Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sairaalasta päästä yöksi kotiin

Vierailija
24.10.2016 |

Jos periaatteessa joutuu olemaan osastolla, mutta kotona on joku ja kotoa sairaalaan on vajaa 2 km? Leikkauksen jälkeen, kuinka kauan pitää olla, jos isohko leikkaus? Ei pitäisi tarvita olla letkuissa kovin pitkään.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mikähän leikkaus kyseessä?

Vierailija
2/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu ihan leikkauksesta! Kun mut viimeks leikattiin niin pääsin tehovalvonnasta pois vasta vuorokausi leikkauksen jälkeen. Ja sen jälkeenkään en halunnut muutamaan päivään pois kun kotiin ei olisi saanut vahvoja kipulääkkeitä.

Kyllähän sieltä periaatteessa saa lähteä koska vaan. Mutta turha syyttää hoitovirheestä jos lähtee ennen lääkärin lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan pitää kai aina kotiuttaa välillä? Ei ne kyllä turhaan sairaalassa pidä. Mulle tehtiin neurokirurgisella useamman tunnin leikkaus, ja olin alle vuorokauden sairaalassa.

Vierailija
4/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkapäätä operoidaan. Ap. Mulla on vähän sairaalakammo, en pysty nukkumaan siellä. Eihän ne lääkärit öisin kierrä, tulee vaan jos on hätä. Sekä kun sairalaa on kuitenkin lähellä. 

Vierailija
5/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pidetään tosi vähän aikaa sairaalassa. Itselleni tehtiin iso vatsaleikkaus (ainakin lääkärit sanoivat sitä isoksi leikkaukseksi) neljä vuotta sitten ja kaksi yötä meni sairaalassa leikkauksen jälkeen. Kipupumppu otettiin vain pois ja sanottiin että kotiin. En meinannut jaksaa sairaalan käytäviä kävellä taksiin asti, kun taksikuskikin harppoi hirveää vauhtia edellä.

Vierailija
6/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkapääleikkauksen jälkeen yleensä pääse samana päivänä kotiin, jos vointi hyvä ja kotona on aikuinen seurana. 

Vierailija
7/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat poistua sairaalasta milloin vaan. Allekirjoitat vaan hoidosta kieltäytymis -kaavakkeen ja painelet kotiin. Äläkä nyt ala tähän, että "en mä hoidosta kieltäydykään, vaan en vaan halua olla sairaalassa..." Jos sinä TARVITSET sairaalahoitoa ja tarkkailua SAIRAALASSA, saat syyttää itseäsi, jos lähdet huitelemaan kotia ennen aikojaan.

Vierailija
8/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että saat lähteä, tietysti et saa vahvoja lääkkeitä ja saatat joutua allekirjoittamaan sellaisen lapun, jossa kerrot lähteneesi, vaikka lääkäri ei ollut sen kannalla, joten et voi valittaa jos käy jotakin. Omalla vastuulla lähtö siis.

Vierailija
9/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin sairaalasta leikkausta odottaessa"kotilomalle". Eli sain olla päivät kotona läheellä sairaalaa kunhan siellä oli aina toinen aikuinen paikalla. Sairaalassa oli paikka valmiina, kävinkin usein nukkumassa osastolla, koska olin peloissani. Kierroilla piti olla aamulla paikalla.

Ehkä sinäkin voit päästä kotilomalle kun olet toipunut niin hyvin, että ohjelmassa on pelkkää kuntoutusta tms.

Leikkauksen jälkeen sain kyllä lähteä kipulääkkeiden turvin seuraavana aamuna kun vaaraa terveydelle ei enää ollut. Muutama viikko meni kotona toipuessa.

Vierailija
10/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua ei määrätä pakkohoitoon mielenterveyspotilaana, saat kävellä sairaalasta ulos ihan vapaasti milloin vaan - omalla vastuulla. Ei siellä muuten ketään väkisin pidetä, mutta kannattaa tietenkin keskustella kotiinmenosta yhteisymmärryksessä ja perustella juuri tuolla, että asut lähellä etkä osaa nukkua sairaalassa. No, ne tarjovat sinulle sitten unilääkkeitä.

Vierailija
11/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samana päivänä yleensä pääsee kotiin. Riippuu voinnista ja kivusta.

Vierailija
12/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni yöt pitää olla osastolla, mutta päivälomalle voi päästä. Sitten on eriasia ne, joiden pitää olla oikeasti pitkään sairaalassa syystä tai toisesta. He voivat joissain tapauksissa saada vuorokauden loman.

Itse olen päässyt joskus päivälomalle, eli lääkärien aamukierron jälkeen sain lähteä ja illalla about seiskan kasin aikaan piti olla takaisin.

Vierailija
13/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdet sieltä niin mahdollisten ongelmien, (esim vuoto), takia et pääse sinne osastolle takaisin vaan menet päivystykseen odottelemaan, kuten muutkin.

Vierailija
14/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa ei tarvitse olla vastoin tahtoa, mutta leikkauksen jälkeen ei voi lähteä ilman operatöörin lupaa, jos leikkaukseen kuuluu sairaalassa yötä olo. Yleensä tämä lupa pitää olla jo ennen leikkausta, sillä leikkauksen jälkeen anestesia-aineiden vuoksi ei välttämättä ihmistä voida pitää ihan oikeuskelpoisena eikä voida antaa tehdä mitään omalla vastuulla -päätöksiä, että lähtee pois noin vain leikkauksen jälkeen. 

Todella monet leikkaukset on nykyään päiväkirurgisia toimenpiteitä.

Vierailija
15/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin raskausmyrkytyksessä pari viikkoa osston kirjoilla, niin että kävin sydänkäyrässä ja muissa tutkimuksissa päivittäin ja iltapäivästä taas kotiin huilaamaan ja yöksi nukkumaan.

3 päivää ennen sektiota oon vasta siinä kunnossa etten aamulla uskaltanut lähteä ajamaan itse eikä iltapäivällä enää kiinnostanut missä ympäristössä olin, kunhan vaan olisivat kiskoneet sen sikiön ulos. Lääkäri vielä siinä kohtaa naureskeli että kyllä sä vielä pari päivää kestät.

2 päivää sektion jälkeen kotilomalle ja sitten piti kitua vielä vrk virtsankeräilyssä.

Ikinä meille ei tullut toista lasta, olisin tullut hulluksi :)

Vierailija
16/16 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän olkapääleikkauksesta pääse viimeistään seuraavana päivänä, ellei jo samana. Välilevyleikkauksen jälkeen olin heräämössä 4-5 t, ja sitten osastolla 8 h ja sit kotiin.