Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko oikeasti lapselle kovakin shokki?

08.03.2006 |

Kun hän herää eri paikassa mihin on nukahtanut? Koska kolmikuinen vauvamme on aina nukahtanut vain tissille tai syliin ja siitä nostettu sänkyyn tai puettu ja laitettu vaunuihin tai turvaistuimeen ja lähdetty asioille tai kylään. Ainakin hän on hereillä ollessaan niin iloinen ja hyväntuulinen. On vain alkanut askarruttaa, pitäisikö lasta huudattaa sängyssä tai vaunuissa uneen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt ongelman olevan se, että rinnalle nukahtanut lapsi voi herätä ja säikähtää jos siirretään rinnalta toiseen paikkaan nukkumaan nopeasti nukahtamisen jälkeen. Eli jos lapsi herää itkemään uudesa paikassa heti sinne siirron jälkeen, voisi olla helpompaa nukuttaa suoraan sänkyyn tms. Mutta jos lapsi nukkuu tyytyväisenä ja sinusta on ok nukuttaa rinnalle, niin miksi et niin tekisi. Jos rinnalle nukuttaminen rupeaa jossain vaiheessa " rasittamaan" , kannattaa opettaa nukahtamaan muutoinkin. On ihan hyvä taito, koska eihän äiti " ikuisuuksia" aina ole lasta nukuttamassa. Shokki on mielestäni tässä yhteydessä aika voimakas ilmaisu :). T. äiti jonka vauva on nukahtanut milloin rinnalle ja milloin minnekin... :)

Vierailija
2/5 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sen olevan mikään kova shokki. Jos teillä homma pelaa niin että nukahtaa rinnalle ja siitä laitetaan sänkyyn niin ei siinä mitään. Meillä on alettu nukuttamaan sänkyyn aina vain kun mahdollista koska meidän vaavi havahtuu unestaan aina 45 min jälkeen. Jos hän on ensin nukahtanut vaikka syliin ja siitä laitettu sänkyyn hän säikähtää herätessään koska on eri paikassa kuin nukahtaessaan. Jos taas hän nukahtaa sänkyyn hän kyllä havahtuu unestaan sen 45 min jälkeen mutta tietää heti missä on ja jatkaa melkein aina uniaan itse. Eli näin meillä. Hyvää talvipäivän jatkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei kai se mikään shokki varmaankaan ole, mutta aiheuttaa sen, että kun lapsi havahtuu syvästä unesta kevyeen, niin sen sijaan että jatkaisi unia niin herääkin sitten kokonaan kun huomaa että paikka on eri. Meillä kävi niin, että kun vauva tottui nukahtamaan syliin, oltiin nukuttamis- ja alkuyön heräämiskierteessä vielä vähän alta vuoden ikäisenäkin, joten: kun minua ei kukaan valistanut asiassa niin minäpä annan vinkin eteenpäin, kannattaa totuttaa vauva nukahtamaan sänkyyn, niin ei asian kanssa tarvitse sitten taistella myöhemmin. Voi tietysti olla hankalaa jos käy niin kuin meillä, että maidon jälkeen röyhtäytettiin olalla niin siihenpä nukahti....mutta kannattaa kuitenkin totuttaa vauvaa jos vaan mahdollista, siihen että osaa nukahtaa ilman syliäkin. Ei kannata huudattaa tietenkään, mutta itkua tuskin voi mitenkään kokonaan välttääkkään, jotenkin hellävaraisesti silittelemällä vauva varmaan tottuisi pikkuhiljaa.

Vierailija
4/5 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jossa kerrottiin vauvan unesta. Siinä sanottiin mielestäni hyvin siitä, jos vauva nukutetaan eri paikkaan missä hän sitten myöhemmin herää. Siinä verrattiin tilannetta siihen, että entäpä jos sinä itse menet nukkumaan makuuhuoneeseen, mutta heräätkin autotallista?! Tuskin uni tulisi uudestaan kovin nopeasti silmään semmoisen jälkeen... Hauska vertaus, mutta pitänee siis melko hyvin paikkansa.

Vierailija
5/5 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että vauva ehkä heräilee helpommin eikä nukahda itse uudestaan jos herää uudessa paikassa.

Toisaalta aina ei ole vaihtoehtoja: meillä kuopus ei kertakaikkiaan nukahtanut muualle kun tissille ja sai nukahtaa siihen. Eihän nyt pientä vauvaa voi huudattaa oksennukseen asti sängyssään. Vauvamme ei edes synnärillä nukahtanut kätilöiden laittaessa koskaan sinne sänkyynsä vaan rääkyi hermoja raastavasti. Kaikkia vauvoja ei voi totuttaa nukahtamaan omaan sänkyyn kovin pienenä. Meillä kuopus oli niin valtavan itkuinen vauva että en todellakaan kaivannut enää lisäitkuja siitä että yritän " totuttaa oikeisiin tapoihin" . Toisaalta sitten kun heräsi niin mä nukuin vauvan vieressä eli ei se nyt ihan eri paikka ollut.