Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono isäsuhde

Vierailija
21.10.2016 |

Olen 30-vuotias nainen, jonka suhde isään on aina ollut huono. Välimme ovat etäiset ja vaivaannun hänen seurassaan enkä osaa olla luontevasti.

Syyt tulevat tässä: Isä on aina ollut sovinisti ja kaksinaismoralisti. Hänen mielestään nainen kuuluu hellan ja nyrkin väliin ja hän on aina väheksynyt naisia ja naiseutta. Naisille saa nauraa, naisista saa tehdä pilaa ja naisten tekemisiä saa kritisoida niin paljon kuin sielu sietää, mutta auta armias jos nainen erehtyy sanomaan miehestä jotain negatiivista...

Äitiä isä alistaa taloudellisesti ja henkisesti. Antaa jatkuvasti ymmärtää, että on "perheen pää" ja "herra talossa." Halveksii uranaisia ja uraäitejä yli kaiken, mutta ei kuitenkaan arvosta kotiäitiyttä paskan vertaa. Itselleen ostelee kaikkea kallista, mutta äidillä on pienempi eläke (kotiäitivuosien takia) ja sen takia äiti ei saisi ostaa itselleen mitään. Tekee kaikki perheen päätökset, koska on mies ja saa enemmän eläkettä. Äidillä ei käytännössä ole sananvaltaa mihinkään.

Viljelee sovinistisia vitsejä ja tuo avoimesti esiin vihamielisyytensä naisia kohtaan. Kun olin murrosiässä, meillä oli rajuja yhteenottoja tuon tuostakin. Isän mielestä minun olisi pitänyt olla hiljaa, koska muuten "saisin turpaani tulevalta puolisoltani." Isän mielestä väkivalta naisia kohtaan on hyväksyttävää, jos nainen "provosoi" ja hän saattaa naureskella parisuhdeväkivaltakohtaukselle elokuvassa. (Kun olin lapsi, isä käytti minua kohtaan myös fyysistä väkivaltaa)

Isä pitää naisia selvästi tyhmempinä kuin miehiä ja auta armias, jos se on mies, joka hoitaa kotona pariskunnan lasta vaimon sijasta, niin sellainen mies on alistettu nössö ja "miehet pakotetaan hellan ja nyrkin väliin."

Joskus vihaan isääni ja toivon hänen kuolemaansa, jotta perheemme saisi rauhan häneltä. Kaksi veljeäni ovat aivan samanlaisia kuin isä. Minulla ei ole koskaan ollut ns. hyvää miehen mallia ja tämä on vaikuttanut ajatuksiini miehistä ylipäätään. En pysty luottamaan miehiin ja pelkään, että kaikki miehet ovat samanlaisia kuin perheeni miehet. En ole koskaan pystynyt muodostamaan parisuhdetta miespelon takia, vaikka sellaista kovasti kaipaisin.

Isän naisviha on haavoittanut minua naisena syvästi ja pelkään, että arvet eivät ikinä parane :(

Käyn terapiassa isän aiheuttamien traumojen takia (tosin muitakin syitä on) koska psyykeni on pirstaleina. Kaipaisin kohtalotovereiden kommentteja: onko kukaan päässyt oikeasti yli huonon isäsuhteen aiheuttamista traumoista ja pystynyt muodostamaan normaalia suhdetta vastakkaiseen sukupuoleen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, taas sinä täällä. 

Vierailija
2/17 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt, kun tuollaiset psykepirstaleiset tulevat valittamaan vaivojaan. Ihan kuin sinua täällä kukaan voisi auttaa, ellet itse auta itseäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä teksti, itse olisin voinut kirjoittaa melkein sanasta sanaan...Totta kai huonolla isäsuhteella on vaikutusta ja vaikea on päästä yli siitä että oma isä halveksii omaa itseä koska sattuu olemaan nainen.

Traumoista on mahdollista päästä eroon (toivottavasti ap on päässyt) mutta se vaatii paljon aikaa ja työtä. Itse pelkään edelleen miehiä (isän takia) ja en pysty parisuhteeseen ja ikää jo yli 30.

Olen omalla kohdalla hyväksynyt sen että en koskaan luultavasti kykene muodostamaan normaalia suhdetta miehiin. En kuitenkaan ole katkera, mitäpä se hyödyttäisi

Vierailija
4/17 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset poikaparat ne ei pysty koskaan luomaan normaalia suhdetta kenenkään, miehiin tai naisiin. Paljon enemmän sulla toivoa on.

Vierailija
5/17 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noista huonojen isien pojista tulee vain pillejä ja pullia, eikä asioita pystytä analysoimaan ja hakemaan apua, vaan toistetaan hölmöilyt ja ryypätään, kun elämä ei sitten hymyile?

Vierailija
6/17 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/17 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä jos tuon olisi kirjoittanut mies äidistään - olisiko mahdollista? Aivan..

Vierailija
8/17 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin palstalla huomaa miesten tason, millaisia ne oikeasti ovat ja mitä ajattelevat naisista. Kannattaako ottaa miehen sukunimi? Miehet eivät ota naisten nimiä, vain typerät akat uskoo miehiä ja niiden selityksiä.

Halutaan abortoida tyttölapset ja pakottaa synnyttämään poikia

Vierailija
9/17 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isäsi ei osaa pitää tur***nsa kiinni kun olet siellä, mikset lähde pois vaa samantien!

Vierailija
10/17 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten terapeuttisi suhtautuu asiaan? Minä löysin oikeat terapeutit vasta viisikymppisenä aiempien hymisijöiden ja yliymmärtäjien jälkeen. Onko sanottu sinulle suoraan, että isäsi on henkisesti väkivaltainen, luultavimmin narsisti tai muu pershäiriöinen, minimissään kusipää ja sinä saat suojautua häneltä ottamalla niin pitkän etäisyyden kuin ikinä tarvitset, vaikka katkaista välit loppuelämäksi. 

Vierailija
11/17 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa tapauksessa tarvitse olla mitään suhdetta. Näet äitiäsi jossain muualla kuin kotonaan. Kaikki miehet ei ole tuollaisia, mutta aika moni on tai ainakin sun pitää pitää puolesi tai muuten ne luulee voivansa päättää sun puolesta. 

Vierailija
12/17 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vaan hyväksyisit isäsi "sovinistisine" vitseineen.

Toiset näkee naisvihaa kaikkialla, toiset ei. Veikkaan sinun kuuluvan ensiksi mainittuun joukkoon.

Vierailija
13/17 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täydellinen suhde tyttäreeni. En ole nähnyt sen jälkeen kun täytti 1v eli 22v sitten. Hyvin olemme pärjänneet kumpikin eikä ole tullut traumoja kummallekaan joten otapa siitä oppia.

Vierailija
14/17 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole onnistunut muodostamaan onnellista parisuhdetta. Välit sekä isään että äitiin ovat olleet hankalat. 

Vierailija
15/17 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun kannattaa lakata käymästä vanhempiesi luona, ja tavata äitiäsi jossain muualla. Samalla voisit vaikka kannustaa häntä jättämään vastenmielisen ukkonsa. 

Vierailija
16/17 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh. P*ska mikä p*ska. Ei se sika siitä miksikään muutu. Älä ole enää tekemisissä tuollaisen kanssa. Pääset paremmin yli traumoista jos pistät välit poikki. Veljiin myös. Muuten täysin mahdotonta edes yrittää päästä noin karmeasta taustasta yli. Äitisi ehkä voinet pitää yhteyttä jos ymmärtää sun ratkaisun, muuten et siihenkään.Tämä on kova ratkaisu mutta ainoa mahdollisuus oikeasti päästä irti tuosta ja saada voimia itselle ja itsetuntoa paremmaksi. Tsemppiä! 

Vierailija
17/17 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos äidinkin kanssa yhteys nostaa aina traumat pintaan, paras jättää äitikin. Äitihän ei ole suojellut tytärtään mieheltään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän