Reilusti ylipainoinen kaveri syö ihan älyttömän vähän, miten on mahdollista?
Olin hänen kanssaan lomamatkalla viikon. Hänen mittansa ovat n. 155cm/90kg.
Selittäkää miten tuommoista painoa on mahdollista pitää yllä tällä ruokavaliolla?
Aamiainen: Keitetty kananmuna ja vähän aromisuolaa, kaksi kuppia kahvia rasvattomalla maidolla
Päivällinen: Kanasalaatti ilman kastiketta, kevytlimsa
Välipala: Omena ja kaksi lasillista appelsiinimehua
Illallinen: kaksi ruisleipää (siis kaksi puolikasta) kevytlevitteellä ja kevytjuustolla, lasi rasvatonta maitoa
En tajua? Ja kuitenkin kävelimme n. 4-5km päivässä katselemassa nähtävyyksiä ja kaupunkia.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
ei uutta kirjoitti:
Se on säästöliekillä ja lihakset ovat hävinneet olemattomaksi jolloin energiankulutus laskee entisestään.Tiedän lihavan miehen joka söi miniannoksia ja sanoi olevansa pieniruokainen.
Säästöliekki (starvation mode) on todistettu myytiksi. Sitä ei ole olemassakaan.
Miten sitten keskitysleirivangit selvisivät vuosia vähillä kaloreilla,heidän olisi pitänyt kuolla kun rasvat ja lihakset olisi kulutettu muutamassa kuukaudessa? Kulutus laskee kaikilla laihtuvilla riippumatta satunnaisista mässäilypäivistä,tutkimusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska geenit.
Koska suolistomikrobit. Ikävä kyllä asiasta kertova dokumentti voi olla jo tänään poistunut Ylen Areenasta.
Viisainta ja kohteliainta olisi tietysti kysyä kaverilta itseltään, eikä kauhistella täällä kun ensin on kirjoittanut muistiin toisen syömiset.
Voisiko kaverilla olla kortisonilääkitys?
Noissa syömisissä voi olla joku 1400 kaloria, mikä ei ole ihan hirveän paljon vähemmän kuin lyhyen ihmisen arvioitu päiväkulutus. Esim. appelsiinimehulasillisista kertyy todella paljon paljon turhaa ja ylimääräistä verrattuna siihen, että söisi sen oikean hedelmän. Normioloissa ystäväsi varmaankin syö tuon päälle vielä satunnaisia suklaalevyjä, sipsipusseja, kokouspullia tmv., jotka riittävät pitämään painon siinä, missä se nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ylipainoinen ja saan aina kuulla hämmästelyä miten syön salaattia lounaalla ja olen lihava. Moni ei tajua kuinka pienillä valinnoilla painoon voi vaikuttaa. Eikä lihavan tarvi syödä joka päivä purilaisia ja pitsaa, riittää kun syö viikonloppuisin lauantaina pitsan ja sunnuntaina pari annosta Mövenpickiä.
Se riittää jo pitkässä juoksussa lihottamaan 0,5 kg/kk ja se tekee vuositasolla paljon..
Kyllä perusruokavaliossa tai aineenvaihdunnassa on jotain pielessä, jos joku viikonlopun pitsa nostaa puoli kiloa kuussa painoa! Eri asia tietenkin jos se herkuttelu tarkoittaa kolmea pitsaa ja kahta litraa jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska geenit.
Koska suolistomikrobit. Ikävä kyllä asiasta kertova dokumentti voi olla jo tänään poistunut Ylen Areenasta.
Kannattaa lukea myös ED Youngin kirjoittamia artikkeleita aiheesta. Edes yksi.
Oikeastiko pidin päiväkirjaa kaverin syömisistä?? Jos hän pyytä neuvoja, tsemppiä tai lenkkikaveria, ole saatavilla. Muuten toisen paino ja syömiset ei kuulu sulle millään lailla.
Aina uudestaan ja uudestaan jaksan ihmetellä sitä, miten vaikea joidenkin on ymmärtää mitkä asiat kuuluvat itselle ja mitkä eivät.
Kotiin päästyään varmaan ahmi viikon.
Eksäni (mies) on koko ikänsä ollut ylipainoinen. Hänen on oikeasti mahdotonta päästä millään ruokavaliolla normaalipainoon. Minä taas olen ihan läpipasko, ja naureskeltiin suhteemme aikana sitä että saatoin syödä melkein samankokoisia annoksia kuin raavas mies ja olen kuitenkin pienikokoinen nainen. Ja en usko että söi salaa, varsinkin silloin kun asuttiin yhdessä ja oltiin molemmat jossain vaiheessa yhtä aikaa työttömiä niin myöskin vietimme toistemme seurassa aika lailla 24/7. Ihan tosissani ihmettelin että miten voi pysyä ylipainoisena sillä ruokavaliolla ja ruokamäärällä. Nykyään tosiaan tiedetään että jopa suolistobakteerit vaikuttavat siihen kuka kerää painoa ja kuka ei. Toki kaikki hormonaaliset tekijät vaikuttavat myös. Minullakin yksi lähisukulainen yhtäkkilä lihosi 20 kiloa ihan joissakin kuukausissa, eikä siis muuttanut ruokavaliotaan mitenkään. Löytyi sitten lopulta taustalta kilpirauhasen vajaatoiminta. Kaikki kilot eivät kuitenkaan enää lähteneet sen jälkeen kun lääkitys vihdoin aloitettiin, osa ylipainosta jäi pysyväksi.
miula masennuslääkkeet yhdessä ruokavalion kanssa nosti ihan järkyttävästi painoa lyhyessä ajassa!
aamulla kaurapuuroa mehukeitolla + musta kahvi, töissä lautasellinen keittoa tms mikä nyt olikaan päivän ruokana, iltapalaksi ruisleipää ja teetä jne jne. makeaa en juurikaan edes syönyt, kerran kuussa oli pitsapäivä ja välillä ostin mikropoppareita!
silti sen syksyn ja talven aikana tuli 15kg lisää ... ;( vaatekoko kasvoi L:stä Xl:ään. työkaverit varmaan luulivat että syön salaa suklaata pukuhuoneessa tai jtn. pyöräilin töihin , yhteen suuntaan 12 km ja kävin kerran viikossa uimahallissa. enää se liikuntamäärä ei kuitenkaan riittänyt...
nykyään koetan mennä ihanan mieheni tukemana ilman masennuslääkkeitä :) ja laihduttaa