Eilen mulle tapahtui jotain kamalaa
Mä oon tummaihoinen nainen. Poljin viime yönä yövuorosta kotiinpäin. Erään sillan kohdalla mua vastaan tuli kaljupäinen mies naisystävineen ja ne käveli vaan mua päin. Minä näin selvästi heidät ja hekin minut.
Ajattelin, että ehkä ne kohta antaa mulle vähän tilaa etten joudu autotielle (Siinä sillalla en uskalla autotiellä ajaa, varsinkaan pimeässä), mutta ei mitään reagointia.
Mies tuijotti mua suoraan silmiin ihan helvetin murhaavalla katseella, siis hän näytti oikeasti siltä että haluis tappaa tällaisen n**kerin.
Kun olin heidän kohdalla, niin putosin siltä jalkakäytävältä ja hätäjarrutin (meinasin kaatua tämän takia). Molemmat jatkoivat tyynesti matkaansa. Se mies vilkaisi kerran nopeasti taakseen, mutta ei mitään.
Mulle tuli aivan helvetin paha mieli tuollaisesta. Kuka voi oikeasti toista ihmistä kohdella tuolla lailla? Mitä jos rekka olisi ajanut siinä tiellä ja olisin jäänyt alle? Mitä jos mun tilalla ois ajanut joku pikkupoika tai tyttö sitä pyörää ja hänelle olisi käynyt noin. Ihan kamalaa!
Tulee väkisinkin mieleen, että jos pyörää olisi ajanut valkoinen, niin olisiko hänelle tehty näin?
En tiedä yhtään, mutta itse olen aina väistänyt tällaisissa tilanteissa oli minkä maalainen tai näköinen tahansa. Inhottavaa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa. :( Ei kaikki ulkomaalaiset tai sen näköiset ole pahoja ihmisiä.
Minäkin ihan Suomessa syntynyt ja kasvanut, työskennellyt ja maksanut veroja.
Oli pakko tulla avautumaan asiasta, kun jäi se tilanne niin pahasti mieleen.
Kommentit (41)
Älä ota itseesi. Jotkut ihmiset ovat vain pahoja ja niin typeriä, että tuomitsevat ihon värin perusteella. Näiden rasistijunttejen elämä on yleensä jopa säälittävää, pitää tuntea keinolla millä hyvänsä olevansa parempia kuin muut.
Olen onnellinen ettei sinulle käynyt pahemmin. Ole ylpeästi oma itsesi ja älä anna tuollaisten ihmisten masentaa.
Miten selität sen että valkoiset ihmiset voivat olla töppöjä myös toisiaan kohtaan? Ei aina ole kyse rasismista jos valkoinen on muuten vain törppö.
Mulle on käynyt noin (tai jotain samanlaista) monta kertaa, ja oon valkoihoinen nainen. En usko että liittyy ihonväriisi, ole huoleti. Olen itse päättänyt olla sitäkin ystävällisempi tuntemattomille. Maailmaan mahtuu ystävällisyyttäkin. :-)
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sen että valkoiset ihmiset voivat olla töppöjä myös toisiaan kohtaan? Ei aina ole kyse rasismista jos valkoinen on muuten vain törppö.
No ei aina, mutta nyt oli. Oikeastiko alat tässä jotenkin puolustella kyseistä natsia?
Mä en jaksa uskoa että rasistit erityisesti pitäis yksinkulkevia tummaihoisia naisia maalitaulunaan tai heitä edes paheksuisi.
Musta tuo kuullosti siltä, että ne oli v**tuuntuneita pyöräilijöihin jalkakäytävällä. Itsekin joskus olen pyöräilijää aika rumasti mulkonut, kun ajelee kovaa jalankulkioiden keskellä/reitillä. En tarkoita että olisit ajanut väärin tms, mutta joskus tuntuu että tarpeeksi monta urpoa pyöräilijää nähneenä kaikki alkaa ärsyttää.
Jos oli ihonväristä jotenkin kiinni, niin olipa harvinaisen typerää, vika ei silloin ole ollut sinussa vaan niissä, joten älä turhaan jää asiaa murehtimaan.
Minä ajelin kerran lapsena pyörällä ihan rennosti kaupungilla. Poljin yhden mummon ohi joka löi minua selkään käsilaukulla. Riippuuko tämä nyt ihonväristäni oliko tämä paha juttu vai semmosta mitä tuolla nyt välillä tapahtuu, kun ihmisten ilmoilla liikkuu?
Eikö nämä rasismikeskustelut ole palstalla kiellettyjä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa uskoa että rasistit erityisesti pitäis yksinkulkevia tummaihoisia naisia maalitaulunaan tai heitä edes paheksuisi.
Musta tuo kuullosti siltä, että ne oli v**tuuntuneita pyöräilijöihin jalkakäytävällä. Itsekin joskus olen pyöräilijää aika rumasti mulkonut, kun ajelee kovaa jalankulkioiden keskellä/reitillä. En tarkoita että olisit ajanut väärin tms, mutta joskus tuntuu että tarpeeksi monta urpoa pyöräilijää nähneenä kaikki alkaa ärsyttää.
Jos oli ihonväristä jotenkin kiinni, niin olipa harvinaisen typerää, vika ei silloin ole ollut sinussa vaan niissä, joten älä turhaan jää asiaa murehtimaan.
Kai ymmärrät, että rasismi = väärän värisen ihmisen paheksuntaa ihonvärin perusteella? Eli todellakin yksin kulkeva, tummaihoinen nainen on paheksunnan kohteena.
Jotkut saa raivarit siitä että puolkupyörällä ajetaan jalkakäytävällä, ihan ihonväristä riippumatta.
Itse olen käynyt aika pitkään itsepuolustusvalmennuksessa juuri hallitakseni tällaisia tilanteita, niin henkisesti kuin fyysisesti. Suosittelen, vaikka olen vaalea nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei aina, mutta nyt oli. Oikeastiko alat tässä jotenkin puolustella kyseistä natsia?
No mutta kyllähän suomalaiset ovat aina ikäviä suomalaisille.
Tässä yhteydessä haluan kertoa oman kokemuksen, joka oli hiukan toisin päin, eli olin autolla liikkeellä myöhään syksyisenä iltana. Vaikka Helsingissä olinkin, niin silti tuolla tiellä ei ollut katuvaloja.
Äkillisesti havaitsin jotain liikkuvaa autoni edessä ja jarrutin kiireesti.
Afrikkalaistaustainen mieshenkilö oli päättänyt ylittää tien juuri edestäni, eikä hänellä ollut heijastinta. Tumma naama ja täysin mustat vaatteet. Hengenvaarallinen yhdistelmä pimeällä.
Hyvin silti selvittiin, mutta jonkun muun ajaessa ei ehkä olisi ollut asiat samoin.
Autoni valot ovat kyllä kunnossa, mutta vastaantulijoiden takia minun piti käyttää lähivaloja ja tien pinta söi senkin valaistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai suomalaiset ovat toisillensakin törppöjä. Tai valkoiset ylipäätään. Tämän miehen katse vain porautui selkäytimeeni asti. Tuijotus suoraan silmiin alkoi jo muutaman metrin päästä ja se jatkui ihan loppuun asti. Hän näytti oikeasti siltä, että tappaisi minut jos vain voisi. Hän näytti myös iso kokoisuutensa ja kiiltävän kaljun takia todella pelottavalta ja tosissaan olevalta ihmiseltä.
AP
Suuri osa kommenteista yrittää vakuutella, että ei varmastikaan ollut rasismia. Ja mistäs minäkään tiedän mitä siellä tapahtunut, mutta se että sen mahdollisuus tyrmätään näin totaalisesti on aika naivia. Näitä kohtaamisia tapahtuu, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai suomalaiset ovat toisillensakin törppöjä. Tai valkoiset ylipäätään. Tämän miehen katse vain porautui selkäytimeeni asti. Tuijotus suoraan silmiin alkoi jo muutaman metrin päästä ja se jatkui ihan loppuun asti. Hän näytti oikeasti siltä, että tappaisi minut jos vain voisi. Hän näytti myös iso kokoisuutensa ja kiiltävän kaljun takia todella pelottavalta ja tosissaan olevalta ihmiseltä.
AP
Me kaikki määrittelemme toisia ihmisiä eri kriteerein. Ihonväri on helppo kriteeri. Mutta huomaatko, että itsekin ryhmittelet tuon vastaantulijan tiettyyn ei niin mukavaan -ihmisryhmään hänen kiiltävän kaljunsa takia. ?
Ennakkoluuloja erilaisia ihmisiä kohtaan on Suomessa ollut aina. Ja tulee aina olemaan. Kyse on vieraan/erilaisen pelosta. Oman pahan olon purkamisesta syyttömiin. Valitettavasti erilaisilta näytttävät ihmiset ovat olleet nyt niin paljon otsikoissa negatiivisten uutisten yhteydessä että se leimaannuttaa kaikki, joiden joku kuvittelee kuuluvan noihin 'erilaisiin'. Tulet varmasti tarvitsemaan paljon tsemppiä ja itsepsyykkausta, jotta pystyt kantamaan ihonvärinsä tuoman rasitteen lannistumatta. Muista kuitenkin, että tuossa tilnteessa tuo ulko olisi sanonut jotain pöllöä myös minulle , jonka suku on jo kivikaudesta asti ollut Suomessa ja
Myös minä olisin kokenut tuon ohituksen ahdistavaksi. Tosin en enää juurikaan liiku pimeään aikaan ulkona, sillä täällä päin on valitettavasti paljon noita ennakkoluuloja ja ihonvärivihaa aiheuttavia naisten ahdistelijoita :(
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa kommenteista yrittää vakuutella, että ei varmastikaan ollut rasismia. Ja mistäs minäkään tiedän mitä siellä tapahtunut, mutta se että sen mahdollisuus tyrmätään näin totaalisesti on aika naivia. Näitä kohtaamisia tapahtuu, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Niin... rasismihan on se helpoin arvaus.
Samoin kuin se miksi nainen ei päädy pörssiyhtiön johtoon, johtuu vain ja ainoastaan siitä että henkilö on nainen.
Tai että joku minkä tahansa vähemmistön edustaja joutuu kohdelluksi jollain tietyllä tavalla juuri vähemmistöisyytensä takia.
Tässähän me kyllä voisimme spekuloida vaikkapa syvään juurtuneella inholla kaikkia pyöräilijöitä kohtaan ja se saattaa hyvinkin olla todennäköisempi syy. Lisäksi on melko stereotyyppistä olettaa mitään kaljupäisyyden suhteen, sillä sehän on nykyään todella yleistä.
Hetkinen siis: ajoit sääntöjen vastaisesti jalkakäytävällä ja sitten ihmettelet että sinuun suhtaudutaan negatiivisesti !!!!
Hiukan outo tapa ajatella.
Kohtasit ihan oikean rasistin.