Miten te-toimiston antamaan karenssi- tai työssäolovelvoite päätökseen voin hakea muutosta, tilanteessa missä päätös on virheellinen tai lainvastainen? Minkälaisia oikeuksia minulla on työttömänä te-toimiston asiakkaana?
Minkälaisia velvollisuuksia te-toimiston virkailijalla on, tilanteessa missä asiakkaalle tehdään virheellinen tai lainvastainen päätös?
Kommentit (7)
No ensiksi soita te-toimistoon virkailijalle tai Työlinjalle. He voivat kertoa miksi sait kielteisen lausunnon. Kun teidät mikä meni pieleen, voit hankkia todisteet puolestasi.
Sitten kun tuon väärän lausunnon perusteella tulee Kelalta tai kassalta päätöspaperin maksun eväämisestä, siinä asiakirjassa pitää olla liite, jossa on valitusohjeet. Lue ne huolella.
Eli et valita te-toimiston lausunnosta, vaan haet muutosta Kassan tai Kelan päätökseen. Valitusasiakirjasi ja todisteesi lähetetät työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan. Sieltä tulee aikanaan vastaus.
Jos ym. lautakunnan päätös ei miellytä, siitä voi valittaa edelleen vakuutusoikeuteen. (Jos tähän asti menee kannattaa olla liiton jäsen, koska saat apua liiton lakimieheltä).
Tässä on tietoa:
Ei mitenkään. Työkkärin päätöksestä on turha valittaa, koska tantat eivät ala suolaamaan toisiaan muuttamalla toistensa päätöksiä. Siinähän lähtisi tantoilta suojatyövirat. Valittaminen on siis käytännössä ajanhaaskausta.
Onko mahdollista hakea poistettuun karenssi tai työssäolovelvoitteeseen purkupäätöstä, tilanteessa missä päätös on ollut virheellinen, puutteellinen tai lainvastainen?
On mahdollista. Virkailijoilla ei ole mitään vastuuta eikä velvollisuuksia. Mutta tärkeintä onkin se, että selvästi virheellinen ja/tai lainvastainen päätös oikaistaan. Se on sitten ihan sinun oma asiasi todistaa lyhyesti ja selväsanaisesti, millä perusteella vaadit oikaisua.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista hakea poistettuun karenssi tai työssäolovelvoitteeseen purkupäätöstä, tilanteessa missä päätös on ollut virheellinen, puutteellinen tai lainvastainen?
"Virheellinen, puutteellinen tai lainvastainen?". Virheellisyys on asia joka sinun pitää todistaa sellaiseksi. Todistustaakka on sinulla. Eli toimita kaikki sellaiset dokumetit käsittelyyn, jotka voivat jotenkin vaikuttaa käsittelyyn,, että siitä tulee oikeanalainen. Huomaa, että mikään mu-tu- tunnelmat, tai tulevaisuuden ennustamiset (=tiedän että selkäni ei kestä ko. työtä. .Mutta mukana ei ole hoitavan lääkärin lausuntoa että näin olisi) ei päde koskaan. Sun pitää pystyä dokumentoimaan väitteesi. Ja tulevaisuuden ennustaminen on aika vaikeaa yleensä, vai mitä.
Puuttellinen päätös? Hm. millainen se on? Voitko kertoa hieman lisää että me lukijat, jotka emme tunne sun tapaustasi voitaisiin tähän kommentoida.
Lainvastainen päätös työkkäriltä kumoutuu samoin tein, ilman mitään ongelmaa ja pikaisesti.
Päätöksessäsi lukee se lainkohta, johon sun päätös perustuu. Jos tämä peruste ei pidä eikä päde, on päätösksesi täysin lainvastainen. Sen korjaaminen on helppoa.
Mihin lainkohtaan työkkärisi perustaa sun päätöksen? Kiinnostaisi tietää, sillä toisia on helpompi kumota kuin toisia. Kerro hieman lisää, että voidaan oikein neuvoa.
Ok, minä voin kertoa omasta kokemuksesta miten menee. Työkkärin lausuntoon tosiaan ei voi valittaa, pitää odottaa liiton tai kelan päätöstä. Sitten voit lähettää valituksen liitteineen työttömyysturvan muutoksenhakutoimikuntaan, ohjeet on siinä liiton/kelan päätöksessä. Käsittely kestää keskimäärin 8 kk. Ja silti ei mene yleensä läpi. Onnea sulle!
Olen itse odottanut päätöstä jo 11kk, vaikka kaikkien muiden instanssien mielestä väärä päätös...
Vie eteenpäin se juttu. Hyvällä tuurilla se voidaan ottaa myöhemmin tutkintaan.