Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosi "kiva" kun vatsavaivoja ei oteta tosissaan

Vierailija
29.10.2016 |

Kesästä saakka on jatkuneet vatsaongelmat, sitä ennen ei ollut mitään vikaa.
Kamalia kipukohtauksia ylävatsassa jotka säteilee selkään. Tällainen kohtaus saattaa kestää esim 6h, hengitän kivun takia pinnallisesti eikä oikein mitenkään päin voi olla, siis aivan järkyttävä kipu. En osaa yhdistää mitään ruoka-ainetta tähän.
Jatkuva ripuli, maha kuin ilmapallo aivan turvoksissa. Olen normaalipainoinen ja laihtunut heinäkuun lopusta kahdeksan kiloa, koko ajan vaan pahenee. Tämän viikon aikana -3kg koska vatsa on koko ajan sekaisin.
Lopulta sain ajan lääkärille melkein kuukauden odottelun jälkeen. En ymmärtänyt puoliakaan mitä hän puhui, eikä hän myöskään ymmärtänyt minua, suomenkieli oli hänellä melko huono. Koitin kysyä olisiko jotain ruokavaliota tms mitä voisin noudattaa, ei ollut. Vehnä ei ainakaan sovi, sen olen huomannut, mutta vaikka sen jättää pois niin oireita on. Ylävatsan ultrasta puhui, mutta koska maha ei juuri sillä hetkellä ollut kipeä, ei laittanut lähetettä. Perusverenkuvaan laittoi lähetteen, sitten voin varailla soittoaikaa.
Tuli sellainen olo, että lääkäri ottanut vaivoja yhtään tosissaan. Käski syödä Visibliniä.
Teen kaiken lisäksi vielä ruokaa työkseni niin olisi mielestäni todella tarpeellista selvittää mistä tämä johtuu.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aiemmin ollut Zoltia närästykseen ja kun kipukohtaukset alkoivat aloitettiin sen tilalle Litalgin ja se auttaa toisin kuin tuo toinen. Lapsena mulla oli pitkään kestävä jakso kun oksentelin, silloin vatsa tähystettiin ja aloitettiin happosalpaajalääkitys. Muistaakseni silloin vatsa oli ärtynyt. Samoja kohtauksia tuli silloin, mutta niihin ei kukaan ottanut kantaa. Lopulta ne loppuivat kunnes alkoivat nyt uudestaan.

Ja tosiaan ripulia on ollut, koko ajan enemmän/pahempaa. Välillä tulee todella kiire vessaan. Tänään olen valehtelematta istunut vessassa varmaan ainakin 30 kertaa. Ap

Vierailija
22/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä suomenkielinen lääkäri, jos kävit terveyskeskuksessa, sulla on siihen oikeus! Varaa aika yksityiselle, jos haluat nopeammin tutkimuksiin sairaalan polille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aiemmin ollut Zoltia närästykseen ja kun kipukohtaukset alkoivat aloitettiin sen tilalle Litalgin ja se auttaa toisin kuin tuo toinen. Lapsena mulla oli pitkään kestävä jakso kun oksentelin, silloin vatsa tähystettiin ja aloitettiin happosalpaajalääkitys. Muistaakseni silloin vatsa oli ärtynyt. Samoja kohtauksia tuli silloin, mutta niihin ei kukaan ottanut kantaa. Lopulta ne loppuivat kunnes alkoivat nyt uudestaan.

Ja tosiaan ripulia on ollut, koko ajan enemmän/pahempaa. Välillä tulee todella kiire vessaan. Tänään olen valehtelematta istunut vessassa varmaan ainakin 30 kertaa. Ap

Mulla aiheutti viljat samaa, ihanaa, kun alapää ei ole aina ruvella. Tosin ei ole helppoa vältellä viljoja.

Vierailija
24/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterssistä aiheutunut mahahaava? Mahahaava voi oireilla juuri tuollaisella ylävatsan ja selän alueelle säteilevänä kipuna ja stressi voi laihduttaa.

Vierailija
25/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ulkomaalaistaustaiset ääkärit on niin todettu huonoiksi. Kävin jatkuvan korvatulehduksen vuoksi lääkärissä 4 vuotta ja aina sain ajan ulkomaalaiselle lääkärille joka vain määräsi antibiootteja. Vihdoin sain suomalaiselle naislääkärille ajan ja hän otti asian tosissaan ja laittoi lähetteen korvaklinikalle. Uskomatonta mihin Suomen terveydenhuolto on mennyt.

Vierailija
26/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla aiheutti viljat samaa, ihanaa, kun alapää ei ole aina ruvella. Tosin ei ole helppoa vältellä viljoja.

On helppoa, asennekysymys

Vierailija
27/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On helppoa, asennekysymys

Komppaan kympillä. Onnistuu ihan normaali elämäminen  ilman viljoja eineksiä vältellen.

Vierailija
28/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on tuollaista lapsuuden oireilua niin kyllä nyt menet terevysasemalla ja vaadit testejä. Tuossahan voi olla kyseessä todellakin keliakia, eikä edes vasta-aineita ole otettu?

Toiseksi tuli mieleen tuon lapsuuden oireilun perusteella sekä maito- että vilja-allergia. Jos ollut lapsena iho-oireita, niin näistä jompikumpi (tai kumpikin yhdessä) voisi olla hyvinkin syy.

Nyt vaadit, että tilanne selvitetään, että saat sitten sopivan hoidon. Ensiksi otattaisin keliakiatestin, koska aikuisella keliakia pahenee nopeasti eli tuhoaa sitä vatsalaukun limakalvoa, joten dignoosin saamisessa ei kannata vetkuilla.

Jos tuo keliakiatulos on negatiivinen, sitten voi kokeilla viljatonta ruokavaliotakin.

Vierailija
29/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile jättää maitotuotteet ja viljat pois. Helpottaako oireet?

Jos keliakiaa jo tutkitaan, niin viljoja ei kannata jättää pois. Tai siis kai keliakiatestit oli mukana labroissa?

Öö, mitä tekemistä viljojen pois jättämisellä ja keliakia testillä on, meinaatko että jos ei keliakiaa, niin sitten voi syödä viljoja?

Oletko kuullut vilja allergiasta tai vilja yliherkkyydestä?

Vierailija
30/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile jättää maitotuotteet ja viljat pois. Helpottaako oireet?

Jos keliakiaa jo tutkitaan, niin viljoja ei kannata jättää pois. Tai siis kai keliakiatestit oli mukana labroissa?

Öö, mitä tekemistä viljojen pois jättämisellä ja keliakia testillä on, meinaatko että jos ei keliakiaa, niin sitten voi syödä viljoja?

Oletko kuullut vilja allergiasta tai vilja yliherkkyydestä?

Sitä tekemistä, että jos alkaa omin päin ennen tutkimuksia syödä gluteenitonta, mahdollinen keliakia ei välttämättä näy testeissä.

Vierailija
31/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuuko sulla olemaan ap joku mielenterveysdiagnoosi taustalla?

silloinhan lääkärit ei ota tosissaan mitään fyysisiä oireita, ei vaikka olisi tennispallon kokoinen kasvain otsassa.

Siitähän on tutkimuksiakin, että mielenterveysdiagnoosin jälkeen potilas ei saa tarvitsemaansa hoitoa ja tutkimuksia fyysisiin sairauksiin.

Aina ei tarvitse olla edes sitä mielenterveysdiagnoosia ja silti vatsavaivoja ei oteta tosissaan tai sitten ne kuitataan stressin aiheuttamaksi. Mulla oli todella pahoja vatsa- ja suolistovaivoja ja lopulta vuoden lääkärissä ramppaaminen toi tuloksia: syynä oli clostridium JA krooninen haavainen paksusuolentulehdus :)

Vierailija
32/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolla vastaava mahavaiva paljastui syöväksi. Kun lääkäri vihdoin suostui passittamaan tutkimuksiin, oli jo myöhäistä. Häntä jäivät kaipaamaan puoliso ja 2 alle kouluikäistä lasta.

Vierailija
33/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kun nykyään ei saa mitään "tukea" vaikka olisit keliaakikko . Niin onko sillä sitten väliä Saatko virallisen dg että on keliakia ?

Jos jollakin ruokavaliolla saat oireet kuriin ni syö sitten niin.

Vierailija
34/34 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

€ kirjoitti:

Toisaalta kun nykyään ei saa mitään "tukea" vaikka olisit keliaakikko . Niin onko sillä sitten väliä Saatko virallisen dg että on keliakia ?

Jos jollakin ruokavaliolla saat oireet kuriin ni syö sitten niin.

On sillä siinä mielessä väliä, että oireille löytyy oikea syy. Jos verikokeissa näkyy selkeästi keliakia, niin sitten ei välttämättä tarvitse enää lähteä tähystykseen, mutta kyllähän nuo vaivat kannattaa ihan oikeasti selvittää eikä vain hoitaa oireita pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä