Miten toimit, kun kauppa laskuttaa kassalla liian vähän?
Kävin äsken kirpputorilla ja kassa laskutti minulta vahingossa yhden euron verran liian vähän. Tajusin myyjän mokan, mutten sanonut mitään. Sitten aloin miettimään, että olisi pitänyt sanoa, koska kyseessä oli kirppis. Jos tämä tapahtuisi ison ketjun liikkeessä, omatunto ei minua painaisi.
Miten sinä toimit näissä tilanteissa? Onko väliä, mikä liike on kyseessä? Entä sillä, onko summa iso vai pieni?
Kommentit (33)
Olen niin varakas, että minulla on varaa maksaa oikea hinta. Siksi korjaan myyjän virheen.
En mitenkään. Eihän kauppakaan tule palauttamaan minulle rahoja kun ovat veloittaneet liikaa.
Sanon tietenkin. En ole mikään varas.
Harmi, että mm. sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Eihän kauppakaan tule palauttamaan minulle rahoja kun ovat veloittaneet liikaa.
Yksi työtehtäväni on palautella ihmisille heidän tuplamaksujaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanon tietenkin. En ole mikään varas.
Harmi, että mm. sinä olet.
niin minäkin sanon, samasta syystä
Vierailija kirjoitti:
Olen niin varakas, että minulla on varaa maksaa oikea hinta. Siksi korjaan myyjän virheen.
Tämäkin tietty vaikuttaa asiaan, itselläni ei hirveän isot tulot ole. Vaikka yksi euro onkin tosi pieni summa. Ja enkä nyt tarkoita, että köyhyys oikeuttaisi "varastamaan". - AP
Lähden mahdollisimman nopeasti pois ja toivon, ettei kassa huomaa virhettään.
Luultavasti en edes tajua asiaa itsekään.
Itse en ikinä laske takaisin saatuja rahoja eli tuskin edes huomaisin saaneeni liikaa. Jos sattuisin huomaamaan niin pakko myöntää että en varmaan sanoisi mitään.
Jos huomaan virheen, huomautan asiasta. Aina en huomaa, kotoa en lähde palauttamaan.
Joskus huomasin virheen isossa marketissa käydessäni (ihan muutaman euron juttu, pitkälti alle 10e). Menin infoon ja kerroin asiasta. Ottivat tiedon ylös saldokorjaukseen, mutta eivät veloittaneet. Omatunto ei antaisi myöden antaa asian vain olla, useamman kerran saanut kolikoita liikaa (esim. pitänyt saada 1e, mutta saanut 2e) ja aina, jos heti huomannut olen palauttanut liiat rahat.
Ja joku kirjoitti ettei kauppakaan liikaveloituksia palauta. Itse olen kyllä aina saanut näissä tilanteissa liikaa maksetun osan takaisin. Kuitin kanssa heti mennyt infoon tai saman kassan pakeille.
En oikaise. Kassalla on yksi ainoa homma ja se on laskuttaa asiakasta oikein, jos ei sitä osaa, niin hänen häpeensä.
No mä olen sanonut myyjälle, palannut kerran parkkipaikalta takaisin maksamaan ja kerran soittanut pikkuputiikkiin ja maksanut heidän tililleen veloittamatta jätetyn tuotteen. Eli jos huomaan, niin reagoin kyllä, omatunto ei anna periksi.
Ihan varmasti joskus on jotain pientä voinut jäädä huomaamattakin, ruokakauppakuitit käyn hyvin satunnaisesti läpi. Toisaalta multa on kyllä voitu veloittaa liikaakin, eli pitäisi varmaan tarkistella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi työtehtäväni on palautella ihmisille heidän tuplamaksujaan.
Ohis mutta sellaisia tilanteita, että yhden maitotölkin sijaan kassa on lyönyt kaksi tölkkiä, on ihan mahdoton jälkeenpäin tutkia ja todentaa. Jos koko lasku on veloitettu/maksettu kahteen kertaan niin toki se on helpompi selvittää.
Kerran olen saanut väärin rahasta takaisin. Maksoin 50 euron setelillä ja myyjä antoi takaisin satasesta. Pidin rahat kun ei huomannut virhettään. Kauppa oli sellainen iso cittari.
Sanoisin jos huomaisin, mutta harvemmin tarkistan veloituksia ja kuitteja.
Tästä tuli mieleen erään pienen kylän kyläkauppa, jossa sukuni asuu ja jossa kesät vietän.. Kaupan omistaja on.. Nooh.. Mielenkiintoinen persoona :D ehkä jotain ongelmia tuolla pääkopassa muutenkin.
Olin tiskillä jonossa. Muistan, että edessä oleva poika maksoi ostoksensa suht isolla setelillä, oisko ollu 50e seteli. Myyjällä meni kai pasmat sekasin niin isosta setelistä että antoi takaisin tuplasti enemmän takaisin kun ois pitäny. Tyyliin 10-15e enemmän.
Pojat sitte ulkona naureskeli sille kovaan ääneen ja haukku että miten idiootti voi toinen olla.
Ja minä huonona ihmisenä en puuttunut. Nyt hävettää :(
Jos huomaan, niin korjaan virheen molempiin suuntiin. Yleensä tosin vain pikalukuna käyn kuitin läpi ja katson, että tarjoustuotteet oikein ja suurinpiirtein muut ostokset kohdallaan.
Harvemmin myöskään tulee käteistä käytettyä.
En "huomaa" yhtään mitään ainakaan missään isossa kaupassa.
Jos esimerkiksi yksityiseltä ostan jotain niin silloin ehkä.