Mitä te syötte viljan sijaan?
Kun moni sanoo saaneensa viljattomuudesta apua vaivoihinsa niin herää nyt kysymys, että mitä te sitten syötte?
Leivän, puuron ja pastan ja riisin sijaan?
Perunoita en voi käyttää.
Pelkkää lihaako te sitten syötte? Mun mielikuvitus ei riitä.
Kommentit (49)
Pitäisi kai kokeilla vaihtaa aamupuuro hedelmiin, jogurttiin ja ehkä munaan. Toivottavasti pitää nälkää. Ja leivätkin (4 puolikasta) päivässä voi jättää pois. Pastaa ja riisiä nyt ei tulekaan syötyä, kvinoaa kyllä.
Olen jo muutama kuukausi jättänyt punaisen lihan pois ruokavaliosta ja lisännyt kasviksia. Nyt vois jättää sitten viljatkin. Milloin nää kamalat ilmavaivat loppuu? Oletan, että edelleen totuttelen kasviksien määrään ja siitä johtuu, mutta kauan tätä oikein kestää HUOH! :(
No ihan kaikkea muuta paitsi sitä viljaa.
Leipää voi tehdä itse siemenistä, kookosjauhosta, mantelijauheesta, bakeprosta, pofiberistä, psylliumista, fibrexistä, tattarijauhoista... Nopein ehkä on minuuttisämpylä mikrossa. Kestävin säilytyksessä siemennäkkäri.
Mihin puuroa tarvitaan? jos oikeasti puurotuttaa, hyvin harvoin, niin sitten laitetaan sitä tattarista tai hirssistä.
Pastaakaan ei tarvita, mutta jos jotain sen suuntaista haluaa, niin sitten oman maun mukaan joko gluteenitonta pastaa, kesäkurpitsasuikaleita tai tehdään itse tuorepastan tyyppistä munista, psylliumista ja tuorejuustosta.
Kukkakaaliriisiä riisin sijaan.
Netti on pullollaan ohjeita, sieltä vaan kaivamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Riisiä, perunaa, kauraa, bataattia, hedelmiä, marjoja ja kasviksia.
riisi ja kaura on viljaa
Mutta eivät sisällä gluteenia. Yleensä viljattomalle ruokavaliolle aletaan juuri gluteenin vuoksi.
Ovat kuitenkin viljaa. Älä sekoita gluteenitonta ja viljatonta. Viljattomalla ruokavaliolla ei syödä viljaa.
Kaalit, pavut, bataatti ja maniokki nyt ainakin maistuvat itselle.
Entäpä linssit? Itse pidän niistä kovasti ja ovat ravitsemuksellisestikin hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään jogurtta ja marjoja aamupalaksi?
Mä en voi käyttää perunaa eikä mulle sovi ne keliaakikkojen leipiin laitettavat aineet. Olen niitä leipiä kokeillut ja vatsavaivat ja turvotus oli ihan hirveät. Jättäisin mielelläni viljat pois mutten keksi mitä sitten söisin. Maitotuotteita kun en myöskään voi käyttää. Olen yrittänyt soijaa käyttää mutta se ei kovin hyvin sovi sekään, joten en silläkään saa jogurttia korvattua.
Kaupassa on niin pahan näköisiä paprikoita myytävänä ja porkkanalle olen allerginen. Kananmuniakaan en voi yhtä enempää päivässä syödä koska se turvottaa.
Osassa gluteenitomissa leivissä on vehnätärkkelystä, sitä ei voi vilja-allerginen syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Riisiä, perunaa, kauraa, bataattia, hedelmiä, marjoja ja kasviksia.
riisi ja kaura on viljaa
Mutta eivät sisällä gluteenia. Yleensä viljattomalle ruokavaliolle aletaan juuri gluteenin vuoksi.
Vilja allerginen ei voi syödä kauraa, eikä gluteenilla ole merkitystä, se on vain keliaakikoille.