Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kasvohoito tuntuu vieläkin

Vierailija
26.10.2016 |

Kävin eilen kasvohoidossa. Oli eri kosmetologi kuin tavallisesti. Epäpuhtauksien poisto nipistelee ihoa vieläkin. Epäpuhtauksia oli tavallista enemmän mutta ei oo ennen tuntunut tällä tavalla seuraavana päivänäkin. Iho ei kyllä onneksi punoita. En mene toista kertaa tuolle kosmetologille, oli jotenkin liian ripeä ja riuska otteissaan. Sai puristettua 75 minuutin hoidonkin 55 minuuttiin. Autossa vasta tajusin että aika olis kuulunut olla pitempi.

Onko teillä ollut naama kipeä kasvohoidon jälkeen?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho on tuntunut vain ihanalta hoidon jälkeen.

Vierailija
2/7 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni olisi eletty ellei psykiatriseen sairaalaan otettaisi pakko hoitoon. Iso kiitos työntekijöille, jotka saivat minut järkiin.

Vierailija
4/7 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomat uutisoi hiljattain mielenterveyspotilaan äidistä, joka avautui lapsensa kaltoinkohtelusta suljetulla osastolla.

Nyt Ilta-Sanomien lukijat kertovat kauhukokemuksiaan siitä, miten heidän ja heidän läheistensä psykiatrisia sairauksia on hoidettu:

”Apu lapselleni oli lukittu huone ja väärä lääkitys”

”Tyttäreni kotiutettiin psykiatrisesta sairaalasta klo 14 kun kaikki oli hyvin, klo 23.05 tuli poliisi ilmoittamaan minulle suruviestin... tytär oli tehnyt itsemurhan. Ei ollut siis kaikki hyvin. Tapauksesta on nyt kuusi vuotta mutta muistan tuon päivän kuin eilisen.” En ole katkera, mutta...

”Lapseni vietiin lähes väkisin repien keskussairaalan nuorisopsykiatriselle. Minua ei uskottu, vaikka asuin murkkuikäisen lapseni kanssa. Apu lapselle oli lukittu huone, väärä lääkitys (oliko ollenkaan?), peruutetut psykologin tapaamiset ja henkilökunta nettikoppiin ruudun ääreen.” Äiti-vaan? 

”Oma nuoreni joutui kuukaudeksi suljetulle, kun käyttäytyi itsetuhoisesti. Hän sanoi, ettei kukaan hoitohenkilökunnasta juttele hänelle vaikka hänellä olisi kova tarve puhua. Jotkut hoitajat jopa tiuskivat, hän oli nauhoittanut niitä kännykällään, olin järkyttynyt tylytyksestä.” Äidin tuska

”Menetin kolme rakasta ihmistä”

”Kolme rakasta ihmistä menetin hoitoon pääsemisen puutteessa. Autoin monta kertaa viemällä keskussairaalaan, josta joko laitettiin rauhoittava lääke ja kotiin takaisin tai psykiatrisessa hoidossa ’annettiin viettää’ noin 3 päivää. Apua ei mistään saanut ja 8 vuoden aikana menetin nämä ihmiset. He eivät enää jaksaneet.” Äippä

”Aina vedotaan resurssipulaan, kun on asiakkaiden kaltoinkohtelua. Itse havaitsin aika usein työskennellessäni lastensuojelussa, että kyse oli useimmiten työntekijän omista hallitsemattomista tunnetiloista, joita hän purki asiakkaaseen, jos asiakas oireili.” Maalainen

”Skitsoreniaa sairastavalle olisi tärkeää, että omaiset ovat mukana hoidossa. Akuuttivaiheissa potilaasta ei saa mitään tietoja. Se, että lapsi ilmestyy ovelle karattuaan suljetulta, luo melkoista paniikkia, kun et tiedä onko karannut vai luvallisilla teillä.” Skitsofreenikon äiti

”Olin tuhlannut pakkohoidon aikana tuhansia euroja”

”Ihmettelen suuresti niitä potilaan oikeuksia, joihin nojaten minulta ei otettu pois rahoja, puhelinta ja tietokonetta. Olin tuhlannut pakkohoidon aikana tuhansia euroja ja kirjoitellut nettiin vaikka mitä erikoista. Pääsin myös ulos, kun olin vielä täysin sekaisin. Onneksi löysin yksityiseltä puolelta hyvän psykiatrin ja terapeutin.” Bipo yrittää tiivistää

”Alkuun minulle määrättiin iso kasa lääkkeitä. Olin niin sekaisin, että aiheutin vaaratilanteita, itselleni ja muille... kävelin jopa linja-auton alle. Se oli se viimeinen niitti. Omin nokkineni lopetin lääkkeet. Olen oppinut ymmärtämään sairauttani ja elämään sen kanssa.” Pöö

”Minua lääkittiin 13-vuotiaana tyttönä nuorisopsykiatrian suljetulla osastolla sellaisilla lääkeannoksilla, joilla saadaan 150 kg mies tiedottomaan tilaan. Oli erilaisia neuroleptejä ja bentsoja. Ilman diagnoosia. Lopulta lääkäri totesi, ettei minua oteta enää vastaan, sillä en kärsi mielenterveysongelmista. Silti lääkitystä jatkettiin.” Matilda

Vierailija
5/7 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Jouduin vielä kerran toimimaan: järjestämään sisareni hautajaiset”

”Sairastuin 2004 vakavaan toistuvasti uusiutuvaan masennukseen. Pyynnöistäni huolimatta psykoterapian saaminen kesti yli 10 vuotta! Lisäksi suurin osa psykiatreista on ollut todella törkeitä. Haukutaan suoraan puhelimessa saamattomaksi luuseriksi.” NainenVm83

”Kun yritin auttaa siskoani, jolla oli menossa maaninen vaihe, olin joutua syytteeseen vainoamisesta. Sairaalan lääkäri, joka ei ymmärtänyt suomen kieltä, totesi kyseessä olevan kiusaustapaus. Maaninen potilashan on usein etevä näyttelijä.

Tilanne jatkui rajuna alkoholin käyttönä, talousvahinkoina ym. Kun yritin hakea apua, niin minulle ilmoitettiin, että raastupa kutsuu, jos vielä puutun. Jouduin kolmen kuukauden kuluttua kuitenkin vielä kerran toimimaan. Järjestämään sisareni hautajaiset.” Masa

Lääkäri kehotti ottamaan lisää koiria

”Hain terapiapäätöstä todella pahaan yksinolon pelkoon, joka teki elämästä helvettiä. Se, että pystyin olemaan kotona, oli vain ja ainoastaan kahden ison koiramme ansiota. Silloinkin valvoin yön ja kuulin ääniä ja tuntui, että joku pomppi rinnan päällä ja veti ranteita ja nilkkoja nippusiteillä yhteen.

Tohtorin mielestä ratkaisu oli ottaa lisää isoja koiria jotta tuntisin oloni turvalliseksi. En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa.” Sude

”Se on valitettavaa, että meitä psykologeja on hyvin rajallisesti ja niin on resursseja ja kykyä auttaakin. Klinikalla itsekin ollessani oli vähän turhautunut ja avuton olo kun olisi halunnut enemmän olla läsnä ja avuksi, mutta siihen ei ollut mahdollisuutta.” Psykologian opiskelija

Omaisen lääkkeitä ei tarkistettu yli 10 vuoteen

”Omaisen lääkkeitä ei ole tarkistettu yli 10 vuoteen, hän sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Mielenterveyshoitaja kehotti vaimoa jättämään miehensä jos ei jaksa, ja kerran on lähetetty ambulanssi.” Hurlumhei

”Lapseni vietiin psykiatriselle ja kuukaudeksi eristyksiin. Päättivät, että 11-vuotias lapsi ei ole saanut vauvana tarpeeksi huomiota ja kohtelivat siis vauvana häntä.

Hoitajat jopa syöttivät häntä niin kuin vauvaa, kaksi mieshoitajaa kylvetti ja kuukauden eristyksen aikana hoitajat ulkoiluttivat jos sattui huvittamaan, lasta pidettiin myös kellarihuoneessa. Pisimmät kinnipidot kestivät 1 tunti 45 minuuttia.” Huolestunut

Millaisia kokemuksia sinulla on psykiatristen sairauksien hoidosta Suomessa? Keskustele alla.

Vierailija
6/7 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei.. :D

ap

Vierailija
7/7 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla hoitoa vaativa kaksisuuntainen mielialahäiriö? Tarkkaile näitä oireita

Kaksisuuntaisen mielialahäiriön ensimmäiset oireet näkyvät yleensä 15–35-vuotiaana.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö eli bipolaarinen häiriö on hoitoa vaativa ja vakava mielenterveyshäiriö.

Sairaus on varsin yleinen. Joka 50. tai vähintään joka 100. vastaantulijalla on elämää haittaava bipolaarinen häiriö. Kuitenkin vain puolet sairastavista tietää itse olevansa psyykkisesti sairaita.

Sairaus nousi hiljattain julkisuuteen, kun Jare Tiihonen eli rap-artisti Cheek kertoi diagnoosistaan.

– Tauti alkaa masennusjaksolla ja tarkentuu kaksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi, kun tulee ensimmäinen hypomaaninen tai maaninen jakso, psykiatrian dosentti Marko Sorvaniemi kertoo aiemmassa Ilta-Sanomien jutussa.

Sairauden tunnistaa vuorottelevista, toistuvista mania- ja masennusvaiheista, joista kummallakin on omat piirteensä.

Tarkkaile näitä 10 oiretta

Maaninen vaihe

1. Olo on poikkeuksellisen koholla tai ärtynyt vähintään viikon

2. Toimeliaisuus lisääntyy tai olo on fyysisesti rauhaton

3. Puhetulva

4. Ideatulva tai tunne, että ajattelu on kiihtynyt

5. Tavanomaiset käytöstavat häviävät, esiintyy epäasiallista käytöstä

6. Itsetunto kohoaa tai kuvitelmat omasta suuruudesta ja ylivertaisista kyvyistä

7. Unentarve vähenee

8. Keskittymiskyvyn puute tai suunnitelmat ja toiminta muuttuvat jatkuvasti

9. Uhkarohkea, vastuuton käyttäytyminen, kuten rahojen tuhlailu ja hurja bilettäminen

10. Seksuaaliset halut lisääntyvät tai seksuaalinen käytös on holtitonta

Masennusvaihe

1. Masentunut mieliala, joka on jatkunut vähintään kaksi viikkoa

2. Aiemmin iloa tuottaneet asiat eivät enää kiinnosta

3. Nukkumisvaikeudet

4. Jatkuva energianpuute ja apaattisuus

5. Syyllisyyden tunne, matala itsetunto

6. Keskittymisvaikeudet, voi ilmetä myös päättämättömyytenä ja jahkailuna

7. Kielteiset ajatukset tulevaisuudesta

8. Painonnousu tai -lasku

9. Itsetuhoiset ajatukset, puheet ja käytös

10. Kiihtyneisyys tai hidastuneisuus, voi olla oma tai toisen havaitsema muutos