LIDLin maitomainoskampanja loukkaa seksuaalivähemmistöjä. Voiko näitä mainoksia joku oikeasti puolustella?!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102322505592_uu.shtml
"Lidl lanseerasi maitotuotteidensa uuden mainoskampanjan perjantaina. Sen iskulauseiksi oli valittu muiden muassa "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä" ja "Vihdoin uskalsin tulla ulos maitokaapista." Mainoslauseet ovat selkeitä viittauksia seksuaalivähemmistöjen edustajien kokemusmaailmaan, ja kauppaketjua syytettiin sosiaalisessa mediassa homo- ja transfobiasta.
- Kun näin ne itse ensimmäistä kertaa, ajattelin, että onpa todella huonoa makua ja asiatonta meininkiä. Tässä ollaan ehkä vähän kompastuttu omaan nokkeluuteen, eikä ymmärretä näiden asioiden vakavuutta, seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavan Setan puheenjohtaja Panu Mäenpää arvioi.
Kohua herättäneet mainokset ovat kadonneet sittemmin ainakin Lidlin Facebook-sivuilta. Ruutukaappaukset ja kuva erään myymälän pahviplakaateista kiertävät edelleen sosiaalisessa mediassa.
Lidlin viestinnästä vahvistetaan Iltalehdelle, että kyseiset lauseet ovat osa Lidlin uutta mainoskampanjaa."
Tökeröä touhua. Huh.
Kommentit (72)
Transsukupuolisena voin sanoa, ettei ole kovin hauskaa kuulla aina noita noin 20-30 vuotta sitten vanhentuneita läppiä. Sukupuolenkorjaus on pitkä ja raskas prosessi, se ei ole verrattavissa siihen, että vaihtaa purkin kuosin toiseen. Oma fiilis oli lähinnä "Hohhoijaa, vaihtakaa jo levyä", kun on tosiaan hiukan jo puutunut käsityksiin, että koko homma tehtäisiin kerralla... O.o
*
Kaappi-vitsiähän käytetään myös silloin, kun tunnustetaan jotain noloksi koettua. Se vahvistaa käsitystä siitä, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuulumisessa olisi jotain noloa. Tätä pidän ongelmallisena.
*
Mä en pidä tai en halua pitää tätä tarkoituksellisena. Mulle tulee enemmän fiilis jostain krapulapäivän viritelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oikeus teillä on määritellä saako joku loukkaantua itseensä kohdistuvasta "huumorista"? Saisiko samalla tavalla mainoksissa "käyttää huumoria" myös kehitysvammaisista tai vaikka ihmiskaupan uhreista? Sitten kun nousisi metakka, niin voitaisiin sanoa että vittu mitä mielensäpahoittajia.
Pointti kun onkin siinä, etteivät esim. näistä Lidl-mainoksista ilmeisesti seksuaalivähemmistöjen edustajat ole loukkaantuneet, vaan joku on heidän puolestaan - ikään kuin varmuuden varalta - loukkaantunut. Jo etukäteen, että jos ehkä kenties mahdollisesti jollekin potentiaalisesti saattaisi tulla paha mieli. Tähän kun maailma menee, voidaan kieltää huumori saman tien kokonaan.
Mihin perustuu tämä, että seksuaalivähemmistöjen edustajat itse eivät ole loukkaantuneet? Joihinkin av:lla esiintyviin kommentteihin?
Setakin itse on ottanut kantaa asiaan ja ilmaissut mielipiteensä mainoksista.
En näe tuossa yhtään mitään loukkaavaa, ehkä vähän kömpelö mutta enemmänkin positiivinen kuin negatiivinen viesti. Ei aina tarvitse kiskoa viittä kiloa hernesoppaa molempiin sieraimiin jos joku sanoo puoli sanaa väärin. T: panseksuaali muunsukupuolinen (ts. parnerin sukupuoli EVVK, itse en tunne kuuluvani kumpaankaan)
Aika paska mainostoimisto, kun pitää mainostaa ja hakea näkyvyyttä jonkun vähemmistön kustannuksella. Oikeasti oivaltava ja nokkela mainos olisi sellainen missä ei tarvitsisi vetää lokaan yhtään ketään. Nyt on menty sieltä mistä aita on matalin. Ihmetyttää, että ketä nämä mainokset on oikein hyväksynyt ja ajattellut, että hei tämäpä hyvä idea.
Vaikea kuvitella, että tällainen samanlainen mainos esim. Saksassa otettaisiin kovin hyvin vastaan.
Eikä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ole mikään homogeeninen (lol) ryhmä joka on kaikesta samaa mieltä, olisi itse asiassa harvinaisen kummallista jos näin olisi. Osa on vissiin kovasti loukkaantunut, itseä lähinnä vituttaa se että jos porukka alkaa luulla joksikin mielensäpahoittajaksi vain siksi että olen ei-hetero ja ei-cis. (Olen siis tuo 70.)
Mutta näin nämä asiat koetaan. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tietää mitä transihmiset joutuvat käymään läpi, niin ei paljon naurata. Jos tuntee syntyneensä väärään kehoon, niin sukupuolenkorjausprosessia ei niin vaan käydä läpi. Sitä ennen tarvitaan "puhtaat paperit" monelta psykiatrilta, ja on täysin näiden yksittäisten lääkärien varassa että saako joku aloittaa prosessin vai ei. Jos lääkäri katsoo, että ei ole aiheellista, ihminen ei saa lupaa ja joutuu edelleen elämään vankina väärässä kehossa. Yksilöllä ei siis ole minkäänlaista oikeutta määrittää itse itsensä tai tehdä itseään koskevia päätöksiä. Ei, vaikka olisi lapsesta saakka tuntenyt syntyneensä väärään kehoon, ja kärsinyt koko elämänsä sen takia.
Sitten jos puhtaat ne paperit tulee, niin sukupuolenkorjausprosessin myötä ihminen pakkosteriloidaan.
Tosi hauskaa hei.
T: sivusta seurannut
täh?? pakkosteriloidaan?? avaatko vähän, minkä ihmeen takia? siis sekä miehet että naiset?
Vissiin tarkoitetaan sitä, että muutoksen myötä henkilö menettää kyvyn saada lapsia. Lääketiede ei vielä ole niin kehittynyt, että sukupuolen vaihtaja pystyisi lisääntymään vaihdettuaan sukupuolta. Tuo pakkosterilointi käsitteenä kuulostaa vain dramaattisemmalta ja siksi sitä mielellään käytetään. Enkä myöskään ymmärrä miksi näin suuren prosessin alussa ei saisi tutkia perin pohjin onko kyseessä todellinen kokemus väärästä sukupuolesta vai jokin mielenterveyden häiriö.
Ei sillä ole tekemistä lääketieteen kehittymisen kanssa. Kyllä on täysin mahdollista määritellä oma sukupuolensa sellaiseksi kuin kokee ja säilyä lisääntymiskykyisenä, mutta nimenomaan Suomessa tämä on tällä hetkellä vielä mahdotonta. Sukupuolta ei virallisesti voi "vaihtaa" naisesta mieheksi, ilman että ihminen tehdään hedelmättömäksi. Ihminen ei siis voi määritellä itseään juridisesti mieheksi ja säilyttää lisääntymiselimiään sellaisena kuin ne ovat. Jos syntyy naisen kehoon ja kokee olevansa mies, ja haluaa myös laillisesti olla mies, ihminen pakotetaan sterilointiin. Ei siis ole sellaista mahdollisuutta, että nainen söisi pelkästään hormoneja muokatakseen ulkonäköään maskuliinisempaan suuntaan, vaan naisen keho tehdään hedelmättömäksi ennen kuin sukupuoli voi juridisesti olla mies. Kyllä kutsuisin sitä pakkosterilisaatioksi. Kun ihminen ei halua tulla streriloiduksi, mutta laki edellyttää tätä ennen kuin voi virallisesti muuttaa sukupuolensa ja henkilötunnuksensa.
Tuntemiltani transhenkilöiltä olen kuullut, että hormonien käyttö riittää siihen, että on "steriloitu". Ei siis vaadita mitään piuhat poikka -ratkaisuja, vaan hormonaalinen raskauden esto on ihan tarpeeksi.
Homot ja transut tuntuvat todella herkkänahkaisilta, kun pahoittavat mielensä joka asiasta. Samoin muslimit, kun betoniporsaatkin piti poistaa jostain kaupungista, kun se loukkasi heitä.
Mutta valkoisesta heteromiehestä saa heittää jos millaista törkeää herjaa ja se on muka niin hauskaa ja sitä pitää ymmärtää.
Minä olen ilmeisesti vähän tyhmempää sorttia, sillä minusta tuossa ei pilkata ketään tai edes kevyesti naureta seksuaalivähemmistöille, vaan "vitsi" on ihan vain sanaleikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ilmeisesti vähän tyhmempää sorttia, sillä minusta tuossa ei pilkata ketään tai edes kevyesti naureta seksuaalivähemmistöille, vaan "vitsi" on ihan vain sanaleikkiä?
Lisään vielä, että loukkaavana voi toki joku kokea sen, että sanaleikin kautta vedetään tyhjänpäiväisiin maitojuttuihin mukaan vakavia asioita. Mutta siinä tapauksessa loukkaavaa on asian arkipäiväistäminen eikä suinkaan sen pilkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tietää mitä transihmiset joutuvat käymään läpi, niin ei paljon naurata. Jos tuntee syntyneensä väärään kehoon, niin sukupuolenkorjausprosessia ei niin vaan käydä läpi. Sitä ennen tarvitaan "puhtaat paperit" monelta psykiatrilta, ja on täysin näiden yksittäisten lääkärien varassa että saako joku aloittaa prosessin vai ei. Jos lääkäri katsoo, että ei ole aiheellista, ihminen ei saa lupaa ja joutuu edelleen elämään vankina väärässä kehossa. Yksilöllä ei siis ole minkäänlaista oikeutta määrittää itse itsensä tai tehdä itseään koskevia päätöksiä. Ei, vaikka olisi lapsesta saakka tuntenyt syntyneensä väärään kehoon, ja kärsinyt koko elämänsä sen takia.
Sitten jos puhtaat ne paperit tulee, niin sukupuolenkorjausprosessin myötä ihminen pakkosteriloidaan.
Tosi hauskaa hei.
T: sivusta seurannut
täh?? pakkosteriloidaan?? avaatko vähän, minkä ihmeen takia? siis sekä miehet että naiset?
Vissiin tarkoitetaan sitä, että muutoksen myötä henkilö menettää kyvyn saada lapsia. Lääketiede ei vielä ole niin kehittynyt, että sukupuolen vaihtaja pystyisi lisääntymään vaihdettuaan sukupuolta. Tuo pakkosterilointi käsitteenä kuulostaa vain dramaattisemmalta ja siksi sitä mielellään käytetään. Enkä myöskään ymmärrä miksi näin suuren prosessin alussa ei saisi tutkia perin pohjin onko kyseessä todellinen kokemus väärästä sukupuolesta vai jokin mielenterveyden häiriö.
Ei sillä ole tekemistä lääketieteen kehittymisen kanssa. Kyllä on täysin mahdollista määritellä oma sukupuolensa sellaiseksi kuin kokee ja säilyä lisääntymiskykyisenä, mutta nimenomaan Suomessa tämä on tällä hetkellä vielä mahdotonta. Sukupuolta ei virallisesti voi "vaihtaa" naisesta mieheksi, ilman että ihminen tehdään hedelmättömäksi. Ihminen ei siis voi määritellä itseään juridisesti mieheksi ja säilyttää lisääntymiselimiään sellaisena kuin ne ovat. Jos syntyy naisen kehoon ja kokee olevansa mies, ja haluaa myös laillisesti olla mies, ihminen pakotetaan sterilointiin. Ei siis ole sellaista mahdollisuutta, että nainen söisi pelkästään hormoneja muokatakseen ulkonäköään maskuliinisempaan suuntaan, vaan naisen keho tehdään hedelmättömäksi ennen kuin sukupuoli voi juridisesti olla mies. Kyllä kutsuisin sitä pakkosterilisaatioksi. Kun ihminen ei halua tulla streriloiduksi, mutta laki edellyttää tätä ennen kuin voi virallisesti muuttaa sukupuolensa ja henkilötunnuksensa.
Tuntemiltani transhenkilöiltä olen kuullut, että hormonien käyttö riittää siihen, että on "steriloitu". Ei siis vaadita mitään piuhat poikka -ratkaisuja, vaan hormonaalinen raskauden esto on ihan tarpeeksi.
Vaatimus steriloinnista koskee myös niitä transihmisiä (transsukupuoliset, muunsukupuoliset), jotka
a) eivät voi terveydellisistä syistä käyttää hormonihoitoja,
b) voivat / haluavat käyttää niitä vain pieniä annoksia tai lyhyitä aikoja (ei aiheuta steriliteettiä),
c) koko hormonihoitokaan ei aiheuta steriliteettiä (näitä tapauksia on)
d) ja jotka eivät halua käyttää hormoneita*
Tällöin vaihtoehdoksi jää leikkaus, jos haluaa vahvistaa sukupuolensa juridisesti. Jos tätä steri-pykälää ei olisi, voitaisiin esimerkiksi säästyä turhilta toimenpiteiltä. Pidän kysymystä ennen kaikkea periaatteellisena.
*transsukupuolisilla käsittääkseni harvinaisempaa kuin muunsukupuolisilla
Kuka puolustaisi heteromiehiä, seta, huhuhuu!!! Valion mainos on rasistinen ja sortaa heteromiehiä, miksi seta ei nyt nouse huutamaan?
Pointti kun onkin siinä, etteivät esim. näistä Lidl-mainoksista ilmeisesti seksuaalivähemmistöjen edustajat ole loukkaantuneet, vaan joku on heidän puolestaan - ikään kuin varmuuden varalta - loukkaantunut. Jo etukäteen, että jos ehkä kenties mahdollisesti jollekin potentiaalisesti saattaisi tulla paha mieli. Tähän kun maailma menee, voidaan kieltää huumori saman tien kokonaan.