Konmarin joulu 2016
Mitähän itse Marie Kondo (konmarin luoja) antaa läheisilleen joululahjaksi vai antaako mitään? Ottaako hän vastaan joululahjoja ollenkaan?
Kommentit (16)
Kuusta sun muuta tilpehööriä nämä uskovaiset eivät varmaan hanki?
Varmaan aineettomia lahjoja? Palveluita?
Minusta paras joululahja on tässä tilanteessa nyt juuri se KONMARI kirja.
Anna läheisellesi
A I N E E T O N J O U L U !
Nuo kaksi sanaa sisältävät kaksi asiaa, eli ei päihteitä jouluna, eikä tavaralahjoja. Vain aineettomia lahjoja.
Vastatkaa te tuohon aloittajan kysymykseen. Siis te jotka toteutatte konmaria.
Viettäneekö koko joulua ollenkaan? Eihän kaikki Japanissa niin tee, edelleenkään, vaikka toki tavaratalot sun muut ovat täynnä kaupallista jouluhössötystä.
Itse muuten annoin joskus köyhänä opiskelijana "lahjakortin", jossa lupasin hieroa niskoja kymmenen kertaa puolen tunnin ajan. Hyvin kelpasi. Ja näin tukevasti keski-ikäisenä en todellakaan toivo asuntooni enää mitään tavaraa lisää, mutta jos joku lahjana vaikka lupaa tulla keväällä pesemään ikkunani, niin se käy mainiosti.
Japanilaiseen kulttuuriin ei alun perin kuulu joulun vietto. Ehkä Marie Kondokin välttelee länsimaisia tapoja ja pitäytyy japanilaisissa. En ap:na viitsi turhaan vaivata päätäni moiseen epäoleellisuuten tämän enempää.
Vierailija kirjoitti:
Anna läheisellesi
A I N E E T O N J O U L U !
Nuo kaksi sanaa sisältävät kaksi asiaa, eli ei päihteitä jouluna, eikä tavaralahjoja. Vain aineettomia lahjoja.
Mää voisin kyllä ottaa aineellisen päihdelahjan vastaan jouluna. Eli jotain alkoholijuomaa. Kunhan ei ole mitään kovin makeaa, niistä en pidä. Tai no, ei se niin tarkkaa, sillä voinhan dumpata makeat eteenpäin niille, joiden tiedän pitävän sellaisista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta paras joululahja on tässä tilanteessa nyt juuri se KONMARI kirja.
Sekin olisi parempi vain lainata kirjastosta e-kirjana.
En tiedä Marie Kondon lahjanantotavoista, sillä niistä ei kirjassa ollut puhetta. Itse en ole halunnut pariinkymmeneen vuoteen enää mitään lahjoja, paitsi ehkä villasukat joka toinen vuosi menee kyllä. Ja tämä siis alkoi jo paljon ennen kuin mitään konmari-kirjaa olin lukenut. Tuntuu, etteivät useimmat läheisenikään halua, ja monen kanssa onkin jo sopimus, ettei anneta joululahjoja. Mennään mieluummin vaikka yhdessä elokuviin, hohtokeilaamaan, syömään tai mikä nyt kulloinkin huvittaa. Annetaan aikaa toisillemme.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän itse Marie Kondo (konmarin luoja) antaa läheisilleen joululahjaksi vai antaako mitään? Ottaako hän vastaan joululahjoja ollenkaan?
Japanissa ei anneta joululahjoja. Korkeintaan lapsille joku yksi, ehkä tyttö-/poikaystävälle jotain pientä. Näihinkin pätee sama sääntö kuin kirjassa eli voi antaa jotain sellaista mikä tuottaa toiselle aidosti iloa.
T: tokiolainen
Suomalaiset ja muut länkkärit voisivat kyllä ottaa mallia japanilaisesta lahjakulttuurista. Ei enää "ajatuksena tärkeää" inholla ostettua, kiertopalkinnoksi päätyvää krääsää pelkästä "antamisen ilosta" eli velvollisuudentunteesta.
Kaikkeen sitä ihmiset hurahtaakin. Nykyihminen tarvitsee kirjan tai kaksi luettavakseen että osaa siivota kaappinsa.
Typerää hommaa ja turhaa rahanmenoa.
Mutta kirjailija kyllä kiittää, saa höynäytettyä hyväuskoisilta tolloilta rahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen sitä ihmiset hurahtaakin. Nykyihminen tarvitsee kirjan tai kaksi luettavakseen että osaa siivota kaappinsa.
Mutta kirjailija kyllä kiittää, saa höynäytettyä hyväuskoisilta tolloilta rahat pois.
Toiset taas hurahtaa keskustelupalstan spämmäämiseen muka nokkelilla vastaväitteillä sellaista kirjaa kohtaan - kirjaa jota kieltäytyvät lukemasta. Monesko alotus tänään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kirjailija kyllä kiittää, saa höynäytettyä hyväuskoisilta tolloilta rahat pois.Toiset taas hurahtaa keskustelupalstan spämmäämiseen muka nokkelilla vastaväitteillä sellaista kirjaa kohtaan - kirjaa jota kieltäytyvät lukemasta. Monesko alotus tänään?
Ei tuo mikään spämmi ollut vaan ,ihan vaan jonkun itsenäiseen ajatteluun ja ilmiöiden omaan tarkasteluun ja niiden arvioimiseen itse kykenevän mielipide.
Itsekin olen kyllä hänen mielipiteensä kanssa tästä asiasta samoilla linjoilla. Ehkä vain sillä erotuksella tai tarkennuksella,että en kyllä nimittäisi rouva Kondo varsinaisesti miksikään 'kirjailijaksi' .Jonkun oppaan laatijaksi ehkä,mutta se on kyllä eri asia kuin olla,esim.Antti Tuuri,Kaari Utrio tai Riikka Pulkkinen tai joku muu ,ammatiltaan oikeasti kirjailija.
Mistä Marie Kondo tietää, että tuottako joku lahjaksi antamansa tavara iloa? Kysyykö etukäteen, että mitä tarvitaan joululahjaksi?