Hyväntekeväisyysjärjestöt ja pankin suoraveloitukset - huijattu olo
Hyväntekeväisyysjärjestöt kuten SPR, Uniceff, Plan, Greenpeace yms. jaksavat aina mainostaa, että suoraveloitussopimus on helppo tapa toimia kuukausilahjoittajana ja painottavat että huonon rahatilanteen sattuessa kuukausisumman voi tietyltä kuukaudelta perua nettipankissa vain klikkaamalla maksua ennen veloituspäivää. No, viime kuussa oli huono rahatilanne ja muistin että suoramaksu on menossa veloitukseen 20. päivä. Klikkasin maksun pois ja kuvittelin, että nyt vain yksinkertaisesti jätän yhden kuukauden lahjoituksen pois välistä. Näin olin asian ymmärtänyt, kun aina mainostetaan sitä miten joustavaa lahjoittajana oleminen on, ja että nettipankissa voi klikata maksun pois jos haluaa.
Hämmästys oli suuri, kun huomasin tämän kuukauden veloituksen olevan tuplat. Edellisen kuukauden summa siis vaan siirtyi tälle kuulle ja nyt pitäisi maksaa kerralla kaksi kuukautta. Tämä tuli täytenä yllätyksenä. Olin saanut sen käsityksen, että nimenomaan voi jättää maksuja pois välistä jos oma rahatilanne ei anna periksi lahjoittaa joka kuukausi. Ja eihän se toimikaan niin, vaan maksu vaan siirtyy seuraavaan kertaan.
Olin ehkä tyhmä ja naiivi, mutta meni maku. Nyt tekisi mieli lopettaa koko lahjoittajana toimiminen.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen noin pitäisi mennä, vaan kyllä kuukausimaksuja ihan oikeasti pysty jättämään väliin (nimimerkillä Planin kk-maksu "rästissä" jo monelta kuukaudelta enkä niitä "rästejä" aio maksaa). Ota yhteyttä suoraan järjestön varainhankinnasta vastaavaan tahoon, niin varmasti neuvovat miten saat jätettyä sen yhden kuukauden välistä. Säännölliset kuukausilahjoittajat ovat kaikille järjestöille niin tärkeitä, etteivät varmasti halua ketään suututtaa tai käännyttää pois.
Musta se ei todellakaan ole ap:n hommaa alkaa ottamaan jonnekkin yhteyttä ja selvittelemään jos nyt mitenkään onnistuisi jättää lahjoittaminen yhdeltä kuulta väliin. Mä ainakin ap:na unohtaisin koko kuukausilahjoituksen ja lahjoittaisin jatkossa vain jos tuntuu siltä
No, ap on alunperin ollut halukas lähtemään kuukausilahjoittajaksi ja sellaisilla ihmisillä voi ollakin motivaatiota ottaa yhteyttä ja selvittää. Eivät ne rahat järjestöille mene vaan järjestöjen kautta avunsaajille.
Niinhän sitä voisi kuvitella
Ei kuvitella vaan tietää. Järjestöjen palkat ovat pieniä suhteessa julkiseen ja yksityiseen sektoriin eikä niitä rahoiteta koskaan keräysvaroista vaan muista tulonlähteistä joita järjestöillä on, esim. tuotemyynti, koulutukset tai ulkopuoliset järjestöjen toimintaa rahoittavat organisaatiot.
SPR:n johtajan palkka on vain 140 000 euroa vuodessa. Melkoista ironiaa.
Kyllä siinä pulleavatsaiset nälkää näkevät Afrikan lapset saa mahansa täyteen.
Ei muuten ole. Älä viitsi levittää väärää tietoa, joku täällä sen kuitenkin uskoo. Mutta kyllä, johtajat saavat järjestöissäkin asemansa mukaista palkkaa joka ei kuitenkaan ole lähelläkään verrokkeja yrityksissä tai julkisella puolella. Ja järjestöt eivät pysty toimimaan ilman palkattua henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kai ymmärrät, että rahoistasi vain promille menee varsinaiselle avustuskohteelle? Nuo suuret, maineikkaat avustusjärjestöt ovat silkkaa huijausta. Miksi haluat pienistä tuloistasi rahoittaa ahneita verenimijöitä?
Esim. SPR:n keräyksistä menee muistaakseni jotain 90 pinnaa kohteeseen. Tilinpäätöstiedot ovat julkisia, joten voit toki itsekin tarkistaa mutuilusi sijaan. Hallinnolliset kulut SPR:n tapauksessa katetaan mm. RAY:n rahoista.
Olen antanut suoraan suomen köyhille ja niitä riittää