Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen mulle tapahtui jotain kamalaa

Vierailija
26.10.2016 |

Mä oon tummaihoinen nainen. Poljin viime yönä yövuorosta kotiinpäin. Erään sillan kohdalla mua vastaan tuli kaljupäinen mies naisystävineen ja ne käveli vaan mua päin. Minä näin selvästi heidät ja hekin minut.
Ajattelin, että ehkä ne kohta antaa mulle vähän tilaa etten joudu autotielle (Siinä sillalla en uskalla autotiellä ajaa, varsinkaan pimeässä), mutta ei mitään reagointia.
Mies tuijotti mua suoraan silmiin ihan helvetin murhaavalla katseella, siis hän näytti oikeasti siltä että haluis tappaa tällaisen n**kerin.

Kun olin heidän kohdalla, niin putosin siltä jalkakäytävältä ja hätäjarrutin (meinasin kaatua tämän takia). Molemmat jatkoivat tyynesti matkaansa. Se mies vilkaisi kerran nopeasti taakseen, mutta ei mitään.

Mulle tuli aivan helvetin paha mieli tuollaisesta. Kuka voi oikeasti toista ihmistä kohdella tuolla lailla? Mitä jos rekka olisi ajanut siinä tiellä ja olisin jäänyt alle? Mitä jos mun tilalla ois ajanut joku pikkupoika tai tyttö sitä pyörää ja hänelle olisi käynyt noin. Ihan kamalaa!

Tulee väkisinkin mieleen, että jos pyörää olisi ajanut valkoinen, niin olisiko hänelle tehty näin?
En tiedä yhtään, mutta itse olen aina väistänyt tällaisissa tilanteissa oli minkä maalainen tai näköinen tahansa. Inhottavaa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa. :( Ei kaikki ulkomaalaiset tai sen näköiset ole pahoja ihmisiä.
Minäkin ihan Suomessa syntynyt ja kasvanut, työskennellyt ja maksanut veroja.

Oli pakko tulla avautumaan asiasta, kun jäi se tilanne niin pahasti mieleen.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yhteydessä haluan kertoa oman kokemuksen, joka oli hiukan toisin päin, eli olin autolla liikkeellä myöhään syksyisenä iltana. Vaikka Helsingissä olinkin, niin silti tuolla tiellä ei ollut katuvaloja.

Äkillisesti havaitsin jotain liikkuvaa autoni edessä ja jarrutin kiireesti.

Afrikkalaistaustainen mieshenkilö oli päättänyt ylittää tien juuri edestäni, eikä hänellä ollut heijastinta. Tumma naama ja täysin mustat vaatteet. Hengenvaarallinen yhdistelmä pimeällä.

Hyvin silti selvittiin, mutta jonkun muun ajaessa ei ehkä olisi ollut asiat samoin.

Autoni valot ovat kyllä kunnossa, mutta vastaantulijoiden takia minun piti käyttää lähivaloja ja tien pinta söi senkin valaistuksen.

Tummat vaatteet ja ilman heijastinta on hengenvaarallinen vaikka henkilö olisi vitivalkoinen. Tässäkin esimerkissä ihonvärin mainitseminen on täysin toissijainen asia.

Vierailija
22/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saa raivarit siitä että puolkupyörällä ajetaan jalkakäytävällä, ihan ihonväristä riippumatta.

Veikkaan tätä myös. Pyöräilijät ylipäätään saa jotkut ihmiset täysin sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ap unohtamaan tilanteen! Tuo ei kerro, kuin noiden sillalla olevien ihmisten typeryydestä!

Vierailija
24/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yövuorosta tulla aamulla? Vai tartkoititko ap iltavuoroa?

Vierailija
25/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selität sen että valkoiset ihmiset voivat olla töppöjä myös toisiaan kohtaan? Ei aina ole kyse rasismista jos valkoinen on muuten vain törppö.

Totta kai suomalaiset ovat toisillensakin törppöjä. Tai valkoiset ylipäätään. Tämän miehen katse vain porautui selkäytimeeni asti. Tuijotus suoraan silmiin alkoi jo muutaman metrin päästä ja se jatkui ihan loppuun asti. Hän näytti oikeasti siltä, että tappaisi minut jos vain voisi. Hän näytti myös iso kokoisuutensa ja kiiltävän kaljun takia todella pelottavalta ja tosissaan olevalta ihmiseltä.

AP

Me kaikki määrittelemme toisia ihmisiä eri kriteerein. Ihonväri on helppo kriteeri. Mutta huomaatko, että itsekin ryhmittelet tuon vastaantulijan tiettyyn ei niin mukavaan -ihmisryhmään hänen kiiltävän kaljunsa takia. ?

Ennakkoluuloja erilaisia ihmisiä kohtaan on Suomessa ollut aina. Ja tulee aina olemaan. Kyse on vieraan/erilaisen pelosta. Oman pahan olon purkamisesta syyttömiin. Valitettavasti erilaisilta näytttävät ihmiset ovat olleet nyt niin paljon otsikoissa negatiivisten uutisten yhteydessä että se leimaannuttaa kaikki, joiden joku kuvittelee kuuluvan noihin 'erilaisiin'. Tulet varmasti tarvitsemaan paljon tsemppiä ja itsepsyykkausta, jotta pystyt kantamaan ihonvärinsä tuoman rasitteen lannistumatta. Muista kuitenkin, että tuossa tilnteessa tuo ulko olisi sanonut jotain pöllöä myös minulle , jonka suku on jo kivikaudesta asti ollut Suomessa ja

Myös minä olisin kokenut tuon ohituksen ahdistavaksi. Tosin en enää juurikaan liiku pimeään aikaan ulkona, sillä täällä päin on valitettavasti paljon noita ennakkoluuloja ja ihonvärivihaa aiheuttavia naisten ahdistelijoita :(

En olisi halunnut kuvailla tuota kaljua ja isokokoisuutta juuri tämän takia. Mun oma mieheni on myös kalju ja hänellä on myös muutama tatuointikin. En sano että kaikki kaljut ovat juuri sitä tai kaikki isokokoiset tota, mutta se tappava tuijotus, kävely päin ja melkein kaatuminen yhdistettynä tuohon kaikkeen oli erittäin pelottava ja ilkeä tilanne. Ei ollut vaikeaa tulkita tai ainakaan epäillä mistä se johtui. :/

Varmasti muutkin pyöräilijät ovat kokeneet samankaltaista tms. Mutta juuri tämä minun kokemani tilanne oli mitä oli. En silti todellakaan yleistä, enkä haluaisi muidenkaan yleistävän toisia ihmisiä minkään peruusteella.

AP

Vierailija
26/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa Ap ajeli.Ajattelin, että ehkä ne kohta antaa mulle vähän tilaa etten joudu autotielle (Siinä sillalla en uskalla autotiellä ajaa, varsinkaan pimeässä), Suomessa käytetään ajovaloja näet auton jo suhteellisen kaukaa,

niin putosin siltä jalkakäytävältä ja hätäjarrutin (meinasin kaatua tämän takia). Molemmat jatkoivat tyynesti matkaansa. Se mies vilkaisi kerran nopeasti taakseen Ooh melkein kaaduit ja samalla katsoit taaksesi myös sinä etkä keskittynyt ajamisee.

Vierailija
27/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä mielenkiintoista porukkaa paikalla. Ette millään meinaa uskoa ap:ta ja vielä vähättelette asiaa.

Vierailija
28/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä mielenkiintoista porukkaa paikalla. Ette millään meinaa uskoa ap:ta ja vielä vähättelette asiaa.

No minä uskon, että hän on ilmoituksensa mukaan ajanut lainvastaisesti jalkakäytävällä ja että häntä on siksi katsottu ikävästi.

Vierailija
29/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt noin (tai jotain samanlaista) monta kertaa, ja oon valkoihoinen nainen. En usko että liittyy ihonväriisi, ole huoleti. Olen itse päättänyt olla sitäkin ystävällisempi tuntemattomille. Maailmaan mahtuu ystävällisyyttäkin. :-)

Mullekin kävi vastaavasti ihan pari päivää sitten, kävelin Helsingin keskustassa ja vastaan oli tulossa kaksi miestä, kumpikaan ei todellakaan väistänyt vaan tipahdin itse jalkakäytävältä siihen autotielle. Oma uskomukseni tosin on että nämä ihmiset olivat niin välinpitämättömiä, että eivät edes huomanneet minua. Olen siis pienikokoinen valkoihoinen nainen. 

Vierailija
30/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selität sen että valkoiset ihmiset voivat olla töppöjä myös toisiaan kohtaan? Ei aina ole kyse rasismista jos valkoinen on muuten vain törppö.

Totta kai suomalaiset ovat toisillensakin törppöjä. Tai valkoiset ylipäätään. Tämän miehen katse vain porautui selkäytimeeni asti. Tuijotus suoraan silmiin alkoi jo muutaman metrin päästä ja se jatkui ihan loppuun asti. Hän näytti oikeasti siltä, että tappaisi minut jos vain voisi. Hän näytti myös iso kokoisuutensa ja kiiltävän kaljun takia todella pelottavalta ja tosissaan olevalta ihmiseltä.

AP

Me kaikki määrittelemme toisia ihmisiä eri kriteerein. Ihonväri on helppo kriteeri. Mutta huomaatko, että itsekin ryhmittelet tuon vastaantulijan tiettyyn ei niin mukavaan -ihmisryhmään hänen kiiltävän kaljunsa takia. ?

Ennakkoluuloja erilaisia ihmisiä kohtaan on Suomessa ollut aina. Ja tulee aina olemaan. Kyse on vieraan/erilaisen pelosta. Oman pahan olon purkamisesta syyttömiin. Valitettavasti erilaisilta näytttävät ihmiset ovat olleet nyt niin paljon otsikoissa negatiivisten uutisten yhteydessä että se leimaannuttaa kaikki, joiden joku kuvittelee kuuluvan noihin 'erilaisiin'. Tulet varmasti tarvitsemaan paljon tsemppiä ja itsepsyykkausta, jotta pystyt kantamaan ihonvärinsä tuoman rasitteen lannistumatta. Muista kuitenkin, että tuossa tilnteessa tuo ulko olisi sanonut jotain pöllöä myös minulle , jonka suku on jo kivikaudesta asti ollut Suomessa ja

Myös minä olisin kokenut tuon ohituksen ahdistavaksi. Tosin en enää juurikaan liiku pimeään aikaan ulkona, sillä täällä päin on valitettavasti paljon noita ennakkoluuloja ja ihonvärivihaa aiheuttavia naisten ahdistelijoita :(

En olisi halunnut kuvailla tuota kaljua ja isokokoisuutta juuri tämän takia. Mun oma mieheni on myös kalju ja hänellä on myös muutama tatuointikin. En sano että kaikki kaljut ovat juuri sitä tai kaikki isokokoiset tota, mutta se tappava tuijotus, kävely päin ja melkein kaatuminen yhdistettynä tuohon kaikkeen oli erittäin pelottava ja ilkeä tilanne. Ei ollut vaikeaa tulkita tai ainakaan epäillä mistä se johtui. :/

Varmasti muutkin pyöräilijät ovat kokeneet samankaltaista tms. Mutta juuri tämä minun kokemani tilanne oli mitä oli. En silti todellakaan yleistä, enkä haluaisi muidenkaan yleistävän toisia ihmisiä minkään peruusteella.

AP

Juu mutta me kaikki yleistämme, ryhmittelemme ja lokeroimme. Se on itsessänikin ärsyttävä piirre, mutta ihmisaivo toimii niin.

Jos jäi epäselväksi, en silti hyväksy sitä, että sinua mulkoillaan vain ihonvärisi takia (joten toivon että se johtui siitä että pyöräilit jalkakäytävällä). Harmi että jouduit tilanteeseen jossa koit että ihonvärisi oli vastaantulijalle ongelma. Anna sen jäädä hänen ongelmakseen. Yritä unohtaa hänet ja tuo tilanne. Täällä on paljon ihmisiä jotka haluavat sinullekin vain hyvää!

Vierailija
31/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja seuraavalla kerralla joko pyörätiellä tai tiellä jolla saa pyöräillä.  Lapsoset saa ajella jalkakäytävillä.

Vierailija
32/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mitä jengiä täällä. Mua toisinaan hävettää olla suomalainen! Hyi helvetti ...miten kehtaatte vähätellä tuota asiaa ja kaiken lisäksi vielä tarttua johonkin pyöräilysääntöihin?!

Musta tuntuu että suurin osa suomesta on täynnä tällaisia kyylämarttoja. Sääntö-Pirkkoja.

Itse ajelen paljon pyörällä, myös iltaisin ja yöllä. Jalkakäytävällä tulee ajettua _varsinkin silloin_ turvallisuussyistä. Täällä päin missä asun ei edes liiku juuri yhtään kävellen ketään missään, niin miksi en silloin ajaisi kävelyteillä?

Nyt kun on pimeää, niin kyllä mua ainakin pelottaa nää hullut kaaharit. Eivät välttämättä näe tai ei halua edes huomioida pyöräilijää.

Vierailija
33/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensurointitesti: " Negridi ".

Vierailija
34/41 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kyllä että sillalla pitii ajaa jalankulkijoiden väylää koska et pimeässä uskalla ajaa siellä missä kuuluu. Muttei niin pimeää ollut ettetkö nähnyt murhanhimoisen katseen porautuvan selkäytimeen saakka? 

Vierailija
35/41 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkakäytävällä saa ajaa pyörällä vain alle 12-vuotias lapsi, jos ajaminen ei häiritse muita kulkijoita. Oleto alle 12-vuotias lapsi?

Vierailija
36/41 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittu mitä jengiä täällä. Mua toisinaan hävettää olla suomalainen! Hyi helvetti ...miten kehtaatte vähätellä tuota asiaa ja kaiken lisäksi vielä tarttua johonkin pyöräilysääntöihin?!

Musta tuntuu että suurin osa suomesta on täynnä tällaisia kyylämarttoja. Sääntö-Pirkkoja.

Itse ajelen paljon pyörällä, myös iltaisin ja yöllä. Jalkakäytävällä tulee ajettua _varsinkin silloin_ turvallisuussyistä. Täällä päin missä asun ei edes liiku juuri yhtään kävellen ketään missään, niin miksi en silloin ajaisi kävelyteillä?

Nyt kun on pimeää, niin kyllä mua ainakin pelottaa nää hullut kaaharit. Eivät välttämättä näe tai ei halua edes huomioida pyöräilijää.

Jalkakäytävällä pyöräily on kielletty nimenomaan turvallisuussyistä. Jos kuitenkin lakia rikkoen pyöräilet jalkakäytävällä ja vielä VAADIT jalankulkijoita väistelemään itseäsi, on aika turha ihmetellä vihamielistä mulkoilua.

Minä mulkoilen ketä tahansa URPOA joka yrittää fillaroida päälleni jalkakäytävällä vaikka sen ihonväri olisi violetti.

Vierailija
37/41 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkakäytävällä saa ajaa pyörällä vain alle 12-vuotias lapsi, jos ajaminen ei häiritse muita kulkijoita. Oleto alle 12-vuotias lapsi?

Suurin osa aikuisistakin neekereistä on alle 12-vuotiaan lapsen tasolla joten kai heidän on annettava ajaa jalkakäytävillä.

Vierailija
38/41 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, että KERRANKIN näinpäin. Teidän tummaihoisten tekemiä raiskauksia ja väkivaltaa  suomalaisia kohtaan onkin sitten jokapäiväistä kauraa.

Afrikkalaiset ja lähi-idästä tulleet on kaiken rasistisimpia valkoisia kohtaan mitä on.

Aikakin, että suomalaiset herää toimimaan samoin mustia kohtaan, miten he kohtelee valkoisia.

Olet pelkkä trolli-rasisti.

Varmaan niiden suomalaisten olis pitäny kumartaa sua kun meet ohi.

Vierailija
39/41 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma, kun ei hymysuinen, tukallinen ja pienikokoinen ihminen kävellyt vastaan. Pientä rajaa hei.

Vierailija
40/41 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tummaihoinen nainen. Poljin viime yönä yövuorosta kotiinpäin. Erään sillan kohdalla mua vastaan tuli kaljupäinen mies naisystävineen ja ne käveli vaan mua päin. Minä näin selvästi heidät ja hekin minut.
Ajattelin, että ehkä ne kohta antaa mulle vähän tilaa etten joudu autotielle (Siinä sillalla en uskalla autotiellä ajaa, varsinkaan pimeässä), mutta ei mitään reagointia.

Mies tuijotti mua suoraan silmiin ihan helvetin murhaavalla katseella, siis hän näytti oikeasti siltä että haluis tappaa tällaisen n**kerin.

Kun olin heidän kohdalla, niin putosin siltä jalkakäytävältä ja hätäjarrutin (meinasin kaatua tämän takia). Molemmat jatkoivat tyynesti matkaansa. Se mies vilkaisi kerran nopeasti taakseen, mutta ei mitään.

Mulle tuli aivan helvetin paha mieli tuollaisesta. Kuka voi oikeasti toista ihmistä kohdella tuolla lailla? Mitä jos rekka olisi ajanut siinä tiellä ja olisin jäänyt alle? Mitä jos mun tilalla ois ajanut joku pikkupoika tai tyttö sitä pyörää ja hänelle olisi käynyt noin. Ihan kamalaa!

Tulee väkisinkin mieleen, että jos pyörää olisi ajanut valkoinen, niin olisiko hänelle tehty näin?

En tiedä yhtään, mutta itse olen aina väistänyt tällaisissa tilanteissa oli minkä maalainen tai näköinen tahansa. Inhottavaa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa. :( Ei kaikki ulkomaalaiset tai sen näköiset ole pahoja ihmisiä.

Minäkin ihan Suomessa syntynyt ja kasvanut, työskennellyt ja maksanut veroja.

Oli pakko tulla avautumaan asiasta, kun jäi se tilanne niin pahasti mieleen.

Ensinnäkin kuulostaa siltä, että sinulla on ennakkoluuloja kaljupäisiä miehiä vastaan. Toiseksi liikennesäännöt koskevat sinua silloinkin kun sinua pelottaa. "Mies näytti murhaavalta" on sinun oma tulkintasi, et ollut edes puhekontaktissa miehen kanssa, miten voit tehdä tuollaisia johtopäätöksiä? Mies vilkaisi taakseen ja totesi että sinulle ei käynyt mitenkään, mitä muuta muka siinä tilanteessa olisi voinut tehdä? Jos hän olisi lähestynyt sinua niin olisitko jäänyt ottamaan selvää millainen mies hän on vai olisitko paennut omien ennakkoluulojesi saattelemana niin pitkälle kuin pippuri kasvaa? Koko kirjoituksestasi haiskahtaa rasistinen ennakkoasenne suomalaista kaljua miestä kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme