Mitä tarvikkeita vauvalle ja missä raskauden vaiheessa ostatte?
Olen 15 viikolla raskaana eli aika alussa. Pohdin mitä kaikkea sitä ostetaankaan eli mikä on tarpeellista ja millaisella aikataululla. Olisi kiva kuulla teiltä muilta mitä olette ostaneet ja millä raskausviikolla vai vasta vauvan synnyttyä. Lapsi on minulle toinen mutta esikoinen on jo yläkoulussa joten en muista miten toimin hänen aikaansa ja onhan ajat muuttuneet.. En ole vielä hankkinut mitään vauvalle. Mietin mitä kaikkea tarvitaan: vaunut (Ehkä kahdet, toiset parvekevaunuiksi), sitteri, turvakaukalo, pinnasänky patjoineen ja petivaatteineen, hoitotyötä tai -alusta, kestovaippoja (mistä muuten kannattaa hommata, esikoisella oli kertisvaipat), vaatteita..
Kommentit (19)
Suurimman osan tarvittavasta olen ostanut raskauden puoleen väliin mennessä.
Kestovaippoja olen ostanut huutiksesta, facebookkirppisryhmistä ja ruskovillalta.
En ikinä uskaltaisi jättää viime tinkaan.
Mitä kauemmin jaksat odottaa sitä vähemmän 'turhaa' tulee hankittua.. Me ostettiin esikoiselle ekat jutut rakenneultran jälkeen, siitä sitten pikkuhiljaa kiihtyvällä tahdilla. Vaatteet ostin käytettynä enimmäkseen, samoin sängyn. vaunut uutena ja kaukalo saatiin vähänkäytetynä kavereilta.
Vuodevaatteet saatiin anopilta joka oli säästäny miehen vauva-aikaiset lakanat.
Viikkoja nyt 34. pinnasänky ja äitiyspakkaus on, tosin vielä kaikki pesemättä. Ei muuta vielä. Kolmas kyseessä. Pitäisikö jo aktivoitua? ehkä sitten kun jää pois töistä...
Vierailija kirjoitti:
Kestovaippoja olen ostanut huutiksesta, facebookkirppisryhmistä ja ruskovillalta.
En ikinä uskaltaisi jättää viime tinkaan.
Mikäköhän tässäkin oli alapeukuttamisen arvoista?
Itselleni turhia hankintoja osaan kyllä välttää, esikoinen on jo 15 vuotias. Turhake meille on esim. sitteri.
Ise hankin sängyn, kylpyvadin, yhdistelmävaunut, sideharsorättejä, rintapumpun, vauvan vaatteita, pieniä vaippoja, itkuhälyttimenä toimivat radiopuhelimet . Lähellä laskettua aikaa ostin imetysliivit ja pari imetyspaitaa (eri kokoisia) . Myöhemmin toppi ja zarasta ostettu kietaisupaitayhdistelmä toimi ihan yhtä hyvin
D-vitamiinia olisi pitänyt alkaa syödä aiemmin.
Sitteri oli meillä aika turha. Laitoin vauvan leikkimatolle harjottelemaan liikkumista.
Noista kestovaipoista! Millaisia vaippoja ajattelit vauvalla käyttää? Kun sain esikoiseni v. 2011, oli paljon enemmän pieniä nettikauppoja, nyt v. 2014 syntyneelle lapselle olen ostanut Kestovaippakaupasta. Mä oon käyttänyt myös villahousuvaippoja vauvoilla, ja villahousuja oon ostanut Ruskovillallalta, harsoja milloin mistäkin. Tuolla kestovaippakauppa.comissa on hyvä valikoima ja on sekä kotimaista että ulkomaista vaippaa.
Annan pari vinkkiä viiden vuoden kokemuksella: jos meinaat käyttää taskuvaippoja (eli niitä vaippoja, joissa on kosteussulkukangas eikä niiden kanssa tarvita mitään ulkoista kosteussuojaa), voi olla, etteivät ne toimi ihan vastasyntyneellä, koska pienen vauvan reidet ovat niin ohuet. Uudet vaipat pitää pestä pari kertaa ennen käyttöä, jotta ne imevät hyvin. Tärkein niksi pesussa on se, että vaipat pitää huuhdella kylmällä vedellä ennen varsinaista pesua. Esikoisella lähes kaikki vaipat oli aluksi kakkavaippoja, joten käsinhuuhtelu riitti. Sitten aloin käyttää koneellista huuhtelua ennen vars. pesua. Jos pesee suoraan kuumalla, ulosteen ja virtsan proteiinit palavat kiinni kankaaseen ja vaipat alkavat haista aika nopeasti. TÄmä pätee ihan kaikkeen pissa-, kakka-, veri- ja oksennuspyykkiin! Vaipat kannattaa pestä säännöllisesti (tyyliin kerran kuussa 90 asteessa). Näillä vinkeillä saat puhdasta pyykkiä!
Mie hommasin joulun jälkee. Toukuussa poju synty. Olin säästänyt rahaa ajoissa niin siksi ostin ne melkein heti.. Muutenkin olen sellainen, että en jaksa jättää kaikkee viime tippaa. Stressaannun liikaa. Kaikki ostettiin uutena.
Multitabs raskaus, onko siinä tarpeeksi d vitamiinia jos ei syö mitään muuta vitamiinilisää? Vai pitäisikö vielä erikseen popsia?
Meillä joitain vaatteita ostettuna 10+2 nyt.
Ostan tarvikkeet sitten kun käytettynä tulee edullisesti sopivat vastaan. Pinnasänky ois kätevä nii sinne sais laitettua säilöön kaikki vaatteet sun muut.
Ostin 90% käytettynä torista. Ostin tavaroita sitä mukaa kun löytyi sopivat tai kun tuli tarvetta.
Yhdistelmärattaat/vaunut (halusin tietynlaiset juoksurattaat jotka sattui löytymään torin kautta halvalla. Sai erikseen turvakaukalon, vaunukopan ja rattaiden istuinosan samaan runkoon)
Kohtuamme (halusin kokeilla ja olikin huippuhyvä kun jouduttiin tekemään sektio) ja myöhemmin tavallinen vanna kun lapsi oli noin 8 kk
Vaatteita ostin paketteina ja muutamia ihan uutena pitkin raskautta
Lämpöpussin ostin uutena (joulukuun vauva. Helpotti lenkkeilyä ja pukemisrumbaa älyttömästi!) eisbärchenin topattu lämpöpussi
Itkuhälyttimet käytettynä kun vauva oli n. 6 kk
Rintapumpun ostin käytettynä hieman ennen vauvan syntymää
Kaikki pullot uutena kun vauva oli n. 3 kk vanha
Sitteri käytettynä joskus raskauden aikana
Näillä oli meille käyttöä mutta ei välttämättä kaikki tykkää (esim kohtuamme )
Me muutimme kaksi viikkoa ennen laskettua, joten sen jälkeen oikeastaan hommasimme kaiken tilppeen. Yhdistelmävaunut ja turvakaukalo oli toisella kolmanneksella ostettuna ja kankaat pestyinä. Eihän sitä varmaksi tiedä koska vauva päättää syntyä. Muutettuamme hankimme hoitopöydän ja -alustan ja pinnasängyn ja laitoimme ne valmiiksi vauvalle. Pinnasängylle tosin tuli tarvetta vasta 3kk iässä, siihen asti nukuimme perhepedissä tai vaunuissa/sylissä.
Me otimme äitiyspakkauksen ja saimme sairaalasta Libero-laukun, nuo tarvikkeet ja vaatteet riittivät pitkälle. Vauvan vaatteita meille tuotiin jo synnärivierailulla lahjaksi ja ristiäisissä vielä lisää. Sukupuolta emme tienneet ennen syntymää, niin vaatteita ostelimme pääasiassa vasta syntymän jälkeen tarpeen mukaan. Esikoisen kanssa kun emme vielä oikein tienneet millaiset vaatteet koemme helpoiksi ja tarpeellisiksi. Kesälapsen kanssa ei tarvinnut varautua mihinkään untuvakaukalopussiin kotiutumista ajatellen, kuten talvivauvan kanssa ehkä joutuu.
Leikkimaton ostin kai jo raskauden puolivälissä kirpparilta, kun oli niin halpa. Leluja sitten sitä mukaa miten tarpeelliseksi on koettu ja on niitäkin tullut syntymä- ja ristiäislahjaksi.
Amme, potta, korokepalli, pytynsupistaja hommattiin 6kk ikäiselle. 12kk ikäisen turvakaukalo vaihdettiin turvaistuimeen, lahjaksi sai taaperokärryn ja potkumopon, oman nuken ja nukelle puisen sängyn johon tykkää itse kiivetä istumaan ja leikkimään.
Itseäni ajatellen ennen vauvan syntymää ostin rintapumpun, liivinsuojia, tuttipullon, maidonkerääjän, rintakumin, maitopusseja, imetysliivejä ja -vaatteita. Sekä monta paketillista siteitä jälkivuotoa varten. Mietin, että osa saattaa olla aivan turhaan ostettu mutta helpompi mun on ne itse ostaa, kuin pyytää miestä tai uusia isovanhempia asioille. Vauvalle tutti ja korviketta, jollei se oma maito alkuun riittäisikään.
Rintapumpun osto käytettynä mietityttää, kun ei voi tietää miten sitä on pidetty. Tiedä vaikka maito ollut homeessa siellä tms.
Tarkoitus kuitenkin sitä pumpattua maitoa antaa vauvalle
Käytettyä pumppua en minäkään ostaisi ikinä. Ei voi tietää miten sitä on pesty, steriloitu ja käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Rintapumpun osto käytettynä mietityttää, kun ei voi tietää miten sitä on pidetty. Tiedä vaikka maito ollut homeessa siellä tms.
Tarkoitus kuitenkin sitä pumpattua maitoa antaa vauvalle
Pumpun osathan on helposti pestävissä ja steriloitavissa keittämällä. Ja ne voi vaikka vielä varuiksi pakastaa jos tuntee tarvetta. Aika ihme home saa olla jos sellaisesta selviää. Itsehän käytin sairaalalta lainattua ikivanhaa rintapumppua pulloineen silloin kun esikoinen oli sairaalassa. Ja sairaalan lypsyhuoneessa ei tosiaankaan ollut omia pumppuja ja pulloja, vaan tokikin steriloidut yhteiskäytössä olevat.
Mutta ymmärrän kyllä epämukavan tunteen joka tulee käytettyjä tavaroita kohtaan. Itsellä se on aina koskenut myös vaatteita, vaikka suurin osa esikoisenkin vaatteista on kierrätettynä saatuja.
Vierailija kirjoitti:
Käytettyä pumppua en minäkään ostaisi ikinä. Ei voi tietää miten sitä on pesty, steriloitu ja käytetty.
Eli uutena ostetun, esim. 2 kk käytetyn ja sen jälkeen tarpeettomaksi käyneen sähköisen rintapumpun oikea paikka on mielestäsi kaatopaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä uskaltaisi jättää viime tinkaan.Mikäköhän tässäkin oli alapeukuttamisen arvoista?
Itselleni turhia hankintoja osaan kyllä välttää, esikoinen on jo 15 vuotias. Turhake meille on esim. sitteri.
Lähinnä se, että ellet ole ostanut kaikkea rv 20 mennessä, olet jättänyt kaiken viime tinkaan. Minä kyllä uskon, että suuri osa odottavista äideistä on täysin kykeneviä tekemään hankintoja vielä esim. rv 30-37, osa ihan synnytykseen saakka. Vauvan tulo muutenkin konkretisoituu, mitä lähemmäs laskettu aika käy. Ennen rakenneultraa en ostaisi vielä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli uutena ostetun, esim. 2 kk käytetyn ja sen jälkeen tarpeettomaksi käyneen sähköisen rintapumpun oikea paikka on mielestäsi kaatopaikka?
Aika hyökkäävä olet. En mielestäni kommentoinut pahasti. Kukin tehkööt mitä haluavat, sanoin että käytettyä pumppua MINÄ en ostaisi. En ottanut kantaa siihen mikä on oikea paikka 2kk käytetyllä pumpulla. Relaa vähän.
katselin ensin millaisen sängyn, sitterin yms halusin. sitten aloin etsiä torista ja fb:stö käytettynä, oli 20 viikkoa aikaa :) esim baby bjornin sitteristä maksoin 15e, sähköisestä rintapumpusta 20e (ovh 200e), sängystä 50e ilman patjaa (ostin uusina), rattaat 250e (ovh 1100), kaukalon ostin naapurilta 20e, väristä googlaamalla tiesin että max 3v vanha. me autoiltiin ehkä 1krt/vko niin se ajoi asiansa. kirppikseltä ostin imse vimsen vaippoja ekakasi kuukaudeksi 1e/kpl (ne valkoiset), neuloin villahousuja merinovillasta. vaatteita ostin sekä käytettynä, että uutena, ja osa oli meidän isompien vanhoja
Joskus toisella kolmanneksella hommasin pinnasängyt ja hoitopöydät joskin kasattiin vasta pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Sitterin taisin ostaa pari viikkoa ennen vauvan syntymää, mutta ei me sitä käytetty edes heti vaan reilu kuukauden iästä alkaen.
Tuttipulloa ja tuttia ostin satunnaisesti kaupassa käydessä. Hyvä pumppu kannattaa ennakkoon ostaa. Vaippoja ostin pari viikkoa ennen syntymää. Hoitopöydälle hoitoalusta, navan putsaamista varten pumpulipuikkoja ja puhdistusainetta, rasvaa ja sen sellaista. Toki navan voi ihan vedelläkin putsata, mutta meille vesi ei riittänyt kun navasta lähti niin paljon töhnää. Ostin myös vanulappuja joilla putsasin vauvan rähmivää silmää.
Vaatteita ostin aina kun pyörin Lindexin lähellä, siellä bodyt on miellyttävän pehmeitä eikä mene miksikään vaikka kuinka pesee koneessa.
Vaunut esikoisen kohdalla ostin jotain rv 30, samoin kaukalon ja telakan autoon. Ammeen ostin vikalla kolmanneksella ja tietysti pari huppupyyhettä myös. Petivaatteet tein itse raskauden aikana, hain kangaskaupassa kankaat ja ompelin kun ehdin. Se oli projekti mitä tein koko raskauden ajan. Tosin tämä vain viimeisen lapsen kohdalla, muille ostin kaupasta.
Aina kun näin jotain kivaa, esimerkiksi semmoinen vedettävä lelu mistä kuuluu musiikkia, ostin ja kiinnitin pinnasänkyyn.
Äitiuspakkaus on kyllä toimiva, siinä on kylpymittaria ja harjaa ja vaatetta.
Onnea odotukseen! Millä mielin teini ottaa tulokkaan vastaan? :)