Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siskontyttö 23, eläkettä kertynyt 3€/kk

Vierailija
26.10.2016 |

Järkytyin, miten voi olla edes mahdollista. Patalaiska?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2123 kirjoitti:

Osa-aikatyöstä kertyy vähemmän eläkettä (osa-aika/pätkätyöt yleisiä nykyään), työharjoittelusta/työkokeilusta ei kerry eläkettä ollenkaan.

Eläkettä ei kerry myöskään lyhyistä työsuhteista, en tiedä mikä on raja eläkkeelle mutta itselläni oli yksi lyhyt työsuhde joka ei kerryttänyt eläkettä, kyseinen työ mainittu työeläkeotteessa ja vieressä lukee jotain tyyliin että ei täyttänyt ehtoja.

https://www.tyoelake.fi/fi/nainelakemuodostuu/mistaelakekertyy/Sivut/de…

https://www.tyoelake.fi/_LAYOUTS/Arek.Tefi.VocabularyWebPart/Vocabulary…

Eläkkeen kertymisraja on 57,51€ palkkaa kuukaudessa. Eli yhdestäkin työpäivästä saa jo eläkettä.

Tienasin yli tuon puhelinmyyntifirmassa tein alle kuukauden töitä enkä ole oikeutettu eläkkeeseen kyseisestä työpaikasta.

Milloin? Näitä rajojahan on alennettu viimevuosina.

Oliko summa kuitenkin ilmoitettu oikein? Voihan työnantaja jättää eläkemaksut maksamattakin.

Vierailija
22/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän yli 50 v, tehnyt töitä kahta noin 10 kk mittaista perhevapaata lukuunottamatta viimeiset 31 vuotta ja eläkettä kertynyt - hiphurraa - 1328 euroa/kk. Olen kaiken lisäksi koko ajan ollut työssä, josta maksetaan suunnilleen mediaanipalkkaa eli tälläkin hetkellä bruttona noin 3500 e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiesitte että ne jo tienatutkin eläkkeet nousee indeksin mukaan? Eli summa nousee joka vuosi uuden kertymän verran ja myös kaikki aikaisemmat nousee indeksin mukaan.

Ihan ensimmäinen eläkkeeseen oikeuttava kesäansioni oli 2014 otteessa kerryttänyt eläkettä 11,38€ ja 2015 otteessa tuo samainen kertymä oli 11,46€.

Vierailija
24/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pari vuotta pitää sit vielä tehdä töitä ennen kuin pääsee eläkkeelle.. vai mikä sun pointti oli?

Mulle ei kertynyt eläke alle 23v. Nyt en ole vähään aikaan tarkistanut, mutta muutama vuosi sitten eläkkeeni oli muutaman kympin. Olen 33v, päivääkään en ole ollut työttömänä. Työnteon olen aloittanut 16 vuotiaana ja tehnyt opiskelujen ohella aina töitä. Laiska varmaan minäkin.

Vierailija
25/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
26/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kertyykö eläke nykyisin alle 23 vuotiaana?

Olen ollut siinä uskossa että se alkaa kertymään vasta ku täyttää sen 23 vuotta.

Vierailija
27/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh :) Itsehän olen niin vanha (39) että mulle ei ole kertynyt eläkettä laisinkaan ennen 23-vuotiaana tehdystä työstä. Mutta jos tarkoitat sitä eläkeotetta, joka tulee silloin tällöin kotiin, niin siinähän näkyy vain yksityisellä ja valtion puolella tehdyt duunit. Mulla on siellä kertymää kokonaiset 1e/kk :) Olen tehnyt koko työurani kuntapuolella.

Kyllä minulla näkyy kunnalla tehdyt kesätyöt Varman eläkotteessa, mutta ne eivät ole kerryttäneet eläkettä, koska olen silloin ollut alle 23 vuotias.

Eläkertymäni on 1088€/kk (2015 loppuun), olen 46v.

Ookoo, no mulla ei näy. Olen ollut 25-vuotiaasta lähtien kokopäiväduunissa kuntapuolella, kuukausipalkka vaihdellut alun 3500 ja nykyisen 5000 välillä. Uskoisin, että eläkettä on kertynyt enemmän kuin se 1e joka siinä otteessa näkyy, joka mulle silloin tällöin kotiin tulee. Tosin henkilökohtaisesti uskon, että nykyinen eläkejärjestelmä kaatuu jo kauan ennen kuin minä pääsen eläkkeelle.

Vierailija
28/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 22v ja eläkettä n.40€/kk :) tässähä on vielä työvuosia jäljellä reilusti yli 40v

Vierailija
29/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi herranjestas taas... Työnantaja maksaa kyllä työeläkemaksuja n. 24% sun palkkasummasta, mutta suurin osa niistä kuluu nykyisten eläkkeiden maksuun. Vain n. 4% rahastoidaan tulevaa eläkettä varten. Ja kun eläkevakuutusyhtiöiden kulut ovat niin jumalattoman isot (palkat pomoille) ja sijoittaminen on mennyt moneen kertaan pieleen (Kreikka...), korkojen ollessa lisäksi mitä ovat, niin mistä sitä edes kertyisi? 

Just tänään ilmoittivat, että noita lakisääteisiä maksuja pitäisi korottaa, sillä rahat eivät riitä. Missä kuplassa elät?

Vierailija
30/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei idiootti-täti/setä, tiesitkö että nuorille maksetaan kovin pientä palkkaa ja se vaikuttaa  eläkkeeseen.  Onneksi siskontytön eläke alkoi kertyä jo 18-vuotiaana toisin kuin sinulla.

Minua hävettäisi jos minun sukulaiseni kirjoittelisi siskontyttönsä asioita AV-palstalle. Onko sulla muutenkin tapana lörpöttää ja päteä?

Vierailija
31/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kertyykö eläke nykyisin alle 23 vuotiaana?

Olen ollut siinä uskossa että se alkaa kertymään vasta ku täyttää sen 23 vuotta.

Kertyy, mutta vain 1982 syntyneille ja nuoremmille.

Vierailija
32/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Mulla jo 70€/kk ja ikää on 24 JA tämä kertymä on puhtaasti yliopisto-opintojen ohessa tehdystä työstä. Tienaan siis noin 12000-15000€/vuosi

N24

Vierailija
33/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, pidän siskontyttöäsi patalaiskana kermap*rseenä.

Eipä paljoa opintotuen leikkaukset hetkauta, sitten painetaan vaan lisää duunia.

N24

Vierailija
34/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, satanen ja nippa nappa kolkyt. Eihän se paljoa lämmitä. Vois ruveta eläkerahastoa miettimään, kai sitä ehtisi jonkun verran kerryttää vielä...

Vierailija
35/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko systeemi tulee kaatuun paljon ennen kuin ootte eläkeiässä :D

Vierailija
36/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko systeemi tulee kaatuun paljon ennen kuin ootte eläkeiässä :D

Siinäkin tapauksessa pahimmassa pulassa ovat ap:n siskontytön kaltaiset vätykset, jotka eivät ole jaksaneet ahkeroida nuoruudessaan ja kartuttaa varallisuutta tavalla tai toisella.

N24

Vierailija
37/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 ja tais olla 30€, siel oli kaikki riparien isoskesät ym. Laskettu mukaan :D

Vierailija
38/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeuudistus tulee voimaan 1.1.2017.

Oma eläkekertymä oli vuoden vaihteessa yli 1800e/kk. Ikää 46-vuotta. Tiedän ettå on tosi hyvä ja jo nyt miesten keskimääräisen eläkkeen tasossa, mutta tuskinpa jatkossa kasvaa samaa tahtia. Tuosta kun otetaan verot ei siitä paljoa jää käteen.

Vierailija
39/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sellaisella 23 vuotiiaalla on eläkertymä joka on käynyt ammattikoulun ja mennyt siitä suoraa vakituisiin töihin?

Jos on mennyt 18 vuotiaana töihin ja hankkinut tasaisesti 2500e/kk niin eläkekerymä voisi olla jossain parinsadan euron pinnassa. Elinajanodote vähentää jonkin verran eläkettä.

Vierailija
40/44 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutaman satanen vain, enkä ole laiska. Olen vain liian kiltti ja ollut paska tuuri töiden suhteen. Sekä tosiaan olen tehnyt todella paljon ilmaista työtä oman uran kustannuksella, mm. vanhempieni yritykseen.