Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elintasokuilun kasvaminen Suomessa

Vierailija
21.10.2016 |

Kauanko tämän nykyisen hallituksen annetaan tuhota maata. Kaikki hallituksen toimenpiteet ajavat suomen taloutta syvemmälle ahdinkoon. Päättäjät vääristelevät tilastoja ja päätökset perustuvat mielivaltaisiin ideoihin, joissa ei ole mitään järkeä. Taloustieteilijöiden teoriat tyrmätään, jonka seurauksena työpaikat vähenevät ja työttömyys lisääntyy. Tällä linjalla tuloerot ja lisääntyvä köyhyys vetävät ostovoiman olemattomiin. Köyhiltä vähätkin pois että rikkaat vahvistuvat. Muutamassa vuodessa huonot päätökset saavat aikaan tuhoa, jonka korjaamiseen tulee menemään vuosikymmeniä. Käsittämätöntä että päättäjät ovat liian ylpeitä ja ahneita näkemään tekojensa yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni toimi johtotasossa 20 v, yhtäkkiä 55 v meni jakkara alta 3 yrityksen yhdistymisessä. Vuoden ajan maksettiin palkkaa, mies laittoi kaikki verkot vetämään, ei mitään.

Lopulta tajusi ei tule saamaan mitään töitä Suomesta ikinä, laajensi Norjaan. 2 kk myöhemmin asui Oslossa, kimppakämpässä ja teki perusduunia. Lukion ruotsi on suorittanut, jonkun virkamieskielikokeen tehnyt 20 v sitten. Saa palkkaa alle puolet mitä sai Suomessa mutta ei ole työssä vastuuta mitä oli ennen ja työaika päättyy tiettynä kellonlyömänä. Ja rahaa jää säästöön todella paljon.

Joka toinen vkonloppu lentää Norwegianilla kotiin, liput maksavat reippaasti alle 100 e kerta kun ostaa ajoissa.

Kesälomalla oli vähän pidempään kotona, ylityökertomia saa vapaana ja etsii jatkuvasti töitä Suomesta. Ei halua Norjassa vielä ylemmäksi men, itse uskoo siirtoon.

Aikoinaan ei päässyt nuorempana ulkomaille, on tyytyväinen tähän ratkaisuun ja ensi kesänä vanhin lapsista lähtee vuorostaan Osloon kesätöihin.

Ok, olen 3 lapsen yh nyt, ei ole maailman mielekkäin tilanne, mutta mieheni kuihtui työttömänä.

Hänen entisiä työkavereita ovat ratkenneet ryyppäämään, on koti mennyt alta. Kun ihminen , joka on ollut koko aikuisikänsä työkeskeinen ja yhtäkkiä tämä matto viedään alta, siinä voi käydä oikeesti tosi huonosti.

Sitä en ole ikinä ymmärtänyt, miten hemmetissä hyvin tienaava ei turvaa selustaansa. Jos olisin kymmenen vuottakin johtotehtävän palkoilla, ei minulla olisi huolta raha-asioista enää ikinä. Mutta tietysti en ajaisi X5:lla enkä lentäisi business classissa. 

Asunnosta ei ole juurikaan lainaa, mutta 3 kasvavaa lasta ja kaikkien elintaso.

Jos tienaat hyvin, on lapset käyneet ratsastamassa, meillä on käynyt yli 10 v siivooja, ollaan matkusteltu lomat jne. Eli rahaa on käytetty elämiseen. Esim meidän koti on maksanut melkoisesti ja tänä aikana tapahtunut putkiremontti oli hyvin arvokas, muista rempoista puhumattakaan .

Tosiasia on että mieheni jos olisi jäänyt Suomeen, hän ei olisi ikinä enää saanut töitä. Suomessa ei palkata tavalliseksi duunariksi ihmistä, jolla on johtotason koulutus ja työkokemus.

Se työttömyys on se, mikä syö ihmistä kaikkein eniten. Ihminen joka on vuosikymmeniä tehnyt yli 10 h työpäivää, viikonloppuja istunut kokouksissa , kesälomilla ollut tietokoneen ääressä ja yhtäkkiä hän on työelämässä tarpeeton.

Kyllä se varmaan syö, ja se on hienoa että on noinkin pitkälle lähtenyt työn perässä, on erossa perheestään jne, varmaan raskasta. Silti sanoit juuri sen minkä minäkin, X5 ja business class on sama asia kun ratsastus ja elintaso. Olette tuhlanneet rahanne, ettekä säästäneet, vaikka teillä oli mahdollisuuksia johon vain pieni murto-osa suomalaisista ikinä yltää. Siksi en tunne kovinkaan paljon sympatiaa. Ettekö tekin lapsena lukeneet heinäsrikan ja muurahaisten tarinan?

Vierailija
42/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairainta tässä on omistavan luokan puheet siitä miten "tuloerot pitää vain hyväksyä". Siis mitäh? Missä todellisuudessa nämä tyypit elävät? Miksi köyhien täytyy vain hyväksyä köyhyytensä? Miksi rikkaalla ylipäätään on tässä maailmassa mitään oikeutta rikastua?

Köyhällä, kuten rikkaalla, keskituloisella, pienituloisella, superrikkaalla, ökyllä ja kaikelta siltä välillä on samanlainen oikeus hankkia itse toimeentulonsa. Jos ei siieh kykene, on tyydyttävä siihen mitä saa. Suomesa se "mitä saa" on kuitenkin paljon; kukaan ei oikeasti kuole nälkään tai ulos pakkaseen. Tiedän, on asunnottomuutta, mutta tällaisilla ihmisillä on usein paljon muitakin ongelmia, joihin he eivät halua apua ja tämä aiheutta asunnottomuutta.

Jokaisella ihmisellä on oikeus rikastua, mutta vain omilla avuillaan. Toinen syntyy parempiin olosuhteisiin ja tekee rikkautensa esimerkiksi asuntosijoittamalla (tähänhän ei kellään pitäisi olla mielestäsi oikeutta vaan hyvää hyvyyttään pitäisi antaa asua omistamassaa asunnossa). Toinen taas joutuu ponnistamaan vähän syvemmältä, mutta kyllä meidän tuki- ja koulutusjärjestelmä antaa todella hyvät mahdollisuut kaikille.

Niin kauan kuin tässä maailmassa ihmiset kuolevat nälkään, pidä turpasi kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairainta tässä on omistavan luokan puheet siitä miten "tuloerot pitää vain hyväksyä". Siis mitäh? Missä todellisuudessa nämä tyypit elävät? Miksi köyhien täytyy vain hyväksyä köyhyytensä? Miksi rikkaalla ylipäätään on tässä maailmassa mitään oikeutta rikastua?

Miksi olet noin katkera rikkaille?

Se, että sinä et ole rikas ei ole heidän tai kenenkään muunkaan vika.

Tuollaisella asenteella tulet tuskin koskaan rikastumaan. Rikkaus ei katsos tule kultalusikalla vaan sen eteen paiskitaan töitä.

Mä olen lähtöisin keskiluokan duunari perheestä, ei tosissaan oltu rikkaita mutta ei köyhiäkään. Olen ottanut elämän OMIIN käsiini ja monien epäonnistumisien sekä paskaduunien jälkeen olen elämässä siellä missä haluan. En ole mikään miljonääri tai monienkaan mielestä rikas, mutta vuodessa tienaan nettona 75 000e vuodessa mikä on minun mielestä todella hyvin.

Tähän pisteeseen pääseminen on vaatinut paljon sinnikkyyttä sekä kunnianhimoa ja olen itsestäni hyvin ylpeä. Sinäkin voit ottaa elämän käsiisi.

Eli olet tavallinen persaukinen palkansaaja joka elää fantasiamaailmassa.

Vierailija
44/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni toimi johtotasossa 20 v, yhtäkkiä 55 v meni jakkara alta 3 yrityksen yhdistymisessä. Vuoden ajan maksettiin palkkaa, mies laittoi kaikki verkot vetämään, ei mitään.

Lopulta tajusi ei tule saamaan mitään töitä Suomesta ikinä, laajensi Norjaan. 2 kk myöhemmin asui Oslossa, kimppakämpässä ja teki perusduunia. Lukion ruotsi on suorittanut, jonkun virkamieskielikokeen tehnyt 20 v sitten. Saa palkkaa alle puolet mitä sai Suomessa mutta ei ole työssä vastuuta mitä oli ennen ja työaika päättyy tiettynä kellonlyömänä. Ja rahaa jää säästöön todella paljon.

Joka toinen vkonloppu lentää Norwegianilla kotiin, liput maksavat reippaasti alle 100 e kerta kun ostaa ajoissa.

Kesälomalla oli vähän pidempään kotona, ylityökertomia saa vapaana ja etsii jatkuvasti töitä Suomesta. Ei halua Norjassa vielä ylemmäksi men, itse uskoo siirtoon.

Aikoinaan ei päässyt nuorempana ulkomaille, on tyytyväinen tähän ratkaisuun ja ensi kesänä vanhin lapsista lähtee vuorostaan Osloon kesätöihin.

Ok, olen 3 lapsen yh nyt, ei ole maailman mielekkäin tilanne, mutta mieheni kuihtui työttömänä.

Hänen entisiä työkavereita ovat ratkenneet ryyppäämään, on koti mennyt alta. Kun ihminen , joka on ollut koko aikuisikänsä työkeskeinen ja yhtäkkiä tämä matto viedään alta, siinä voi käydä oikeesti tosi huonosti.

Sitä en ole ikinä ymmärtänyt, miten hemmetissä hyvin tienaava ei turvaa selustaansa. Jos olisin kymmenen vuottakin johtotehtävän palkoilla, ei minulla olisi huolta raha-asioista enää ikinä. Mutta tietysti en ajaisi X5:lla enkä lentäisi business classissa. 

Jos tienaat hyvin, on lapset käyneet ratsastamassa, meillä on käynyt yli 10 v siivooja, ollaan matkusteltu lomat jne. Eli rahaa on käytetty elämiseen. Esim meidän koti on maksanut melkoisesti ja tänä aikana tapahtunut putkiremontti oli hyvin arvokas, muista rempoista puhumattakaan .

Tosiasia on että mieheni jos olisi jäänyt Suomeen, hän ei olisi ikinä enää saanut töitä. Suomessa ei palkata tavalliseksi duunariksi ihmistä, jolla on johtotason koulutus ja työkokemus.

Se työttömyys on se, mikä syö ihmistä kaikkein eniten. Ihminen joka on vuosikymmeniä tehnyt yli 10 h työpäivää, viikonloppuja istunut kokouksissa , kesälomilla ollut tietokoneen ääressä ja yhtäkkiä hän on työelämässä tarpeeton.

Kyllä se varmaan syö, ja se on hienoa että on noinkin pitkälle lähtenyt työn perässä, on erossa perheestään jne, varmaan raskasta. Silti sanoit juuri sen minkä minäkin, X5 ja business class on sama asia kun ratsastus ja elintaso. Olette tuhlanneet rahanne, ettekä säästäneet, vaikka teillä oli mahdollisuuksia johon vain pieni murto-osa suomalaisista ikinä yltää. Siksi en tunne kovinkaan paljon sympatiaa. Ettekö tekin lapsena lukeneet heinäsrikan ja muurahaisten tarinan?

Minä olen kanssasi samaa mieltä. Hyvin hyvin moni kasvattaa menojaan samassa suhteessa kuin tulojaan, eikä varmaan keltään ole jäänyt kuulematta väite "kun tulot kasvaa, menot kasvaa". Ihan kuin se olisi jokin luonnonlaki! Siinä kun kollegani ovat ostelleet heti työpaikan saatuaan kalliita autoja ja aloittaneet armottoman maailman ympäri reissaamisen ja muuttaneet hulppeaan (vuokra)asuntoon, olen itse pärjännyt välillä pitkään ilman autoa ja sen jälkeen ostanut käytetyn pikkuauton, ostanut ensiasunnokseni yksiön, ja matkustellut Euroopassa (ja väitän että elämykset ei häviä niistä 10-kertaa kalliimmista kaukomatkoista). Tuntuu että suurimmalla osalla kollegoista, vaikka ollaan ihan hyväpalkkaisia, on tili tyhjä ennen palkkapäivää. 

Ja miten tämä vaikuttaa yhtään pidemmällä tähtäimellä? Minulla on nyt 10 vuoden oman alan työskentelyn jälkeen maksettu talo(n puolikas) ja asumiskulut pelkästään juoksevia menoja. Ei ole autovelkaa eikä muutakaan velkaa. Pystyin jäämään töistä vuorotteluvapaalle, kun kulut ovat niin pienet. Ei stressaa juuri työpaikan menetys, koska vaikka en heti työllistyisikään, elän ihan ok elämää vaikka peruspäivärahalla. Ja nämä kollegat? No ne valittaa yhä elämisen kalliutta, asuntolainaa on 25 vuodeksi (kun asunnon ostoon herättiin vasta lasten myötä), autolainaa useimmilla siihen päälle, enää ei matkustellakaan (koska ne lapset ja asuntolaina) kuin enintään ruotsin risteilylle ja toki yhä on tili mennyt ennen palkkapäivää...  Varmasti kysyttäessä väittäisivät että "he ovat sentään eläneet", mutta itse kyllä väitän ettei "elämiseen" tarvita hirveää määrää rahaa, vaan mielikuvitusta. Sen sijaan yleiseen mielenrauhaan ja vapauteen tämä velattomuus ja jo maksettu asunto ovat aika lailla ylittämättömiä keinoja! 

Vierailija
45/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni kaipaa sympatiaa. Halusin kerta oman pointtini. Ei mieheni entinen työpaikka olisi katsonut hyvällä, jos hän olisi kulkenut töissä vaatteet päällä, jotka olivat uffista ja kyllä itse pidän sitä ympäristötekona että me olemme käyttäneet palveluihin paljon rahaa vuosikymmeniä. Emme ole matkustaneet businessluokissa, emme asuneet 5 tähden hotelleissa, rahan käyttäminen on ollut harkittua ja meidän arvoihin sopivaa.

Itse en ole mieheni potkujen jälkeen ostanut varmaan yhtään vaatetta, lapsien käyttöraha on kiristetty ja kummatkin autot ovat myyty. En ole ostanut mitään sisustukseen, uusi sohva on ajatusasteella , sekin tietenkin kotimainen. Vanha on yli 20 v vanha.

Lähikaupasta en ole luopunut, kauppias kun työllistää koko perheensä ja siivooja on jo iäkkäämpi. Hän siivoamaa samassa taloyhtiössä montaa asuntoa ja on tehnyt aina loistavaa jälkeä.

Itse en halunnut elää liian säästeliäästi mieheni ollessa Suomessa koska mielestäni varakkaan ihmisen on hyvä käyttää rahaa ympärilleen niin että sitä tulee ympärillä oleville töitä.

Oslossa nimenomaan on suomalaisilla hyvä maine, sairaanhoitajia on paljon suomalaisia. Tienaavat paremmin, tietty kulutkin ovat korkeammat, mutta ovat vakituisessa työsuhteessa. Sen sijaan Hus antaa sairaanhoitajille muutamassa vuodessa kymmeniä määräyskirjoja, vakituisesta ei edes haaveilla.

Työkaverini poika on kokki, valmistui pari v sitten Perhosta. Helsingistä yritti etsiä töitä mutta vuokravälitysfirmat antoivat töitä vaan max 3 pv viikossa.

Lähti vinkin perusteella haastatteluun Osloon, hänet palkattiin samantien, autettiin asunnonhankinnassa ja sai heti vakipaikan, täysillä tunneilla. Tuskin tulee takaisin Helsinkiin. Hyvä kunnianhimoinen kokki saa tehdä ilmaista työtä kymmeniä tunteja viikossa ja keskinkertainen ei saa täysiä tunteja. Korkeintaan koulun keittiöstä.

Jonne ruoka tulee keskuskeittiöstä puolivalmiina.

Tämä ei ole ihanneratkaisu meille mutta tällä hetkellä paras mahdollinen.

Itse teen niin erikoistyötä ettei minulla olisi töitä Norjassa ja lapsia en tietenkään halua irrottaa pois tutusta ympäristöstä. Mieheni on onnellinen, elää ulkomailla, tekee töitä ja kokee olevansa arvostettu.

Hyppy oli melkoinen ja vaati paljon. On harmi ettei muuttajia ole enempää, töitä Oslossa ja muualla Norjassa on ja kiitos pakkoruotsin, kielitaito ei ole ongelma .

Vierailija
46/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka tässä maassa kuihtuu.

Kumpaan ryhmään, rikkaisiin vai köyhiin, sinä kuulut tulevaisuudessa?

Miten sillä keskiluokalla on varaa ostella 300 000 asuntoja matkustella ja ajella 50 000 autoilla

Korot on olleet pitkään todella matalat ja lainojen saanti helppoa. Se ei kuitenkaan jatku ikuisesti, korot nousevat kun vienti alkaa vetää, talous elpyy ja keskuspankkien korkotuki vedetään pois.

Kuinka moni ymmärtää koro vaikutuksen oikeasti? Siis oikeasti, mitä vaikutusta sillä on omaan elämään kun otetun lainan korot nousevat globaalissa taloudessa ~5% realistiselle ja kestävälle tasolle?

Sen, että 5% korolla sijoitus tai vastaavaksi otetun lainan takaisinmaksun laina+korot tuplaantuvat 14v sijoitus tai laina-ajalla. 7% korolla 10v ajassa ja 3.5% korolla 20v vastaavasti.

Kun korot nousevat niin yleensä terveenä pidetty 2% inflaatio on myös mukana kuvioissa. Sen vaikutus puolittaa rahan arvon ostovoiman 35v ajanjaksolla.

Nyt nokkelimmat oivalsivat jo varmaan, että hyvä muistisääntö on koron (eksponentiaalisen kasvun) vaikutusten kaksinkertaistamisesta tai puolittumisesta puhuttaessa jakaa luku 70 prosenteilla niin saadaan vuosimäärä montako vuotta menee puolittumiseen tai kaksinkertaistumiseen. Vastaavasti voi jakaa 70 vuosilla ja saada prosentin, ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisua.

Monenko velkaa ottaneen talous kestää sen, että korot nousevat viiden prosentin tuntumaan?

Minulla ei tee tiukkaa, ei ole velkoja, oma isohko asunto on, hyvä auto on se jonkun kuuluttama yli 50k maksava käteisellä ostettu, autotalli on, kohtuullisen hyvä ja varma työpaikka on tällä näkymin eläkeikään asti jos vain haluan jatkaa sinne asti itse ja sijoituksiakin on tullut hoidettua niin että eläisin niiden pääomalla parisenkymmentä vuotta ilman töiden tekemistä.

Se mikä huolettaa on lähinnä se, että ylivelkaantuneiden lainojen ongelmia ratkaistaessa kun korot nousevat aiotaan varmasti maksattaa niilläkin, jotka eivät ole ylivelkaantuneet. Miten muuten tähän voisi ennalta varautua kuin viemällä osan varallisuudesta pois maasta ja järjestelmän ulottumattomiin, siinäpä hyvä kysymys.

Vierailija
47/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko valituksen sijaan ehdotuksia, mitä ja miten pitäisi tehdä?

Siinä on:

http://yle.fi/uutiset/3-9246332

Perustulo ja siihen päälle jokainen tekee kykyjensä mukaan. Suomi tarvitsee matalapalkkatöitä.

48/48 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Käsi ylös, ketkä ovat lukeneet sosioekonomisia/ekonomisia tutkimuksia, malleja ja teorioita? Reichin teoriat osoittavat ihan suoraan missä mennään puihin ja mitä pitäisi tehdä.

Koitetaan nyt selventää, kun aikaisempi kommenttini näytti menneen ohitse. Kun tilastoja vertaa keskenään, näkee selvästi, että tuloerojen kasvaminen ennakoi valtavaa romahdusta. Joka kerta. 

Mietitään nyt sekunti sen ensi vuoden jälkeistä aikaa - mihin tarvitaan työvoimaa? Globaalisti. Nyt on turha miettiä Suomen mittakaavalla, koska se ei vain enää toimi, maailma on globaali ja suurenevassa määrin. Halpatyövoimaako tarvitaan? Ei. Esim. USAssa yhä harvempi suorittaa yliopistotutkinnon. Työvoimaa siis riittää töihin, joita voi tehdä ilman koulutusta. Entä robotisoituminen? Se vie ison osan niistä töistä. Kelle siis jää töitä? Insinööreille. Kehittäjille. Keitä Suomessa on hyvällä tuloksella koulutettu? No juuri niitä. Mitä Suomessa tehdään? Leikataan koulutuksesta jolloin suomalaiset taistelevat globaalisti niistä kouluttamattomien työpaikoista, joita vain ei riitä. 

En tiedä mikä puolue enää toimisi. SDP:n äänestäjä olen perinteisesti ollut, mutta ei sielläkään tunnu mikään onnistuvan. Tiedän kuitenkin, että suorien bisnesmiesten laittaminen päättämään valtion asioista on kuin laittaisi pukin kaalimaan vartijaksi. 

Mistä sitten mielestäni tulisi leikata? Monestakin asiasta. Esim. muun kuin lasten ja nuorten urheilun tukemisesta, ja siinäkin järki käteen. Ei rakenneta järkyttävän kalliita jäähalleja tai sisähiihtohalleja. Leikataan YLE:n budjettia, leikataan ulkomaanapua, helpotetaan byrokratiaa.

Tehdään yrittämisestä helpompaa, vapautetaan alkoholinmyynti monopolista ja laillistetaan kannabis (verotuloja ja maataloudelle uusi nousu), laitetaan ihan oikeita bisnesmiehiä vastaamaan sijoituksista (oikeasti kannattavia sijoituksiakin voi tehdä...), panostetaan muussa koulutuksessa (putkimies, lähihoitaja, kampaaja yms) työssäoppimiseen, joka on halvempaa.

P.S. Keskituloinenkin voisi välttää veroja ihan yhtä hyvin, kuin suurituloinen. Sen nimi on verosuunnittelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän