ja liian steriili ruoka (einekset) minimiin. Rypsipaskaöljyt ja -margariinit pois, tilalle normaalia rasvaa (kalasta, pähkinöistä, siemenistä, voista). Hyviä bakteereja lisää ruuan muodossa (esim. hapanmaitotuotteet), mutta myös luonnosta ja eläimiä paijaamalla. Ei desinfiointiaineiden käyttöä muuten kuin esim. silloin kun mahatautia talossa. Vältetään esim. särkylääkkeiden ja vaikka närästyslääkkeiden käyttöä ellei ole ihan pakko (eikä yleensä ole, jos on hoitanut elintavat kuntoon). Ai niin, ja yksi tärkeimmistä on se, ettei joka flunssaan ja korvakipuun haeta sille lapselle antibioottikuuria!
Hyvin yksnkertaista ja helppoa ja samalla parempaa elämänlaatuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Dietit ja kaikenlainen kikkailu on rahastusta. Joku kerää niistä itselleen taloudellista hyötyä. Maailma on täynnä porukka jotka miettivät pää punaisena miten rikastua helpolla ja muiden kustannuksella. Kaikennnäköisiä satuja voi keksiä. Hölmöt uskovat ja maksavat.
Laihtumiseen ei ole oikotietä. Se vaatii elämäntapamuutoksen. Itse olen tämän tehnyt ja toteuttanut.
Urpo
Oma kokemukseni ei suoranaisesti kosketa laihtumista, mutta mielestäni liittyy kysymykseesi!
Itse olen aina ollut lihakseton ja liian laiha, ihan sama mitä ja kuinka paljon olen syönyt. Vatsavaivainen olen ollut niin kauan kuin muistan. Aloitettuani syömään päivittäin maitohappobakteereja hyvin pienellä annoksella alkoivat vatsavaivat helpottaa (eivät kokonaan, mutta huomattavasti) ja painoni nousi useamman kilon: minulle alkoi ilman liikuntamuutoksia ilmestyä lihasta, joka näkyi puntarissa hyvin pian. Ilmeisesti suolistoni on aiemmin ollut niin huonossa kunnossa, etteivät ravintoaineet ole päässeet imeytymään, ihan sama mitä olen suuhuni koettanut ammentaa.
Mitä Atkinsin induktio on käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Tää on kyllä totta. Ratkaisevaa on se pysyvä muutos. Mutta ei se minusta ihan poissuljettua ole etteikö jonkinlainen energiansaannin vaihtelu voisi herätellä nälänsäätelyä. Tai sotkea pahemmin, sekin on mahdollista. 5:2-dieetistä ei tarvitse maksaa senttiäkään, mitään kaupallista kuuria en edes harkitsisi. Enkä kyllä henk.koht. tuotakaan, ei osu mun ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Tässä ketjussa jotkut torppaa viljat ja liputtaa vhh:n puolesta, niin mun täytyy lisätä että yksikään itse kohtaamani täyspäiseltä vaikuttava lähde ei ole pitänyt täysjyväviljasta tai vaikkapa perunasta tai bataatista luopumista tarpeellisena.
Vierailija kirjoitti:
Paskansiirto hoikalta mieluiten perheenjäseneltä on tosiaan yksi mielenkiintoinen vaihtoehto. Heti ottaisin jos Suomessa olisi tää vaihtoehto tarjolla.
Kyllä paskansiirtoja tehdään suomessakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painonhallinta-indikaatiolla? Julkisella vai yksityisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painonhallinta-indikaatiolla? Julkisella vai yksityisellä?
Painonhallinnasta en tiedä mutta julkisella parantamaan suolistosairauksia. Toki lähes kaikki muu on sitä ennen kokeiltu.
Tarkoittaa ruokailutottumusten muuttamista. Suoliston bakteerien on todettu reagoivan hyvin nopeasti ravinnon muutoksiin. Esim makeanhimon saa pois, kun huolehtii ravintoainepitoisen ruoan saamisesta ja vältttää höttöä. Jos sinulla ei ole allergioita, niin suosittelisin yli 500 g kaiken värisiä kasviksia päivässä. Osa näistä raakana ja osa esim höyrytettynä. Esim parsakaalia, kaalia, naurista, lehtikaalia, perunaa vain yhtenä pienenä osana. Lisäksi kalaa, kanaa, kananmunaa, pähkinöitä, papuja proteiinin lähteiksi. Hyvää rasvaa esim oliiviöljyä. Sokeroidut maitotuotteet ja vaaleat viljat, erityisesti vehnä minimiin. Kaura ok, mutta tosiaan kiinnittäisin huomiota viljatuotteiden määrään ja laatuun ja korvaisin osan näistä kasviksilla. Lisäksi hapatettuja tuotteita kuten esim hapankaalia, Myrttisen suolakurkkuja (maitohappokäymisen avulla valmistettuja), gefilus ja AB tuotteita, viiliä, piimää. Yrttimausteita sekä sipulia ja valkosipulia.
Kannattaa ottaa selvää miten kukin kasvis kannattaa nauttia. Esim tomaateista saatava terveyshyöty on tutkimusten mukaan parempi kun ne kypsentää ja omena saa tummua ja aloittaa maitohappokäymisensä esim raasteen muodossa ennen nauttimista.
Viljat pois kokonaan ja sokeri.
Varmasti laihdut. As simple as that.