Äidit haluavat lopettaa synttärikarkin jaon kouluissa
Synttärikarkin jakaminen aiheutta äitien mielestä eriarvoisuutta, sillä kaikki äidit eivät muista (viitsi) hankkia synttärikarkkia jaettavaksi. Lisäksi allergikko voi pahoittaa mielensä ja saada traumoja, kun ei saa samaa karkkia, kuin muut. Ja viimeisenä tietysti tuo addiktoiva sokerikoukku, jonka tämä yksittäinen karkki aiheuttaa. Mitäs mieltä olette?
Kommentit (11)
Tottakai pitää lopettaa, juuri noista syistä sekä siksi että se on turhanpäiväistä.
Ihan hyvä idea mun mielestä. Juurikin siksi, ettei kaikki tuo kuitenkaan ja vielä harvempi ostaa sellaista, mitä kaikki voi syödä. Lisäksi lapset näyttävät nykyisin joka välissä mussuttavan karkkia. Eräälläkin sukulaislapsella karkkipäivä ilmeisesti tarkoittaa sitä, ettei koko päivänä syödä mitään muuta kuin karkkia, ja joka ainoana päivänä on jotain herkkua tarjolla (äitinsä leipoo paljon). Karkit voi hyvin pitää koulusta ja hoitopaikasta pois ihan jo terveydellisistä syistä..
No mun puolesta vois lopettaa moisen hössötyksen.
Kuka jaksaa selvittää kaikkien allergiat ja mieltymykset etukäteen, että varmasti saa kaikille sopivat karkit hankittua.
Kielletään vaan ihan kaikki, ettei kenellekään tule paha mieli.
60-luvun lopulla kansakoulussa oli tapana, että synttärisankari tarjosi karkkia koko luokalla. Elettiin vielä aikaa, jolloin lapset saivat karkkia hyvin arvoin ja jokaviikkoisesta karkkipäivästä ei oltu vielä kuultukaan. Siihen aikaan ei myöskään kutsuttu koko luokkaa synttäreille vaan ainoastaan parhaat kaverit, joten tuo tapa oli ihan kiva huomioida ne luokkakaveritkin syntymäpäivänään. Tänä päivänä ihan turha tapa, koska lapset vetävät mässyjä vähintään joka karkkipäivä, monet paljon useamminkin, ja koko luokka kutsutaan synttäreille.
Ei maailman suurin ongelma, mut miksi niitä synttäreitä pitäisi juhlia koulussa (tarjoilujen kera)?
Mulla ei ole koululaisia, mutta kerhossa lapsi saa lähes viikottain jonkun synttäri-läksiäis-karkkeja tai retki-juhla-muu-poikkeus-keksejä/mehua. En ole nostanut äläkkää mutta ajattelen että vähemmälläkin pärjäisi. Varsinkin kun se ei koskaan ole se yksi karkki, vaan esim. keksi ja suklaapatukka, ja joskus on pakattu reppuun kotiin tuomisiksikin.
Lapsen koulussa ei ole tuollaista tapaa ollut. Jotkut ovat joskus tarjonnneet karkkia, mutta aika harvoin. Nyt tarjosin itse syysloman kunniaksi kun saimme toffeelaatikollisen maisteltavaksi keksien myynnin oheen.
Mulle on ihan sama, jakaako joku niitä synttärikarkkeja lasteni luokilla vai ei. Vaikka sokeri onkin s*atanasta, luulen että lapseni selviytyvät satunnaisen karkin nauttimisesta ehjin nahoin. Ei kuulu meillä ainakaan karkkien tai (piilo)sokerien nauttiminen jokapäiväiseen elämään.
Itse en muista monestikaan karkkeja edes tuoda lapsilleni koulussa jaettaviksi (tai ainakin lapset saavat muistuttaa mua muutamaan otteeseen että muistan) ja olen saanut sellaisen käsityksen, ettei moni mukaan syystä tai toisesta enää karkkeja tarjoile.
Yksittäinen karkki ja sokeriaddiktio...en usko että tuosta jää totaalikoukkuun sokeriin.
Allergisella/vegaanilla/muslimilla on kai monesti luokassa valmiiksi hänelle sopivia herkkuja vanhempansa toimesta näitä tilanteita varten.
En myöskään näe sen karkkipussin jakamista eriarvoistavana tekijänä. Kuten jo edellä mainitsin, moni ei ainakaan omien lasteni luokilla jaa synttärikarkkeja. Ot, mutta opettaja kyllä jakaa joulukalenterin muodossa joulukarkkeja joulukuussa 1/lapsi, eli vain yksi lapsi saa sen karkin/päivä.
Vähän laimea jopa provoksi tää aloitus mutta mulla on tylsää, joten lankean näihinkin ketjuihin.
Kuten joku jo sanoi, kyse ei oikeastaan ole yksittäisestä synttärikarkista. Niitä karkkeja kun haluaa jakaa synttärisankarin lisäksi opettaja lomalle lähdön kunniaksi, reissusta tuleva oppilas, joku muu jollain tosi keksityllä syyllä. Koulun lisäksi karkkia jaetaan kahdessa harrastuksessa. Molemmat mummot asuvat lähellä ja tuputtavat karkkejaan. Sukulaistäti tulee kylään ja haluaa antaa lapsille karkkia tuomisiksi. Käydään lasten kanssa messuilla, missä esittelijät jakavat yleisölle karkkejaan. Ja niin edelleen. Karkkia todellakin tuputetaan ihan joka paikassa muutenkin, siksi koulun ei tarvitse siihen ryhtyä.
Lisäksi vielä katkeruutta aiheuttaa sekin, kun toisen lapsen luokassa on tapana jakaa karkkeja ja toisen ei. Karkittoman luokan lapsi saa pettyä ihan joka ikinen kouluviikko, kun taas toi sai karkkia ja minä en.
Karkkia tulee muutenkin joka tuutista sen verran, että tuskin haittaa, jos sitä ei koulupäivän aikana saa...