Harmittaa, kun työssä käyvät vievät aina avoimet työpaikat nenän edestä..
Ei minulla työttömällä ole näemmä mitään mahdollisuutta saada työpaikkaa. Jokaista hakemaani paikkaa on hakenut 80 henkilöstä ylöspäin. Ja aika suuri osa on työssäkäyviä. Itkettää, kun taas meni paikka sivusuun.. Minä tarvitsisin sen paikan..
Kommentit (9)
Ei pelkästään tuosta vaan lisäksi siitä että työnhakijaa syyllistetään siitä että ei ole töissä. Kaikki keinot joilla asiaa koitetaan korjata tuntuvat olevan sitä että piiskataan työtöntä entistä enemmän kun ei se laiska paska vaan jaksa hakea duunia.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla työttömällä ole näemmä mitään mahdollisuutta saada työpaikkaa. Jokaista hakemaani paikkaa on hakenut 80 henkilöstä ylöspäin. Ja aika suuri osa on työssäkäyviä. Itkettää, kun taas meni paikka sivusuun.. Minä tarvitsisin sen paikan..
Rauhoitu. Kaikki työnantajat lukee netistä, kuinka mätöjä, laiskoja ja osaamattomia työttömät on. Eihän sellaista voi ottaa töihin. Suomessa hallitus kertoo totuuden Sitä ei edes saa epäillä. Johtajamme on sanoneet monella suulla että työttömät eivät halua vapaaehtoisesti lähteä töihin, joten pitää rankaista.
Tosi kapeaksi menee mahdollisuudet, hakea kunnollista työntekijää. Ajattelisit työnataja parkaa, tuskassa hakee eikä löydä.
Mene mihin tahansa töihin. Seuraavassa haussa et ole enää työtön.
Ei vielä kukaan muu ehtinyt kirjoittaa, että " sittenhän avautuu uusi paikka, kun siitä lähtee pois se joka valittiin". Mutta kun ei avaudu! Oman alani paikat ovat lähes kaikki julkisia, eikä niitä enää täytetä kun päästään yhdestä työntekijästä eroon. Ne työt siirretään tai jaetaan muille, tai paikkaan otetaan joku sellainen, joka on jo töissä samassa talossa tai muualla.
Oikeasti tämän yhteiskunnan jakautuminen alkaa mennä liian pitkälle. On niitä, joilla on työtä enemmän kuin ehtivät tehdä ja eräillä työntekijöillä palkkaakin enemmän kuin ehtivät käyttää, ja sitten on meitä, joilla on erittäin runsaasti vapaa-aikaa, mutta ei työtä eikä rahaa. Eikä auta edes koulutus, sillä korkeakoulututkinnon suorittaneita ja tohtoreitakin alkaa olla työttömänä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Se, että hakijoita on näin paljon kertoo siitä, että haet töitä, jotka eivät ole kovin erikoistuneita. Kannattaa kehittää osaamista, jota ei ole jokaisella hakijalla, niin saat töitä. Hakieassani töitä, ei ole koskaan ollut yli viittä hakijaa.
Terveisin data-analyytikko/tietokanta-asiantuntija/koodari
Niin se menee.
"Työpaikkaan valitaan useimmiten toisesta työpaikasta siirtyvä henkilö. Työvoiman hankinta toimipaikoissa 2014 -tutkimuksen (TEM-analyyseja 65/2014) mukaan vuonna 2014 noin 25 prosentissa tapauksista työpaikkaan valittiin työtön henkilö. "
Eli 3/4 avoimesta työpaikasta menee hakijalle, joka on entuudestaan töissä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että työnantaja ei ikinä valitse työntekijää sillä perusteella, kuka eniten tarvitsisi työn. Työnantaja haluaa parhaan mahdollisen työntekijän. Sellaisella, jolla on jo työelämäkokemusta, on nimenomaan sitä kokemusta ja verkostoja.
Minäkin kehottaisin ottamaan vastaan minkä tahansa työn, jotta pääsee pois työttömyydestä, ja sen jälkeen vähitellen etenemään kohti omaa ammattia. Toinen vaihtoehto on saada kokemusta, verkostoja ja jalka oven väliin työkokeilun kautta.
Töissä oleva on lähes aina paremmassa asemassa, varsinkin jos haetaan asiantuntija-tasoisia tehtäviä. Minusta on ihan ymmärrettävää, että henkilö joka tekee jo nyt edes jollain tavalla tehtäviä vastaavia töitä on houkuttelevampi kuin työttömänä oleva. Työttömässä on ns. "jotain vikaa".
Mutta jos sulla on koulutus ja olet muuten soveltuva alalle, niin mä suosittelen hakeutumaan johonkin alan työpaikkaan vaikka ilmaisena harjoittelijana. Eli sun pitää saada jalka oven väliin, saada suosittelija alan sisältä ja ennen kaikkea päästä kärkkymään talon sisään avautuvia sijaisuuksia. Tämä ei ole niin houkuttelevaa kuin hakea suoraan sitä asiantuntijan paikkaa, mutta monesti paras väylä päästä julkiselle sisään.
Mun oma työura on lähtenyt harjoittelijasta äitiysloman sijaiseksi, siitä pari pätkää määräaikaisena projektissa ja näiden jälkeen jouduinkin valitsemaan jäänkö tuohon työpaikkaan vakkariksi vai siirrynkö toiselle paikkakunnalle toiseen virkaan.
Kukas siihen työpaikkaan sitten pääsee, mistä se työpaikan saanut lähti? Jne jne ketjussa taaksepäinpäin.
Kunnes tullaan siihen 19-vuotiaaseen ammattikoulusta valmistujaan. Jotkut ovat nyt systeemin ulkopuolella.
Mä hain kerran työkkärin järjestämään koulutukseen, jossa koulutettiin cittariin myyjiä. Työkkärissä sanottiin, että mun olisi hyvä mahdollisuus päästä kun se oli tarkoitettu nimenomaan ihmiselle, kenellä ei ole työpaikkaa ja koulutusta.
No en päässyt, mutta kaverini pääsi jolla oli jo VAKITUINEN työpaikka, lisäksi oli käynyt lukion ja ravitolapuolen koulun. Kyllä ärsytti.