Mies pitää isäkuukauden, mistä äiti saa rahaa?
Töistä tottakai ensisijaisesti, mutta jos käy niin kurjasti että en saa töitä ollenkaan/ en saa kuin päivän sieltä ja päivän tuolta? Minulla ei siis ole vakituista työpaikkaa.
Olen nyt lukenut noita kelan sivuja ja liiton sivuja (super) mutta sekavalta tuntuu. Siis ilmeisesti kotihoidontukea ja hoitolisää pienemmästä en saa, mutta isommasta saan sen n. 50€ ? Asumistukea ei varmaan tarvitse katkaista, kun siinä on se 400€/kk joustovara... Mutta saanko sitten työttömyyskorvausta kelasta vai kassasta? Liiton sivuilla lukee että työssäoloehdot pitää täyttyä, mutta minulla ne ei täyty koska olen ollut lähes kokonaan kotona 4 vuotta lasten kanssa. Kuitenkin jossain luki että ehdosta voidaan joustaa tapauskohtaisesti esim hoitovapaiden ja äitiysvapaiden vuoksi..
Kokemuksia muilta joiden mies on pitänyt omat vapaansa mutta teillä ei ollut työpaikkaa sille ajalle?
Lapsi täyttää keväällä kaksi, joten isän vapaita ei voi enää siirtääkään ( yhteensä 8 viikkoa pitämättä).
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Saat työttömyyskorvausta jos ilmoittaudut työttömäksi. Googleta työssäoloehto. Perhevapaalla pidentää tarkastelujaksoa niin että saat ansiosidonnaista perhevapaita edeltävän ajan perusteella.
Kiitos!
Työssäoloehto ennen perhevapaata täyttyy, eli olen ollut töissä enkä "loisinut koko elämääni".
Ap
Kassaa voit konsultoida työssäoloehtoasiassa, mutta petiaatteessa kuulostaa, että tarkastelujakson pidennykseen on hyväksyttävä syy. Toki tulee viikon omavastuu eli kokoajalta et saa päivärahaa. Ja jos saat töitä niin saat sen soviteltuna. Työttömäksi ilmoittaudutaan nykyään omilla pankkitunnuksilla verkon kautta.
Luulin, että perhevapaat ovat lasta varten. Jos äiti on kotona, miksi isä jäisi kotiin hoitamaan lasta?
Ajattelevatko ihmiset yleisestikin, että isyysvapaa on loma, johon isällä on oikeus, ja joka kannattaa käyttää ennen kuin oikeus lomaan vanhenee, vaikka äiti olisi kotona ja isyysvapaalle ei olisi tarvetta?
Jos näin on, isyysvapaa tulisi poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on vastattu: jos olet työtön, ilmoittaudu työkkäriin ja saat työttömyyskorvausta. Tai sitten menet töihin. Tai et tee mitään jolloin et saa mitään.
Niin on. Ja minä kysyin saanko rahaa kassasta vai kelasta. Ja miten ne vaikuttaa kotihoidontukeen. Ja sanoin myös että olen ensisijaisesti menossa töihin, mutta selvitän varan vuoksi mitä sitten jos en saakkaan tarpeeksi töitä.
Suurin osa täällä ei selvästi osaa edes lukea, eli en paljon huutelisi.
Ap
Kai sinä itse tiedät oletko maksanut työttömyyskassan jäsenmaksua jolloin haet päivärahaa kassalta. Jos et ole, haet Kelasta. Ihan kuten muutkin työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Kassaa voit konsultoida työssäoloehtoasiassa, mutta petiaatteessa kuulostaa, että tarkastelujakson pidennykseen on hyväksyttävä syy. Toki tulee viikon omavastuu eli kokoajalta et saa päivärahaa. Ja jos saat töitä niin saat sen soviteltuna. Työttömäksi ilmoittaudutaan nykyään omilla pankkitunnuksilla verkon kautta.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tässä tulikin jo hyvin tietoa.
Ap
Kotihoidontukea ei voi saada silloin kun isä on isyysvapaalla.
Jos lähihoitaja ei löydä töitä niin on kyllä ihme. Tietysti jos valikoivaksi käy niin voihan se olla hankalaa...
Vierailija kirjoitti:
Jos lähihoitaja ei löydä töitä niin on kyllä ihme. Tietysti jos valikoivaksi käy niin voihan se olla hankalaa...
Töitä kyllä, mut nyt puhutaan aika rajatusta pätkästä niin se hieman hankaloittaa asiaa. Uskon kyllä että jotain silti löytyy..
Sitten nuo vanhainkodit ja vuodenosastot, onhan niillä töitä mutta ei sinnekkään poropeukaloita kaivata. Olen ollut vanhainkodissa liki 8 vuotta sitten, tehnyt yhden viiden viikon harjoittelun. Muuten olen ollut vain päivähoidon ja koulun puolella aina. Eli kyllä se minun vähäinenkin osaaminen sahu tai vanhustenhoidon osalta on auttamattomasti vanhentunutta.. Valitettavasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä kyllä, mut nyt puhutaan aika rajatusta pätkästä niin se hieman hankaloittaa asiaa. Uskon kyllä että jotain silti löytyy..
Sitten nuo vanhainkodit ja vuodenosastot, onhan niillä töitä mutta ei sinnekkään poropeukaloita kaivata. Olen ollut vanhainkodissa liki 8 vuotta sitten, tehnyt yhden viiden viikon harjoittelun. Muuten olen ollut vain päivähoidon ja koulun puolella aina. Eli kyllä se minun vähäinenkin osaaminen sahu tai vanhustenhoidon osalta on auttamattomasti vanhentunutta.. Valitettavasti.
Ap
Äkkiäkös sut hommaan perehdytetään. Ja kyllä pitkälle pötkii maalaisjärjellä, koulun opeilla ja konkareiden vinkeillä. Vaihdoin päiväkodista töihin neurologiselle osastolle. Lääkkehoitoa en toteuta paljonkaan; sh:t hoitaa sen puolen. Olen käsipari vuodepesuissa, kuntoutan, vessatan. Teen varastotilauksia.. teen mittauksia (verenpaineet yms). Pidän tästä työstä. Ja palkka on kelpo kolmivuorotyössä :) Lapset hyvin vähän päiväkodissa kun minulla arkivapaita.
Kyllä aluksi hirvitti mutta minut perehdytettiin hyvin ja olin itse aktiivinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Äkkiäkös sut hommaan perehdytetään. Ja kyllä pitkälle pötkii maalaisjärjellä, koulun opeilla ja konkareiden vinkeillä. Vaihdoin päiväkodista töihin neurologiselle osastolle. Lääkkehoitoa en toteuta paljonkaan; sh:t hoitaa sen puolen. Olen käsipari vuodepesuissa, kuntoutan, vessatan. Teen varastotilauksia.. teen mittauksia (verenpaineet yms). Pidän tästä työstä. Ja palkka on kelpo kolmivuorotyössä :) Lapset hyvin vähän päiväkodissa kun minulla arkivapaita.
Kyllä aluksi hirvitti mutta minut perehdytettiin hyvin ja olin itse aktiivinen :)
Varmasti jos kokonaan loikkaa. Mutta 6-8 viikkoa on aika lyhyt aika. Pidän kuitenkin siitä päiväkotityöstä ja aion sinne palata syksyllä. Rakastan lapsia ja omalle kropalle ja päänupille (+ perhe-elämälle) sopii paremmin säännöllinen päivätyö, vaikka ei rahaa yhtä hyvin siitä saakkaan..
No, katotaan nyt mitä tulee eteen, on tässä vielä aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos äiti kokeisi ihan työn tekoa sosiaalituilla notkumisen sijaan. Pistää vihaksi vuosikausia kotona loisivt äidit jotka välttelevät työntekoa ja verojen maksua. Samalla nämä kermaprseet ajavat itsensä työkyvyttomiksi sillä kuka ihmeessä haluaisi palkata pummilaiskurin mihinkään työhön.
Pysähdypä hetkeksi miettimään. Sillä aikaa kun se äiti "loisii kotona ja välttelee verojen maksuja", tämän sijasta töitä tekee äidin sijainen. Todennäköisesti samalla palkalla. Kun äiti palaa töihin, siirtyy sijainen työttömäksi.
Viimeksi kun tarkistin, työttömyyskorvauksen maksaa valtio verovaroista. Miten tämä sun kuvittelema yhtälö oikein toimii - onko siellä sun mikä-mikä-maassa astunut voimaan laki, jonka ansiosta jokaisen työpaikan tulee luoda UUSI TYÖPAIKKA töihin palaavalle äidille niin, että sekä äiti että se sijainen jatkavat niitä samoja töitä tehden? Kun muutenhan se kortistoon siirrettävä entinen sijaistaja vie enemmän niitä veroeuroja, kuin kotona esimerkiksi kotihoidontuella lapsiaan kasvattava äiti.
Ja jos tuolla sijaisella on lisäksi lapsia päivähoidossa, maksetaan nekin kulut täysmääräisesti verovaroista sillä aikaa kuin sijainen nostaa päivärahaa. Jotenkin tää sun yhtälö ei nyt toimi, ei vaikka yrittäisi aivonyrjähdyksen partaalle saakka järkeistää tätä.
Kannattaa ehkä ensin miettiä ennenkuin päästelee aivopieruja.
Vttu mikä pummi. Miksi teet lapsia elätettäväksi sosiaalituilla. Sinunkaltaislta pitäisi lapset ottaa pois.