9kk vauvan jättäminen isän hoitoon
Hei! Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen: suunnitellaan keväälle tyttöjenreissua ja kysymys kuuluukin: voiko 9kk vauvan jättää kahdeksi vuorokaudeksi isän hoitoon? Täälläkin palstalla kun toitotetaan isän olevan tasavertainen hoitaja mutta toisaalta taas tuota 1vrk/ikävuosi-sääntöä. Olen tuoreena äitinä ihan ihmeissäni. En tietystikään lähde reissulle jos se voi aiheuttaa esimerkiksi kiintymyssuhteen häiriöitä mutta mitäs te kokeneemmat mammat sanotte? Kiitos vastauksista!
Kommentit (22)
Jos asut lapsen isän kanssa yhdessä niin eihän lapsi silloin jää hoitoon vaan on vanhemansa, huoltajansa kanssa.
Mä menin yötöihin lapsen ollessa 3kk. Lapsen isä ei ole mikään "hoitaja" vaan tasavertainen vanhempi...
Jos kyselet tuollaisia niin ehkä olisi parempi tehdä isästä ihan "täysiaikainen" hoitaja...
Onko isä joku varavanhempi, joka otetaan esiin jostain taka-alalta vain tarvittaessa?!
isä on tasavertainen vanhempi, reissuun vaan!
Vierailija kirjoitti:
Onko isä joku varavanhempi, joka otetaan esiin jostain taka-alalta vain tarvittaessa?!
Ideaalitilanteessa isää ei tarvita ikinä lainkaan mihinkään, mutta jos äiti tahtoo lähteä viihteelle niin isä on sovelias maksamaan reissun ja katsomaan omaa lastaan yhden yön.
Onko pakko olla noin lapsellinen?
Jos isä uskaltaa jättää vauvan sinulle hoitoon, niin ehkä sinäkin uskallat jättää vauvan isän hoitoon. Ainoa että jos imetät, niin totuttakaa vauva ajoissa pulloon.
Ite en lähtis noin pitkäksi aikaa, ellei olis täysin pakko mennä johonkin, esim. joku kriittinen leikkaus sairaalassa. Kauanko vauva on nyt ollut maksimissaan isän kanssa?
Isä on joo tasavertainen äidin kanssa, mutta ei tuon ikäisen kuulu vielä olla erossa kuin maks. työpäivän verran. Toki jotkut saattaa jättää vaikka viikoksi hoitoon kun lähtevät reissuun "eikä vauva ole moksiskaan", mutta se että vauva ei välitä poissaolosta kertoo juuri sen, että vahinkoa ehti tapahtua...
Kyllä sille isällekin pitää antaa tilaa luoda se suhde siihen lapseen ilman äidin ohjailua ja säätelyä. Ei se ole yhtään vähäisempi arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä hoiti jo viikon vanhaa yksinään monta päivää. Pakko oli, kun olin sairaalassa.
No on vähän kuule eri juttu, jos sun kerta oli pakko olla siellä sairaalassa. Ap:n ei ole pakko. Et säkään varmaan (toivottavasti) olisi lähtenyt minnekään viikon matkalle muuten vain silloin?
Seuraavaksi pyydät luvan saatko hengittää?
Jos isä on ollut läsnäoleva vanhempi niin mikäpä jottei!
Vierailija kirjoitti:
Ite en lähtis noin pitkäksi aikaa, ellei olis täysin pakko mennä johonkin, esim. joku kriittinen leikkaus sairaalassa. Kauanko vauva on nyt ollut maksimissaan isän kanssa?
Isä on joo tasavertainen äidin kanssa, mutta ei tuon ikäisen kuulu vielä olla erossa kuin maks. työpäivän verran. Toki jotkut saattaa jättää vaikka viikoksi hoitoon kun lähtevät reissuun "eikä vauva ole moksiskaan", mutta se että vauva ei välitä poissaolosta kertoo juuri sen, että vahinkoa ehti tapahtua...
Miten sitten vauvalle kerrot pakollisen sairaalareissun ja omanloman eron? Niin... Mitään vahinkoa ei tapahdu vai miten lapsi muka vanhempana oireilee? Kyllä äitikin saa ottaa itselleen aikaa.
Kyllähän moni jättää pienempiäkin ja ihan vieraillekin hoitoon. Itse olen aikanaan mennyt päivähoitoon puolivuotiaana. Omia lapsiani en ole jättänyt muutamaa tuntia pidemmäksi ajaksi. Ei ole ollut tarvetta eikä halua. Lapset on pieniä niin lyhyen aikaa, että ei mulla ole ollut tarvetta ottaa mitään Irtiottoja.En välitä mitä muut tekee tai ajattelee mä teen omalla tavallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä hoiti jo viikon vanhaa yksinään monta päivää. Pakko oli, kun olin sairaalassa.
No on vähän kuule eri juttu, jos sun kerta oli pakko olla siellä sairaalassa. Ap:n ei ole pakko. Et säkään varmaan (toivottavasti) olisi lähtenyt minnekään viikon matkalle muuten vain silloin?
Vauva ei tiedä, onko äiti reissussa vai sairaalassa.
Itse olin muutaman kerran yön pois kotoa vauvavuonna, mutta itse en uskaltanut olla koskaan useampaa yötä putkeen. Ensimmäisen kerran kun vauva oli reilu 6 kk jätin vauvan isänsä kanssa. Meillä isä on tasavertainen vanhempi. Meillä ainakin tuollainen alle 20 tunnin putkeen poissaolo kotoonta oli ihan turvallinen, kun iskä oli hoitamassa. Pikkuinen naureskeli äidille aivan samalla tapaa kuin normaalisti kun palasin kotiin. :)
Minusta tuo vuosi per vrk tai tunti per kk -sääntö on ihan hyvä ohjenuora kunhan sitä ei noudata orjallisesti vaan käyttää myös käytännönjärkeä ja huomioi onko lapsi isänsä kanssa vai muun hoitajan. Jos sinua epäilyttää suoraan olla useampaa vuorokautta pois kotoa niin kokeile ensin olla yksi yö tai lähde reissuun yhdeksi yöksi? :)