Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestäsi ns. huono palkka amk-tutkinnon suorittaneelle?

Vierailija
28.10.2016 |

Valmistuin jonkin aikaa sitten amkista fysioterapeutiksi. Palkka suurinpiirtein 1500e verojen jälkeen kuukaudessa. Mielestäni se on todella vähän. Toki enempi kun opintotuki tai työttömyysraha mutta silti. Pakko varmaan yrittää alkaa hakemaan muualta töitä tai sitten vaihtaa alaa. Koin että amkin jälkeen palkkataso olisi edes kohtuullinen mutta eihän tuolla pidetä autoa tai säästetä asuntoa varten.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kun joku kerkeää huomauttamaan amk-opiskelijan kyvyistä mitään totean tietäväni sen, että  Suomessa kirjoitetaan isolla ja suomalainen pienellä :) Minusta aavistuksen verran isompi osa amk-opiskelijoista on tolvanoita verrattaessa vastaavien aihepiirien akateemisiin opiskelijoihin mutta toisaalta, akateemisuus pitää sekin sisällään paljon ulkoa opeteltua.

Minusta oikeasti hatunnoston ansaitsee ihminen, joka vaatimattomasta koulutustaustastaan sekä sosioekonomisesta taustastaan huolimatta pärjää mainiosti elämässä.

Vierailija
22/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun alalla voidaan ihan pokkana tarjota 1800-1900 €, koska tes, vaikka suositus tälle koulutukselle on se kolmisen tonnia. Tuo tes on ihan kiva jos olet kouluttamaton tuontivaimo itänaapurista, mutta ei kyllä ole korkeakoulutetun asiantuntijan palkka. Ehkä ennen tätä työtä on tehty pelkällä luku- ja kirjoitustaidolla, enää ei. Palkan pitäisi mielestäni pysyä mukana alan kehityksessä. T. Eräänlainen insinööri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistuin myös amk:sta restonomiksi, olen hotellissa vastaanottovirkailijana ja nettopalkka suurin piirtein saman verran. Ei tosiaankaan kannattanut käydä korkeakoulua tälläistä palkkaa ja työtä varten, kaupan kassalla tienaisin saman verran.

No voi daa. Ois varmaan kannattanut edes vähän selvitellä mihin työtehtäviin ne restonomit oikeasti työllistyvät. Vai kuvittelitko oikeasti, että johonkin hotellin tiskille tarvitaan leikkikorkeakoulun käynyt asiantuntija jolle sitten maksetaan sen mukaista palkkaa? 

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Leikkikorkeakoulun :D Tässä keskustelussa oli tietääkseni tarkoitus päivitellä kuinka huonoa palkkaa sitä saakaan siitä huolimatta että on käynyt amk:n, daa.

Vierailija
24/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono palkka olisi alle 2500€/kk brutto. Olen AMK-insinööri asiantuntijahommissa parin vuoden työkokemuksella, 3200€/kk brutto joka on ihan ok. Teollisuudessa voi tienata paremminkin jos älli riittää kisaamaan dippainssien kanssa samoista paikoista.

Vierailija
25/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienasin muutama vuosi sitten vastavalmistuneena medianomina 1650 e kuussa bruttona vaikka oli työkokemustakin useampi vuosi. Tienasin saman samasta hommasta ennen valmistumista. Se oli mielestäni vähän, mutta tuolla tutkinnolla sai olla iloinen, että oli edes töitä. Nyt palkka 4750 e kuussa bruttona samalla tutkinnolla. Tuo korotus vaati ulkomaille muuton, osaamisen päivittämistä ja uusien taitojen opiskelua useamman vuoden ja pari muuta duunia välissä.

Vierailija
26/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistuin myös amk:sta restonomiksi, olen hotellissa vastaanottovirkailijana ja nettopalkka suurin piirtein saman verran. Ei tosiaankaan kannattanut käydä korkeakoulua tälläistä palkkaa ja työtä varten, kaupan kassalla tienaisin saman verran.

No voi daa. Ois varmaan kannattanut edes vähän selvitellä mihin työtehtäviin ne restonomit oikeasti työllistyvät. Vai kuvittelitko oikeasti, että johonkin hotellin tiskille tarvitaan leikkikorkeakoulun käynyt asiantuntija jolle sitten maksetaan sen mukaista palkkaa? 

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Suomi ylikouluttaa ihmisiä. Mutta daa, onko nuoren vai oppilaanohjaajan vaiko kasvattajan vika se, että nuori valitsee kyseisen "turhan" koulutuksen? Katsopa huviksesi miten restoniminkin tutkintoa käytännössä vielä lapsille markkinoidaan.

Minusta koulutusjärjestelmäämme kehittävien tahojen olisi syytä katsoa peiliin ja todeta tyhjäkäynnin osuus monessa oppilaitoksessa. Peruskoulusta ihan sinne yliopistoon saakka.

Vierailija
27/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono bruttopalkka on alle 2200€, kohtuullinen 2200-2700€ ja hyvä yli 2700€näin karkeasti.

Vierailija
28/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, joka ei ylitä ylemmän korkeakoulututkinnon saaneiden mediaania. AMK-tutkinnon suorittaneita kiinnostaa raha ja sitä pitää saada aina enemmän kuin korkea-asteen tutkinnon suorittaneet saavat. Sen jälkeen sillä kuuluu leuhkia tai vienosti tökkiä niin paljon kuin mahdollista. Koska alemmuuskompleksi. Tai koska vittupäisyys.

Vierailija
29/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippuu tutkinossta ja alasta. Mutta itseäni turhauttaisi, jos nettopalkka olisi alle 1500e/kk.

Vierailija
30/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi, eli AMK koulutus. vuonna 2008 menin 2100 palkalla assariksi, se nousi siinä duunissa 2900 vuoteen 2015. Vaihdoin toiseen: 2800eur, sen jälkeen pyysin toisesta firmasta 3000, sanoivat että tarjous 3100 eur , ja ihan tod. perusduunia, ohjeiden mukaan systeemin näppäilyä. Olen hakenut monia töitä, pk seudulla ehdoton raja menee 3300eur, sillä ei pääse haastatteluun. 3000e pääsee lähes kaikkiin. 

Nyt selasin mol.fi ja aika monesta duunista ilmoittavat max 2500eur. Soiteltiin tuossa taannoin verotoimistosta muuten kollogoiden palkat, suosittelen. 

Vierailija
31/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono bruttopalkka on alle 2200€, kohtuullinen 2200-2700€ ja hyvä yli 2700€näin karkeasti.

Olen hiukan eri mieltä. Minusta huono bruttopalkka on alle 2500 €, keskimääräinen 2500-3000 € ja hyvä palkka alkaa vitosen kieppeillä. Suomessa on otettava huomioon progressiivinen verotus, joka rupeaa jo keskimääräistä palkkaa tienaavalta leikaamaan todella ison osan palkasta. Työntekijän palkankorotus hulahtaakin siis nopeasti yhteiskunnan yhteiseen laariin.

Vierailija
32/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajana päivätyössä, palkasta jää käteen n. 2000e. Kaikki ikälisät tässä.

Vierailija
33/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Suomi ylikouluttaa ihmisiä. Mutta daa, onko nuoren vai oppilaanohjaajan vaiko kasvattajan vika se, että nuori valitsee kyseisen "turhan" koulutuksen? Katsopa huviksesi miten restoniminkin tutkintoa käytännössä vielä lapsille markkinoidaan.

Minusta koulutusjärjestelmäämme kehittävien tahojen olisi syytä katsoa peiliin ja todeta tyhjäkäynnin osuus monessa oppilaitoksessa. Peruskoulusta ihan sinne yliopistoon saakka.

No joo, eipä se nuoren vika ole ainakaan jokaisessa tapauksessa. Bisnestähän tuo kouluttaminen on nykyään ja samalla saadaan työttömyystilastot siistimmiksi kun nuoria on enemmän kouluissa. Valtiokin on siis tyytyväinen.

Vierailija
34/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3500€ brutto. Mainostoimiston AD, medianomi AMK.

Vierailija
35/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono palkka olisi alle 2500€/kk brutto. Olen AMK-insinööri asiantuntijahommissa parin vuoden työkokemuksella, 3200€/kk brutto joka on ihan ok. Teollisuudessa voi tienata paremminkin jos älli riittää kisaamaan dippainssien kanssa samoista paikoista.

Millä alalla voi olla asiantuntija, jos työkokemusta on vain kaksi vuotta? 

Vierailija
36/38 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-inssi, 3300e brutto  puolen vuoden työkokemuksella ja kevääksi luvattu 500e lisää. Lähtöpalkka oli 2300e, mutta sen jälkeen on nostettu jo 2x500e.  Samoissa menee toistaiseksi kuin DI/FM-kollegoilla (työkokemukseen nähden) joten neljä tonnia pitäisi mennä ensi syksynä rikki.

Mutta, yksityinen IT-firma. Fyssareille ei taida olla samanlaista kysyntää yksityisellä puolella ja kunnallisen puolen palkat on mitä on, + noita fyssareiksi ryytyneitä entisiä urheilijoita ym kehäraakkeja mahtuu 13 tusinaan.

Vierailija
37/38 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 4000 brutto ei ole sopivaa

Vierailija
38/38 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot veronpalautukset tulossa.

AMK vastaa kandia, ja amis alempaa AMK/teknikon-tutkintoa, joista voi kalibroida palkkoja mutta jenkkilän mallissa huomattava, että maksavat itse koulutuksensa ja elämisensä.

Kaava on toki tehtävissä palkoille, johon liittyy koulutus, vaativuus.

Terveydenhoitoalalla on lisiä, kuten viikonloppulisät, joista tulee paljonkin rahaa, vaikka ovat normaaleja päiviä. Esim. sairaanhoitaja ei saa esim. 2,6-2,8k, vaan 3,2k lisineen, joka ei pidä sisällään öitä, jotka mukaan luettuna summa on 3,8k. Nousua olisi Ruotsin mallin mukaan tulossa joku 300 peruspallkaan ja 400 kokonaispalkkaan, vaikka vaativat sitäkin enemmän, jolle ei löydy perusteita, ellei lähdetä ajattelemaan erikoistumista ja kokemusta siinä, jota on sitten katseltava erikseen. Palkka on nytkin asiallinen. Hoitaja saa jonkun 300 vähemmän, mutta ei tule vastaavasti erikoistumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä