Voiko yhteiseen asuntoon tulla kuka tahansa
Eli tilanne on siis että mies on päättänyt erota 7 vuotta kestäneestä avoliitostamme ja yhteisiä lapsia ei ole. Meillä on kuitenkin yhteinen vuokrasopimus, josta mies haluaa päästä eroon. Luulen hänen pelkäävän minun kohtaamista ja olen ilmoittanut hänelle, että saa tulla pakkaamaan omat tavaransa, minä en niitä hänelle toimita enkä niihin koske. Kysymys kuuluukin, että voiko mies lähettää esim. jonkun sukulaisensa tänne pakkailemaan ja penkomaan kaappeja tai pakottaa minua pakkaamaan ja toimittamaan tavarat paikkaan X? Olen käsittänyt että yhteiseen asuntoon ei saa tulla edes sukulaiset ilman toisen suostumusta, mutta olenko väärässä? Mies ei halua olla minuun yhteydessä, joten häneltä en saa mitään vastausta siihen mikä on homman nimi. Avain hänellä on kuitenkin tänne ja on aina tervetullut kotiimme itse enkä sitä aio estää.
Laitoin tämän useampaan keskustelupalstan nyt, sillä haluaisin saada asiaan nopeasti mahdollisimman paljon mielipiteitä.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yhteinen vuokrasoppari ja kun ex muutti ulos, soitin vuokranantajalle ja sovin ottavani sopimuksen yksin omiin nimiini.
Tavaransa pakkasin valmiiksi ja ilmoitin uudelle daamilleen, että ovat haettavissa kahden viikon sisällä ja sen jälkeen menee kaatopaikalle.
Kaikki onnistui. Jos mies on oikeasti muuttanut pois, on syytä pian ilmoittaa tästä vuokranantajalle. Hän päättää mitä tekee, ja todennäköisesti saat helposti siirrettyä sen omiin nimiisi kun kerrot mistä on kyse.
Isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle on myös syytä ilmoittaa, että on muuttanut. Sähkösopimukset ja kotivakuutuksetvetc kannattaa myös siirtää omiin nimiinsä ja taas kertan KERTOA mistä on kyse.
Nyt on päivä mennyt täällä jauhamalla ja sekös tilannetta auttaa.
Neuvot nyt asioita, jotka sinulla onnistui, mutta jotka oikeasti oli laittomia menettelytavaltaan.
Ei ole laittomia. Vuokranantaja saa itse päättää, kenelle asunnon vuokraa.
Totta. Mutta jos Matti ja Maija ovat tehneet yhdessä vuokrasopimuksen, niin vuokranantaja ei voi noin vain muuttaa vuokrasopimusta vain Maijan nimiin ilman, että Matilla on vähintään vuokralaisen oikeuksiin kuuluva irtisanomisaika ja vuokrasopimuksen irtisanomiselle on oltava peruste kuten muissakin vuokrasopimusten irtisanomisissa.
Tämä pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yhteinen vuokrasoppari ja kun ex muutti ulos, soitin vuokranantajalle ja sovin ottavani sopimuksen yksin omiin nimiini.
Tavaransa pakkasin valmiiksi ja ilmoitin uudelle daamilleen, että ovat haettavissa kahden viikon sisällä ja sen jälkeen menee kaatopaikalle.
Kaikki onnistui. Jos mies on oikeasti muuttanut pois, on syytä pian ilmoittaa tästä vuokranantajalle. Hän päättää mitä tekee, ja todennäköisesti saat helposti siirrettyä sen omiin nimiisi kun kerrot mistä on kyse.
Isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle on myös syytä ilmoittaa, että on muuttanut. Sähkösopimukset ja kotivakuutuksetvetc kannattaa myös siirtää omiin nimiinsä ja taas kertan KERTOA mistä on kyse.
Nyt on päivä mennyt täällä jauhamalla ja sekös tilannetta auttaa.
Neuvot nyt asioita, jotka sinulla onnistui, mutta jotka oikeasti oli laittomia menettelytavaltaan.
Ei ole laittomia. Vuokranantaja saa itse päättää, kenelle asunnon vuokraa.
Hassua miten täällä on niin vääriä käsityksiä. Sopimus sitoo kaikkia sopimuksen osapuolia. Sopimuksen muuttaminen edellyttää kaikkien sopimuksen osapuolien suostumuksen. Yhteinen vuokrasopimus voidaan irtisanoa vain molempien suostumuksella. Yhteinen vuokrasopimus voidaan siirtää yksin toisen nimiin vain kaikkien sopijapuolien suostumuksella. Ap ei voi irtisanoa miehensä osuutta vuokrasopimuksesta, miehen pitää tehdä se itse. Vuokranantaja ei voi irtisanoa ap:n miestä (ja antaa ap:n jäädä), vuokranantaja voi irtisanoa ainoastaan koko vuokrasopimuksen. Ja silloin irtisanomisaika on ainakin puolivuotta (myös sen miehen osalta).
Ap:n miehen pitää itse irtisanoa itsensä siitä vuokrasopimuksesta. Ap ei voi sitä tehdä eikä vuokran antaja. Myöskään ap tai vuokran antaja ei voi ilman miehen suostumusta siirtää sopimusta yksin ap:n nimiin. Tottakai olettaa voi, että mies nimenomaan haluaa irtisanoa itsensä, koska muutenhan hänelle jää maksuvastuu vuokrista, jos ap ei maksa, vaikka mies ei siinä asunnossa enää asuisikaan.
Ap voi kyllä halutessaan irtisanoa itse itsensä vuokrasopimuksesta ja muuttaa pois, jolloin maksuvastuu vuokrista jää yksin miehelle vaikka mies asuisikin muualla.
Yksityinen asunnonomistaja päättää kannattaako hänen pitää ap:n kaltaista riitapukaria asunnossaan vuokralla. Hän voi myös ottaa selvää onko asuntoon jäävällä maksukykyä jatkossa hoitaa vuokraa palkallaan. Juuri tällainen tapaus oli kaksiossa Hki Kampissa. Avovaimo oli lähtenyt, ja asuntoon yksin jäänyt mies soitteli koko päivä omistajalle, millä keinoin voisi alentaa sitä vuokraa . Hän väitti, että asunnossa oli kesällä liian kuuma, ulkona on meteliä ja kaikkea keksittyä. Hän halusi,että vuokra pitää puolittaa.Töissä naurettiin tälle häirikön keksinnöille. Valitettavasi oli pakko lopulta irtisanoa. Meillä on aina ollut vain mukavia vuokralaisia. Jos ei ole vuokrarahaa, en minä omistajana voi auttaa. Tarkoitan, että tämäkin voi olla vielä tulossa.
Olet väärässä. Ei asunnosta pois muuttaminen ole vuorasopimuksen lakkaamisen peruste. Ihminen voi tehdä halutessaan vuorasopimuksen monesta asunnosta asumatta yhdessäkään niistä. Sopimus sitoo, vaikka muuttaisi pois tai vaikka ei ikinä asuisikaan asunnossa. Sopimuksen voi irtisanoa tietyin ehdoin vuokranantajan toimesta, mutta vuokralaisen poismuutto ei ole sellainen ilman lain mukaista (pitkää) irtisanomisaikaa. Ei Matin poismuutto mahdollista sitä että Maija tai vuokranantaja muuttaa sopimusta ilman Matin suostumusta tai pitkää irtisanomisaikaa.