Voiko yhteiseen asuntoon tulla kuka tahansa
Eli tilanne on siis että mies on päättänyt erota 7 vuotta kestäneestä avoliitostamme ja yhteisiä lapsia ei ole. Meillä on kuitenkin yhteinen vuokrasopimus, josta mies haluaa päästä eroon. Luulen hänen pelkäävän minun kohtaamista ja olen ilmoittanut hänelle, että saa tulla pakkaamaan omat tavaransa, minä en niitä hänelle toimita enkä niihin koske. Kysymys kuuluukin, että voiko mies lähettää esim. jonkun sukulaisensa tänne pakkailemaan ja penkomaan kaappeja tai pakottaa minua pakkaamaan ja toimittamaan tavarat paikkaan X? Olen käsittänyt että yhteiseen asuntoon ei saa tulla edes sukulaiset ilman toisen suostumusta, mutta olenko väärässä? Mies ei halua olla minuun yhteydessä, joten häneltä en saa mitään vastausta siihen mikä on homman nimi. Avain hänellä on kuitenkin tänne ja on aina tervetullut kotiimme itse enkä sitä aio estää.
Laitoin tämän useampaan keskustelupalstan nyt, sillä haluaisin saada asiaan nopeasti mahdollisimman paljon mielipiteitä.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se mene niin, että jos avaimella tulee sisään, ei kyseessä ole edes murto. Vastaisuudessa ottakaa opiksi ja toimikaa fiksummin.[/quote
Mies tietenkin saa tulla tänne avaimilla kun vielä toistaiseksi asuu täällä. Onko jotain lakia mikä velvoittaisi minut päästämään tänne jonkun muun ulkopuolisen? Tavaroita en aio pakata, se on varmaa. -ap
Voi taivas. Ei kaikista hypotettiisista asioista maan ja taivaan välillä säädetä lakia.
Eli serkun kaiman kummi on pakko päästää sisään sitten aikanaan miehen avaimilla kun mies ei halua tulla tänne? Väkivaltaa suhteessamme ei ole ollut koskaan kummankaan osapuolen toimesta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se mene niin, että jos avaimella tulee sisään, ei kyseessä ole edes murto. Vastaisuudessa ottakaa opiksi ja toimikaa fiksummin.[/quote
Mies tietenkin saa tulla tänne avaimilla kun vielä toistaiseksi asuu täällä. Onko jotain lakia mikä velvoittaisi minut päästämään tänne jonkun muun ulkopuolisen? Tavaroita en aio pakata, se on varmaa. -ap
Voi taivas. Ei kaikista hypotettiisista asioista maan ja taivaan välillä säädetä lakia.
Eli serkun kaiman kummi on pakko päästää sisään sitten aikanaan miehen avaimilla kun mies ei halua tulla tänne? Väkivaltaa suhteessamme ei ole ollut koskaan kummankaan osapuolen toimesta. -ap
Äh. Kukaan ei varmaan tiedä mikä on pakko ja mikä ei, koska luulen että tuollaisesta pakosta ei ole säädetty mitään suuntaan eikä toiseen.
Laita miehelle txt, että "ilmoita viimeistään edellisenä päivänä aika, jolloin tulet hakemaan kamasi, jotta tiedän olla olematta alasti kotona silloin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on suoraan sanonut, että en saa hänen omaisuuteensa koskea, eikä minulla mielestäni ole mitään velvollisuutta niin tehdä. Minulla ei ole myöskään autoa käytössäni tällä hetkellä ja en julkisilla rupea hänen tavaroitaan viemään miehen uuteen asuntoon. Puhelimeen ei vastaa, eikä ole saapunut hakemaan tavaroitaan. Erosta aikaa nyt viikko. Miehellä ja hänen äidillään, sekä isäpuolellaan on tänne avaimet. Ero tuli yllättäen ja miehen tavarat eivät ole haitaksi asunnossamme, niin odotanko vain kiltisti, että mies tulee itse selvittämään omat sotkunsa pois? Vai voiko oikeasti olla niin että joku toinen saa hänen puolestaan tulla asian tekemään? Itse olen liian rikki tehdäkseni kenenkään muuttoa nyt. -AP
Kai sä osaat miehen vanhemmille tai muulle tavaroiden hakijalle kertoa, jos jokin tavara on sun eikä exäsi? Jos sä et huoli ketään vierasta asuntoon, niin sun pitää huolehtia itse siitä, että exäsi tavarat ovat noudettavissa vaikka porraskäytävästä. Sun valinta.
Noudettavissahan ne ovat, mutta en halua ketään tänne asuntoomme. Eikai vanhemmillakaan ole oikeutta tulla 36v miehen jälkiä korjaamaan. Ja mikä minut velvoittaa pakkaamaan tavarat? Itse mies päättää toisen naisen perään lähteä niin korjatkoon omat jälkensä. -ap
Ei ihme, että mies petti ja lähti. Et osaa edes lasten tasolla asioita. Mikäli ne tavarat ahdistaa, heitä ne parvekkeelta hevon perseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko muuttanut kirjansa muualle? Ilmoita taloyhtiöön, että on muuttanut pois. Ilmoitithan myös vuokranantajalle ettei asu enää asunnossa?
Oletko tehnyt mitään muuta kun kirjoitellut keskustelupalstoille?
Ei muuttoilmoituksia mihinkään taloyhtiöön tehdä. Se tehdään Maistraattin tai Postiin Eikä toisen aikuisen puolesta tehdä muuttoilmoituksia yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä annan kotiavaimeni naapurin Reiskalle ja pyydän Reiskaa hakemaan asunnostani minun tavarani, niin mulla on siihen ihan lainmukainen oikeus ihan riippumatta siitä, asuuko kodissani joku muukin vai ei. Jos et halua, että Reiska pakkaa mukaansa ihan mitä tahansa irtaimistoa, sun pitää joko pakata mun irtaimistoni itse tai olla neuvomassa Reiskaa, mikä on minun ja mikä on sinun tavarasi. Ei ole olemassa lakia, joka kieltäisi tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on suoraan sanonut, että en saa hänen omaisuuteensa koskea, eikä minulla mielestäni ole mitään velvollisuutta niin tehdä. Minulla ei ole myöskään autoa käytössäni tällä hetkellä ja en julkisilla rupea hänen tavaroitaan viemään miehen uuteen asuntoon. Puhelimeen ei vastaa, eikä ole saapunut hakemaan tavaroitaan. Erosta aikaa nyt viikko. Miehellä ja hänen äidillään, sekä isäpuolellaan on tänne avaimet. Ero tuli yllättäen ja miehen tavarat eivät ole haitaksi asunnossamme, niin odotanko vain kiltisti, että mies tulee itse selvittämään omat sotkunsa pois? Vai voiko oikeasti olla niin että joku toinen saa hänen puolestaan tulla asian tekemään? Itse olen liian rikki tehdäkseni kenenkään muuttoa nyt. -AP
Kai sä osaat miehen vanhemmille tai muulle tavaroiden hakijalle kertoa, jos jokin tavara on sun eikä exäsi? Jos sä et huoli ketään vierasta asuntoon, niin sun pitää huolehtia itse siitä, että exäsi tavarat ovat noudettavissa vaikka porraskäytävästä. Sun valinta.
Noudettavissahan ne ovat, mutta en halua ketään tänne asuntoomme. Eikai vanhemmillakaan ole oikeutta tulla 36v miehen jälkiä korjaamaan. Ja mikä minut velvoittaa pakkaamaan tavarat? Itse mies päättää toisen naisen perään lähteä niin korjatkoon omat jälkensä. -ap
Sä siis haluat riidellä, et halua ratkaisuja.
Mitäs sitten kyselet, teet vaan kaiken itsellesi mahdollisimman hankalaksi. Voit sitten liittyä tällä palstalla valittavien vätysten joukkoon.
Mielestäni aikuinen ihminen saa nyt korjata omat sotkunsa kun on minut mennyt pettämään. Tavarat eivät ole haitaksi kun ovat omien tavaroideni joukossa. Ehkä annan vain asian olla ja jatkan elämääni. Mies selvitelkööt sotkunsa kun on siihen valmis. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuttanut kirjansa muualle? Ilmoita taloyhtiöön, että on muuttanut pois. Ilmoitithan myös vuokranantajalle ettei asu enää asunnossa?
Ei muuttoilmoituksia mihinkään taloyhtiöön tehdä. Se tehdään Maistraattin tai Postiin Eikä toisen aikuisen puolesta tehdä muuttoilmoituksia yhtään mihinkään.
Ne on kaksi eri asiaa. Osoitteenmuutos ja muuttoilmoitus.
Vuokranantajalle nyt tieto samantien ja taloyhtiölle myös.
Toimi!
Asun avoliitossa. Jos avomieheni antaa avaimen äidilleen, että käy viemässä leipä keittiön pöydälle, ei minulla ole lain näkökulmasta mitään oikeutta sitä kieltää. Mutta hyviin tapoihin kuuluu ennakkoon kysyä asunnon toiselta asukilta, että onko tämä ok ja kertoa aika jolloin äippä siellä asunnossa avaimilla poikkeaa. Sitten kun mies ei enää ole kirjoilla asunnossa, niin hänellä ei ole tätä oikeutta. Mutta kotiinsa saa päästää/kutsua kenet haluaa, myös avainta lainaten.
Kohta menee kaikilla hermot ap:n saamattomuuteen ja typerään jankkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä annan kotiavaimeni naapurin Reiskalle ja pyydän Reiskaa hakemaan asunnostani minun tavarani, niin mulla on siihen ihan lainmukainen oikeus ihan riippumatta siitä, asuuko kodissani joku muukin vai ei. Jos et halua, että Reiska pakkaa mukaansa ihan mitä tahansa irtaimistoa, sun pitää joko pakata mun irtaimistoni itse tai olla neuvomassa Reiskaa, mikä on minun ja mikä on sinun tavarasi. Ei ole olemassa lakia, joka kieltäisi tämän.
Onko tosissaan näin. Mieshän voisi olla vaikka joku narkkari ja toisi kaikki Reiska ystävänsä keskellä yötä avaimilla tänne pakkailemaan. Asia vain ei olisi selvinnyt suhteemme aikana. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aikuinen ihminen saa nyt korjata omat sotkunsa kun on minut mennyt pettämään. Tavarat eivät ole haitaksi kun ovat omien tavaroideni joukossa. Ehkä annan vain asian olla ja jatkan elämääni. Mies selvitelkööt sotkunsa kun on siihen valmis. -ap
Sun mielipiteilläsi ei ole mitään väliä. Joko pakkaat exäsi tavarat, valvot vieressä, kun joku muu pakkaa, tai annat jonkun muun pakata ja riitelette myöhemmin exäsi kanssa, mikä tavara kuului kenellekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että lähti. Sähän olet hankala ihminen.
Nyt saat sitten kärvistellä siellä ja ihmetellä. Maksat varmaan sitten vuokrankin yksin, ja ihmettelet kun ukolla on avain ja voit nukkua yösi rauhassa tietäen, että milloin tahansa saattaa tulla avaimella hän tai joku muu.
Vittu, mikä avuton idiootti, ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei voi pakottaa pakkaamaan miehen tavaroita. Mutta mies voi pyytää vaikka äitiään hakemaan tavarat niin kauan kun kyseessä on miehen koti. Mies voi myös lainata avainta äidilleen.
Minun mielestä sinä pääsisit koko sopasta parhaiten kuiville jos vain pakkaisit ne miehen kamat ja lähettäisit ne huitsin kukkaseen. Jätesäkeissä rappukäytävään ja joku miehen tuttu hakekoon sovittuna aikana ne säkit. Nyt miehen kamat muistuttaa sinua koko ajan miehestä ja pettämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kaksi eri asiaa. Osoitteenmuutos ja muuttoilmoitus.
Vuokranantajalle nyt tieto samantien ja taloyhtiölle myös.Toimi!
Hyväksyvätkö he minun ilmoituksen? Eikö siihen vaadita miehen allekirjoitus ettei voi vain ketä tahansa ilman syytä pistää pihalle? -ap
Lopeta typerä kiukuttelu ja kostaminen, teet itsestäsi pellen. Joo varmaan vituttaa koko ukko, mutta mitä sä tolla temppuilulla voitat? Heität ne kamat jätesäkkeihin, ei siinä sen kummempaa lajittelua tarvitse alkaa tehdä, ja sitten pistät viestin että kamat on haettavissa eteisestä tänä iltana kello 20, ja jos ei haeta, ne lähtee roskalavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosissaan näin. Mieshän voisi olla vaikka joku narkkari ja toisi kaikki Reiska ystävänsä keskellä yötä avaimilla tänne pakkailemaan. Asia vain ei olisi selvinnyt suhteemme aikana. -ap
Sulla on oikeus Reiskan kanssa sopia, milloin Reiska tulee. Mutta et voi sanoa, että Reiska ei saa tulla koskaan. Voit olla halutessasi pois paikalta, kun Reiska tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että asiasta on muka olemassa joku laki, jossa määrätään, kuka on oikeutettu hakemaan entisen asukkaan muuttotavarat? "Laki poismuuttaneen miehen tavaroiden noutamisesta"...?
Tämä on nyt yksi niistä asioista, joista täysipäisten aikuisten ihmisten pitäisi kyetä keskenään sopimaan ilman viranomaisia.
Lähtökohtaisesti mies tietysti huolehtii omista tavaroistaan. Selvä tietysti on, että tavaroiden kantamiseen ja kuljettamiseen voidaan käytännössä tarvita apuvoimiakin, joten mahdolliset muuttomiehet on päästettävä asuntoon tavarat hakemaan, oli ne sitten jonkun firman väkeä tai miehen kavereita. Sinulla ei tietysti ole velvollisuutta miehen tavaroita pakata eikä kuljetella, mutta et voi estää niitä hakemastakaan. Jos mies ei halua tulla omiaan hakemaan, eikä avustajillekaan osoittamaan, niin ei sinunkaan velvollisuutesi ole asiassa auttaa. Sitten olette pattitilanteessa, kunnes keksitte jonkun ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun mitään muuttoa tarvitse tehdäkkään. Tunget ne miehen kamat jätesäkkeihin sekasin vaan ja nakkaat pihalle/rappukäytävään. Kyllä se tulee tai pistää jonkun ne pelastamaan tai sit se on vähän voi voi.
En tiedä kirjoitinko äsken vahingossa väärin mutta mies on siis sanonut hakevansa tavaransa heti eropäivänä pois itse ja ei ole niin tehnyt. Mietin onko tänne nyt sitten tulossa jokin lähetti pakkailemaan vai voinko olla hyvillä mielin rauhassa kotona. Tietenkin olen katkera, mutta eikai se minun tehtävä ole alkaa lajittelemaan tavaroita kun mies on mennyt toisen naisen sänkyyn selän takana. -ap