Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mieheni oikeutettu joustavaan hoitorahaan? :O

Vierailija
29.10.2016 |

Lapsi on nyt 1,5 v. Miehellä on vakituinen osa-aikatyö, 30h/ viikossa. Nyt vasta kun aloin miettimään omaa työhön paluuta, aloin lukea kelan sivuilta tuosta joustavasta hoitorahasta. Luulin että työaikaa pitää erikseen lyhentää jotta sen saa, mutta kela-kertun sivuilta ymmärsin että ei tarvitse erikseen lyhentää, vaan osa-aikatyö itsessään riittää tuen saamiseen? :O

Jos mieheni on oikeutettu tuohon tukeen niin se olisi loistavaa, minun ei tarvitsi ihan vielä palata töihin kun lapsi on aika pieni vielä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin ainakin toimittamaan todistuksen lyhennetyn työajan syystä (työnantaja kirjoitti). Eli jos saa paperin että omasta pyynnöstä niin ainakin silloin saa.

Vierailija
2/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sä oisit kokonaan kotona kotihoidontuella ja mies sais joustavaa? Ei se käy, koska sä oot jo kotona ja saat tukea. Sun pitäis käsittääkseni olla töissä ja miehen se "pääasiallinen hoitaja", ni sit saisitte kotihoidontukea ja joustavaa hoitorahaa. Kun jos sä kerran olet kotona, niin eihän miehellä silloin ole hoidollisesta näkökulmasta mitään syytä tehdä lyhyempää viikkoa, kun hoito on jo muutoin järjestetty ja miksi siihen sitten tukia pitäisi saadavlisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin joustavaa hoitorahaa maksetaan perheeseen, joka saa kotihoidontukea.

Vierailija
4/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin oikein kelan sivuilta äsken ja jäin siihen käsitykseen, että sun mies olisi tohon oikeutettu, kunhan sitä kotihoidontukea ei makseta miehelle, vaan sulle. Voikohan olla niin?

Vierailija
5/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katoin oikein kelan sivuilta äsken ja jäin siihen käsitykseen, että sun mies olisi tohon oikeutettu, kunhan sitä kotihoidontukea ei makseta miehelle, vaan sulle. Voikohan olla niin?

Jatkan. Kelan sivuilla lukee, että tätä rahaa ei saa lapsesta, josta maksetaan vanhempainpäivärahaa. Tää on selkee. Sit siellä lukee, että tukea ei voi saada vanhempi, jolle maksetaan kotihoidontukea. Ei siis sanota, että ei voi saada lapsesta, josta maksetaan kotihoidontukea.

Pistäkäähakemus menemään, eihän siinä mitään menetä.

Vierailija
6/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä oot kotona niin te saatte ihan koko kodinhoidontuen kunhan lapsi ei oo kunnallisessa...

Lisäosat määräytyy tulojen mukaan.

Vierailija
7/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pöljä kysymys.. Siis perhe jonka lapsi ei ole kunnallisessa, saa kotihoidontukea.

Vanhempainraha kausi teillä mennyt ajat sitten..

Tuo hoitoraha on kht.n lisäosa jota maksetaan jos perheen bruttotulot alle 2000(Noin)

Vierailija
8/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tajua noita kelan juttuja... Tuntuu, että kela-kertultakin, kun ihmiset kysyy, niin joku saa ja jollekin toiselle vastaavan asian kysyjälle sanotaan, ettei saa.

Mut siis miksi pitäisi saada lisää rahaa, jos äiti jo hoitaa lasta kotona? Miksi vielä isäänkin pitäisi saada rahaa, kun äiti jo tekee sen työn? Eihän isällä olisi mitään tarvetta tehdä lyhyempää viikkoa.

Mä kysyin tota myös ja vastaus oli ei. Meillä oli ajatuksena, että mies tekisi 40h/vko, mä 10-20h/vko eli max kaks pitkää vuoroa viikossa ja mies olisi silloin etänä kotona ja hoitaisi lasta ja mummokin voisi tulla apuun. Kysyin voidaanko saada kotihoidontukea (mies hakisi sitä) ja mä joustavaa (mulla lyhennetty aika). Ei kuulemma käynyt, koska mä olin se pääasiallinen hoitaja enkä voi saada yhtä aikaa molempia ja kotihoidontukea saavan pitää olla pääasiallinen hoitaja.

Noilta sivuilta saa niin harhaanjohtavaan kuvan, että sitä eka innostuu ja sit pettyy...

Vierailija
9/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan pöljä kysymys.. Siis perhe jonka lapsi ei ole kunnallisessa, saa kotihoidontukea.

Tuo hoitoraha on kht.n lisäosa jota maksetaan jos perheen bruttotulot alle 2000(Noin)

Sinä puhut nyt eri asiasta. Kyseessä ei ole mikään lisäosa, tämä ei liity kotihoidon tukeen mitenkään. Joustava hoitoraha ei ole tulosidonnainen vaan riippuu työajan pituudesta.

Vierailija
10/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua?? Kht.n lisäosa, hoitoraha määräytyy tulojen mukaan. Ei sen mukaan kuka hoitaa.

Se on ihan sama vaikka joulupukki hoitaisi sitä lasta kunhan se ei ole kunnallisessa.

Ja jos teidän perheen tulot on paskat, saatte lisäosaa siihen.

En tunne ketään joka saisi...

Vierailija
11/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä tajua noita kelan juttuja... Tuntuu, että kela-kertultakin, kun ihmiset kysyy, niin joku saa ja jollekin toiselle vastaavan asian kysyjälle sanotaan, ettei saa.

Mut siis miksi pitäisi saada lisää rahaa, jos äiti jo hoitaa lasta kotona? Miksi vielä isäänkin pitäisi saada rahaa, kun äiti jo tekee sen työn? Eihän isällä olisi mitään tarvetta tehdä lyhyempää viikkoa.

Mä kysyin tota myös ja vastaus oli ei. Meillä oli ajatuksena, että mies tekisi 40h/vko, mä 10-20h/vko eli max kaks pitkää vuoroa viikossa ja mies olisi silloin etänä kotona ja hoitaisi lasta ja mummokin voisi tulla apuun. Kysyin voidaanko saada kotihoidontukea (mies hakisi sitä) ja mä joustavaa (mulla lyhennetty aika). Ei kuulemma käynyt, koska mä olin se pääasiallinen hoitaja enkä voi saada yhtä aikaa molempia ja kotihoidontukea saavan pitää olla pääasiallinen hoitaja.

Noilta sivuilta saa niin harhaanjohtavaan kuvan, että sitä eka innostuu ja sit pettyy...

Teillä toi tilanne on sikäli selkee, että samalle vanhemmalle ei makseta kahta tukea. Ap:n tapauksessa ne menisi eri vanhemmille. Voisin kuvitella, että tuenmaksussa on ajateltu tilannetta, jossa isä tekee lyhennettyä työaikaa, jotta äiti pääsee satunnaisesti töihin. Ap:n tapauksessa se ei tosin menisi näin, mutta mistäs kela sen tietää (eikä äidin työssäkäynti ole kelan edellytys). Meillä me molemmat ollaan töissä ja minä teen lyhennettyä työaikaa ja saan tätä hoitorahaa. Se on kai tavallisin tilanne.

Vierailija
12/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä puhut nyt eri asiasta. Kyseessä ei ole mikään lisäosa, tämä ei liity kotihoidon tukeen mitenkään. Joustava hoitoraha ei ole tulosidonnainen vaan riippuu työajan pituudesta.

Osittainen kotihoidontuki, noin satanen kuussa saadaan jos lapsi ei ole kunnallisessa täyttä hoitoaikaa...

Se ei ole tulosidonnainen.

Se on sama kuin kotihoidontuki.

Sä et oikeasti voi kysellä noin tyhmiä...

Vierailija
13/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vittua?? Kht.n lisäosa, hoitoraha määräytyy tulojen mukaan. Ei sen mukaan kuka hoitaa.

Se on ihan sama vaikka joulupukki hoitaisi sitä lasta kunhan se ei ole kunnallisessa.

Kannattaahan sitä vaahdota, vaikka ei yhtään ymmärrä, mistä on kyse.

Vierailija
14/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ja valita päätöksestä.

Vierailija
15/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeesti, älä osallistu keskusteluun, jos et tiedä mistä on kysymys. Perhe voi olla oikeutettu joustavaan hoitorahaan, vaikka lapsi olisikin kunnallisessa hoidossa. Esim. meillä on näin. Kotihoidontuki ja sen lisäosat ei liity tähän mitenkään.

Vierailija
16/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole asiaa ennen ajatellut mutta mun järki sanoo ettei makseta. Eli jos sinä saat kotihoidontuen niin olet lapsen pääasiallinen hoitaja, sillä perusteella miehelle ei makseta lapsen hoitamisesta vaikka tekee lyhempää työaikaa. Eipä noita muitakaan kelan tukia makseta päällekkäin eli ei saa esim kotihoidontukea ja työmarkkinatukea täysimääräisenä samaan aikaan vaikka periaatteessa molempiin olisi oikeutettu. 

Joustava hoitoraha on kuitenkin tarkoitettu siihen että lapsi hoidetaan kotona lyhennetyn työajan turvin, nyt lapsen hoito kotona ei ole kiinni lyhennetystä työajasta. 

Vierailija
17/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti!!!!

KHT.a maksetaan kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Lasta hoidetaan kotona.

Osittainen kotihoidontuki maksetaan perheelle, kun lapsi on vajaat päivät tarhassa. Se on ihan sama vaikka molemmat ovat kotona mutta viette lapsen päiväksi tarhaan niin saatte vain osittaisen KHT.n

Hoitoraha on kht.n lisä osa jota maksetaan kun perheen tulot menevät tietyn alle.

Miksi nyt ei mene perille????

Vierailija
18/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä toi tilanne on sikäli selkee, että samalle vanhemmalle ei makseta kahta tukea. Ap:n tapauksessa ne menisi eri vanhemmille. Voisin kuvitella, että tuenmaksussa on ajateltu tilannetta, jossa isä tekee lyhennettyä työaikaa, jotta äiti pääsee satunnaisesti töihin. Ap:n tapauksessa se ei tosin menisi näin, mutta mistäs kela sen tietää (eikä äidin työssäkäynti ole kelan edellytys). Meillä me molemmat ollaan töissä ja minä teen lyhennettyä työaikaa ja saan tätä hoitorahaa. Se on kai tavallisin tilanne.

Saatteko siis myös kotihoidontukea vai vain tuota joustavaa hoitorahaa?

Vierailija
19/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*itkee*

Vierailija
20/32 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti!!!!

KHT.a maksetaan kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Lasta hoidetaan kotona.

Osittainen kotihoidontuki maksetaan perheelle, kun lapsi on vajaat päivät tarhassa. Se on ihan sama vaikka molemmat ovat kotona mutta viette lapsen päiväksi tarhaan niin saatte vain osittaisen KHT.n

Hoitoraha on kht.n lisä osa jota maksetaan kun perheen tulot menevät tietyn alle.

Miksi nyt ei mene perille????

On olemassa hoitoraha ja sitten myös joustava hoitoraha, josta tässä ketjussa puhutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme