LIDLin maitomainoskampanja loukkaa seksuaalivähemmistöjä. Voiko näitä mainoksia joku oikeasti puolustella?!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102322505592_uu.shtml
"Lidl lanseerasi maitotuotteidensa uuden mainoskampanjan perjantaina. Sen iskulauseiksi oli valittu muiden muassa "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä" ja "Vihdoin uskalsin tulla ulos maitokaapista." Mainoslauseet ovat selkeitä viittauksia seksuaalivähemmistöjen edustajien kokemusmaailmaan, ja kauppaketjua syytettiin sosiaalisessa mediassa homo- ja transfobiasta.
- Kun näin ne itse ensimmäistä kertaa, ajattelin, että onpa todella huonoa makua ja asiatonta meininkiä. Tässä ollaan ehkä vähän kompastuttu omaan nokkeluuteen, eikä ymmärretä näiden asioiden vakavuutta, seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavan Setan puheenjohtaja Panu Mäenpää arvioi.
Kohua herättäneet mainokset ovat kadonneet sittemmin ainakin Lidlin Facebook-sivuilta. Ruutukaappaukset ja kuva erään myymälän pahviplakaateista kiertävät edelleen sosiaalisessa mediassa.
Lidlin viestinnästä vahvistetaan Iltalehdelle, että kyseiset lauseet ovat osa Lidlin uutta mainoskampanjaa."
Tökeröä touhua. Huh.
Kommentit (72)
No ainakin Lidl mainokset nostavat keskusteluun nämä asiat? Mutta heti on paha asia.
Minusta hullut päivät on erittäin loukkaava myös.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyshaasteelliset päivät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keho muutetaan hormoneja syömällä/piikittämällä biologisesta sukupuolesta toiseen, onko silloin turvallista hankkiutua lapsen vanhemmaksi? Siis sen lapsen kannalta? Onko sukusolut säilyneet normaaleina? Miten naiseksi muutettu mies voi saada biologisen lapsen? Tai mieheksi muutettu nainen? Eikö sukupuolielimiä korjatakaan? Ei kai rakennetulla eläimillä voi oikeasti lisääntyä? Selittäkääpä nyt meille asiaa tuntemattomille?
Elimiä ei ole pakko muokata ollenkaan. Ihan vastikään uutisoitiin vauvapalstalaisten suosikissa Iltalehdessä parista, jonka molemmat osapuolet ovat trans, ja joista tämä biologiselta sukupuoleltaan nainen synnytti lapsen.
siis täh apua nyt en ymmärrä enää ollenkaan?D: siis mitä transihmiset sit oikein haluaa olla? oon aina luullu että henkilö kokee olevansa väärän sukupuolen ruumiissa ja haluaa korjata ruumiinsa vastaamaan identiteettiään--> tämä nyt kuulostais olevan ihan oikeus ja kohtuus sallia ja jokaisen oma asia.
Mut siis nyt nainen haluaakin olla mies MUTTA samalla säilyttää sen mikä hänestä tekee naisen plus lisääntymisen naisena? naiseuden ja naiskehon aika perustavalaatuisua elementtejä kun on se pillu, kohtu ja munasolut. Joku siis kokee olevansa mies haluaa tulla mieheksi ja silti säilyttää nämä ominaisuudet? eihän tässä ole mitään järkeä, oon aina luullu että se siinä just ahdistaa kun ne on vaikka kokis ettei pitäis olla?? ja nyt halutaan yhteiskunnalta miehen passi ja keho muuten mut silti halutaan synnyttää??
Aivot ihan solmussa mutta siis eihän tuossa oleä järkeä siinäkään tilanteessa että haluais myös korjauttaa ne sukupuolielimet mutta silti jotenkin säilyttää naisen sukusoluja? ja niinkuin tuolla edellinenkin mietti, miten turvallista olis lapsen kannalta tämmönen ja miten ylipäätään olis mahdollista?
oon sekasin ja mun puolesta nyt ihmiset saa tehdö mitä tahtovat mutta mitä enemmän tätö miettii niin sitä vähemmän loogiselta kaikki mahdolliset skenaariot tuntuu ja kieltämättä alkaa pohtia kys. tapauksen mielenterveyttä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tietää mitä transihmiset joutuvat käymään läpi, niin ei paljon naurata. Jos tuntee syntyneensä väärään kehoon, niin sukupuolenkorjausprosessia ei niin vaan käydä läpi. Sitä ennen tarvitaan "puhtaat paperit" monelta psykiatrilta, ja on täysin näiden yksittäisten lääkärien varassa että saako joku aloittaa prosessin vai ei. Jos lääkäri katsoo, että ei ole aiheellista, ihminen ei saa lupaa ja joutuu edelleen elämään vankina väärässä kehossa. Yksilöllä ei siis ole minkäänlaista oikeutta määrittää itse itsensä tai tehdä itseään koskevia päätöksiä. Ei, vaikka olisi lapsesta saakka tuntenyt syntyneensä väärään kehoon, ja kärsinyt koko elämänsä sen takia.
Sitten jos puhtaat ne paperit tulee, niin sukupuolenkorjausprosessin myötä ihminen pakkosteriloidaan.
Tosi hauskaa hei.
T: sivusta seurannut
täh?? pakkosteriloidaan?? avaatko vähän, minkä ihmeen takia? siis sekä miehet että naiset?
Vissiin tarkoitetaan sitä, että muutoksen myötä henkilö menettää kyvyn saada lapsia. Lääketiede ei vielä ole niin kehittynyt, että sukupuolen vaihtaja pystyisi lisääntymään vaihdettuaan sukupuolta. Tuo pakkosterilointi käsitteenä kuulostaa vain dramaattisemmalta ja siksi sitä mielellään käytetään. Enkä myöskään ymmärrä miksi näin suuren prosessin alussa ei saisi tutkia perin pohjin onko kyseessä todellinen kokemus väärästä sukupuolesta vai jokin mielenterveyden häiriö.
Ei sillä ole tekemistä lääketieteen kehittymisen kanssa. Kyllä on täysin mahdollista määritellä oma sukupuolensa sellaiseksi kuin kokee ja säilyä lisääntymiskykyisenä, mutta nimenomaan Suomessa tämä on tällä hetkellä vielä mahdotonta. Sukupuolta ei virallisesti voi "vaihtaa" naisesta mieheksi, ilman että ihminen tehdään hedelmättömäksi. Ihminen ei siis voi määritellä itseään juridisesti mieheksi ja säilyttää lisääntymiselimiään sellaisena kuin ne ovat. Jos syntyy naisen kehoon ja kokee olevansa mies, ja haluaa myös laillisesti olla mies, ihminen pakotetaan sterilointiin. Ei siis ole sellaista mahdollisuutta, että nainen söisi pelkästään hormoneja muokatakseen ulkonäköään maskuliinisempaan suuntaan, vaan naisen keho tehdään hedelmättömäksi ennen kuin sukupuoli voi juridisesti olla mies. Kyllä kutsuisin sitä pakkosterilisaatioksi. Kun ihminen ei halua tulla streriloiduksi, mutta laki edellyttää tätä ennen kuin voi virallisesti muuttaa sukupuolensa ja henkilötunnuksensa.
no mutta toihan on periaatteessa ihan loogista. Ethän sä ole mies jos oot vielä noin perustavanlaatuselta osalta nainen. Siis joku haluaa korjauttaa itsensä mieheksi ja silti säilyä naisena ja tahtoo esim synnyttää? logiikka hoi? Ihan perusteltua oikeastaan että eihän ihmiselle voi antaa miehen passia jos sitä ei kuitenkaan voida täysin määritellä mieheksi? Ongelma on siis joillain siinä että tahtoo miehen paperit mutta kuitenkin tahtoo säilyttää myös naiseuttaan, miksi se ihminen sitten tahtoo saada sen miehen paperit, jos selvästi kuitenkaan ei osaa päättää eikä ole enää kumpaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tietää mitä transihmiset joutuvat käymään läpi, niin ei paljon naurata. Jos tuntee syntyneensä väärään kehoon, niin sukupuolenkorjausprosessia ei niin vaan käydä läpi. Sitä ennen tarvitaan "puhtaat paperit" monelta psykiatrilta, ja on täysin näiden yksittäisten lääkärien varassa että saako joku aloittaa prosessin vai ei. Jos lääkäri katsoo, että ei ole aiheellista, ihminen ei saa lupaa ja joutuu edelleen elämään vankina väärässä kehossa. Yksilöllä ei siis ole minkäänlaista oikeutta määrittää itse itsensä tai tehdä itseään koskevia päätöksiä. Ei, vaikka olisi lapsesta saakka tuntenyt syntyneensä väärään kehoon, ja kärsinyt koko elämänsä sen takia.
Sitten jos puhtaat ne paperit tulee, niin sukupuolenkorjausprosessin myötä ihminen pakkosteriloidaan.
Tosi hauskaa hei.
T: sivusta seurannut
täh?? pakkosteriloidaan?? avaatko vähän, minkä ihmeen takia? siis sekä miehet että naiset?
Vissiin tarkoitetaan sitä, että muutoksen myötä henkilö menettää kyvyn saada lapsia. Lääketiede ei vielä ole niin kehittynyt, että sukupuolen vaihtaja pystyisi lisääntymään vaihdettuaan sukupuolta. Tuo pakkosterilointi käsitteenä kuulostaa vain dramaattisemmalta ja siksi sitä mielellään käytetään. Enkä myöskään ymmärrä miksi näin suuren prosessin alussa ei saisi tutkia perin pohjin onko kyseessä todellinen kokemus väärästä sukupuolesta vai jokin mielenterveyden häiriö.
Ei sillä ole tekemistä lääketieteen kehittymisen kanssa. Kyllä on täysin mahdollista määritellä oma sukupuolensa sellaiseksi kuin kokee ja säilyä lisääntymiskykyisenä, mutta nimenomaan Suomessa tämä on tällä hetkellä vielä mahdotonta. Sukupuolta ei virallisesti voi "vaihtaa" naisesta mieheksi, ilman että ihminen tehdään hedelmättömäksi. Ihminen ei siis voi määritellä itseään juridisesti mieheksi ja säilyttää lisääntymiselimiään sellaisena kuin ne ovat. Jos syntyy naisen kehoon ja kokee olevansa mies, ja haluaa myös laillisesti olla mies, ihminen pakotetaan sterilointiin. Ei siis ole sellaista mahdollisuutta, että nainen söisi pelkästään hormoneja muokatakseen ulkonäköään maskuliinisempaan suuntaan, vaan naisen keho tehdään hedelmättömäksi ennen kuin sukupuoli voi juridisesti olla mies. Kyllä kutsuisin sitä pakkosterilisaatioksi. Kun ihminen ei halua tulla streriloiduksi, mutta laki edellyttää tätä ennen kuin voi virallisesti muuttaa sukupuolensa ja henkilötunnuksensa.
no mutta toihan on periaatteessa ihan loogista. Ethän sä ole mies jos oot vielä noin perustavanlaatuselta osalta nainen. Siis joku haluaa korjauttaa itsensä mieheksi ja silti säilyä naisena ja tahtoo esim synnyttää? logiikka hoi? Ihan perusteltua oikeastaan että eihän ihmiselle voi antaa miehen passia jos sitä ei kuitenkaan voida täysin määritellä mieheksi? Ongelma on siis joillain siinä että tahtoo miehen paperit mutta kuitenkin tahtoo säilyttää myös naiseuttaan, miksi se ihminen sitten tahtoo saada sen miehen paperit, jos selvästi kuitenkaan ei osaa päättää eikä ole enää kumpaakaan?
No niimpä mitä helvettiä? Haluan sekä tissit että peniksen, naisen sotun mutta siittää lapsia miehenä? yhteiskunnan pitää antaa minulle naisen paperit mutta haluan silti olla isä sekä mies alapäästä MUTTA tissit käy kyllä kasvattaa ja parran haluan pois? eikö tämmönen tapaus nyt tosiaan kuulosta siltä että ehkä tekis hyvää vielä miettiä pari vuotta terapiassa sitä omaa identiteettiä ja ihan perusteltua olla määrittelemättä toiseen sukupuoleen mitä se ei kuitenkaan halua olla siltä osin kuin mikä sen sukupuolen määrittää?
Kaikki eivät halua käydä läpi täydellistä muutosta kirurgin veitsineen. Monille riittää hormonien syönti + rintojen poisto, mutta eivät haluta kajota leikkauksella sukuelimiin. Kyseessä on iso asia niin terveyden kuin tulevan seksielämänkin kannalta. Eivät kaikki halua väkisin muovata itselleen jotain penistä, vaan ovat täysin tyytyväisiä miehiseen ulkonäköönsä, joka on saavutettu hormonien avulla ja ehkä rintojenpoistoleikkauksella. Rintojen poisto kun on aika paljon pienempi operaatio kuin alapään leikkely. Kun alakerta jätetään rauhaan, ei tarvitse käydä läpi mahdollisesti kivualiasta leikkauksesta toipumista, sietää komplikaatioita ja riskeerata loppuelämän seksielämä ja terveys.
Sitten on niitä, jotka haluavat "koko paketin" ja pyrkivät eroon kaikesta mikä muistuttaa "väärästä" sukupuolesta. Ihmiset ovat erilaisia. Se heille suotakoon. Kuka määrittelee voiko joku kokea itsensä mieheksi, vaikka säilyttää naisen sukuelimet? Maailmaan syntyy joka vuosi intersukupuolisia lapsia, joiden ulkoiset sukupuolielimet eivät täysin vastaa kumpaakaan sukupuolta. Lääkärikään ei siis voi vain vilkaisemalla sanoa onko kyseessä nyt tyttö vai poika. Miksi siis yhtään ketään pitäisi määritellä joko tai, ja tehdä valinta kahden sukupuolen välillä sen perusteella mitä jalkojen välistä löytyy.
Entä onko lisääntymiskyvytön nainen epänainen? Entä nainen jolta on poistettu terveydentilan takia kohtu? Tai jos miehellä onkin vain yksi kives? Tai mikropenis?
Olen biseksuaali ja naimisissa transmiehen kanssa. Meistä Lidlin mainokset oli ihan kivoja ja niiden tuomitseminen turhaa kiukuttelua. Ärsyttää jatkuvasti tämä viime vuosina etenkin transväen keskuudessa kasvanut ruikuttamisen ja uhriutumisen ilmapiiri. Toivomme todella, että ihmiset eivät ala leimata kaikkia sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen edustajia näiden huumorintajuttomien ja kireiden perusteella.
Psykiatrin arviointi ei itsessään ole pahasta sukupuolenkorjausprosessiin hakeutuessa, mutta pitää sisällään ongelmia. Jos esim. ensimmäinen lääkäri ei halua lähettää asiakasta eteenpäin, asiakas ei pääse edes transpolille. Homma stoppaa siihen. Tai sitten transpolilla joku lääkäri evää yksilöltä hoidot, koska katsoo että yksilö ei ole valmis. Tähän voi olla monia syitä, ja joo joskus tosiaan voikin olla niin että on parempi vielä odottaa ja työstää prosessia pään sisällä. Yleensä homma stoppaa, kun lääkäri näkee asian niin että yksilö on liian "epätasapainoinen" tietääkseen mitä oikeasti on tekemässä, ja tämä päätelmä tehdään sen perusteella että ihminen kärsii vaikka masennuksesta. Homma on nurinkurista siksi, että hyvin usein transihmisen masennus juontaa juurensa itse ongelmasta, eli siitä että on kahlittuna väärään kehoon. Sukupuolenkorjausprosessi olisi siis ns. ratkaisu ongelmaan. Miten ihminen voi ikinä parantua tästä masennuksesta, jos masennuksen perimmäiset syyt eivät poistu?
Koet eläväsi väärässä kehossa -> et voi elää onnellisena -> seuraa masennus -> masennusdiagnoosin takia hoitosi evätään -> olet yhä edelleen masentunut ja väärässä kehossa etkä saa apua itse ongelmaan
Lisäksi lääkärien käyttämät metodit ovat joskus erittäin kyseenalaisia, kun halutaan arvioida ihmisen valmiutta ryhtyä prosessiin. Suomessa on tehty sitä, että lääkäri ilmoittaa testimielessä asiakkaalle että ei anna hyväksyntää ryhtyä korjausprosessiin. Sitten lääkäri odottaa miten asiakas reagoi. Jos hän reagoi hyväksyvästi, lääkäri sanoo että läpäisit testin ja annan sittenkin suostumuksen. Ihmisen mieli siis romutetaan testimielessä, ja jos reaktio on "oikea", hän saa jatkaa. Entä mitä jos tämä epäeettinen testi meneekin pieleen? Ihminen musertuu niin paljon saatuaan hylkäävän päätöksen, että päätyy itsemurhaan koska ei enää kerta kaikkiaan kestä nykyelämää väärässä kehossa ja identiteetissä. Hoitoon pääsy oli hänen viimeinen mahdollisuutensa, ja tuomion kuultuaan tämä yksilö kokee ettei elämisessä ole enää mitään järkeä. Itsemurhaa ei voi perua. Varmasti lohduttaisi itsemurhan tehneen läheisiä, kun lääkäri kertoo että "no hei mä testasin vaan. Jos se olis osannut suhtautua oikein, olisin antanut lähetteen jatkoon. Mut ei tää testi mennytkään niinku ajattelin niin nyt kävi näin."
Tietysti joku voi tuohon kommentoida, että tämä itsemurhan tehnyt ei selvästikään ollut siis tarpeeksi tasapainoinen mieleltään. Asiaa ei kuitenkaan voi tarkastella niin mustavalkoisesti. Ja jos tuollainen testaus asettaa ihmisen vaaraan, niin kyseessä on todellakin epäeettinen ihmiskoe.
Entä miksi rajoitukset määrätä omasta kehostaan koskee vain transihmisiä? Miksi joku saa aivan vapaasti suurentaa tissinsä jättimäisiksi tai poistattaa korvalehtensä? Miksei näihin muutoksiin vaadita tasapainoisuustestejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyshaasteelliset päivät
:D:D en kestä. Kohta ollaan siinä tilanteessa että mitään ei nimetä koska joku loukkaantuu aina.
okei, no haluaisi koko paketin tai ei mutta jos pointtina onkin sitten että miksi ketään pitäisi määritellä yhtään mihinkään niin miksi sitten haluaa väen vängällä saada se toisen sukupuolen määritelmä ja paperit jos ei ole oikein kunnolla kumpaakaan? Miksei voi vain ajatella että jees oon nyt mies mielestäni ja tarpeeksi ulkonäöltäkin, sisäinen rauha saavutettu? Miksi pakko nostaa haloo siitä ettei yhteiskunta välttämättä voi vielä tunnustaa sinua mieheksi? Sukupuoliin jaetaan yhteiskunnan toimesta nimenomaan elimien perusteella. Se nyt vaan on niin että kun lapsi syntyy niin ulkoisestihan se tsekataan ja sukupuolielimistä nähdään onko lapsi tyttö vai poika. Sitten on ne joita ei voi määritellä=sukupuolta ei määritellä.
Minusta se on vain loogista ettei yhteiskunta anna miehen papereita hos ei miehen kriteereitä täytä.
Jos minulla on vihreä talo mutta haluaisin että se on sininen, maalaan siis hieman päälle mutta lopputulos onkin turkoosi, onko minulla silti oikeus saada talo määritettyä kategoriaan sininen vaikkei se sitä ole, mutta kovasti haluaisin että on ja minulla olisi sellainen tunne että se on? Miksi haluaisin että taloni onvirallisesti nimitetty siniseksi vaikka se kelpaa minulle oikein hyvin turkoosina ja turkoosi on minulle tarpeeksi sininen, vaikkei yhteiskunnalle olekaan? miksi en kestä sitä että papereissa lukee turkoosi koska tiedän että muu maailma määrittää värin turkoosiksi, värin joka minulle on kuitenkin sininen ja voin itse ajatella asuvani onnellisesti sinisessä talossa?
Nyt vittu oikeesti... Jos olemattomasta pitää itkuun pillahtaa, niin silloin on kyllä tosiasiassa seksuaalivähemmistöjen asiat hyvin tässä maassa. Niin kuin ovatkin.
Jaa. Olen lesbo enkä loukkaantunut.
Hyvä että joku keksi että tuosta pitää loukkaantua!! Minusta pitäisi olla sellainen taho, joka loukkaantuu kaikkien puolesta, ja etsimällä etsii epäkohtia, niin ei tarvisi esim. nyt setan kuluttaa energiaa.
En edes ajatellut sitä minään seksuaalivähemmistövertauksina. Mielensä pahoittaa aina joku jostakin. Ja kyllä nuo vähemmistöt itse varmasti hekottaa heterojutuille tms enemmistöhommille eikä siitä kukaan loukkaannu ...
Tää onkin hauska ilmiö, lähinnä siis joku muu loukkaantuu/pöyristyy/järkyttyy vähemmistöjen puolesta, vaikka ko. vähemmistöjen edustajat itse eivät vähempää voisi välittää... :D
Niin oksettaa tämä uusi hyshys-kulttuuri,jossa ei itselleenkään saa nauraa ilman, että joku jossain loukkaantuu puolestasi.
Mielensäpahoittaja on ihan itse vastuussa mielentilastaan, sijaismielensäpahoittaja vielä suuremmalla syyllä.
Mikä oikeus teillä on määritellä saako joku loukkaantua itseensä kohdistuvasta "huumorista"? Saisiko samalla tavalla mainoksissa "käyttää huumoria" myös kehitysvammaisista tai vaikka ihmiskaupan uhreista? Sitten kun nousisi metakka, niin voitaisiin sanoa että vittu mitä mielensäpahoittajia.
Elimiä ei ole pakko muokata ollenkaan. Ihan vastikään uutisoitiin vauvapalstalaisten suosikissa Iltalehdessä parista, jonka molemmat osapuolet ovat trans, ja joista tämä biologiselta sukupuoleltaan nainen synnytti lapsen.