Onko heijastinten käyttö liikaa vaadittu näillä keleillä?
Pimeää ja märkää. Ei ollut kaukana, etten ajanut mustiin pukeutuneen jalankulkijan yli.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Heijastimen käyttöä suositellaan, mutta se ei ole pakko. Autoilijan on osattava mitoittaa ajonopeus, keliolosuhteet ja muut tekijät siten ettei jalankulkija jää auton alle, varsinkaan jos tämä on suojatiellä. Niin, eihän siitä saa kuin yhdyskuntapalvelua, mutta kuitenkin näin on marjat.
Ja jalankulkijan on tieliikennelain mukaan:
. Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Moniko noudattaa tätä lakia?
Vierailija kirjoitti:
Heijastimen käyttöä suositellaan, mutta se ei ole pakko. Autoilijan on osattava mitoittaa ajonopeus, keliolosuhteet ja muut tekijät siten ettei jalankulkija jää auton alle, varsinkaan jos tämä on suojatiellä. Niin, eihän siitä saa kuin yhdyskuntapalvelua, mutta kuitenkin näin on marjat.
Eli viidenkympin alueella on ajettava 20km/h, ettei joku pimeydestä eteen hyppäävä ihminen jää alle? Heijastinta jos käyttäis, niin näkis vaikka kuinka kauaa, kun taas heijastiton näkyy muutamaa metriä ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi "opettele ajamaan"-tyyppi vain haluaa oikeutuksen kävellä niissä mustissa vaatteissaan ilman heijastinta. Jurpo mikä jurpo.
Osaan liikkua ilman heijastinta. Jos mulle palaa vihreä valo suojatiellä niin sä et saa ajaa mun päälle.
Tämä ei ole ongelma. Ongelma on ne, jotka tulevat ajotien puolelle, vaikka jalkakäytävä on vieressä. Esim. tässä missä asun, jalkakäytävä on vain toisella puolella tietä. Osa koirineen haluaa mennä tuonne, missä on oja, ymmärrän että koiran kanssa halutaan sille puolelle, vaikka siinä ei ole jalkakäytävää eikä periaatteessa sillion siinä ajotiellä saisi olla. Mutta laittakaa helkutissa sitten se heijastin ja koiralle kanssa! En ookaan ajanut kenenkään päälle, mutta miksi te haluatte pelotella sillä, että yhtäkkiä sieltä ojasta nousee joku musta möykky? Eikä tämä ole ongelma vain autoillessa, vaan myös pyöräillessä näitä mustanaamioita tulee eteen. Ettekö te itse kiinnitä huomiota siihen, miten paljon paremmin heijastettu ihminen näkyy? En ole vastuussa siitä, jos joku muu ajaa näkymättömän ihmisen päälle, minun mielestäni se on sen oma vika, joka ei viitsi heijastinta käyttää. Ihan sama kuka todetaan syylliseksi, pyörätuolissa tai haudassa on varmaan kiva olla oikeassa.
Sanovatkohan nämä heijastinvänkääjät lapsilleenkin, että revitään kuule nämä tyhmät heijastimet pois sinun haalarista ja repusta, ei niitä tarvita. Hyvät kuskit osaa kyllä ajaa ja jos huono kuski ajaa päälle, niin ei se ole sinun syy.
Täällä av:lla tuntuu olevan ainakin yksi mamma, joka on sitä mieltä, että hänhän saa mennä vaikka sadekelillä mustissa vaatteissa asfaltille makaamaan, hänen päälleen ei saa ajaa. Hän kun luulee saavansa tehdä mitä haluaa, koska hän luulee erheellisesti, ettei jalankulkijoille ole mitään lakeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli viidenkympin alueella on ajettava 20km/h, ettei joku pimeydestä eteen hyppäävä ihminen jää alle? Heijastinta jos käyttäis, niin näkis vaikka kuinka kauaa, kun taas heijastiton näkyy muutamaa metriä ennemmin.
Joo. Se viisikymppiä on enimmäisnopeus, jota saa ajaa vain parhaiden mahdollisten olosuhteiden vallitessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Autoilijan on annettava jalankulkijalle tietä vaikka tämä liikkuisi hitaasti kuin etana, jos hän on ylittämässä suojatietä valon ollessa vihreä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijan on annettava jalankulkijalle tietä vaikka tämä liikkuisi hitaasti kuin etana, jos hän on ylittämässä suojatietä valon ollessa vihreä.
Lopeta se valoista jankuttaminen, kun suurimmassa osassa suojateitä niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sanovatkohan nämä heijastinvänkääjät lapsilleenkin, että revitään kuule nämä tyhmät heijastimet pois sinun haalarista ja repusta, ei niitä tarvita. Hyvät kuskit osaa kyllä ajaa ja jos huono kuski ajaa päälle, niin ei se ole sinun syy.
Jatketaan vielä: Äiti tuo sitten kukkia sinun haudalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos kääntyvälle autolle myös palaa vihreä. Tarpeettomasti viivyttelemättä vaan hopihopi. Joillekin on varmaan ainoa paikka päästä pätemään tuo tahallinen hidastelu auton edessä.
Lakiin pitäisi saada pykälä, jonka mukaan poliisi voi sakottaa heijastimetonta jalankulkijaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Koska sitähän se on. Kyllä tuolla taajamassa, missä on katuvalot ja liikennevalot, homma vielä toimii vajailla heijastimilla, mutta kun minä ajan työmatkaa osuudella, jossa on 80km/h nopeusrajoitus, eikä siellä ole katuvaloja, mutta koirankusettajia hautajaisvaatteissaan tienpientareella, niin kyllä vaan siellä heijastimet pitäis jalankulkijalla olla! Varsinkin kun ne kävelijät eivät voi edes pysytellä siellä reunaviivan toisella puolella vaan kulkevat sen piskinsä kanssa keskellä kaistaa.
Vinkkinä muille vanhempainyhdistyksille: IF Turvallisuusrahasto jakaa vuosittain heijastimia ja heijastinliivejä, joita saa hakea yhdistykset. Sieltä sain nuo 500 heijastin ilmaiseksi.
Ei se katuvalon tai auton valojen teho ole huonevalaistuksen luokkaa, tätä ei moni tunnu tajuavan. Tässä pari aamua sitten, kun ajoin pyörällä töihin ihan valaistua pyörätietä pitkin, näin vastaantulevan heijastinliiviä ja valoja käyttävän pyöräilijän matkan päästä paljon aikaisemmin kuin itseäni lähempänä olleen vastaantulijan.
Mä todella toivon, et toi yks idiootti jää auton alle näkymättömyytensä takia.
itsekin usein ihan kävellessä olen meinannut kävellä joitakin päin, kun en voi nähdä heitä kun on mustat vaatteet eikä ole heijastinta!ihan oma syy jos jää auton alle, se on vain ajan kysymys.että voikin ihminen olla tyhmä!mulle on pienestä pitäen opetettu että heijastimia käytetään koko ajan syksystä alkaen ja mielellään monta ja eri puolille kehoa.ja myös koirat pitää valaista.
Siinä vertailua heijastimen kanssa ja ilman heijastinta eräille.
No mun päälle ajoi tänään melkein auto suojatiellä, vaikka pyörässäni oli valo.
On, koska yyyh ne pilaa mun tyylin ja ei sovi mun ananastukkaan ja Fred Perry laukkuun.
"Käy silmälääkärissä"
"Aja hiljempaa"
Nämä on yleisimmät kommentit, kun ehdotan heijastimen hankkimista pysäkillä seisovalle mustalle möykylle.
Tajuaisivatpa edes seistä pysäkkikatoksen valossa, mutta ei. Kanttarin reunaan pitää tulla seisomaan mustaa metsää vasten. Ei sieltä juuri hahmoa erota. Onneksi ei ole minun ongelma jos eivät kyytiin pääse. Meiltä ei vaadita pimeänäkökiikareita.
Bussikuski